Gå til innhold

Hvorfor er bensin så billig i Norge?


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Kajac said:

Jeg har regnet ut at jeg i dag kan leve mitt nåværende liv for ca. 352 000 kr brutto i året. Det er nok til å dekke alle kostnadene mine, som blant annet inkluderer nybil, bruktbil, huslån, studielån, alle levekostnader, kostnadene til dyrene mine, etc. 

Og det er fordi du er i mine øyne velstående, som faktisk har råd til å få kjøpt en bolig nær nok til jobben.

Gjør samme regnestykke når du skal spare egenkapital for å kjøpe førstebolig i en kraftig økende boligmarked og leiepriser, der din lave lønn i kombinasjon med høy studielån gjør at du ikke får mye til lån selv om du skulle greid å spart opp nok.

 

16 minutes ago, Kajac said:

Jeg har hatt bil siden jeg var 18 år. Da hadde jeg kun ca. 1600 kr i måneden i skillsmissestipend. Aldri fått noe støtte fra foreldre eller familie ellers. Hadde bil igjennom studietiden også, da jeg bodde for meg selv. Med laveste studielån og deltidsjobb på bensinstasjon levde jeg godt alene, med bil (i perioder to), og en inntekt (inkl. lån og stipend) på ca. 250 000 (ca. 292 357 inflasjonsjustert) i året.

I studietiden måtte jeg leve under fattigdomsgrensen, ikke alle er så heldig at de får deltidsjobb eller (som det var med meg) har psykiske problemer som gjør det vanskelig å ha en deltidsjobb ved siden av studier. Er ikke så lett å få lagt av penger da.

Som sagt, folk som er fattige i Norge har ikke råd til bil og det er langt fra toppen av ting de har mest behov for hvis de hadde hatt litt mer penger. Bolig er MYE viktigere samt skatten du betaler på helt essensielle forbruksvarer.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (13 minutter siden):

Det handler i stor grad om prioriteringer. Om du kjøper en billig bil og er villig til å skru litt, så kan du også ha råd til bil. I hvert fall en bensin/diesel-drevet.

Jeg hadde gammel bil og jeg skrudde gammel bil fra jeg var 18 til jeg var 25. Så hadde jeg mange år uten bil og med fast jobb i storby. Nå har jeg bil igjen, og har kjøpt meg ut av skruing.

Å ha bil er ingen menneskerett. Hvis samfunnet skal gjøre det dyrere å ha bil så er det viktig å ha gode, rasjonelle argumenter og å tilby alternativer.


-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

I mine øyne gjør inkluderer det bil. Det er ganske lenge siden bilen var forbeholdt de velstående. 

Her sauser du sammen «de fattigste» med «de som ikke er velstående». De blir litt dumt.

De fattigste ligger under en bro med en sprøyte i armen, eller de kjøper hundemat, eller de triller rullatoren ned hver gang trygden kommer.

De velstående har ny fin Tesla, varmekabler i oppkjørselen, hytte på fjellet eller ved vannet, au pair for å få dagene til å gå opp, kjøkkenstoler signert av en Danske og har vin i kjelleren som de ikke vet når de skal drikke eller prisen på.

Det finnes veldig mange gråtoner mellom de ytterpunktene.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Og det er fordi du er i mine øyne velstående, som faktisk har råd til å få kjøpt en bolig nær nok til jobben.

Gjør samme regnestykke når du skal spare egenkapital for å kjøpe førstebolig i en kraftig økende boligmarked og leiepriser, der din lave lønn i kombinasjon med høy studielån gjør at du ikke får mye til lån selv om du skulle greid å spart opp nok.

I studietiden måtte jeg leve under fattigdomsgrensen, ikke alle er så heldig at de får deltidsjobb eller (som det var med meg) har psykiske problemer som gjør det vanskelig å ha en deltidsjobb ved siden av studier. Er ikke så lett å få lagt av penger da.

Som sagt, folk som er fattige i Norge har ikke råd til bil og det er langt fra toppen av ting de har mest behov for hvis de hadde hatt litt mer penger. Bolig er MYE viktigere.

Jeg var alt annet enn velstående på den tiden, men jeg klarte å prioritere. Joda, jeg hadde jobb, og jeg vet at ikke alle har dette. Jeg slet også med store psykiske problemer og depresjoner, men klarte å jobbe i kassen på bensinstasjon til tross for både sosial angst og selvmordstanker, selv om det kostet mye energi og krefter. Jeg sier ikke at alle klarer det, men det er mange som sliter med psykiske problemer og likevel er i jobb.

Du belyser imidlertid et annet, større problem, som er boligprisene i Norge. Men det er en helt annen diskusjon. Jeg bare illustrerer at selv som "fattig student", så er det fullt mulig å ikke bare ha bil, men å ha bil som hobby.

