Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kjøregodtgjørelse/bilgodtgjørelse

Gjest 6c037...c23

Anbefalte innlegg

Gjest 6c037...c23

kjært barn har mange navn. Men! Har jeg rett på bilgodtgjørelse hvis jeg bruker egen privatbil til reise til og fra jobb? bilen brukes ikke som yrkesbil til å lagre materiell og lignende, men bare som transport. Hva sier loven? har jeg krav på godtgjørelse? reise kollektivt vil forsinke meg på jobb med 1 time!

Anonymous poster hash: 6c037...c23

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
3 minutes ago, Guest 6c037...c23 said:

kjært barn har mange navn. Men! Har jeg rett på bilgodtgjørelse hvis jeg bruker egen privatbil til reise til og fra jobb? bilen brukes ikke som yrkesbil til å lagre materiell og lignende, men bare som transport. Hva sier loven? har jeg krav på godtgjørelse? reise kollektivt vil forsinke meg på jobb med 1 time!

Kort svar: Nei.

Litt lengre: Hvordan du kommer deg til og fra jobb er din sak, ikke arbeidsgivers. Du får skattefradrag for reisevei, forutsatt at du overstiger minstebeløpet. Dette gjelder pr km, og dersom du kan dokumentere at du bruker over 1 time ekstra pr vei, kan du også trekke fra bompenger.

Lenke til kommentar
Gjest 6c037...c23
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 minutt siden):

Litt lengre: Hvordan du kommer deg til og fra jobb er din sak, ikke arbeidsgivers. Du får skattefradrag for reisevei, forutsatt at du overstiger minstebeløpet. Dette gjelder pr km, og dersom du kan dokumentere at du bruker over 1 time ekstra pr vei, kan du også trekke fra bompenger.

Ingen bomstasjon i reiseveien jeg tar og jeg har aldri brukt kollektivtrafikken for reise, som er da over 1 time. Har ikke fast arbeidssted, men kan arbeide en uke en plass og 3-4 uker en annen og reiseveien kan da være både kort og lang. kan du begrunne din påstand om hvorfor jeg ikke har rett på godtgjørelse?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Gjelder dette også hvis man bruker mer enn 1 time per vei pga. rush og kø?

Lenke til kommentar
Gjest 6c037...c23
TheFatMan skrev (2 minutter siden):

Unntaket her er hvis du er kommandert til å jobbe en annen plass en der du vanligvis møter opp. Da har du krav på kjøregodtgjørelse

har aldri en fast arbeidsplass og fast møtested. alt etter hvor prosjektene ligger.

Lenke til kommentar
Gjest 6c037...c23
TheFatMan skrev (1 minutt siden):

Viktig presisering. Jeg har ikke regelverket i hodet hvordan det er når du faktisk ikke har en fast møteplass, sorry.

skjønner. jeg finner heller ingenting på lovdata om bilgodtgjørelse i privat sektor, som jeg kunne slått på bordet med.

Derfor spør jeg her på forumet.

Lenke til kommentar

Tidligere var det slik at ved min bedrift fikk de tilreisende dekket km til fra jobb her hos oss, dette dekket bedriften, det gjør de ikke lenger, men man kan føre opp km på selvangivelsen ja, dessverre så er den egenandelen ganske høy blitt etterhvert, så man skal kjøre ganske mye før man får noe særlig tilbake.

Jeg fikk litt tilbake i mine yngre dager da jeg hadde ca en times kjørevei til jobb, men den egenandel satsen øket for hvert år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6c037...c23 skrev (2 minutter siden):

skjønner. jeg finner heller ingenting på lovdata om bilgodtgjørelse i privat sektor, som jeg kunne slått på bordet med.

Derfor spør jeg her på forumet.

Da ønsker jeg deg lykke til. Håper jeg har bidradd med å generert nok trafikk her til at flere leser posten din.

Lenke til kommentar
Gjest 6c037...c23 skrev (1 time siden):

Hva sier loven? har jeg krav på godtgjørelse? reise kollektivt vil forsinke meg på jobb med 1 time!

Raskt svar nå, er på reise og skal videre når lunsjen nettopp fortært er fordøyd om jeg skal være hjemme i morgen. 

