Gå til innhold

Hvorfor er bensin så billig i Norge?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke helt den. Å ha bil er ingen menneskerett. At alle skal ha et godt liv er et bedre mål.

En alenemor som bosetter seg langt ut på landet og er i stand til å mekke på en bruktbil til 13.200,- slik at den kommer seg igjennom EU kontroll og er generelt trygg på veien? Kjenner du mange slike?

Mange vil si at drivstoffavgiftene allerede er «kjørt i taket». Jeg argumenterer ikke for å øke drivstoffprisene, men for at om vi blir enige om at det trengs så bør vi gjøre det på tross av alenefedre.

-k

Da er vi uenig. I et I-land må man forvente at folk har råd til å kjøpe og bruke "i-landsprodukter".

Men ja, når man har begrensede midler er det overraskende mye man klarer å gjøre selv på en bil. Jeg faktisk et familiemedlem som var i den situasjonen, og hun mekker på bilen selv, da det er det økonomien tillater. Heldigvis har hun nå, etter mange års sparing, klart å spare nok til en brukt Nissan Leaf. Men denne vil også bli mekket på selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
knutinh skrev (42 minutter siden):

Når jeg kjøpte elbil for 1/2 år siden så mener jeg at du kunne kjøpe en ny (utgående) Citroen elbil for 119.000? En brukt Nissan Leaf gikk vel for fra 50-60.000 på finn. Det må sies å være «billig nok» for de fleste.

Skulle gjerne hatt elbil jeg, om jeg hadde hatt mulighet til å lade den. Bor i borettslag og her er det ingen mulighet for lading. Og det er lav interesse for å ta denne kostnaden i borettslaget også. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

Da er vi uenig. I et I-land må man forvente at folk har råd til å kjøpe og bruke "i-landsprodukter".

Hva er et i-landsprodukt? iPad? Elsparkesykkel? St Kristina spekeskinke? Jack & Jones jeans? Ansiktskrem til 999,- for noen milliliter?

Hvis vi har forskjellig levestandard så vil noen ha råd til mer enn andre. I byen min så er det en fin enebolig til salgs nå til 68 millioner. Jeg kan ikke spare nok i min levetid til å ha så mye kapital. Selv om jeg er inne i boligmarkedet og det har hatt bedre avkastning enn bank så er jeg ikke inne nok, og jeg lever ikke lenge nok.


-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (15 minutter siden):

Skulle gjerne hatt elbil jeg, om jeg hadde hatt mulighet til å lade den. Bor i borettslag og her er det ingen mulighet for lading. Og det er lav interesse for å ta denne kostnaden i borettslaget også. 

Jeg er heldig og har egen garasje med vanlig 220V stikk som lader elbilen min fint (men tregt). Og vi har tilgang til lading på jobb.

Dette er en annen problemstilling enn høy innkjøpspris. Jeg regner med at det vil ordne seg på sikt etterhvert som flere og flere får elbil.

Elbil er som alle andre biler velegnet til noen ting og mindre egnet til andre. For å kjøre til og fra jobb/barnehage i storby med fordeler så er den brillefin. For å kjøre på campingtur i Finmark hvert 10.år så er det ikke like opplagt at elbil er rett teknolgi.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Hva er et i-landsprodukt? iPad? Elsparkesykkel? St Kristina spekeskinke? Jack & Jones jeans? Ansiktskrem til 999,- for noen milliliter?

Hvis vi har forskjellig levestandard så vil noen ha råd til mer enn andre. I byen min så er det en fin enebolig til salgs nå til 68 millioner. Jeg kan ikke spare nok i min levetid til å ha så mye kapital. Selv om jeg er inne i boligmarkedet og det har hatt bedre avkastning enn bank så er jeg ikke inne nok, og jeg lever ikke lenge nok.


-k

Jeg snakker ikke om luksusprodukter. Jeg snakker om det man kan forvente å ha i et I-land. Som PC, internett, TV, vaskemaskin, smarttelefon, mat på bordet, oppvarming, sykkel, bil, etc.

Det vil alltid være forskjell på hva folk har råd til, men en grunnleggende levestandard bør alle ha råd til å et i-land. Og skulle de bli frarøvet deler av den levestandarden på grunn av usosiale avgiftsøkninger, så bør det være en kompensasjonsordning for dem det gjelder.

Man kan gjerne si at det allerede er en del som ikke har råd til denne grunnleggende levestandarden, men det blir jo ikke bedre av å innføre enda flere avgifter som rammer dem med minst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Ved å gjøre bilkjøring så dyrt at fattige kjører buss eller sykler og unngår å kjøre barna på trening så kan man spare tonn. Hvis man også legger opp ting slik at en av foreldrene (typisk mor) blir hjemmeværende for å få kabalen til å gå opp så kan man også redusere generelt forbruk.

Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ide. Men da bør vi også sette i gang med storskala testing av kollektivtjenester etter behov. Det vil si at man kan booke buss, minibuss og eventuelt en personbil på mindre strekninger hvor turen blir kjørt hvis nok personer har betalt for reisen. 

Dette kunne løst floken i distrikts-Norge der flere sliter med å nettopp kunne bruke kollektivtransport fordi rutetilbudet ikke henger sammen med det faktiske behovet.

Flåtene ville også nytt godt av mindre tomgangskjøring å jeg vil også si det er positivt for sjåførene som møter flere folk på rutene sine og at tilbudet oppleves mer meningsfylt. 

Det bidrar også potensielt til høyere inntekter samt et bedre rykte for kollektivtrafikken. Dette kan bane vei for nye rutetraseer, mer investeringer som følge av økte inntekter og andre positive samfunnsfordeler. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Det vil alltid være forskjell på hva folk har råd til, men en grunnleggende levestandard bør alle ha råd til å et i-land.

Joda, men grunnleggende levestandard inkluderer i mine øyne ikke bil.

De aller fattigste har ikke bil i dag heller. Hvis man tar 10.000 fra alle bilister og gir til alle, så vil det komme de aller fattigste til gode.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Joda, men grunnleggende levestandard inkluderer i mine øyne ikke bil.

De aller fattigste har ikke bil i dag heller. Hvis man tar 10.000 fra alle bilister og gir til alle, så vil det komme de aller fattigste til gode.

-k

I mine øyne gjør inkluderer det bil. Det er ganske lenge siden bilen var forbeholdt de velstående. 

 

SpecialForce skrev (4 minutter siden):

Det vil si at man kan booke buss, minibuss og eventuelt en personbil på mindre strekninger hvor turen blir kjørt hvis nok personer har betalt for reisen. 

Jeg tror dette er noe som gjøres flere steder allerede, i hvert fall på ferger. Problemet her er at hvis det er for få som booker en tur, så er det ingen som får reise da turen uteblir. Det blir fort veldig uforutsigbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

For å slutte å kaste bort energi hvor en utnytter den dårlig, les forbrenningsmotoren. 

All forbrenning bør foregå kontrollert for å få ut så mye effekt som mulig. Helst kun i kraftvarmeverk og med renest mulig forbrenning.

Bra svart. 

Men hva gjør vi med de som kjører rundt i ett gammelt traskeværk av en petrol bil, og som ikkje har råd til ny elbil til familien? Hvordan skal vi hjelpe til slik at vi unngår å hindre ferdselen? 

Absolutt for nedtrapping, men eg er en av de som mener vi bør vente litt til. Både for st våre egne skal få noe brukt å velge i, men også at resten av verden må få ræven i gir. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

I mine øyne gjør inkluderer det bil. Det er ganske lenge siden bilen var forbeholdt de velstående. 

Jeg tror dette er noe som gjøres flere steder allerede, i hvert fall på ferger. Problemet her er at hvis det er for få som booker en tur, så er det ingen som får reise da turen uteblir. Det blir fort veldig uforutsigbart.

Det er riktig at det for enkelte vil bli uforutsigbart. Men da er heller ikke driftsgrunnlaget til stede fra før. Å vi må innse at ikke alle områder har et tilstrekkelig rutegrunnlag.

Men siden dette kan endre seg over tid er det viktig at vi har en slik kanal, for da kan kollektivselskapene som for eksempel Vy over tid se hvor det kan være grunnlag for en ny rute. Det åpner også for at naboer kan organisere seg med felles samlinger og således skape tettere naboskap og små lokalsamfunn. Tenk på det som en form for delingskultur. Faktum er at vi omgås våre naboer mindre enn før med fremvekst av den digitale kulturen. Dette kan være et grep som styrker samholdet å kanskje bidrar til å jevne ut forskjeller. 

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Man redder heller ikke verden ved å bringe folk/land ut av fattigdom. Jo høyere levestandard og flere vi får ut av fattigdom, jo mere CO2 utslipp.

Jo flere i verden som har tilgang til ordentlig utdannelse, jo mer innovasjon kan man forvente seg. Fra nye medisiner til andre teknologiske fremskritt.

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Skulle gjerne hatt elbil jeg, om jeg hadde hatt mulighet til å lade den. Bor i borettslag og her er det ingen mulighet for lading. Og det er lav interesse for å ta denne kostnaden i borettslaget også. 

