Gå til innhold

Undersøkelse: Færre vil reise kollektivt etter pandemien


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (10 timer siden):

Med færre passasjerer kan rutetilbudet reduseres og dermed spare skattebetalerne for milliardbeløp i subsidier. Eller det offentlige kan omdisponere midlene til helse, utdanningssektoren, psykisk helsevern eller andre viktige områder som fortjener mer. Det er også en gladmelding at så mange som 19% regner med å kunne bruke hjemmekontor og dermed både frigjøre fritid, transportbehov og kanskje til og med flytte til rimeligere steder å bo enn tett oppi storbyene.

Win-win-win - dette er en stor gladsak! :)

Definitivt en gladsak, og det burde vært hovedsaken istedenfor den relativt intetsigende endringen i hvor mange som vil reise kollektivt hvis tilbudet blir bedre.

Men det er ved å stanse eller nedskalere gigantiske motorvei utbygginger skattebetalerne kan spares for milliardbeløp. Mer hjemmekontor vil påvirke arbeidsreiser og gi mindre kø i rushtiden. For kollektivtrafikken vil det føre til mindre trengsel og mer forutsigbar reisetid. Det er neppe mye å spare der på å fjerne enkelte ekstraavganger i rushtiden. For persontrafikk forsvinner det siste argumentet for motorvei utbygginger som E18. Der kan vi spare titalls milliarder ved å fokusere på støyskjerming og byutvikling fremfor mer vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/4/2021 at 8:57 PM, spiff42 said:

Det er bare glansbildet fra politikerne. Når veien nå har blitt vedtatt så er det åpenbart fritt frem for å droppe det som ble brukt som miljø-alibi. Buss-veien og sykkelveien er nedskalert eller delvis droppet, og byutviklingen i Sandvika er usikker. Utbyggingen vil føre til mer bilbruk. Vi vil derfor bare ende opp med en større kø, og siden bilene også eksisterer utenom motorveien betyr det mer trafikk i nærmiljøet, ikke mindre.

Forøvrig er overskriften på saken feil. Undersøkelsen viser ikke at færre vil reise kollektivt, men at færre vil reise mer kollektivt hvis tilbudet blir bedre. Den viser også at hele 19% sier at de vil jobbe mer hjemmefra. Enhver ansvarlig politiker ville ha utsatt denne motorvei-utbyggingen for å se hvordan økt bruk av hjemmekontor påvirker behovet.

https://www.budstikka.no/debatt/motorveibroen-ma-vekk/634565!/

https://www.budstikka.no/debatt/trafikkfarlig-sykkelekspressvei-langs-nye-e-18/614927!/

Jeg ville reist mer kollektivt om tilbudet blir bedre. Men etter at Ruter# la ned flere ruter som alltid kjørte fulle bruker jeg nesten dobbelt så lang tid om jeg tar kollektivt kontra å kjøre bil.

Vi hadde før direktebuss fra boligfeltet som stoppet på bussterminalen i Oslo og vi hadde direktebuss hjem igjen. Disse avgangene var fulle hver eneste dag men likevel ble de lagt ned.

Kollektivt utenfor byene i Norge er en spøk og jeg tror noen ganger at statistikker vinkles den veien man ønsker fremfor å vise hva folk egentlig ønsker.

Jobbe hjemmefra blir også sabotert av en del ledere i bedrifter i Oslo så det er heller ikke en farbar vei. Et bedre kollektivtilbud til og fra byene er veien å gå kombinert med hubs hvor man kan parkere bilen utenfor byen uten enorme kostnader og ta kollektivt videre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
21 hours ago, Theo343 said:

Jeg ville reist mer kollektivt om tilbudet blir bedre. Men etter at Ruter# la ned flere ruter som alltid kjørte fulle bruker jeg nesten dobbelt så lang tid om jeg tar kollektivt kontra å kjøre bil.

Vi hadde før direktebuss fra boligfeltet som stoppet på bussterminalen i Oslo og vi hadde direktebuss hjem igjen. Disse avgangene var fulle hver eneste dag men likevel ble de lagt ned.

Kollektivt utenfor byene i Norge er en spøk og jeg tror noen ganger at statistikker vinkles den veien man ønsker fremfor å vise hva folk egentlig ønsker.

Jobbe hjemmefra blir også sabotert av en del ledere i bedrifter i Oslo så det er heller ikke en farbar vei. Et bedre kollektivtilbud til og fra byene er veien å gå kombinert med hubs hvor man kan parkere bilen utenfor byen uten enorme kostnader og ta kollektivt videre.

Jeg tror du er inne på noe. Tilbudet må komme før etterspørselen for kollektivtrafikk. Du kan ikke ekstrapolere hvor mange som kommer til å ta en direktebuss inn til sentrum ved å måle hvor mange som reiser inn til sentrum via fire bussbytter. Det vil også ta tid før folk endrer vanene sine, en kan ikke forvente at folk legger om reisevaner over natta bare fordi en ny busslinje eller tbanelinje dukker opp. Det er sånne ting som utvikler seg over tid. 

Ellers er innfartsparkering og sykkelhotell gode midler for å hindre for mye trafikk i sentrum. Det har kommet et sykkelhotell ved Oslo S, men det er fortsatt ingenting ved det store bildet. Burde vært betydelig vanligere ved de fleste tog- og tbanestasjoner. Burde også være sykkelhotell i andre enden, for dem som vil sykle til togstasjonen, ta toget, og så sykle fra Oslo S.

Med det sagt synes jeg det er helt høl i huet at Ruter har lagt ned fulle direktebusser fra der du bor. Det henger rett og slett ikke på greip. Håper du sender inn klage ( https://kontakt.ruter.no/ ). 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Før de endret busstilbudet, før pandemien, så var parkeringsplassene for pendlere fulle.
Etter at de endret tilbudet, før pandemien, så var parkeringsplassene halvfulle. (2 busser, før 1 buss direkte)
Så endret de til direktebuss igjen, men da var skaden skjedd, og siden har parkeringsplassen vært halvfull.
Direktebussen går ikke like langt som før, så noen må bytte buss. Disse har garantert kjøpt seg elbil.

Under pandemien så har parkeringsplassen ofte vært langt under halvfull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 timer siden):


Vi hadde før direktebuss fra boligfeltet som stoppet på bussterminalen i Oslo og vi hadde direktebuss hjem igjen. Disse avgangene var fulle hver eneste dag men likevel ble de lagt ned.

Hadde en buss som gikk gjennom et boligfelt der jeg bor. Den ble fjernet, nå kjører bussen på Europa veien i stedet. Resultatet er at de fleste må gå et godt stykke om de skal ta bussen, så det blir lite aktuelt å bruke den. Må også bytte buss for å komme til sentrum, så det tar fryktelig lang tid. Resultatet er at de bussene har ekstremt lite folk. Går også bare en gang i timen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Heiti said:

Hadde en buss som gikk gjennom et boligfelt der jeg bor. Den ble fjernet, nå kjører bussen på Europa veien i stedet. Resultatet er at de fleste må gå et godt stykke om de skal ta bussen, så det blir lite aktuelt å bruke den. Må også bytte buss for å komme til sentrum, så det tar fryktelig lang tid. Resultatet er at de bussene har ekstremt lite folk. Går også bare en gang i timen. 

Jepp de har rasert kollektiv tilbudet utenfor byene siste 10 år samtidig som de raserer muligheten til å kjøre bil til jobb i byene. Jeg kjøpte elbil for snart 10 år siden bla. pga. dette men MDG gjør det vanskelig.

Jeg håper neste regjering gjør noe med dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Med det sagt synes jeg det er helt høl i huet at Ruter har lagt ned fulle direktebusser fra der du bor. Det henger rett og slett ikke på greip. Håper du sender inn klage ( https://kontakt.ruter.no/ ). 

Det var store demonstrasjoner i hele området så fort man fikk vite at det ville skje. Aviser skrev mange artikler. Klage på klage ble sendt før det skjedde. Vi hadde lokalpolitikere som kjempet mot det men det hjalp ikke det grann.

Ruter snakket om at det var for å øke lønnsomhet på rutene sine. Slik kan man ikke ha det på noe så viktig som hvordan folk kommer seg på jobb.

Her sitter man på hver sine tuer i selskaper, byråd og samferdsel. Gjør som man vil uten noe som helst samarbeid og koordinering rundt hvor folk må reise for å ikke ende opp på NAV.

Mange som var dårlig til bens men likevel ikke fikk innvilget HC forsøkte å koordinere samkjøring til jobb for å hjelpe hverandre så de ikke falt utenfor jobbmarkedet, men det blir vanskelig å opprettholde slik over tid.

Jeg håper neste regjering ser og annerkjenner dette samt gjør noe med det raskt og effektivt.

Og dette er ren løgn!

Quote

  Organisasjonen

I Ruter har vi utformet vår organisasjon slik at vi på best mulig måte kan levere og utvikle et markedsrettet tilbud, som samtidig ivaretar vårt samfunnsansvar.

 

 

 
Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...