Gå til innhold

Hvorfor er bensin så billig i Norge?


Anbefalte innlegg

I følge flere kilder er Norge blant de landene i verden der bensinprisen er lavest, i forhold til inntekten. For å legge oss på samme prisnivå som gjennomsnittet i verden, bør bensinprisen økes til over 40 kr literen. Er det på tide å øke avgiftene på drivstoff fra 60% til 200% slik at Norge kan redde verden?

fGyqENG.png

PSfK9Oy.png

s6Z4POr.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvordan ser regnestykket ut om man legger inn premisset om at man eier et hus i en kommune med eiendomsskatt, kjøper bil, oppgradere elektrisk anlegg i huset og maler det utvendig med profesjonell malerfirma, samtidig som man skal mate en familie på 4? 

Ja, vi har høye lønninger i Norge, men gud så dyre tjenester vi har også. Det koster fort 50'000 å fikse sikringsskap, 200'000 for å få et firma til å male huset, og kjøre taxi koster skjorta. Og maten er ikke spesielt billig heller. Sleng på en sixpack med øl hver helg og jeg er ikke sikker på om den "vanlige nordmannen" har så mye penger til overs sammenlignet med en gjennomsnittlig person i et annet land. 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Høye priser på tjenester er jo en nødvendig konsekvens av høye lønninger. Miljøpolitikk glemmer ofte at det sjelden er for moro skyld at folk kjører bil og konsumerer bensin/diesel. Det er oftest pga. nødvendighet eller fordi det er det beste alternativet om man ikke har godt nok kollektivtilbud. Om det er tilfellet så vil ikke økte avgifter gi noen betydelig reduksjon i konsum, men folk sitter igjen med mindre og stat sitter igjen med mer å sløse bort.

Om disse ekstra midlene hadde blitt øremerket og brukt til utvikling og utbygging av andre energiformer så kunne jeg vært mer enig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (20 minutter siden):

Miljøpolitikk glemmer ofte at det sjelden er for moro skyld at folk kjører bil og konsumerer bensin/diesel. Det er oftest pga. nødvendighet eller fordi det er det beste alternativet om man ikke har godt nok kollektivtilbud. Om det er tilfellet så vil ikke økte avgifter gi noen betydelig reduksjon i konsum, men folk sitter igjen med mindre og stat sitter igjen med mer å sløse bort.

Jeg kjører ikke for "moro skyld", men utgifter ved bilkjøring påvirker helt klart mine vaner. Vi velger et sted å bo, et sted å jobbe, framkomstmiddel og hobbyer ut fra hva som er mulig, enkelt, føles godt og hva det koster. Hvis bilbruk blir dyrere så vil nok folks vaner i snitt og over tid drifte bort fra bilkjøring.

Man vil alltid finne en alenefar i et lavtlønnsyrke 2 mil unna huset og med 5 gutter som skal på fotballkamp og som kjører en gammel HiAce. Han (og sønnene hans) lider allerede under dagens utgifter. Så blir spørsmålet hvor tungt man vekter hans behov opp mot ønsket om å redusere bilbruk.

Jeg _kan_ bytte jobb. Potensielt en litt mindre interessant jobb, eller en som er dårligere betalt, som jeg kan sykle til heller enn å kjøre bil. Jeg _kan_ flytte nærmere jobben, til et bosted med mindre grønt areal og med barn og sambo som må kompromisse. Jeg _kan_ bruke 1t10m i buss til jobb heller enn 20-25m med bil hver vei, og da får jeg mindre tid med familien hver dag. Jeg _kan_ tilbringe helga i nærområdet heller enn å dra på fjelltur eller hyttetur. Alt er mulig, spørsmålet er hvor viktig det er for samfunnet at jeg bruker mindre bil.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Jeg gjør ingenting før alle andre gjør noe! Værste holdningene som fins.

 

Til TS, ja avgiftene bør opp. På kull også 

Hvorfor burde de økes? Pga miljø? 