Nå har du faktisk rett på mulighet til å få lade der du bor. Så uansett interesse må du få den muligheten. I sum så lønner det seg også for transportbudsjettet ditt ved moderat kjøring. Så her er det bare å kvesse knivene så får nok styret der du bor fart på seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
SpecialForce skrev (17 minutter siden):

Nå har du faktisk rett på mulighet til å få lade der du bor. Så uansett interesse må du få den muligheten. I sum så lønner det seg også for transportbudsjettet ditt ved moderat kjøring. Så her er det bare å kvesse knivene så får nok styret der du bor fart på seg. 

Det er ikke helt riktig. Styret kan nekte om det foreligger saklig grunn. Alt for høye kostnader i forhold til dette kan være saklig grunn. https://www.labo.no/for-deg/medlem/blogg/nye-regler-om-elbillading-i-borettslag-og-sameier-fra-1-januar-2021/

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

I mine øyne gjør inkluderer det bil. Det er ganske lenge siden bilen var forbeholdt de velstående. 

Som en person som ikke kommer inn på boligmarkedet pga for lav lønn/høyt studielån, synes jeg det er ganske fascinerende at folk forventer at personer som lever med svært lav inntekt skal ha råd til bil.

Bil er egentlig forbeholdt de velstående. Hvem du ser på som er velstående handler om hvor lite du har av inntekt. Folk flest fremstår som svært velstående for meg. Spesielt de som har fått kjøpt bolig.

Hvis du vil gjøre noe for folk som har dårlig råd, gjør noe med moms, rentefradrag på boliglån og rettighetene til leietakere.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (1 time siden):

Bra svart. 

Men hva gjør vi med de som kjører rundt i ett gammelt traskeværk av en petrol bil, og som ikkje har råd til ny elbil til familien? Hvordan skal vi hjelpe til slik at vi unngår å hindre ferdselen? 

Absolutt for nedtrapping, men eg er en av de som mener vi bør vente litt til. Både for st våre egne skal få noe brukt å velge i, men også at resten av verden må få ræven i gir. 

Takk for det. 

Nei det er ett vanskelig tema, og jeg har nok ikke ett gått svar her. Det bør gjøres på en måte som ikke øker forskjellene mer enn nødvendig mellom folk, kanskje med støttende tiltak? Jeg er usikker på hvordan dette best gjøres i praksis. 

En annen ting er jo frakt kostnader, det er jo enda ikke gode løsninger i transport sektoren og det vill presse opp prisene på det meste. 

Så jeg er absolutt ikke for noen stor økning over natten, men absolutt for å se på løsninger for å starte økningen :)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat overraskende at bensinen i Norge er billig? Akkurat som matprisene. 

"Men hvorfor er det billig i svergie?" - flytt til svergie og få deg svensk lønn så skjønner man hvorfor.

Hvorfor er det bare 0.5-2 kr for bensinen i noen av asiatiske landene? 

Spørr vedkommendes lønn.. 

Morsomt å se folks sipping  over hvor dyrt Norge er. Buhu. 

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (39 minutter siden):

Som en person som ikke kommer inn på boligmarkedet pga for lav lønn/høyt studielån, synes jeg det er ganske fascinerende at folk forventer at personer som lever med svært lav inntekt skal ha råd til bil.

Bil er egentlig forbeholdt de velstående. Hvem du ser på som er velstående handler om hvor lite du har av inntekt. Folk flest fremstår som svært velstående for meg. Spesielt de som har fått kjøpt bolig.

Hvis du vil gjøre noe for folk som har dårlig råd, gjør noe med moms, rentefradrag på boliglån og rettighetene til leietakere.

Jeg har hatt bil siden jeg var 18 år. Da hadde jeg kun ca. 1600 kr i måneden i skillsmissestipend. Aldri fått noe støtte fra foreldre eller familie ellers. Hadde bil igjennom studietiden også, da jeg bodde for meg selv. Med laveste studielån og deltidsjobb på bensinstasjon levde jeg godt alene, med bil (i perioder to), og en inntekt (inkl. lån og stipend) på ca. 250 000 (ca. 292 357 inflasjonsjustert) i året. Det er nok ikke mange i dag som er i fulltidsjobb som har en så lav lønn.

Jeg har regnet ut at jeg i dag kan leve mitt nåværende liv for ca. 352 000 kr brutto i året. Det er nok til å dekke alle kostnadene mine, som blant annet inkluderer nybil, bruktbil, huslån, studielån, alle levekostnader, kostnadene til dyrene mine, etc. 

Det handler i stor grad om prioriteringer. Om du kjøper en billig bil og er villig til å skru litt, så kan du også ha råd til bil. I hvert fall en bensin/diesel-drevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...