Gå til innhold

Undersøkelse: Færre vil reise kollektivt etter pandemien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel kanskje ikke billettintektene så viktig siden størsteparten av inntektene er offentlig finansiert (skatt og bom).

Hvorfor ber NAF om billigere billetter? Det er jo de som ikke tar buss som gjennom skattesystemet finasierer de som tar buss sin bussbruk, i tillegg kommer bompenger. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0nkdaJ/kollektivtransporten-i-storbyene-stoettes-med-milliarder

Som det kan ses i linken over er kollketivtransport finansiert med støtte. Sjekket AtBs årsrapport, og ca. 1/3 av inntektene er fra billetter. Det vil si at det billige månedskortet på 860 kr/mnd har en reelle kostnad på ca. 2500 kr/mnd. I en familie med to voksne som busser til jobb bruker man altså 50-60 000 i året på buss. Tror heller de hadde valgt andre måter å komme seg på jobb (f.eks. samkjøring), eller tatt flere dager på hjemmekontor om de hadde fått kjent på den reelle kostnaden.

Årsrapport side 43.

https://www.atb.no/getfile.php/1389467-1627896275/Rapporter/AtBs årsrapport 2020.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rabatter for å kjøre utenom rushtiden er da et usannsynlig dårlig forslag. Det er vel ingen med vettet i behold som beveger seg ut i rushtrafikken uten at de må? 

Det er trangt og det går tregere enn nødvendig i rushtiden. Allikevel velger alle å reise samtidig. Åpenbart fordi man må.

Samfunnet må legges opp til at hjemmekontor er normalen, slik at alle som kan jobbe hjemme blir hjemme. Da blir det heller ikke rushtrafikk og de som ikke har mulighet til hjemmekontor får da mye raskere og mer komfortabel reisevei. Disse må uansett reise hver dag og da fungerer fremdeles det klassiske månedskortet.

Problem solved.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kollektiv reising har lite fordeler. Det er som nevnt her dyrt, lite fleksibelt, fungerer kun i større byer, tar mye tid å vente på buss/tog, som ofte i tilllegg er forsinket, ventetid mellom bytte av buss, enda mer bortkastet tid for å komme til og fra bussholdeplass, i hver ende av bussturen, dårlige muligheter for å ta med seg ting / shoppe, antagelig mindre miljøvennlig enn elbil hvis sjåfør tas inn i miljøregnskap, smitteutfordringer, høyt støynivå til tider, dårlig plass, risiko for å bli seksuelt trakasert eller andre fornærmelser, større støvproblemer pga. veislitasje (tunge kjøretøy sliter mer på vei), the list goes on. Kollektiv transport er med andre ord holdt kunstig i live med offentlige tilskudd og kampanjer med kun ett debattert argument om at det slipper ut mindre co2.

Endret av xyzæøå
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -i said:

Ruter i Oslo har 56% av inntektene fra billetter. Årskort er 7950 så bruker man din beregning så er reell kostnad 14 000/år. Langt lavere enn noen bil.

Hvis man får enda flere på kollektivt så vil kostnadene per passasjer ventelig gå ned pga enda større stordriftsfordeler. I tillegg så slipper man å bruke 40 milliarder på et par kilometer med E18 vest for Oslo bare for at folk kan drasse med seg 2 tonn bil når de skal på kontoret.

Norge er større enn Oslo...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 minutter siden):

Definitivt? Fjern subsidene å la folk avgjøre med egen lommebok. Både buss og bil betaler veien via bom (brukerfinansiert). Er veien dyr vil markedet løse det selv ved at flere velger buss.

Det forslaget betyr i praksis å fjerne det kollektivtilbudet man har i dag, og vil sette for eksempel Oslo som er helt avhengig av dette i en krise.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Det forslaget betyr i praksis å fjerne det kollektivtilbudet man har i dag, og vil sette for eksempel Oslo som er helt avhengig av dette i en krise.  

