Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er vitsen med å ta vaksine?

Gjest 6f3e7...400

Anbefalte innlegg

Gjest 6f3e7...400

Ja greit nok at jeg er bedre rustet mot viruset. Men jeg er ikke utsatt i utgangspunktet.

Det sies at vaksinerte fortsatt kan bære smitte og bør følge samme smittevern.
Hvorfor kan da vaksinerte reise gjennom røde soner som spania uten å teste seg, mens uvaksinerte må teste seg asap.

Er et fordi vaksinerte ikke smitter så mye?
"Lever" viruset så mye kortere i vaksinert kropp?
Er det sånn vi har blitt kvitt viruser før?

Jeg er vaksinert.

Anonymous poster hash: 6f3e7...400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6f3e7...400 skrev (1 minutt siden):

Ja greit nok at jeg er bedre rustet mot viruset. Men jeg er ikke utsatt i utgangspunktet.

Hvorfor kan da vaksinerte reise gjennom røde soner som spania uten å teste seg, mens uvaksinerte må teste seg asap.

Jeg er vaksinert.

Anonymous poster hash: 6f3e7...400

Grunnen er at man ikke blir like syk av viruset hvis man er vaksinert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6f3e7...400 skrev (Akkurat nå):

Nei, men de rundt deg kan være utsatt. Når du er beskyttet - beskytter du de rundt deg som er sårbare. Det er kanskje det viktigste.

Gjest 6f3e7...400 skrev (1 minutt siden):

Alle kan være smittebærere. Men vaksinere er det mye mindre grad. Derfor er risikoen vesentlig mindre blant vaksinerte enn de som er uvaksinerte. Risikoen for at uvaksinerte er smittebærere er ekstremt mye høyere. Derfor. 

Gjest 6f3e7...400 skrev (4 minutter siden):

Det smitter like mye, men ikke i like stor grad. Fordi en som er vaksinert vil klare å slå ned viruset mye raskere. Sykdomsforløpet er derfor sannsynligvis ikke like kraftig. I hvor stor grad en som er fullvaksinert er smittebærer og en risiko; forskes det mye på i skrivende stund. Særlig fordi den nye Delta-varianten oppfører seg annerledes; er det stor usikkerhet rundt disse faktorene.

Nei, vi blir aldri kvitt viruset. Men vi blir immune/motstandsdyktige. Fremdeles dør det folk av byllepest (svartedauen) i verden. Man utsletter ikke viruset ved å vaksinere seg. Man blir motstandsdyktige. Når vesentlig færre blir smittebærere, er det også vesentlig mindre sannsynlighet for at viruset får utvikle seg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (12 minutter siden):

Når vesentlig færre blir smittebærere, er det også vesentlig mindre sannsynlighet for at viruset får utvikle seg. 

Det kommer jo stadig nye mutasjoner, det beste er at det hadde vært portforbud i en periode (3-4 uker), da hadde en blitt kvitt smitten

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (17 minutter siden):

Det smitter like mye, men ikke i like stor grad.

Haha this..

Det er veldig lite skriv hvorfor det er er bedre for andre at du selv er vaksinert.
Mulig fordi det er nytt virus?

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo stadig nye mutasjoner, det beste er at det hadde vært portforbud i en periode (3-4 uker), da hadde en blitt kvitt smitten

I så fall må vi stenge grensene på ubestemt tid, ellers er jo et portforbud i 3-4 uker ubrukelig. Så si all smitte i en lang periode var importsmitte i Norge. Det er bare å innse at vi vil aldri bli kvitt covid-19. Enten vaksinerer man seg 4-5 ganger i året eller så får det bare være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (Akkurat nå):

I så fall må vi stenge grensene på ubestemt tid, ellers er jo et portforbud i 3-4 uker ubrukelig. Så si all smitte i en lang periode var importsmitte i Norge. Det er bare å innse at vi vil aldri bli kvitt covid-19. Enten vaksinerer man seg 4-5 ganger i året eller så får det bare være.

Det har jo vært stengte grenser ganske lenge, men du har et poeng.

Har ikke vært smittet, men har gjort hva jeg kan for å unngå det

Lenke til kommentar

Først må jeg bare si TS,  flott at du er vaksinert! Du har tatt viktig og godt valg :) Det er fortsatt mulig å bli smittet, selv som fullvaksinert. Det samme ser vi med for eksempel influensavaksinen, fordi det er litt varierende hvor godt den virker fra år til år.  Skulle man bli smittet tross vaksinering får man i hvertfall et mildt/mildere forløp og vesentlig høyere sjanse for overlevelse og unngåelse av senvirkninger av diverse sykdommer. 

Selv med én dose med koronavaksine også hjelper det også på! Kjæresten min hadde en pasient som var smittet med korona da han kun hadde en dose AZ (også den vaksinen med dårligst beskyttelse kontra Moderna eller Pfizer), ble ikke syk! (Men var selvfølgelig i karantene fram til negative tester var tatt, og er nå i ettertid blitt fullvaksinert).

