Gå til innhold

Porsche tar steget inn i romindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

Dette blir spennende, spesielt fordi rakettene skal skytes opp fra Andøya.

Men samtidig må man akseptere at sannsynligheten for at de går konk trolig er et sted over 90%. Dette er et veldig tøft marked og det er noen titalls andre selskaper som forsøker gjøre det samme som Isar. Noen er kommet mye lengre, som Rocket Lab, Astra og Virgin Orbit.

Hvor stort er egentlig "space" markedet? Er det slik at det er flere som ønsker å bruke rommet, men det er per idag for dyrt? Eller er det mer ett nokså mettet marked (altså at det ikke er rom for flere aktører).

Og hva annet enn transport til og fra ISS og massevis av satellitter er det de ønsker å sende opp? Hva annet bruker de rommet til?

Isar Aerospace sier at per idag koster det rundt 40000$ å sende 1kg opp og ønsker å gjøre dette billigere. De skal ha nok penger til 3-4 oppskytingen, så om de klarer å bevise at de behersker dette, er det vel gode muligheter? 90% sannsynlighet for konk virket litt brutalt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, keramikklampe said:

Hvor stort er egentlig "space" markedet? Er det slik at det er flere som ønsker å bruke rommet, men det er per idag for dyrt? Eller er det mer ett nokså mettet marked (altså at det ikke er rom for flere aktører).

Det er litt begge deler. Markedet vil vokse om man reduserer prisene, men samtidig er markedet relativt god dekket med tilbydere.


Og spesielt når det gjelder selskaper som planlegger å skyte opp relativt små satellitter, så er det svært mange som jobber med dette.

Everyday Astronaut har en video der han ser på noen av disse selskapene:

 

2 hours ago, keramikklampe said:

Og hva annet enn transport til og fra ISS og massevis av satellitter er det de ønsker å sende opp? Hva annet bruker de rommet til?

I dag er det veldig mye satellitter, men det planlegges (og jeg håper) at markedet vil øke over tid. Utover satellitter i bane rundt jorden så er det som du sier aktivitet relatert til ISS (og nå også Tiangong), og det er også noen sonder og slikt som sendes til månen, Mars, Venus og andre steder i solsystemet. Innen noen år skal NASA starte opp med jevnlige landinger på månen. Og SpaceX stormer frem med konkrete planer for bemannede landinger på Mars.

2 hours ago, keramikklampe said:

Isar Aerospace sier at per idag koster det rundt 40000$ å sende 1kg opp og ønsker å gjøre dette billigere. De skal ha nok penger til 3-4 oppskytingen, så om de klarer å bevise at de behersker dette, er det vel gode muligheter? 90% sannsynlighet for konk virket litt brutalt.

Om vi sier den totale omsetningen til oppskytningsindustrien er 120 oppskytninger per år til en gjennomsnittlig pris på $50 mill per oppskytning, så er hele markedet på $6 mrd/år.

Til sammenligning er f.eks hele det globale bilmarkedet på omkring $3000 mrd/år. Altså bilmarkedet er 500 ganger større.

Og det er egentlig verre enn det, for et selskap som ønsker starte opp i dette markedet. Veldig mange av oppskytningene er nasjonale satsninger. F.eks er omkring en tredjedel av oppskytningene gjort av Kina. Det er ikke bare å starte opp et rakettselskap og så selge oppskytninger til Kina. Og i år er f.eks en stor andel av oppskytningene fra USA utført av SpaceX, med Starlink satellitter. Det er uinteressant for SpaceX å sette ut dette til et annet selskap. De ønsker å skyte opp sine egne satelitter på sine egne raketter, slik at de ikke beriker sine konkurrenter.

Så hva er egentlig markedspotensialet til Isar, om markedet forblir som i dag? Om de klarer 10 oppskytninger per år med 1000 kg per oppskytning og $8000/kg, så er det en total omsetning på $80 mill/år. I så fall ville vi snakke om en omsetning som f.eks ikke er veldig mye over det matbutikkene omsetter for i en norsk småby... Det er ikke noe å vokse seg stor på.

Og dette er jo ikke lett å oppnå. Det betyr at man må vinne i konkurranse med titalls andre selskaper, inkludert SpaceX, som har enorm erfaring med drift av *gjenbrukbare* raketter, stordriftsfordeler og dype lommer. Man må også konkurrere med f.eks Rocket Lab, som også jobber med gjenbruk av første trinn, og er ikke langt unna å få til det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det er litt begge deler. Markedet vil vokse om man reduserer prisene, men samtidig er markedet relativt god dekket med tilbydere.


Og spesielt når det gjelder selskaper som planlegger å skyte opp relativt små satellitter, så er det svært mange som jobber med dette.

Everyday Astronaut har en video der han ser på noen av disse selskapene:

 

I dag er det veldig mye satellitter, men det planlegges (og jeg håper) at markedet vil øke over tid. Utover satellitter i bane rundt jorden så er det som du sier aktivitet relatert til ISS (og nå også Tiangong), og det er også noen sonder og slikt som sendes til månen, Mars, Venus og andre steder i solsystemet. Innen noen år skal NASA starte opp med jevnlige landinger på månen. Og SpaceX stormer frem med konkrete planer for bemannede landinger på Mars.

Om vi sier den totale omsetningen til oppskytningsindustrien er 120 oppskytninger per år til en gjennomsnittlig pris på $50 mill per oppskytning, så er hele markedet på $6 mrd/år.

Til sammenligning er f.eks hele det globale bilmarkedet på omkring $3000 mrd/år. Altså bilmarkedet er 500 ganger større.

Og det er egentlig verre enn det, for et selskap som ønsker starte opp i dette markedet. Veldig mange av oppskytningene er nasjonale satsninger. F.eks er omkring en tredjedel av oppskytningene gjort av Kina. Det er ikke bare å starte opp et rakettselskap og så selge oppskytninger til Kina. Og i år er f.eks en stor andel av oppskytningene fra USA utført av SpaceX, med Starlink satellitter. Det er uinteressant for SpaceX å sette ut dette til et annet selskap. De ønsker å skyte opp sine egne satelitter på sine egne raketter, slik at de ikke beriker sine konkurrenter.

Så hva er egentlig markedspotensialet til Isar, om markedet forblir som i dag? Om de klarer 10 oppskytninger per år med 1000 kg per oppskytning og $8000/kg, så er det en total omsetning på $80 mill/år. I så fall ville vi snakke om en omsetning som f.eks ikke er veldig mye over det matbutikkene omsetter for i en norsk småby... Det er ikke noe å vokse seg stor på.

Og dette er jo ikke lett å oppnå. Det betyr at man må vinne i konkurranse med titalls andre selskaper, inkludert SpaceX, som har enorm erfaring med drift av *gjenbrukbare* raketter, stordriftsfordeler og dype lommer. Man må også konkurrere med f.eks Rocket Lab, som også jobber med gjenbruk av første trinn, og er ikke langt unna å få til det.

Takker for masse info. 

Så suksessen er hovedsaklig avhengig at det kommer betydelig større kundegruppe som har behov for oppskyting. Mulig de vet om noen spådommer som ikke er blitt offentliggjort enda, eller bare satser dem og håper på det beste.

Skjønner bedre hvor 90% sjanse for konk kommer fra nå.

Håper det går veien, heia Europa :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...