Redaksjonen. Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Her er det nye kystvaktskipet på vei fra Romania til Norge Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Hva med å sveise sammen skroget her i landet? "Ingen verft" igjen eller noe i den duren? 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Quote Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i storkonkurransen som ble avgjort i juni 2018. I finalerunden deltok også Westcon og Kleven, i tillegg til Vard som er eid av italienske Fincantieri. Så ikke bare er ikke Vard norsk, men skipet ble bygget i Romania. Hvilken kompetansebygging og forsyningssikkerhet er det snakk om, helt eksakt? 2 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Det er vel kun skroget som er satt sammen der. Skipet er konstruert i Norge av Vard som er et norsk selskap, men eid av Fincantieri. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 nessuno skrev (14 timer siden): Hva med å sveise sammen skroget her i landet? "Ingen verft" igjen eller noe i den duren? Er vel ikke så stor forskjell om det gjøres av polakker i Norge eller Romania. Norske sveisere blir det uansett ikke. 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Det at staten velger å prioritere utenlanske aktører fremfor norske arbeidsplasser og industri bør få folk til å innse at staten er ikke folkets venn og at den gjør det som gavner sine egne interesser, til og med når det går mot det som er det beste for folk flest. Lenke til kommentar
Jim Hansen Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Les artikelen. Båtene bygges i norge, de norske verftene outsourcer skrogbygging. 2 Lenke til kommentar
KjellHR Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Håper de er bygget med en hvis fleksibilitet slik at de kan forsterkes med flere våpensystemer på relativt kort tid og bli til en fregatt "lite" når vi først koster på milliarder på så store skip. Få rene kampfartøyer i den norske marinen, men ganske så mange kystvaktskip. 3 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Det kunne vært et krav om at alt skal foregå i norge eller er vi blitt for fine for å gjøre "drittjobene" her i Norge? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 (endret) 11 hours ago, Jim Hansen said: Les artikelen. Båtene bygges i norge, de norske verftene outsourcer skrogbygging. Implisitt at et ferdig skipsskrog er en liten, nærmest ubetydelig detalj i prosessen å bygge et skip? Det er mulig jeg misforstår noe her, men i mine øyne er skipet ikke "bygget i norge", det er bygget i Romania, og ustyrt/ferdigstilt i Norge. Endret 11. august 2021 av likferd 4 Lenke til kommentar
LabOfficer Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Bygge skrog i Romania høres ut som en kostnadsbesparende affære. Disse skipene begynner å bli såpass store at det ikke er mange som kan bygge skroget her til lands. Fortsatt mye bra arbeid til norske aktører som gjenstår for å ferdigstille skipet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå