Gå til innhold

Nå vet forskere mer om hvordan vi husker nye steder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig spennende. Selv er jeg dårlig på å huske ymse ting. Feks er jeg elendig til å huske mennesker eg treffer. Noe som mer enn en gang har ført til kleine tilfeldige møter. Helt til jeg innså at også mange andre sliter med det samme, og skjer det meg nå at en jeg ikke kjenner igjen stopper meg gledestrålende på gata mens ansiktet lyser opp, så sier jeg bare som det er. Jeg aner ikke hvem du er. Ofte blir det fulgt av en god felles og spontan latter som gjør situasjonen veldig håndterbar heller enn klein. 

Men også musikk, musikkstykker, eller sangtekster krever enormt for å feste seg i langtidshukommelsen. Og her har jeg forsøkt mye. Om jeg har noteark så øver jeg greit inn musikken, innsats varierer naturligvis etter hvor komplisert stykket er. Men selv med feks repetisjon og andre triks så sklir det unna og jeg trenger noter for å spille korrekt senere. Samme på sangtekster. Det å få ordene til å feste seg er vrient. Jeg husker hvilken stemme jeg skal synge men må følge med i permen for å huske teksten. Også på sanger jeg sikkert har sunget 100+ ganger. 

Har forsøkt forskjellige memoreringsteknikker uten hell. Blant annet repetisjon i fast mønster så og så ofte, lese tekst nedenfra og opp + pluss baklengs for så og lese gjennom eller synge slik det skal være. Null hell. Samt den med å bevege seg fra rom til rom. Hjelper ikke, og jeg husker veien i bygget men ikke hva jeg puttet hvor.  

Er det forresten noen som har tips til hvordan jeg kan memorere slike spesifikke ting som noter og sangtekster?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Har forsøkt forskjellige memoreringsteknikker uten hell. Blant annet repetisjon i fast mønster så og så ofte, lese tekst nedenfra og opp + pluss baklengs for så og lese gjennom eller synge slik det skal være. Null hell. Samt den med å bevege seg fra rom til rom. Hjelper ikke, og jeg husker veien i bygget men ikke hva jeg puttet hvor.

Jeg prøvde en minneteknikk for moro skyld en gang, da jeg ble introdusert for en gruppe personer, kanskje rundt 10-15 stykker. Vi tok alle en runde der vi sa navnet vårt og sa noe kort om oss selv. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde, men jeg gjorde noe slikt som at jeg koblet navnet deres mot noen andre jeg kjente med det navnet men som jeg ikke hadde så mye kontakt med lenger. Og så prøvde jeg å se for meg den ukjente personen som den personen jeg allerede kjente med navnet. Eller noe slikt. Og det fungerte. De andre ble imponert over at jeg husket navnene deres videre ut over de neste dagene.

En annen ting jeg har brukt med hell er det med å lage veldig visuelle historier der jeg går gjennom et kjent område/rom:

https://en.wikipedia.org/wiki/Method_of_loci

Men til tross for hvor effektivt det er så synes jeg det er mye jobb med det...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Ja den metoden du linker til har jeg forsøkt, men den hjelper ikke for meg. Eller den hjelper meg ikke å huske å notene i et stykke fra første takt til siste takt. Ei heller hjelper det meg å huske sangtekster. I forhold til pianospilling er det på et vis ingen krise, mange spiller kun fra noter. Men så er det jo litt kjedelig om en ønsker litt ad hoc spilling. Også husker en ingenting av det en kan og har øvd inn om en ikke har notene klare. Så skulle gjerne klart å memorere i det minste 30 til 40 stykker fra første til siste takt. 

Lenke til kommentar

Jeg synger og spiller ikke, men likevel kan jeg mange melodier, og enkelte sangtekster. Det tyder på at de fester seg selv uten at jeg prøver på det. Det virker som om det er nok å bare lytte mange ganger til sangene. Sanger jeg liker, kan jeg ofte godt nok til å høre om noen spiller noen detaljer "feil", enda jeg ikke har noen som helst ambisjon om å memorere musikk.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ove Kvam said:

Jeg synger og spiller ikke, men likevel kan jeg mange melodier, og enkelte sangtekster. Det tyder på at de fester seg selv uten at jeg prøver på det. Det virker som om det er nok å bare lytte mange ganger til sangene. Sanger jeg liker, kan jeg ofte godt nok til å høre om noen spiller noen detaljer "feil", enda jeg ikke har noen som helst ambisjon om å memorere musikk.

Feil tone kan like godt gå på godt gehør. 