 

knutinh skrev (1 minutt siden):

Her sauser du sammen «de fattigste» med «de som ikke er velstående». De blir litt dumt.

De fattigste ligger under en bro med en sprøyte i armen, eller de kjøper hundemat, eller de triller rullatoren ned hver gang trygden kommer.

De velstående har ny fin Tesla, varmekabler i oppkjørselen, hytte på fjellet eller ved vannet, au pair for å få dagene til å gå opp.

Det finnes veldig mange gråtoner mellom de ytterpunktene.

-k

Tror vi snakker om helt forskjellige ting her. Norge har et sikkerhetsnett som gjør at man alltid skal være sikret en viss inntekt. Det finnes absolutt folk utenfor dette sikkerhetsnettet, men de har ikke råd til verken bil eller bolig som du sier. Jeg tenker på de som i dag akkurat har råd til å kjøre rundt i en gammel 10 000-kronersbil som de skrur på selv. De har ikke nødvendigvis råd til elbil, verken ny eller brukt. Og inntil elbilene kommer ned i denne 10 000-kronersklassen, bør det være støtteordninger hvor man kan, gitt at man har lav nok inntekt, få støtte til å bytte ut fossilbilen med en rimelig, brukt elbil. That's my point.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Tror vi snakker om helt forskjellige ting her. Norge har et sikkerhetsnett som gjør at man alltid skal være sikret en viss inntekt. Det finnes absolutt folk utenfor dette sikkerhetsnettet, men de har ikke råd til verken bil eller bolig som du sier.

Og jeg er mer opptatt av de som er på bunnen enn de som tross alt kjører bil til jobb.

Sitat

Jeg tenker på de som i dag akkurat har råd til å kjøre rundt i en gammel 10 000-kronersbil som de skrur på selv. De har ikke nødvendigvis råd til elbil, verken ny eller brukt. Og inntil elbilene kommer ned i denne 10 000-kronersklassen, bør det være støtteordninger hvor man kan, gitt at man har lav nok inntekt, få støtte til å bytte ut fossilbilen med en rimelig, brukt elbil. That's my point.

Hvis man ønsker å gi mer velstand til minstepensjonister og de som lever på varig minstesats fra nav så er det bedre å skru opp de satsene enn å lage spesialordninger som favoriserer de som har gjort seg avhengig av bil.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Man redder heller ikke verden ved å bringe folk/land ut av fattigdom. Jo høyere levestandard og flere vi får ut av fattigdom, jo mere CO2 utslipp.

Du tar delvis feil, fordi miljøvennlig teknologi ofte koster mer enn miljøfiendtlig teknologi.

Folk bør respektere bilen for at den er viktig for samfunnet. Her norge så skal en ikke skamme seg da fossilbilene allerede holder på å bil utfaset.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (Akkurat nå):

Du tar delvis feil, fordi miljøvennlig teknologi ofte koster mer enn miljøfiendtlig teknologi.

Folk bør respektere bilen for at den er viktig for samfunnet. Her norge så skal en ikke skamme seg da fossilbilene allerede holder på å bil utfaset.

Hvis man skal være «miljø-kyniker» så er muligens millioner av døde til sult og pandemier miljømessig «bra». Færre munner som spiser kjøtt og færre rumper som skal kjøres rundt i bil. Jeg synes at det er vanskelig å tenke sånn.

Hvis hele verden skal få den livsstilen som USA og Norge har så er det vel en betydelig økning i energi og råvarer?

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (58 minutter siden):

Du tar delvis feil, fordi miljøvennlig teknologi ofte koster mer enn miljøfiendtlig teknologi.

Folk bør respektere bilen for at den er viktig for samfunnet. Her norge så skal en ikke skamme seg da fossilbilene allerede holder på å bil utfaset.

Investeringskostnaden for en del miljøbesparende alternativer kan være høy. Men den totale livsløpskostnaden er ikke nødvendigvis det. 

Se på brukte elbiler. Der har vi i dag biler til 30- 60 000 med mange år igjen på veien. Med smart lading og strategisk kjøring vil jeg påstå at det er mulig å halvere ens transportbudsjett.


Skrur man i tillegg på bilen selv så er kostnadene enten sammenlignbare eller lavere enn på en drivstoffbil. Du skal ikke hoppe over mange oljeskift før det begynner å lønne seg!

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Tror ikke det er nok ressurser på jorden til det. 

My point. Så om man er et kynisk i-land som frykter global oppvarming så er det god grunn til å være skeptisk til å løfte verdens fattige opp i levestandard. Evt bør vi gå rett på å gi dem master-grad sånn at de (i likhet med oss) får færre barn.

Jeg tror forøvrig at verdens fattige kan og må få bedre liv, og at vi rike må bruke velstanden vår smartere. Jeg håper at med smarte valg så slipper vi å gå ned i levestandard eller at de kommer med høygafler og tar fra oss levestandarden.

-k

Lenke til kommentar
10 minutes ago, knutinh said:

My point. Så om man er et kynisk i-land som frykter global oppvarming så er det god grunn til å være skeptisk til å løfte verdens fattige opp i levestandard. 

Jepp. Rundt 800 millioner uten elektrisitet, de fleste i Afrika. Det er mye potensielle ekstra utslipp, det. Hvis det f.eks kommer fra afrikanske kullkraftverk. 

Quote

Jeg tror forøvrig at verdens fattige kan og må få bedre liv, og at vi rike må bruke velstanden vår smartere. Jeg håper at med smarte valg så slipper vi å gå ned i levestandard eller at de kommer med høygafler og tar fra oss levestandarden.

Tror ikke folk kommer til å gå ned noe betydelig i levestandard, frivillig. Da blir det opprør. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Tror ikke folk kommer til å gå ned noe betydelig i levestandard, frivillig. Da blir det opprør. 

Det er jeg enig i. Spørsmålet er kanskje om vi kan definere "god levestandard" på en måte som ikke krever like mange ressurser og like mye energi.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Jeg tror forøvrig at verdens fattige kan og må få bedre liv, og at vi rike må bruke velstanden vår smartere. Jeg håper at med smarte valg så slipper vi å gå ned i levestandard eller at de kommer med høygafler og tar fra oss levestandarden.

-k

Jeg synes norge bør forbli et rikt og godt  land, også bør flest mulig eie bil da bilen gir mange fordeler for deltakelse i samfunnet. Samtidig mener jeg folk bør folk sløse mindre med ressurser. For eksempel mindre kjøp og kast av materiell bare for at alt skal være av siste mote eller blir forelsket i ting som folk i ettertid innser ikke hadde bruk for. Bruk sykkel i stedet for bil for de korte turene (som også er positivt for helsen).

Bensinbilene som eksisterer nå er bare å la dem kjøre til dem blir utslitt, så blir dem utryddet av seg selv. Å skifte ut hele bilparken med elbiler kan umulig gjøres over natten. Nordmenn kjøper elbiler som bare det nå for tiden, så trenger ikke å bruke pisken.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (35 minutter siden):

Bensinbilene som eksisterer nå er bare å la dem kjøre til dem blir utslitt, så blir dem utryddet av seg selv. Å skifte ut hele bilparken med elbiler kan umulig gjøres over natten. Nordmenn kjøper elbiler som bare det nå for tiden, så trenger ikke å bruke pisken.

Enig. Vi kjøper elbiler etterhvert som vi har råd og det gir mening. Noen bensin/dieselbiler vil antagelig gå i 20-30 år til og det er helt greit så lenge de fleste av oss kjører elbil til jobb i større byer.

Noen har en bobil som lever i 30 år. Typisk Fiat diesel. Heller enn å kaste dem på dynga så bør de bruke dem og ha glede av dem.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
newman221 skrev (14 timer siden):

Tja, hvordan ser regnestykket ut om man legger inn premisset om at man eier et hus i en kommune med eiendomsskatt, kjøper bil, oppgradere elektrisk anlegg i huset og maler det utvendig med profesjonell malerfirma, samtidig som man skal mate en familie på 4? 

Ja, vi har høye lønninger i Norge, men gud så dyre tjenester vi har også. Det koster fort 50'000 å fikse sikringsskap, 200'000 for å få et firma til å male huset, og kjøre taxi koster skjorta. Og maten er ikke spesielt billig heller. Sleng på en sixpack med øl hver helg og jeg er ikke sikker på om den "vanlige nordmannen" har så mye penger til overs sammenlignet med en gjennomsnittlig person i et annet land. 

 

 

Man kan jo alltids bare bruke mindre enn 10.000 på maling, beis, og alt annet, og så gjøre dette selv som de aller fleste gjør. Nordmannen du skriver om lever nok bare i visse miljøer i Bærum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Bensin kan de sette til 100 kroner for min del, så lenge de ikke rører dieselprisen.

Siden elbilene kom på markedet så har bensin kun vært for luksusbiler.

Så alle de titusenvis av hybrid bilene som selges og fremdeles selger er "luksusbiler"? 

Diesel er som vår gode mann "jeremy clarkson" sier "the fuel of satan" 

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Jeg gjør ingenting før alle andre gjør noe! Værste holdningene som fins.

Når har jeg sagt det? Globale utslipp må ned og jeg skal gjøre hva jeg kan, når jeg kan. Du vet ingenting om min situasjon og hva jeg gjør for å bidra. Dine holdninger er hva jeg syns er det værste som fins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...