Regner med du også støtter avgifter på elbiler for å hindre folk i å kjøpe bil? 

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (36 minutter siden):

Å sette opp avgiftene vil i all hovedsak ramme de som ikke har råd til å kjøpe elbil. Om avgiftene "mangedobles" som enkelte her ser ut til å ønske, bør det også komme en massiv støtteordning for mennesker med lav inntekt for å kjøpe seg elbil. Ellers ender man fort opp med å ekskludere en utsatt gruppe mennesker fra fri mobilitet.

Hvis man ønsker å redusere CO2-utslipp så er det å begrense utslipp fra fattige en fullt farbar vei. Ved å gjøre bilkjøring så dyrt at fattige kjører buss eller sykler og unngår å kjøre barna på trening så kan man spare tonn. Hvis man også legger opp ting slik at en av foreldrene (typisk mor) blir hjemmeværende for å få kabalen til å gå opp så kan man også redusere generelt forbruk.

Fra et omfordelings-ståsted og fra et likestillingsståsted så er det dypt problematisk, men om man primært vil slippe færre tonn CO2 ut i atmosfæren så er det ene tonnet like bra som det andre.

Jeg tror dog at det forenkler ting å diskutere disse separat. Hvis vi skal redusere utslipp med X tonn så får man finne den mest effektive måten å gjøre det på. Hvis man vil at lavtlønte skal få mer å rutte med så får man finne måter å gjøre det på. I skjæringen mellom de to så vil man finne lavtlønte som bidrar med uforholdsmessig mye forurensning. Det virker rimelig at også disse må bidra om utslippene skal ned?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (36 minutter siden):

Hvorfor burde de økes? Pga miljø? 

Regner med du også støtter avgifter på elbiler for å hindre folk i å kjøpe bil? 

 

For å slutte å kaste bort energi hvor en utnytter den dårlig, les forbrenningsmotoren. 

All forbrenning bør foregå kontrollert for å få ut så mye effekt som mulig. Helst kun i kraftvarmeverk og med renest mulig forbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (34 minutter siden):

Å sette opp avgiftene vil i all hovedsak ramme de som ikke har råd til å kjøpe elbil. Om avgiftene "mangedobles" som enkelte her ser ut til å ønske, bør det også komme en massiv støtteordning for mennesker med lav inntekt for å kjøpe seg elbil. Ellers ender man fort opp med å ekskludere en utsatt gruppe mennesker fra fri mobilitet.

Når jeg kjøpte elbil for 1/2 år siden så mener jeg at du kunne kjøpe en ny (utgående) Citroen elbil for 119.000? En brukt Nissan Leaf gikk vel for fra 50-60.000 på finn. Det må sies å være «billig nok» for de fleste.

Dette er ikke biler som egner seg for langtur med mange mennesker, eller mye bagasje. Da må du i så fall spesifisere at du vil støtte den lavtlønnede 5-barns-alene-farens mulighet til å dra på bilferie med hele familien. Det er langt vanskeligere.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Når jeg kjøpte elbil for 1/2 år siden så mener jeg at du kunne kjøpe en ny (utgående) Citroen elbil for 119.000? En brukt Nissan Leaf gikk vel for fra 50-60.000 på finn. Det må sies å være «billig nok» for de fleste.

Dette er ikke biler som egner seg for langtur med mange mennesker, eller mye bagasje. Da må du i så fall spesifisere at du vil støtte den lavtlønnede 5-barns-alene-farens mulighet til å dra på bilferie med hele familien. Det er langt vanskeligere.

-k

Jeg vil tro en alenemor på minstetrygd ikke vil være helt enig i deg der. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Jeg vil tro en alenemor på minstetrygd ikke vil være helt enig i deg der. 

Mulig det, men som tidligere eier av en Ford Escort 1984-modell: en bil koster mer enn innkjøpsprisen. Ved ett eller annet nivå så må man innse at man ikke har økonomi til å eie bil.

Meget mulig at det betyr at minstesatsene for trygd er for lave. Omfordeling til de trygdede oppnås bedre ved å øke trygdesatsene, enn ved å skru/ikke skru på bilavgifter som gjelder alle.

Er det «rett» å ville ha færre biler på veien eller å slippe ut mindre CO2? Det kan man diskutere. Når man har blitt enige om det så kan man evt finne måter å oppnå det på.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Mulig det, men som tidligere eier av en Ford Escort 1984-modell: en bil koster mer enn innkjøpsprisen. Ved ett eller annet nivå så må man innse at man ikke har økonomi til å eie bil.

Meget mulig at det betyr at minstesatsene for trygd er for lave. Omfordeling til de trygdede oppnås bedre ved å øke trygdesatsene, enn ved å skru/ikke skru på bilavgifter som gjelder alle.

Er det «rett» å ville ha færre biler på veien eller å slippe ut mindre CO2? Det kan man diskutere. Når man har blitt enige om det så kan man evt finne måter å oppnå det på.

-k

I verdens rikeste land bør i utgangspunktet alle ha råd til å eie og kjøre bil. Så om man ønsker å sette opp avgiftene på biler med forbrenningsmotor til et nivå slik at de med lavere inntekt ikke lenger kan kjøre, så må man også ha en støtteordning slik at de med inntekt under en viss grense kan få kjøpt seg en elbil.

Med unntak av min nye Hyundai Ioniq, har jeg aldri kjøpt en bil for mer enn 13 200 kr. Du får mye bil for den prisen, om du velger noe som er noen år gammelt. Hvis det i det hele tatt er mulig å få en elbil til den prisen, så er det i så fall en gammel Buddy med defekte batterier. Med andre ord ikke noe for en trygdet alenemor. Om man i tillegg tar i betraktning at mange trygdene bosetter seg et stykke utenfor byene (pga. pris) så vil det heller ikke holde med en gammel Leaf med halvdødt batteri.

Med andre ord, inntil brukte elbiler blir billige nok, trengs en slik støtteordning for lavinntektspersoner dersom man skulle finne på å kjøre drivstoffsavgiftene i taket.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

I verdens rikeste land bør i utgangspunktet alle ha råd til å eie og kjøre bil.

Jeg ser ikke helt den. Å ha bil er ingen menneskerett. At alle skal ha et godt liv er et bedre mål.

Sitat

Så om man ønsker å sette opp avgiftene på biler med forbrenningsmotor til et nivå slik at de med lavere inntekt ikke lenger kan kjøre, så må man også ha en støtteordning slik at de med inntekt under en viss grense kan få kjøpt seg en elbil.

Med unntak av min nye Hyundai Ioniq, har jeg aldri kjøpt en bil for mer enn 13 200 kr. Du får mye bil for den prisen, om du velger noe som er noen år gammelt. Hvis det i det hele tatt er mulig å få en elbil til den prisen, så er det i så fall en gammel Buddy med defekte batterier. Med andre ord ikke noe for en trygdet alenemor. Om man i tillegg tar i betraktning at mange trygdene bosetter seg et stykke utenfor byene (pga. pris) så vil det heller ikke holde med en gammel Leaf med halvdødt batteri.

Med andre ord, inntil brukte elbiler blir billige nok, trengs en slik støtteordning for lavinntektspersoner dersom man skulle finne på å kjøre drivstoffsavgiftene i taket.

En alenemor som bosetter seg langt ut på landet og er i stand til å mekke på en bruktbil til 13.200,- slik at den kommer seg igjennom EU kontroll og er generelt trygg på veien? Kjenner du mange slike?

Mange vil si at drivstoffavgiftene allerede er «kjørt i taket». Jeg argumenterer ikke for å øke drivstoffprisene, men for at om vi blir enige om at det trengs så bør vi gjøre det på tross av alenefedre.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...