Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjørt tre vask med én transportbolt i - hvor stort problem?


Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk levert en vaskemaskin av Elkjøp for en drøy uke siden. Som en del av prutejobben jeg gjorde i butikken, fikk jeg gratis hjemlevering og montering. 

Vel, de bar maskinen opp og monterte. Plug'n play, slik jeg hadde blitt forespeila. Kjører en vask, og maskinen hopper voldelig rundt på badet. Ikke bra. Frøkna har samme opplevelse. Jeg skrur litt på føttene under, for å være sikker på at maskinen er vatra - og kjører enda en vask.

Jeg burde selvsagt ha dobbeltsjekka at alle transportboltene var tatt ut. Men jeg var nå i god tro; hadde tross alt blitt lova plug'n play.

Så, ja. Jeg er en god klager, og jeg antar at jeg har en god sak overfor Elkjøp. Det er de som ikke har levert slik de skulle, og som en konsekvens av det, så har det vært kjørt tre vask med én transportbolt i maskinen. 

Så er jeg overarbeida og sliten, og er egentlig ikke veldig motivert for en krig med Elkjøp. Så da blir spørsmålet: hvor stort kan man anta at problemet er? Går det mest sannsynlig greit, eller burde jeg kreve at Elkjøp leverer ny maskin/sender over teknikker for å skru fra hverandre og undersøke?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville absolutt fått litt skriftleg på saken, i tilfelle det skulle utvikle seg. Du har fem års reklamasjon, men den dekker ikkje feil bruk. Om det blir problem om eitt år og reparatør påstår det er pga. maskina var kjørt med transportsikring i så er det fint å ha litt dokumentasjon. Trur ikkje det blir eit problem, men du veit aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS 

For det første: At det sitter en transportskikringsbolt du overser/ignoererr i en vaskemaskin ved mottak er neppe noe du kan laste selger for. Siden maskinen nødvendigvis måtte transporteres til deg ville det være transporbolt(er) i om transporten skjedde forsvarlig og som mottakerav en levering har man alltid undersøkelsesplikt. Risikoen går over på kjøper VED LEVERING (forbrukerkjøpslovens § 14), altså i det øyeblikket leveransen står til din fulle disposisjon (§ 7) . Derfra er alt ditt eget ansvar om du ikke reklamerer på synlige feil så raskt omstendighetene praktisk  tillater og uansett FØR leveransen tas i bruk,fordi etter dette punktet er det man selv som bærer risikoen for varen/leveransen. Transportskruer ikke akkurat usynlige og de står klart og tydelig beskrevet i den bruksanvisningen man enten leser før bruk eller tar konsekvensen av å ha ignorert å lese før bruk. 

Du vil eventuelt kunne ha et vanlig erstatningsrettslig krav for skade pga arbeidet som er gjort ved montering, men dette krever at du selv beviser forsett/grov uaktsomhet - noe du knapt når gjennom med dersom du selv har unnlatt å foreta de mest basic undersøkelser,  At maskinen hopper sådet holder uten at du melder fra til selger, men i stedet begynner å foreta deg noe på egen hånd bare svekker ditt krav i forhold til erstatning pga dårlig utført arbeid og at du har kjørt tre vask uten å oppfylle den undersøkelsesplikten som påhviler  kjøper ved risikoens overgang taler defintivt ikke til din fordel. Etter første vask var du absolutt ikke i god tro og du fortsatte likevel -etter eget valg - bruk uten å varsle selge, selv om du etter dette første vasket hadde (over)tydelige tegn på at noe ikke var som det skulle være. 

Det du - ut fra erfaring i bekjentskapskrets -antagelig vil oppleve er en maskin som etter litt tid  støyer som jetfly under avgang når det sentrifugeres på litt hastighet, dette som følge av det oppstår kontakt med (metall)deler som er slått skjeve ved første vask da maskinen hoppet rundt. Det er er ikke ulogisk å tenke at denne kontakten over tid også kan svekke delers levetid selv om du knapt får noe sammebrudd verken i år eller innenfor vanlig reklamasjonstid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (54 minutter siden):

TS 

For det første: At det sitter en transportskikringsbolt du overser/ignoererr i en vaskemaskin ved mottak er neppe noe du kan laste selger for. Siden maskinen nødvendigvis måtte transporteres til deg ville det være transporbolt(er) i om transporten skjedde forsvarlig og som mottakerav en levering har man alltid undersøkelsesplikt. Risikoen går over på kjøper VED LEVERING (forbrukerkjøpslovens § 14), altså i det øyeblikket leveransen står til din fulle disposisjon (§ 7) . Derfra er alt ditt eget ansvar om du ikke reklamerer på synlige feil så raskt omstendighetene praktisk  tillater og uansett FØR leveransen tas i bruk,fordi etter dette punktet er det man selv som bærer risikoen for varen/leveransen. Transportskruer ikke akkurat usynlige og de står klart og tydelig beskrevet i den bruksanvisningen man enten leser før bruk eller tar konsekvensen av å ha ignorert å lese før bruk. 

Du vil eventuelt kunne ha et vanlig erstatningsrettslig krav for skade pga arbeidet som er gjort ved montering, men dette krever at du selv beviser forsett/grov uaktsomhet - noe du knapt når gjennom med dersom du selv har unnlatt å foreta de mest basic undersøkelser,  At maskinen hopper sådet holder uten at du melder fra til selger, men i stedet begynner å foreta deg noe på egen hånd bare svekker ditt krav i forhold til erstatning pga dårlig utført arbeid og at du har kjørt tre vask uten å oppfylle den undersøkelsesplikten som påhviler  kjøper ved risikoens overgang taler defintivt ikke til din fordel. Etter første vask var du absolutt ikke i god tro og du fortsatte likevel -etter eget valg - bruk uten å varsle selge, selv om du etter dette første vasket hadde (over)tydelige tegn på at noe ikke var som det skulle være. 

Det du - ut fra erfaring i bekjentskapskrets -antagelig vil oppleve er en maskin som etter litt tid  støyer som jetfly under avgang når det sentrifugeres på litt hastighet, dette som følge av det oppstår kontakt med (metall)deler som er slått skjeve ved første vask da maskinen hoppet rundt. Det er er ikke ulogisk å tenke at denne kontakten over tid også kan svekke delers levetid selv om du knapt får noe sammebrudd verken i år eller innenfor vanlig reklamasjonstid. 

Men nå har TS kjøpt vaskemaskin MED MONTERING, så jo, dette er selger sin feil, ikke TS. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for fine svar, folkens :) 

Selv om jeg er en stor (og flink) klager, så er jeg a) sliten, og b) ikke helt urimelig. Hvis det ikke er noe problem, så trenger ikke jeg lage noe problem ut av det. Men, ja, kjedelig om maskinen imploderer.

Har sendt mail til Elkjøp, og vært i kontakt på chat. Førstnevnte for omstendig, eller hva man skal si, behandling av saken, sistnevnte for et umiddelbart svar på hva Elkjøp vil vi skal gjøre. Om vi kan skade maskinen enda mer om vi bruker den mer.

Fikk jaggu lurt ut av chatmennesket at det 1) bare var å bruke den, og 2) at de bytter maskin om det skulle oppstå problemer i framtida.

Takk for svar! Blir spennende å starte maskinen senere i dag :)

Lenke til kommentar

At de som leverte og monterte overså en bolt er skikkelig slurv og dårlig arbeid. Om det påvirker maskinen kan man ikke si sikkert, men hvis den fungerer greit første tiden etter korrekt montering så går det nok greit. Skru ut bolten og prøv maskinen under oppsyn ved sentrifugering. Hvis bolten er skjev eller vanskelig å få ut, eller det er skade på kabinettet rundt bolten, så ville jeg bedt om ny maskin.

Er litt nysgjerrig på hva slags maskin det gjelder. Virker som noen tåler mer juling enn andre. Også om det er en spesiell maskin, da transportører som gjør slike jobber vanligvis gjør dette flere ganger per dag (og burde derfor kunne dette).

Lenke til kommentar

Er en Samsung wd95t534cbe :)

Ganske råflott med en vaskemaskin til 10k for en som henger i en tråd om finansiell uavhengighet, men det hører med til historien at vi 1) veldig gjerne ville ha en maskin med vask/tørk, og 2) at jeg fikk pruta den ned til 8,5 - med levering og montering inkludert.

Nuvel. Vi har kjørt den én gang nå (kortprogram + tørk), og ting virka høvelig. Men så er det jo én tanke vi ikke helt klarer å fri oss fra:

Hvordan vet vi at den funker så godt som den skal? At ikke den lager mer lyd enn den skal, at programmene ikke tar lenger tid enn de skal, også videre? Den her er jo sånn kunstig intelligens-romskip kanskje har den fått en skrue løs og beregner feks vasketid annerledes? 

Eller er det så enkelt at enten så funker den som den skal, eller så skjønner vi at det er noe gæærnt? 

Sikkert jævla dumme spørsmål, men på sånne ting, så er jeg ganske jævla dum. 

Bolten var for øvrig grei skuring å få ut :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Program og elektronikk blir ikke skadet hvis maskinen brukes med transportsikringer. Kjør en kalibrering så intelligensen resettes. Spørsmålet er om det er fysisk skade på maskinen. Men hvis den fungerer som den skal første tiden, så er sansynligivs alt greit.

Det er egentlig litt rart at maskiner som denne, som har så mye elektronikk som overvåker prosessene, ikke reagerer når maskinen kjøres med transportsikringene og rister/flytter seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...