Ole O Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Er det noen som vet hvilke signal som går tapt ved en 15 til 9 pins "VGA loopback cable". Dvs. kabelen som fungerer som en vidrekobling mellom skjermkortet og DVD/MPEG-2 dekoderkortet. Kablene fulgte med Creative DVD DXR-3 kortet mitt. Det er lett å se at kvaliteten på skjermen blir dåligere når man kobler skjermen til dekoderkortet. Ole Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Ingen av signalene som brukes til å danne bilde (RGB og Synk)forsvinner. Hvis noen av disse signalene fjernes blir bilde missfarget eller totalt uleselig. Fordi signalene fra skjermkoret går gjennom dekoderkortet blir kvaliteten på signalene dårligere. Dekoderkortet er bygd for mer dynamiske bilder enn det skjermkortet er, slik at de statiske bildene fra skjermkortet blir dårligere. Lenke til kommentar
Ole O Skrevet 24. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2001 Ja det er logisk å tro at noe av kvaliteten forsvinner hvis det går gjennom dekoderkortet. Men jeg er usikker på hvordan vidrekoblingen er fikset inne i dekoderkortet. Men hvis man ser på signalene som de 15 pinnene representerer så er det vel logisk at det bare er 9 som er viktige!!! Pin 1 : Red Video Nr.1 Pin 2 : Green Video Nr.2 Pin 3 : Blue Video Nr.3 Pin 4 : Frame (Ground) Pin 5 : N.C. (Not Con.) Pin 6 : Red Ground Nr.4 Pin 7 : Green Ground Nr.5 Pin 8 : Blue Ground Nr.6 Pin 9 : N.C. Pin 10 : Sync Ground Nr.7 Pin 11 : Ground Pin 12 : SDA Pin 13 : H-sync Nr.8 Pin 14 : V-Sync Nr.9 Pin 15 : SCL Da er det bare et parr pinner jeg er usikker på, og det er Pin 12: SDA og Pin 15 : SCL Ole Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 SDA og SCL er IIC-bussen, altså data komunikasjon mellom PC og skjerm, som brukes for å styre skjermen. SDA signalet er data linjen, mens SCL er klokke puls. Lenke til kommentar
Ole O Skrevet 25. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2001 Dvs at man mister disse signalene hvis man benytter en 15 til 9 pinns overgang! Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Jeg vet ikke, men vil anta at dekoderkortet tar over kontrollen og sender ut SCL og SDA signalene. Dette er bare antagelser fra min side. Du kan jo sjekke dette med å se om skjermen går i ventemodus når den er koblet til dekoderkortet, gjør den det sender dekoderkortet ut SDA og SCL, gjør den ikke det mottar skjermen ikke SDA og SCL. Lenke til kommentar
Ole O Skrevet 26. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2001 Der ligger litt av problemet. Av og til får jeg skjermen i suspend mode(15W), mens andre ganger går den bare i standby mode(80% av maks). Så noe er galt. Men jeg venter på noe utstyr i posten så jeg får testet ut alle teoriene. Og de er mange!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå