Gå til innhold

Tyskland og Danmark får halve overskuddet ved strømeksport

Anbefalte innlegg

Dette var nytt for meg, ref https://e24.no/norsk-oekonomi/i/863jvw/norge-har-solgt-aarsforbruket-av-kraft-for-400000-boliger-til-utlandet

Tyskland og Danmark får altså halvparten av profitten ved salg av norsk strøm, føler at jeg gir opp. Dettte blir for dumt.

Vi blir så melket av eu at det er nærmest ubegripelig. For å selge varene der så skal de først ha pengeoverføringer, arbeidsplassene, overstyring av norsk arbeidsforhold, kontroll over norsk subsidiering og de skal også tydeligvis ha halve overskuddet ved salg av norsk strøm. Det hele er så skinnsykt at det nesten ikke er til tro, en vond drøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruker-540634 skrev (På 2021-8-4 den 15.02):

Dette var nytt for meg, ref https://e24.no/norsk-oekonomi/i/863jvw/norge-har-solgt-aarsforbruket-av-kraft-for-400000-boliger-til-utlandet

Tyskland og Danmark får altså halvparten av profitten ved salg av norsk strøm, føler at jeg gir opp. Dettte blir for dumt.

Vi blir så melket av eu at det er nærmest ubegripelig. For å selge varene der så skal de først ha pengeoverføringer, arbeidsplassene, overstyring av norsk arbeidsforhold, kontroll over norsk subsidiering og de skal også tydeligvis ha halve overskuddet ved salg av norsk strøm. Det hele er så skinnsykt at det nesten ikke er til tro, en vond drøm.

Viktig presisering: de får bare halvparten av overskuddet av prisforskjellen. Dette gjelder begge veier, vi importerer jo gjerne ca samme som vi eksporterer.  Dette er jo egentlig ganske naturlig da de også har betalt halvparten av kostnadene med kablene.

Så når kraftprisen er 60 øre i Norge og 1 kr i Danmark så deler Statnett i Norge og nettoperatør i Danmark forskjellen på 40 øre, altså 20 øre hver. Men det norske kraftverket som produserte strømmen til 60 øre sitter igjen med disse pengene, har de da 15 øre i driftskostnader så blir det 45 øre i overskudd som går i kassen til kommuner og staten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sosialist57 skrev (10 timer siden):

Norge må få kontroll på eksporten ved statlig oppkjøp av produsenter og innføe avgifter som reduserer strømkostnadene for nordmenn .

Avgiftene ØKER strømkostnadene for nordmenn. Politikerne bør kutte i elavgiften. Normalt er halve strømprisen bare avgifter til staten. Dvs like mye avgifter på fornybar strøm som på diesel!

Ellers er det jo sånn at Norge allerede eier nesten alt av strømproduksjon i Norge, enten via Statkraft eller via lokale kommuner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...