Når det gjelder sangtekster så er det jo kutyme å forsøke å holde seg til teksten slik den ble skrevet. På instrumentene er det mer frihet mtp improvisering, endre tempo, rytme, solo osv. Og mange gjør jo slike coverlåter på en bra måte. Men jeg sliter altså med å huske sangtekster. Often husker jeg kanskje teksten til første vers eller et refreng men sjeldent hele teksten. Og det er litt frustrerende. Som sagt så har jeg forsøkt mange metoder for å få det til å feste seg, men det gjør altså ikke det. 

På piano så blir det så mange noter at det går i surr. Veldig mange sier man kan trene opp hukommelsen og sammenlikner det med kondisjonsøvelser. Kanskje stemmer det, også for meg. Men da trenger jeg vel noen gode tips for hvordan jeg skal angripe dette, konkrete måter eller teknikker jeg kan bruke. Bare ikke loci metoden for den virket ikke for meg. Andre tips?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en periode oppdrag som førte meg langt inn i de dype skoger i Sverige og holdt på å kjede vettet av meg mens jeg kjørte.

For moro skyld begynte jeg å memorere bilnummer. Men da jeg ett år senere fortsatt husket bilnummer og i tillegg type bil farge og hvor jeg registrerte bilene og hvilket vær det var, trodde jeg jeg holdt på å bikke over kanten, så jeg sluttet med det.

Det aller merkeligste var at jeg kun konsentrerte meg om bilnumrene.

Hvordan forklarer man dette?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Xantippe said:

Jeg hadde en periode oppdrag som førte meg langt inn i de dype skoger i Sverige og holdt på å kjede vettet av meg mens jeg kjørte.

For moro skyld begynte jeg å memorere bilnummer. Men da jeg ett år senere fortsatt husket bilnummer og i tillegg type bil farge og hvor jeg registrerte bilene og hvilket vær det var, trodde jeg jeg holdt på å bikke over kanten, så jeg sluttet med det.

Det aller merkeligste var at jeg kun konsentrerte meg om bilnumrene.

Hvordan forklarer man dette?

Eksepsjonelt god hukommelse? Kanskje du er den neste verdensmesteren i hukommelse? Det er mange konkurranser i memorering både i Norge og internasjonalt. Kanskje hukommelse er en ekstremegenskap hos deg du virkelig bør finpusse og ta så langt det er mulig? Kanskje kan du til og med leve av hukommelsen om du fortsetter å øve og trene den opp til å yte maksimalt?

Lenke til kommentar
On 8/10/2021 at 7:19 AM, bojangles said:

Eksepsjonelt god hukommelse? Kanskje du er den neste verdensmesteren i hukommelse? Det er mange konkurranser i memorering både i Norge og internasjonalt. Kanskje hukommelse er en ekstremegenskap hos deg du virkelig bør finpusse og ta så langt det er mulig? Kanskje kan du til og med leve av hukommelsen om du fortsetter å øve og trene den opp til å yte maksimalt?

Ja, jeg vet jeg har svært god hukommelse (husker tilbake til sommeren jeg fylkte to), men jeg tror ikke av den grunn jeg klarer å matche disse supermenneskene du viser til :grin:
Jeg lurer mest på hvordan jeg husker så godt detaljer som jeg ikke tenkte på da jeg memorerte bilskiltene.

Lenke til kommentar
Just now, Xantippe said:

Ja, jeg vet jeg har svært god hukommelse (husker tilbake til sommeren jeg fylkte to), men jeg tror ikke av den grunn jeg klarer å matche disse supermenneskene du viser til :grin:
Jeg lurer mest på hvordan jeg husker så godt detaljer som jeg ikke tenkte på da jeg memorerte bilskiltene.

Jeg så en dokumentar om en som var verdensmester i hukommelse. For ham var det motsatt, at han husket dårlig, kom for sent på forelesninger fordi han ikke fant nøkler, bøker osv. Etter en prat med en foreleser bestemte han seg for å forsøke å gjøre noe med dette, og han begynte aktivt å trene opp hukommelsen. Dette ga ham så mye at det ble hobbyen hans og han forsøkte flere kjente teknikker og ble bedre og bedre og begynte å konkurrere. Det er altså ikke nødvendig å være et supermenneske med fotografisk hukommelse, selv om det helt sikkert hjelper. Om jeg var deg ville jeg garantert gitt det et ærlig forsøk for å se hvor langt du kan ta det. Selv har jeg adhd og det gjør at jeg sliter med å strukturere tanker og impulser og det er vel derfor det å bevege seg i et mentalt kart eller mentalt "hus fra rom til rom" går i krøll. Du har jo allerede en edge, du husker ting andre aldri i livet ville klart å huske, så du kan nok dra dette veldig langt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...