Gå til innhold

Få Windows i skyen for mellom 200 og 1500 kroner i måneden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ojj. Jeg har litt vansker med å se at den prisen gjør det mye(?) billigere(?) å drive et IT-system for en bedrift på opptil 300 brukere. (Om man tar utgangspunkt i basis-pakka). 

De kontor-PC’ene som kan bruke det her er gjerne stasjonære maskiner som blir byttet ut en gang hvert 10. år, eller noe.

Type simpelt kontor-arbeid...

Det må likevel være en tekniker som faffer rundt og skifter harddisker, strømforsyninger, skifter printerpatroner og ymse annet slave-arbeid.

Er man ute i felten med en laptop, er det greit å kunne boote opp uten internett-tilkobling. Skulle de laptopper i felten bli smadret, avskrives den likevel på skatten.

-Eller er jeg på feil spor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at man kan redusere adminstrativt overhead på vanlige maskiner ganske mye. Kanskje brukere nå kan få billigste sort chromebook med kun nettleser/rdp-klient? Så kan de heller få en litt mer heftig cloud-pc om de trenger det.

Har hatt tilgang til dette i preview en stund og det er praktisk å ha tilgang til 'sin' maskin selv om du sitter hjemme på gaming-riggen eller om du har fått lånemaskin når du er ute hos kunde.

Lenke til kommentar
kmlund skrev (Akkurat nå):

Synd de ikke har et tilbud på å leie en lisens et kvarters tid når man skal oppgradere firmware på pulsklokka eller laste ned kart på GPSen på MCen... 🙂

Prøveabonnement? ;)

Mulig det uansett hadde blitt vanskelig. Jeg forsøkte å gjennomføre et teamsmøte med cloudpc i nettleseren og det gikk bra helt til jeg skulle bruke mitt eget webkamera.. Lyd og bilde inn var ikke noe problem men lyd og bilde ut fikk jeg ikke til. Mulig rdp-klienten er bedre men jeg tror uansett ikke cloudpc har bred støtte for hardware, spesielt noe så 'eksotisk' som en pulsklokke.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg vil anta at man kan redusere adminstrativt overhead på vanlige maskiner ganske mye. Kanskje brukere nå kan få billigste sort chromebook med kun nettleser/rdp-klient? Så kan de heller få en litt mer heftig cloud-pc om de trenger det.

Har hatt tilgang til dette i preview en stund og det er praktisk å ha tilgang til 'sin' maskin selv om du sitter hjemme på gaming-riggen eller om du har fått lånemaskin når du er ute hos kunde.

Det er den ‘administrative overhead’ jeg klør meg litt i hodet over.

Var et sted på 50 maskiner og ‘oss to teknikere’. Det var fint nok, inntil hver sommerferie-periode. Så var vi innbyrdes nødt til å avtale hvem som tar på ferie først/når. (-vi brukte ansennitetsprinsippet...)

Du sku sett trynet på sjefen når vi tok på tre ukers ferie samtidig et år.

Jeg har vanskelig for å se den administrative innsparing når IT-avdelinga allerede, som det gjør de fleste steder, tror dem kan skjære ned ei årslønn på cloud-abonnement. 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betale 200 i måneden, i stedet for 1000,- for en lisens som holder, så lenge som computeren gjør? (-Vi snakker kun om et OS på en virtual maskin)

-Nei, takk.

Vil heller ha en fyr som kloner disker, drikker kaffe, har humor og er høflig. -Det er verdt hver eneste krone

Endret av Sandormen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (22 timer siden):

Det er den ‘administrative overhead’ jeg klør meg litt i hodet over.

Var et sted på 50 maskiner og ‘oss to teknikere’. Det var fint nok, inntil hver sommerferie-periode. Så var vi innbyrdes nødt til å avtale hvem som tar på ferie først/når. (-vi brukte ansennitetsprinsippet...)

Du sku sett trynet på sjefen når vi tok på tre ukers ferie samtidig et år.

Jeg har vanskelig for å se den administrative innsparing når IT-avdelinga allerede, som det gjør de fleste steder, tror dem kan skjære ned ei årslønn på cloud-abonnement. 🤔

Her er du på sporet. ;)

Om vi antar gjennomsnittslønn på 500k og 30% til arbeidsgiveravgift og annet tjafs får vi med 50 maskiner 500*1,3*2/50 = 26000 per maskin per år bare i lønnskostnader for teknikerne. Så kommer alt annet i tilegg, lisenser, hardware osv. 

Jeg hadde en standardmaskin i preview, 2vCPU, 8GB RAM, 128GB disk. Koster 390/mnd, eller 4680 i året.

Dette blir en veldig forenklet fremstilling, jeg aner for eksempel ikke om dere gjorde mer enn å serve de 50 klientmaskinene men du ser kanskje poenget uansett?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...