Gå til innhold

Hvorfor er bensin så billig i Norge?


Anbefalte innlegg

15 hours ago, Larzen_91 said:

Høye priser på tjenester er jo en nødvendig konsekvens av høye lønninger. Miljøpolitikk glemmer ofte at det sjelden er for moro skyld at folk kjører bil og konsumerer bensin/diesel. Det er oftest pga. nødvendighet eller fordi det er det beste alternativet om man ikke har godt nok kollektivtilbud. Om det er tilfellet så vil ikke økte avgifter gi noen betydelig reduksjon i konsum, men folk sitter igjen med mindre og stat sitter igjen med mer å sløse bort.

Om disse ekstra midlene hadde blitt øremerket og brukt til utvikling og utbygging av andre energiformer så kunne jeg vært mer enig.

Det er ikke så ofte det er "for morro skyld" men det er ufattelig ofte det er for "latskapens skyld", jeg bor omtrent 4 km unna næreste matbutikk og jeg bruker sykkelen til omtrent alt, jeg pendler til jobben med sykkel, jeg sykler når jeg besøker venner, jeg sykler når jeg handler, og de eneste tilfellene hvor jeg benytter meg av bil er når jeg må. Når jeg feks skal til nabokommunen eller på langtur.

 

Men folk flest kjører til alt, de kjører når de skal til jobben, selv om de kunne ha syklet på 10 minutter, de kjører til treningssenteret, de kjører mangfoldige kilometer for å komme til "fint turterreng", de kjører ungene til skolen, de kjører dem til fotballtrening, de kjører når de skal hente mat på den lokale resturanten.

Og uavhengig av kjørelengden, så kjører veldig mange av oss rundt i kjøretøy som bruker ufattelig mye mer drivstoff enn det som strengt talt er nødvendig. Det går helt fint an å finne biler som bruker 2.5L per 100 km kjøring, men veldig mange av oss bruker gjerne 6-7L på 100 km i stedet på grunn av at vi kjører med store motorer og langt større kjøretøy enn vi egentlig trenger.

Jeg har for eksempel en lettmotorsykkel (CB125F 2021 mod) jeg bruker i stedet for bil, den klarer 62.5 km kjøring på en liter bensin i variert terreng. Og det hadde vert fullstendig mulig å lage 1 og 2 personers kjøretøy liknende Renault Twizy, som lett kunne ha klart 100 km på literen.

Så for å si det rett ut, vi bruker ufattelig mye mer drivstoff enn vi egentlig trenger å gjøre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes tobakk & drikkevarer er billig. Men nå verken røyker, snuser eller drikker jeg. Alt handler om perspektiv :lol:
Syntes ikke akkurat 98 er spes. billig.

Quote

Jeg har for eksempel en lettmotorsykkel (CB125F 2021 mod) jeg bruker i stedet for bil, den klarer 62.5 km kjøring på en liter bensin i variert terreng. Og det hadde vert fullstendig mulig å lage 1 og 2 personers kjøretøy liknende Renault Twizy, som lett kunne ha klart 100 km på literen.

Så for å si det rett ut, vi bruker ufattelig mye mer drivstoff enn vi egentlig trenger å gjøre.

Da hadde nok dødstall i trafikken gått opp betraktelig også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (6 timer siden):

Når har jeg sagt det? Globale utslipp må ned og jeg skal gjøre hva jeg kan, når jeg kan. Du vet ingenting om min situasjon og hva jeg gjør for å bidra. Dine holdninger er hva jeg syns er det værste som fins.

Det var jo direkte det du sa. Vi må gjøre noe, men ikke før alle andre gjør noe. Mulig jeg missforstår hva du mener, men det står jo ordrett at man må gjøre noe men bare om resten også gjør det. Ellers ikke. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Bensinen er nå over 7 kr literen i USA (landsgjennomsnittet), Joe Biden mener det er for høyt. I Texas er allerede bensinprisen langt over 5 kr literen.

Jeg visste Biden var en fornuftig president :) Mens her i Norge blir de stakkars politikerne som ser samme problemet stemplet som høyreekstreme, klimafornektere og miljøhatere. I hvert fall av media.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Men amerikanerne er jo så fattige i forhold til nordmenn 😄

 

Tja kommer ann på delstat hollywood og California en del andre stater.

https://no.talkingofmoney.com/10-wealthiest-states-in-united-states

Er vel sikkert ganske likt som norge, USA er stort og har ikkke samme skattesystem de betaler vel mindre skatt, men er mere avhening av forsikringer og andre utgifter er varmere så de må betale mere aircondition en normenn. Vi har i bestefall 3 måneder med varme. Men usa er så høy tempratur uten alaska at hetebølgen kan bli dyrt.

Lenke til kommentar

Når det er stabil temperatur, altså alltid varmt, så trenger man ikke AC.
Jeg trives i 21 grader året rundt, men kan la det falle ned til 18 grader før jeg setter på varmepumpen.

Byggere i USA er idioter, da de på grunn av varmen ikke bruker så mye isolasjon...
Alle med litt vett i huet vet at isolasjon isolerer begge veier.
De legger vannrør i ytterveggen... så når det er varmt får de varmt vann, og når det blir kaldt så fryser vannet.  (F.eks i Texas)

Skatten (+helse forsikring) i California er omtrent den samme som i Norge.
Kun millionærer som kan bo billig i USA, ved å droppe forsikringen.

Inntil det blir 15 kroner for literen for bensin i USA så er det ingen hensikt å forby bensinbiler i Europa.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Det lønner seg ikke å kjøre bensinbil.

Da lønner det seg vel ikke med diesel heller da, er 1,80kr forskjell i pris her

Har brukt mye penger på å reparere dieselbilen jeg har, så ser ikke forskjellen i utgifter

Egr og turbo, slipper sånt om en har riktig bensinbil

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (1 time siden):

Da lønner det seg vel ikke med diesel heller da, er 1,80kr forskjell i pris her

Dieselbiler bruker som regel halvparten per mil.

Dieselbiler er det snart slutt på, men da ikke på grunn av forbud, men at produsentene stopper å lage dieselmotorer.

Lastebiler kommer til å kjøre på diesel i 20 år til.

Lenke til kommentar
On 8/12/2021 at 12:03 PM, Dubious said:

Dieselbiler bruker som regel halvparten per mil.

Dieselbiler er det snart slutt på, men da ikke på grunn av forbud, men at produsentene stopper å lage dieselmotorer.

Lastebiler kommer til å kjøre på diesel i 20 år til.

Jepp, samme med båter og tog. Nei de kommer ikke til å slutte å lage diesel motorer, det er det bare mdg som håper på.

Lenke til kommentar
On 8/14/2021 at 6:47 PM, Kjetil Lura said:

Så moderne diesel motorer forurenser mer enn dagens bensin motorer?

Små dieselmotorer sliter med at de ikke produserer nok varme til at katalysator fungerer skikkelig. Pluss at veldig mange driver med småkjøring, som gjør utslippene i kald motor astronomiske. Så ja, små dieselmotorer er ikke spesielt bra for nærmiljøet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...