Umulig å doble brukerbetaling altså? En overføring i nettbanken istedenfor over skatteseddelen greier alle å gjøre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (14 minutter siden):

Definitivt? Fjern subsidene å la folk avgjøre med egen lommebok. Både buss og bil betaler veien via bom (brukerfinansiert). Er veien dyr vil markedet løse det selv ved at flere velger buss.

Siden du mener veien skal være brukerfinansiert i bom og du vil fjerne subsidier så kan man begynne med at elbiler betaler full pris. Det vil garantert få mange flere over på kollektivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Siden du mener veien skal være brukerfinansiert i bom og du vil fjerne subsidier så kan man begynne med at elbiler betaler full pris. Det vil garantert få mange flere over på kollektivt.

Har null problem med å betale for veibruken min. Bare fjern alt annet statsfiansiert som jeg ikke bruker fra min skatteseddel.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

I tillegg så slipper man å bruke 40 milliarder på et par kilometer med E18 vest for Oslo bare for at folk kan drasse med seg 2 tonn bil når de skal på kontoret.

E18 vestkorridoren er så ekstremt mye mer enn at folk i Asker og Bærum skal få mindre kø i Teslaene sine.

Det er et miljøtiltak, som det overrasker meg stort at det finnes noen politikere som er imot. Det blir bedre trafikkflyt, noe som medfører lavere forbruk både fordi kjøretøyene kjører jevnere og at de bruker mindre tid på veien. I tillegg vil mye av forurensningen legges i tunneler, slik at folk på bakkenivå får renere og friskere luft. Sandvika kan bygges ut til å bli enda mer miljøvennlig. Oslo slipper stillestående køer ut mot vest og sparer miljøet der inne.

Det finnes utelukkende dårlige argumenter for å ikke bygge ut E18 vestkorridoren. Jeg tror ikke det finnes noen veistrekninger i Norge som har større miljømessig fordel av å bygges ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Wisd0m said:

Definitivt? Fjern subsidene å la folk avgjøre med egen lommebok. Både buss og bil betaler veien via bom (brukerfinansiert). Er veien dyr vil markedet løse det selv ved at flere velger buss.

Da blir det vel å fjerne alle former for subsidier og overføringer til transport da. Alle veier blir 100% bompengefiansiert (inklusive hver enkelt lille boliggate), flyplasser blir bare å finne i Oslo, Bergen, Trondheim og kanskje Tromsø

Det er neppe noen land i verden som har funnet noen måte å organisere transport uten å subsidiere i moderne tid. Det er ikke praktisk å innhente brukerbetaling fra alle som har fordel av veien (For det er ikke bare de som er i kjøretøyene som forflytter seg på den)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (8 timer siden):

Kontra hva? Og hvor/når? I litt større byer er det definitivt ønskelig at flere tar kollektivt fremfor å kjøre bil.

Da må det bli bedre kapasitet i rushtiden, bedre tilbud, bedre ruter, mindre venting, osv. Sitter heller en time i bilkø i egen bil enn 30 minutter og puster inn andres stinkende ånde på tettpakket buss.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Da må det bli bedre kapasitet i rushtiden, bedre tilbud, bedre ruter, mindre venting, osv. Sitter heller en time i bilkø i egen bil enn 30 minutter og puster inn andres stinkende ånde på tettpakket buss.

Her i Trondheim går det leddbusser med plass til 150 stk hvert 10.min på de mest trafikkerte rutene. Det er ganske bra i mine øyne. Det er en ting at man kjører bil dersom man bruker veldig lang tid med buss og kanskje må bytte minst en gang underveis, men det gjelder sannelig ikke alle. Mange gidder ikke å gå 300m til eller fra bussholdeplassen og vente i 5 min i stedet for å stampe i kø med egen bil. Eller så kjører de 3-4 km i stedet for å sykle. Latskapen sitter godt i hos en urovekkende stor andel av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra, bensinbil eller diesel er et rimelig fremkomstmiddel som gjør at man kommer dit man vil, når man vil.

Dessuten er det mye billigere for as norge enn kollektivt. Hvis man fjerner de skinnsyke fordelene til el så kunne man sikkert ha sluppet unna med kun momsen på de andre bilene også eller kanskje til å med subsidiert.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...