Vitsen med vaksine utover egen beskyttelse, er flokkimmunitet. I tillegg: Økt vaksinedekning generelt sett ville fått ned mye unødvendig sykefravær og på den måten positivt samfunnsøkonomisk. Innleggelser kan unngås, vi minker presset på en allerede hardt belastet helsesektor. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I all hovedsak er det samfunnsøkonomiske intensiver som er årsaken til at vi alle bør vaksinere oss mot Covid. 
Det gjelder for så vidt alle typer vaksiner, men moralske årsaker legger litt ekstra på vektskålen når det dreier seg om lidelser der barn blir rammet.

Lenke til kommentar
Gjest 6f3e7...400 skrev (1 time siden):

Vi har klart å tilnærmet utrydde virus med hjelp av vaksiner. Men disse sykdommene blåste opp igjen som følge av vaksinebenektere. Polio er et fint eksempel. Det var utryddet overalt utenom et fåtalls lommer i fattige land. Men vaksinebenektere fikk stanset en fullkommen utryddelse, og nå er sykdommen på vei tilbake til selv rike land. Det var kanskje bare et tiår unna full utryddelse av viruset. Det finnes andre sykdommer som også er tilnærmet utryddet. Alle var vanlige sykdommer som enten gjorde folk invalide eller drepte svært mange selv frem til 1900-tallet. 

Edit: Enkelte virus er blitt utryddet. Kopper (variola) er et eksempel. 

Endret av anon_83104
Ryddet. Fjernet allerede besvarte spørsmål
  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrLuni skrev (På 2021-8-5 den 22.09):

Haha this..

Det er veldig lite skriv hvorfor det er er bedre for andre at du selv er vaksinert.
Mulig fordi det er nytt virus?

Smittetallene går ned i takt med økt vaksinering. 
Land som har stor andel vaksinerte har lavere smitte. Man trenger ikke være matematiker for å lese slik statistikk. Land som ennå har lav andel vaksinerte sliter ennå med høye smittetall. Det er bare å legge sammen to pluss to. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja men blir vel aldri 100% vaksinen har vel kun 94% beskyttelse så vil være mange i risiko sonen som har større risiko blir muligens flere dødsfall man ser jo England har vel blitt verre. India og Afrika er vel også ille sammenlignet med oss så vi er heldig som bor i Norge fleste dødsfall er eldre men finnes unntak godt mulig blir stengte grenser i løp av vinteren kun august muligens det blir åpent. Det er vits å ta vaksinen men finnes jo feil at enkelte kan være uvaksinerte noen kan jo få vann eller saltvann eller ubrukelig vaksine. Men flesteparten vil ha mindre risiko og blir vel mindre syk for håpentligvis.

Screenshot_2021-08-07-19-18-46-755_no.tv2.android.tv2no.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vaksiner er ikke et fysisk skjold, det er stimulering av immunsystemet. Når du eksponeres for viruset, vil du få dette i kroppen, men du vil ikke utvikle sykdom, og viruset blir tilintetgjort. Perioden fra viruset treffer kroppen til det er tilintetgjort, så vil det være tilgjengelig for smitte, men i liten grad.

Vaksiner er menneskets måte å skape resistens mot dødelige mikrober. Man skaper et slags "militære" mot bestemte mikrober. Vaksiner er, etter min mening, det mest geniale innen medisin - man unngår å bli syk, man trenger ikke en gang behandle sykdommen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (12 timer siden):

Vaksiner er ikke et fysisk skjold, det er stimulering av immunsystemet. Når du eksponeres for viruset, vil du få dette i kroppen, men du vil ikke utvikle sykdom, og viruset blir tilintetgjort. Perioden fra viruset treffer kroppen til det er tilintetgjort, så vil det være tilgjengelig for smitte, men i liten grad.

Vaksiner er menneskets måte å skape resistens mot dødelige mikrober. Man skaper et slags "militære" mot bestemte mikrober. Vaksiner er, etter min mening, det mest geniale innen medisin - man unngår å bli syk, man trenger ikke en gang behandle sykdommen. 

Sagt på en enklere måte tilpasser vaksinemotstandere:

En vaksine er som å ta på en regnjakke når det regner ute. Du var spesielt utsatt for en eventuell forkjølelse uten jakke. Med jakken; er du fremdeles utsatt. Men ikke i like ekstrem grad som uten jakke. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som mange andre har påpekt det handler om å redusere risiko. Du får personlig lavere risiko for å utvikle sykdom og bli alvorlig syk. Du kan fremdeles få Covid19 viruset i kroppen, men immunforsvaret ditt er bedre rustet til å beskytte deg. Dette gagner også samfunnet fordi det legger mindre press på helsevesen og det hindrer spredning av sykdommen. 

Når sykdommen spres mindre får man dobbel effekt. Ikke bare er man bedre beskyttet, men man er også mindre utsatt. Derfor bidrar vi til egen og andres gode helse når vi vaksinere oss. 

Slik har vi kvittet oss med sykdommer før og slik vil vi kvitte oss med nye sykdommer i fremtiden. Personlig mener jeg at det haster med å få verdensbefolkningen vaksinert, grunnen til det er at vi vil redusere sjansene for en farlig mutasjon. Hvis det er mindre virus vil det være færre mutasjoner. Der har du en tredje grunn. 

Vaksiner er ikke 100% effektive, men de er i bunn og grunn den eneste løsningen på Covid problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...