Gå til innhold

«Eldre hvite menn som pusher 50» har verdifull kompetanse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gaard skrev (2 timer siden):

ahh gjesp, noen som må se konteksten og ikke analysere hvert ord direkte. blir bare som en kronikk om hvor krenka du er. tipper du ikke liker Karpe heller?

Ingen liker "karpe", dersom man ikke er en dame på 50+. Uansett ikke noe nytt at den unge garde blir presentert som den nye vinen. Det er nå uansett et faktum at ledere flest er hvite menn over 50, at grundere flest er hvite menn over 40, og at nye innovasjonsbedrifter med disruptiv teknologi taper mot de gamle, etablerte "sinkene". 

Endret av AL123
  • Liker 6
Lenke til kommentar
15 hours ago, gaard said:

ahh gjesp, noen som må se konteksten og ikke analysere hvert ord direkte. blir bare som en kronikk om hvor krenka du er. tipper du ikke liker Karpe heller?

Det er vel forskjell på å lage en edgy samfunnskritisk sang om det, og det å si det i en forelesning.

Når det er sagt, så må folk som pusher 50 gjerne ta en oppvask med seg selv og se hva som er hipt for tiden, som servant leadership og ikke hierarkisk amerikansk stil. Det gjelder begge kjønn, etter ymse erfaringer med å ha disse som leder...

• Liker 1
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (11 timer siden):

Det er vel forskjell på å lage en edgy samfunnskritisk sang om det, og det å si det i en forelesning.

Når det er sagt, så må folk som pusher 50 gjerne ta en oppvask med seg selv og se hva som er hipt for tiden, som servant leadership og ikke hierarkisk amerikansk stil. Det gjelder begge kjønn, etter ymse erfaringer med å ha disse som leder...

Nå bør en vel være minst 50 selv, for å synes at de gutta der er edgy. Når det er sagt, så er alderen til ledere av mindre betydning og et mindre problem. Hovedproblemet med ledelse er hvilke personligheter man velger som ledere, og der er min erfaring at jo yngre en er når en oppnår en lederposisjon, dess mindre er en egnet som leder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at barn ikke oppdrar foreldre. Mennesker som pusher 50 vil alltid ha mer erfaring og kunnskap. "Hvite menn som pusher 50" er et munnhell. Det er antakelig grunnlagt i en revolt mot det bestående som kommer til uttrykk, siden "hvite menn som pusher 50" - og vel så det - faktisk er de som styrer hele den vestlige verden. (Hvit mann, 52).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke alltid være enten / eller, og grupper mot hverandre. Vi må anerkjenne kunnskapen til de eldre, men på samme tid må vi slippe til de unge. Det er faktisk en veldig vanskelig diskusjon, og et enda vabskelige samfunnsproblem; hvor går grensen mellom å la folk fortsette med det de gjør og å la de unge slippe til? Etter å ha arbeidet i noen offentlige stillinger gjennom årene er jeg ikke helt overbevist om at å tviholde på eldre er det mest fornuftige, men ser selvfølgelig at det blir et minefelt om man skal begynne å sparke folk kun pga alder.

Men for ordnes skyld og for å faktisk mene noe; å si at de som er eldre alltid har mer kunnskap er feil. All erfaring er ikke god erfaring. Du kan holde på med noe i 100 år og være ubrukelig. Det er hva du gjør mer erfaringen som tilsier om du faktisk sitter igjen med noe kunnskap. På samme tid er det mange unge som mangler erfaring om arbeidet og livet, som gjør dem litt for optimistiske til egen kunnskap.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn rent anekdotisk og spissformulert så må jeg si at hvite menn over 50 har vært ekstremt overrepresentert som ledere i min karriere innen IT. De har også kronisk underprestert. Jeg tror det er fordi de har vært ledere for lenge og ikke lengre forstår faget, men like fult tror de forstår det basert på 10+ år gamle erfaringer.

Det er to problemer her.

1) Den fag spesifikke kompetansen til lederne utdateres veldig raskt.

2) kan være vi systematisk ser etter feil egenskap i ledere

Statistisk sett er det nok mange hvite menn som pusher 50 eller 60 på det tidspunkt de går fra å være en informert leder med «mekanisk sympati» for faget til å bare feile oppover. Strengt tatt en del kvinner i samme situasjon i det aldersspennet, men det er færre av de og noen av de er litt mer lyttende. Uansett tror jeg antall år som leder (uten faglig oppdatering) er kausalitet her, resten er bare korrelasjon.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 8/6/2021 at 10:23 PM, delxzen said:

Pusher?

Hvordan får du ellers endringene lastet opp til repoet? Det handler klart om menn som pusher til upstream 50 ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
26 minutes ago, Anders Jensen said:

Sånn rent anekdotisk og spissformulert så må jeg si at hvite menn over 50 har vært ekstremt overrepresentert som ledere i min karriere innen IT. De har også kronisk underprestert. Jeg tror det er fordi de har vært ledere for lenge og ikke lengre forstår faget, men like fult tror de forstår det basert på 10+ år gamle erfaringer.

Det er to problemer her.

1) Den fag spesifikke kompetansen til lederne utdateres veldig raskt.

2) kan være vi systematisk ser etter feil egenskap i ledere

Statistisk sett er det nok mange hvite menn som pusher 50 eller 60 på det tidspunkt de går fra å være en informert leder med «mekanisk sympati» for faget til å bare feile oppover. Strengt tatt en del kvinner i samme situasjon i det aldersspennet, men det er færre av de og noen av de er litt mer lyttende. Uansett tror jeg antall år som leder (uten faglig oppdatering) er kausalitet her, resten er bare korrelasjon.

Generelt er det nok et problem hvordan ledere blir valgt ut. En del blir nok motivert til å bli ledere av at de ikke lenger har lyst eller kapasitet til å holde seg oppdatert på det faglige, og peiler seg heller inn på en mykere rolle. Det tiltrekker seg nok ofte folk som foretrekker å se det store bildet heller enn å se på findetaljer i implementasjonen. Det er heller ikke alltid at en som er superengasjert i det faglige har lyst til å bli forfremmet oppover og dermed miste tid til det faglige.

Nå trenger en folk som ser det store bildet og folk som kan ha et personalansvar, og det er nyttig at man har dem, men likefullt trenger en faktisk å ha en fungerende forståelse for teknologien hvis en skal ha noe å si i bestemmelsesprosesser om teknologien.  

Nå skal det sies at dette av og til løses ved å ha to posisjoner. En sjefsrolle for de "myke detaljene" og en for den teknologiske utviklingen. Probllemet er bare at selv for de med faglige interesser er det av og til vanskelig å holde seg oppdatert hvis en ikke selv får henda "møkkete", men jeg vet om flere unntak til denne regelen også.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 6.8.2021 den 20.04):

Kampen mot "eldre hvite menn" startet i USA, som en del av den venstreekstreme rasistiske fløyen som erklærer seg som "progressive".

Denne typen motbydelige holdninger er på ingen måte bedre enn all annen type ekstremisme.

Nei, progressive i USA er lite opptatt av identitetspolitikk. Husk at den gamle, hvite mannen Bernie Sanders er den kanskje viktigste progressive politikeren der borte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreibjo2 skrev (På 6.8.2021 den 21.57):

Det er en grunn til at barn ikke oppdrar foreldre. Mennesker som pusher 50 vil alltid ha mer erfaring og kunnskap. "Hvite menn som pusher 50" er et munnhell. Det er antakelig grunnlagt i en revolt mot det bestående som kommer til uttrykk, siden "hvite menn som pusher 50" - og vel så det - faktisk er de som styrer hele den vestlige verden. (Hvit mann, 52).

Man blir vel gjerne mindre fleksibel og endringsvillig etter hvert som man blir eldre? Ikke at det gjelder alle, men jeg til nok si at det er en generell tendens. Og det er ikke nødvendigvis positivt i en verden som endrer seg så ekstremt raskt som den gjør nå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Man blir vel gjerne mindre fleksibel og endringsvillig etter hvert som man blir eldre? Ikke at det gjelder alle, men jeg til nok si at det er en generell tendens. Og det er ikke nødvendigvis positivt i en verden som endrer seg så ekstremt raskt som den gjør nå.

En av de beste tingene som har skjedd i karrieren min var at jeg som ung, nyutdannet ble satt sammen med en smart 60-åring. Vi hadde lignende fagkunnskap men var motsatt på veldig mange plan. Det var lærerikt og produktivt.

-k

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...