Loven forholder seg taus om dette, av den gode grunn at hvor du bor/hvordan du kommer til/fra arbeid derfra er helt og fullt ditt eget ansvar. Tidsbruk og antall arbeidssteder er likegyldig i forhold til loven, den foksuerer på to ting: 

• Arbeidsmiljøloven fokuserer på hvorvidt ditt arbeidssted er avtalt (lovlig) eller et helt annet sted (med få unntak ikke lovlig, og aldri lovlig over lengre tid). 
  • Skatteloven fokuserr på hvorvidt godtgjrøelse du faktisk mottar er dekning av utgift kan få dekket uten skattekonsevenser (=ingen skatt på godtgjørelsen) ellerlønnsvederlag i annen form for noe du skal dekke med skattlagte midler (=skatt på godtgjørelsen) 

Skal du ha rett till kjøregodtgjørelse må retten fremgå enten av konkret avtale med din arbeidsgiver eller av tariffavtale arbeidsgiver er bundet av hva gjelder konkret deg. Ingen avtale inngått, ingen rett oppstått, konsekvens av Norges eldste gjeldende lov. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Theo343 said:

Gjelder dette også hvis man bruker mer enn 1 time per vei pga. rush og kø?

Sist jeg brukte dette fradraget, var utgangspunktet for beregningen basert på en hastighet på 60 km/h, og korteste kjørestrekning. Dvs at da jeg hadde 80 km hver vei, ble kjøretiden beregnet til 80 minutter. Jeg måtte dokumentere med rutetabeller at raskeste kollektive alternativ var minst 140 minutter hver vei dersom jeg skulle få fradrag for bompenger. Det er noen år siden jeg brukte dette, så reglene kan være endret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Guest 6c037...c23 said:

Ingen bomstasjon i reiseveien jeg tar og jeg har aldri brukt kollektivtrafikken for reise, som er da over 1 time. Har ikke fast arbeidssted, men kan arbeide en uke en plass og 3-4 uker en annen og reiseveien kan da være både kort og lang. kan du begrunne din påstand om hvorfor jeg ikke har rett på godtgjørelse?

Begrunnelsen min står i teksten: "Hvordan du kommer deg til og fra jobb er din sak, ikke arbeidsgivers."

Da jeg jobbet som konsulent, hadde jeg ulike arbeidssteder, og kjørte min private bil til kundene. Det jeg gjorde da var å skrive km fra kontoradressen til kundeadressen, slik at jeg fikk dette fra arbeidsgiver, og at det ble fakturert til kunden. Dette var selvsagt etter avtale med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Gjest 6c037...c23 skrev (3 timer siden):

Har ikke fast arbeidssted, men kan arbeide en uke en plass og 3-4 uker en annen og reiseveien kan da være både kort og lang.

Alle arbeidsforhold (og særleg dei som ikkje er vanleg A4-jobb med fast oppmøteplass og arbeidstid) er regulert i den avtalen som er inngått mellom arbeidsgiver og arbeidstakaren.
Slike forhold er ikkje lovregulert.
I bedrifter som har inngått ei tariffavtale vil ofte kunne ha ferdigforhandla avtalar som regulerer korleis ein skal kompanserast i ulike samanhengar.

For eit par år sidan slo høgsterett fast at tid som går med på å reise til og frå ein annan arbeidsstad enn det som er det vanlege er å sjå på som arbeidstid. Når du ikkje har fast arbeidsstad så er det i utgangspunktet å rekne som arbeidstid å reise til den aktuelle arbeidsstaden for den dagen. Merk at sjølv om slik reisetid er definert som arbeidstid så vil ikkje det i seg sjølv utløyse krav om at arbeidstida skal kompanserast med lønn. Kva som skal være lønna er som sagt regulert av kva ein har avtalt.
At reisetida er arbeidstid har fyrst og fremst betydning for lengda på arbeidsdagane som etter arbeidsmiljølova ikkje kan være over 11 timar. Likevel er det sjølvsagt gode grunnar til å argumentere for at all arbeidstid skal være betalt, men det er ikkje slik at du automatisk har rett på verken å få betalt for reisetida eller at du får dekt dine reiseutgifter utan at dette er særskilt avtalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...