Gjest 5a086...c3c Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Jeg har hatt et trafikkuhell for 2 uker siden, i dag fikk jeg brev om forelegg og tap av førerrett i 3 mnd. Det ble ikke tatt midlertidig beslag så jeg har fortsatt førerkort, men det står i forelegget at dette skal innleveres så snart som mulig. Vil førerkortet bli beslaglagt om jeg ikke vedtar forelegget? Anonymous poster hash: 5a086...c3c Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 8. august 2021 Del Skrevet 8. august 2021 Dersom du ikke vedtar forelegget blir saken berammet hos din nærmeste tingrett. Resultatet av dette rettsmøtet kan være at du mister førerkortet. Siden politiet ikke har foretatt midlertidig beslag av førerkortet ditt, virker det lite sannsynlig at de kommer til å gjøre det. Det er da kun ved rettskraftig avgjørelse at du mister lappen. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. august 2021 Del Skrevet 8. august 2021 Ikke vedta forelegget. Da vil saken i verste fall bringes opp for retten. Om de får medhold, blir den eventuelle boten kanskje 1-3000kr dyrere og kanskje 1-2000kr saksomkostninger. Å få saken inn for retten vil ta lang tid, for en fillesak som dette muligens de bare henlegger. Beslagstiden vil være lik med mest sannsynlighet om den går gjennom retten. Det kan ta feks et halvt år før det eventuelt er sak i retten. Du sier du ikke har midlertidig førerkortbeslag. Det er bra. Det følger av veitrafikkloven at ved fastsetting av beslagstid, skal det gis fradrag eller ikke gis tapstid i det hele tatt om vedkommende har hatt førerkortet i lenger tid etter uhellet/osv uten å kunne klandres selv. Altså det manglende midlertidige beslaget ditt. Så i en eventuell sak vil du sannsynligvis ikke få tapstid en gang på bakgrunn at du har hatt førerkort i mange måneder etter uhellet uten å kunne klandres selv osv. Bare ikke vedta, eventuelt ikke svar på forelegget til de ringer og ber deg ta stilling. Jeg har selv sluppet unna 2 trafikale forelegg ved å bare ikke svare, så trussel om at de skulle komme på døra, så to år senere brev med henlagt grunnet tidsbruk. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå