HelseKvinne Skrevet 11. august 2021 Forfatter Del Skrevet 11. august 2021 Milhouse85 skrev (14 minutter siden): Den påstanden der er bare tull. Bare spør legen din om dette - han/hun vil si det samme. Sukker "ødelegger" ikke vitaminer. Bare tull. Helsekost-folk sier ofte ting som det ikke er mye hold i. Du bør forholde deg til profesjonelle helseaktører. Edit: Hår trenger ikke vitaminer. Hår er et dødt biprodukt som stort sett består av keratin. Som jeg tidligere har nevnt i tråden. Du fikk ikke også svart min spørsmål fra søndag kl 17:56. Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 12. august 2021 Forfatter Del Skrevet 12. august 2021 Milhouse85 skrev (På 2021-8-11 den 18.02): Den påstanden der er bare tull. Bare spør legen din om dette - han/hun vil si det samme. Sukker "ødelegger" ikke vitaminer. Bare tull. Helsekost-folk sier ofte ting som det ikke er mye hold i. Du bør forholde deg til profesjonelle helseaktører. Edit: Hår trenger ikke vitaminer. Hår er et dødt biprodukt som stort sett består av keratin. Som jeg tidligere har nevnt i tråden. Hva er keratin? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 On 8/11/2021 at 5:54 PM, HelseKvinne said: Sukker ødelegger ikke vitaminene. Koke og tørkeprossene i kommersiel mat gjør derimot det, i likehet med at ultrapastaurisering gjør noe. Men det norske kostholdet er i praksis ganske bra, så eneste vanlige mangelsykdommene blir vel magnesium og D3. Det skal og sies at hår er dødt vev. Det eneste kroppen gjør er å produsere mer på samme strå, eller lage en ny base og produsere et nytt strå vis det blir epilert. Og mekanismen er relativt dårlig forstått annet at man har identifisert en haug med deler som i en symbiotisk prosses lager hår av kreatin. Eneste man vet per dags dato er at det er mulig å tilføre mer blod til "hårsekkene", så i likhet med negner reagerer hår på næringsmengde, men det er så dårlig forsket på at man ikke vet om det nytter å ta mineraltilskudd ala calcium og K2 for negler. Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 14. august 2021 Forfatter Del Skrevet 14. august 2021 Milhouse85 skrev (På 2021-8-11 den 18.02): Den påstanden der er bare tull. Bare spør legen din om dette - han/hun vil si det samme. Sukker "ødelegger" ikke vitaminer. Bare tull. Helsekost-folk sier ofte ting som det ikke er mye hold i. Du bør forholde deg til profesjonelle helseaktører. Edit: Hår trenger ikke vitaminer. Hår er et dødt biprodukt som stort sett består av keratin. Som jeg tidligere har nevnt i tråden. Jeg må ha alle vitaminene for at det ikke skal bli hårtap. Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 14. august 2021 Forfatter Del Skrevet 14. august 2021 Milhouse85 skrev (På 2021-8-4 den 19.38): Bare å akseptere. Ingen ting du kan gjøre med det. Det finnes en rekke kvakksalvere som tilbyr produkter som angivelig skal gi "mer hår, tykkere hår, håret tilbake" - osv. Bare tull. Det samme gjelder medisiner, produkter som shampoo, balsam, hårkur osv. Alt det der er tull. Sannsynligvis er det genetisk. Noen har tynt hår. Sånn er det bare. Du kan miste hår av stress. Men når du skriver "spiste litt mye sjokolade og iskrem" - nei, du mister IKKE hår pga det. Heller ikke pga to episoder med stress i en tre års periode. Håret vårt er ikke ekstremt følsomt for den type isolerte hendelser. Du overtenker helt ekstremt syns jeg. Jeg ble innlagt på sykehus i 2019 og var døden nær. Da mistet jeg mye hår en periode. Men det vokste ut igjen. Sannsynligvis har du litt dårlige hår-gener.... Jeg glemte skrive og nevne at jeg begynte å være mindre ute omtrent helt siden jeg var 12 år gammel, men tror jeg har også tatt kosttilskudd vitamin som er samme vitamin som man får fra dagslys. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Mennesker blir syke av å ikke være ute i det hele tatt. Det er skadelig for helsen å gå inne hele tiden. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 (endret) Fikk meg en søt liten helipad i bakhodet i begynnelsen av 30 åra. Den kom vel egentlig gradvis fra midten av 20 åra. Trenger vel bare en stor "H" tatovert baki der som prikken over i`en. I en alder av 41 år har hårfestet trukket seg tilbake en del og er også blitt litt tynnhåra oppå der, men er heldigvis ikke blitt skalla helt enda. Er kanskje rart at hårtap kommer såpass tidlig i livet, man forbinder gjerne dette med "gamle" folk, men det som er gammelt i dag var eldgammelt før i tiden. Fristende å tenke at det kan ha noe med at bakhodet der mange blir skalla er akkurat der hodeputen gnager mot hodet når man sover og toppen av menneskekroppen så mindre blodtrykk/lite blodsirkulajson der oppe etc. men det er bare en teori. Det er fint å klare å akseptere seg selv for den man er og ikke for den man ønsker å være, men ikke alle har denne egenskapen. Endret 14. august 2021 av Gjest Baardsen 2 Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 15. august 2021 Forfatter Del Skrevet 15. august 2021 (endret) Theo343 skrev (19 timer siden): Mennesker blir syke av å ikke være ute i det hele tatt. Det er skadelig for helsen å gå inne hele tiden. Jeg er uansett sjelden syk og selv minst av og til ute. Endret 15. august 2021 av HelseKvinne Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 16. august 2021 Forfatter Del Skrevet 16. august 2021 (endret) Milhouse85 skrev (På 2021-8-11 den 18.02): Den påstanden der er bare tull. Bare spør legen din om dette - han/hun vil si det samme. Sukker "ødelegger" ikke vitaminer. Bare tull. Helsekost-folk sier ofte ting som det ikke er mye hold i. Du bør forholde deg til profesjonelle helseaktører. Edit: Hår trenger ikke vitaminer. Hår er et dødt biprodukt som stort sett består av keratin. Som jeg tidligere har nevnt i tråden. Hva er keratin? Endret 16. august 2021 av HelseKvinne Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 (endret) Milhouse85 skrev (På 2021-8-5 den 20.56): Sannsynligvis er det helt tilfeldig at du opplevde mer hår samtidig som du prøvde ut hårproduktene. Det finnes ingen vitenskapelig hold for at produkter tilført hår stimulerer til mer hårproduksjon. Hår som stikker ut av huden din er dødt. Det består stort sett av keratin. Det er ingen nerveceller som gir beskjed eller fører stoffer/næring eller hva det måtte være ned til hodebunnen der produksjonen av hår foregår. Når du klipper håret, gir det heller ikke beskjed nedover at "nå ble jeg klippet. Det er omtrent det samme som negler. Alt som angivelig skal hjelpe/stimulere hårvekst er derfor kun en eneste stor svindel. Noe man kan forvente i et kapitalistisk samfunn vi lever i - der det finnes et produkt for enhver behov. Også de behovene som ikke lar seg reparere/korrigere. Jeg vil gå så langt å kalle slike produkter for like kvakksalveraktig som piller som angivelig skal gi økt penis. Man trenger bare litt grunnleggende forståelse for kroppens funksjoner for å forstå at det å gni noe inn i håret fungerer ikke. Derimot kan ulike typer kosmetiske produkter, såpe, sjampo og lignende - inneholde produkter som irriterer og skader hodebunnen, som da potensielt kan skape en hormonell forstyrrelse fordi man ofte vasker bort det naturlige fettlaget i hodebunnen og dermed også kan forstyrre kroppens naturlige balanse. Alt man gnikker og gnur mot kroppen inneholder ekstremt mange rare stoffer og sammensetninger. Det å for eksempel skifte ut den tradisjonelle parfymefrie flytende sjampoen - med en naturlig sjampbar; kan gi god effekt for mange. Ikke fordi det "gir mer hår" - men fordi du reparerer kroppens egne funksjoner. Mange vil derimot oppleve overgangen fra vanlig sjampo til sjampobar som litt vanskelig, fordi kroppen vil produsere veldig mye fett de første ukene. Men etter 2-3 uker, vil dette problemet gå over... Kroppen gjør dette; fordi siden man alltid vasker vekk det naturlige fettet. Så vet ikke kroppen hvor mye fettlag den skal produsere, og "kjører på" inntil den selv finner ut at den ikke trenger å lage så mye fett. Jeg hadde gjort følgende: Kutt ut alle fancy hårprodukter. Benytt en naturlig løsning. Bruk 2-3 uker på å venne deg til dette. Så kanskje du ser en endring. (Mest sannsynlig ikke). Jeg snakket med en også om mitt hår, hun sa at hun hadde en periode kort hår selv og fikk lengre med å klippe det litt for ofte, ta forskjellige vitamin kosttilskudd og brukte kerastase hårkur i ca. sju måneder. Jeg har minst tatt forskjellige vitamin tilskudd helt siden november i 2020, prøvd å passe på å klippe håret når det må klippes som det vanligvis må hver 3-5 måneder og bruker en hårkur til å ha tre minutter i håret annenhver gang jeg dusjer. Endret 17. august 2021 av HelseKvinne Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 18. august 2021 Forfatter Del Skrevet 18. august 2021 Milhouse85 skrev (På 2021-8-4 den 19.38): Bare å akseptere. Ingen ting du kan gjøre med det. Det finnes en rekke kvakksalvere som tilbyr produkter som angivelig skal gi "mer hår, tykkere hår, håret tilbake" - osv. Bare tull. Det samme gjelder medisiner, produkter som shampoo, balsam, hårkur osv. Alt det der er tull. Sannsynligvis er det genetisk. Noen har tynt hår. Sånn er det bare. Du kan miste hår av stress. Men når du skriver "spiste litt mye sjokolade og iskrem" - nei, du mister IKKE hår pga det. Heller ikke pga to episoder med stress i en tre års periode. Håret vårt er ikke ekstremt følsomt for den type isolerte hendelser. Du overtenker helt ekstremt syns jeg. Jeg ble innlagt på sykehus i 2019 og var døden nær. Da mistet jeg mye hår en periode. Men det vokste ut igjen. Sannsynligvis har du litt dårlige hår-gener.... Jeg snakket med en også om mitt hår, hun sa at hun hadde en periode kort hår selv og fikk lengre med å klippe det litt for ofte, ta forskjellige vitamin kosttilskudd og brukte kerastase hårkur i ca. sju måneder. Jeg har minst tatt forskjellige vitamin tilskudd helt siden november i 2020, prøvd å passe på å klippe håret når det må klippes som det vanligvis må hver 3-5 måneder og bruker en hårkur til å ha tre minutter i håret annenhver gang jeg dusjer. Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 (endret) Hår i seg selv trenger ikke vitaminer, men kroppen trenger inntak av vitaminer og mineraler for å lage hår. Overinntak av vitamin A kan også faktisk gi hårtap. Og spiseforstyrrelser kan være medvirkende hårtap. Det samme kan en rekke sykdommer. Litt generelt som også andre har påpekt. MEN: 1. går du til dermatolog for hårtap? Hvis ikke, spør fastlegen din om du kan henvises til en. 2. går du i terapi? Hvis ikke, så kan dette være noe du bør gjøre. Aksept er noe man bør jobbe med, hvis dermatologer ikke finner noe svar. Dermatologen kan være med å avgjøre en rekke viktig informasjon om hva som kan være årssaken. Terapi kan hjelpe på hvis det viser seg det er noe du ikke kan gjøre noe med. Dette er en gammel artikkel, men det er en bra kilde: https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/women-hair-loss-causes Du får finne ut -- helst i samsvar med dermatolog -- om hva det kan være. Det finnes strengt tatt ingen mirakelkur for hårtap, og det er svært mange som velger å utnytte sårbarheten med å selge produkter som ikke fungerer. Endret 18. august 2021 av anon_83104 Lenke til kommentar
HelseKvinne Skrevet 20. august 2021 Forfatter Del Skrevet 20. august 2021 (endret) del_diablo skrev (På 2021-8-12 den 22.14): Sukker ødelegger ikke vitaminene. Koke og tørkeprossene i kommersiel mat gjør derimot det, i likehet med at ultrapastaurisering gjør noe. Men det norske kostholdet er i praksis ganske bra, så eneste vanlige mangelsykdommene blir vel magnesium og D3. Det skal og sies at hår er dødt vev. Det eneste kroppen gjør er å produsere mer på samme strå, eller lage en ny base og produsere et nytt strå vis det blir epilert. Og mekanismen er relativt dårlig forstått annet at man har identifisert en haug med deler som i en symbiotisk prosses lager hår av kreatin. Eneste man vet per dags dato er at det er mulig å tilføre mer blod til "hårsekkene", så i likhet med negner reagerer hår på næringsmengde, men det er så dårlig forsket på at man ikke vet om det nytter å ta mineraltilskudd ala calcium og K2 for negler. Kunne du ha forklart dette igjen på en annen og enklere forståelig måte jeg ikke forsto? Koke og tørkeprossene i kommersiel mat. Det skal og sies at hår er dødt vev. Det eneste kroppen gjør er å produsere mer på samme strå, eller lage en ny base og produsere et nytt strå vis det blir epilert. Og mekanismen er relativt dårlig forstått annet at man har identifisert en haug med deler som i en symbiotisk prosses lager hår av kreatin. Endret 20. august 2021 av HelseKvinne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå