Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe noen filtre til mitt (snart) Olympus C-750UZ. Tenker først og fremst på polariseringsfilter. Det så jo flott ut i katalogen, men er det noen som har brukt filter og har noen erfaringer med de?

Eventuellt har noen testbilder å vise til?

Har ikke funnet noe test eller guide her på akamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å kjøpe adapter i passende størrelse. CLA-4 går til 55mm og er svart, men det finnes også noen som er blanke og som går til 52mm.

De blanke kan kanskje være å foretrekke, siden det ser penere ut og siden det finnes mer utstyr i 52mm (filtrene blir også billigere på den måten).

Lenke til kommentar

En ting til.

Da jeg hadde Olympus hadde jeg problemer med vignettering når jeg satte UV-filter og polariseringsfilter utenpå hverandre. (Ved vidvinkel)

Dette vil du kanskje unngå med 55mm.

Jeg benyttet mindre filtere.

Lenke til kommentar

Hm, mulig... Jeg har aldri hatt problemer med dette på 55mm.

Jeg har prata med endel folk i utlandet som bruker 52mm på disse kameraene, og de sier de ikke har vignettering. De ville anbefale 52mm fordi det var mer fleksibelt. Selv har jeg ikke prøvd 52mm så jeg tør ikke love noe..¨

Edit: Så har jeg heller aldri prøvd UV og polarisasjonsfilter utenpå hverandre. Er det noe poeng å bruke begge framfor å bare bruke polarisasjonsfilteret?

Vanligvis bruker jeg bare UV (mest som beskyttelse).

Hvis du skal bruke f.eks. vidvinkellinse bør du ikke ha filter innenfor.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Til Anderfo.

Jeg benyttet Tiffen-filteadaptre da disse ser bedre ut enn CLA-4.

Bakdelen var da vignettering da Tiffen bruker noe mindre filtre enn Olympus.

Det er mulig hele problemet unngås når filtrene er noe større, men man bør prøve før man tar noen viktige bilder.

Jeg hadde alltid på filteradapter og UV-filter som beskyttelse. I ren latskap skrudde jeg så polariseringsfilteret utenpå UV-filteret med medfølgende vignettering.

Dette var ikke så lett å se på LCD-skjermen, og jeg ble litt skuffet da jeg fikk lastet ned bildene. Bildene ble forholdsvis OK med noe beskjæring.

Til Kiskogl

Jeg anbefaler bruk av CLA og UV-filter bestandig

Jeg tror ikke man skal bruke UV-filter sammen med TCON-17

Lenke til kommentar
altså: Dere anbefaler meg å ha på CLA-4 hele tiden og ha filter på denne?

Hva når jeg skal bruke TCON-17 osv... hvor skal filteret sitte? ... er det plass til det imellom noe? ...  :dontgetit:

1. bruk CLA-4 med UV-filter hele tiden! (mest som beskyttelse).

2. om du skal bruke TCON-17 eller andre elementer, bytter du ut UV-filteret med dette

3. hvis du skal bruke filtere i tillegg, setter du dette utenpå TCON-17 om det er mulig

4. hvis du tar bilder innendørs med den innebygde blitzen, kan du ta vekk adapteren for å unngå skygge

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Til Anderfo.

Jeg benyttet Tiffen-filteadaptre da disse ser bedre ut enn CLA-4.

Bakdelen var da vignettering da Tiffen bruker noe mindre filtre enn Olympus.

Jeg tror Raynox m.fl. har produsert adapter til 52mm som ser bedre ut enn CLA4 (samme farge som resten av kameraet), og jeg tror du unngår vignettering ved å ikke bruke mer enn 1 filter om gangen. Og hvis du skal bruke både TCON17 etc og filter, setter du linsa innerst og filteret utenpå.

Lenke til kommentar

Poenget med å bruke UV-filter på digitalkameraet er ikke å stoppe UV-stråler. Det er allerede "innebygd" i linsa på kameraet!

Det ene poenget er å beskytte linsa mot riper, fordi det er langt dyrere å kjøpe ny linse enn å kjøpe nytt UV-filter. Det andre poenget er å beskytte linsa mot å bli "slått løs" (noen har opplevd det) eller knust. CLA4+UV vil beskytte mot dette og gjøre kameraet ditt robust.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke benytte et polariseringsfilter som "linsebeskytter" i stedet for et UV-filter da? ... siden dette er innebygd? Ser ut som om bildene blir litt bedre med polariseringsfilter.

Jeg tror ikke det er noe poeng med polarisasjonsfilter annet enn på bilder der det kan oppstå refleks (fra speil, vann eller liknende). Dessuten må polarisasjonsfilteret benyttes på riktig måte (skrus på til det virker optimalt). Ihvertfall er det sånn jeg har forstått det..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvilke type UV-filter bør en kjøpe sammen med CLA-4?

Har hørt at det er forskjell på kvaliteten fra produsent til produsent.

Selv har jeg et billig hoya-filter, men noen påstår at bildene blir skarpere med hoya multicoated, som er litt dyrere. hvor stor forskjellen er vet jeg rett og slett ikke..

Lenke til kommentar
Hepp, får slenge meg litt på her og spørre pent. Hva slags IR-filter kan man bruke med Olympus C740/750UZ serien, hvilke størrelser og sånt? Har lenge vært imponert over de effektene man kan få av et IR-filter og litt bildebehandling. :)

Vel, for å skru på et filter, trenger man som sagt en dings som gjør at en får gjenger tilgjengelig. For eksempel CLA-4, som Olympus selv har laget som ekstrautstyr til denne serien. Bruker du denne (som koster opp mot 200 spenn), så trenger du filtre med 55mm Ø. Jeg har den og bruker polariseringsfilter. Polariseringsfilteret gir faktisk en ganske god effekt på bildene. Jeg kommer til å legge ut noen bilder snart og poste linken her.

Utenpå CLA-4, kan en også feste adapterlinser som Olympus har laget for denne serien. Jeg har TCON-17 ( telelinse), men det finnes også linse for macro og vidvinkel. Noen eksempelbilder med TCON-17 finnes her:

http://www.dethzaint.myip.org/galleri_sno.html . Flere bilder blir lagt ut snart, skal poste når det skjer.

Angående IR filter, så vet jeg bare at du trenger 55mm. C-750 klarer å "se" ir, så med et filter, så skal det gå fint. Det finnes også en post på dette forumet om hvordan en skal lage eget IR-filter.

Lenke til kommentar
Hepp, får slenge meg litt på her og spørre pent. Hva slags IR-filter kan man bruke med Olympus C740/750UZ serien, hvilke størrelser og sånt? Har lenge vært imponert over de effektene man kan få av et IR-filter og litt bildebehandling. :)

Jeg har et 55mm Hoya R72 IR-filter som jeg fikk tilsendt fra USA, og det kostet meg ca 250-300 kr. Filteret selges ikke i Norge (men butikkene har visst tidligere solgt det for 700 kr), så du må bestille f.eks. fra B&Hphotovideo. Du sparer ca 200kr i porto dersom du får noen i USA til å kjøpe filteret og sende det til deg...

Hvis du ikke har kjøpt CLA4 ennå bør du vite at det kan være lurere å kjøpe en 52mm adapter, som både er praktisk (litt mindre), penere (sølvfarget, som kameraet) og billigere (52mm-filter er billigere enn 55mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...