T'rill56 Skrevet 3. august 2021 Del Skrevet 3. august 2021 Da min bror gikk bort, skrev jeg ny leiekontrakt med leietaker med en liten endring, som gikk på husleien, i leietakers favør. (Det er jeg som skal overta huset). Formalitetene for overtakelse av huset var på det tidspunktet ikke i orden - og heller ikke nå. Holder på med de siste papirene. Spørsmålet er om den nye leiekontrakten er gyldig, eller må vi forholde oss til den gamle kontrakten til huset er offentlig overført til meg? Noen som vet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2021 Del Skrevet 3. august 2021 Når en person dør, inkludert en utleier, går alle rettigheter og plikter over på en juridisk person, dødsboet. Det er på dette tidspunktet kun dødsboet som har rett til å forvalte disse rettighetene, ikke arvingene. Det er tingretten som er skiftemyndighet og har rett til å forvalte dødsboet frem til valg av skifteform er besluttet. Blir det åpnet offentlig skifte er det bobestyreren som på vegne av tingretten inngår eventuelle avtaler. Blir dødsboet overlatt til privat skifte er det den som har fått skifteattest (eller en som har fullmakt fra denne) som gjør det. Etter at boligen er utloddet (dvs. overført til en arving) er det arvingen som har rett til det - da har arvingen fått eierskap til boligen. Hvis du ikke har overtatt eierskapet til boligen, og du heller ikke er bemyndiget til å opptre for dødsboet, er avtalen i utgangspunktet ikke bindende for hverken dødsboet eller leietakeren. Avtalen kan imidlertid være bindende for deg (i fremtiden), og den kan bli bindende for leietaker (i fremtiden) hvis vedkommende (aktivt eller passivt) aksepterer den. 2 2 Lenke til kommentar
T'rill56 Skrevet 3. august 2021 Forfatter Del Skrevet 3. august 2021 Tusen takk for opplysningene. 😊 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå