Gå til innhold

Det er aldri blitt solgt færre bensin- og dieselbiler: – Vi ser starten på slutten, sier NAF


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Simen1 said:

 Man skal hurtiglade svært mye og til høy pris før årsgjennomsnittlig kWh-pris blir så høy.

Diskusjonen var etter hva jeg forstod basert på en tenkt scenario hvor man må betale så mye for å lade hjemme. Ikke realistisk etter mitt syn.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ikke til å savne ICE-biler noe særlig når det gjelder hverdagskjøring. ICE-biler i de siste årene har ikke vært noe apperellende for min del de siste årene med strikkmotorer med irriterende autostop-funksjon, DPF, EGR-ventil og kjedelige turbomatet motorer for å klare utslippskravene.

Selvfølgelig kjipt å miste V12, V10 og V8-motorene på de dyreste high end bilene fra de ulike bilprodusenter i fremtiden. Men da har man hvertfall et bruktmarked av slike biler dersom man ønsker å realisere guttedrømmen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abiden skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kjipt å miste V12, V10 og V8-motorene på de dyreste high end bilene fra de ulike bilprodusenter i fremtiden.

Det er disse bilene som kommer til å overleve, og bli solgt i framtiden.
Kanskje nye biler også, men til en høyere pris enn i dag.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, uname -i said:

Den stemmer heller ikke. Antar $5 per gallon og det er ikke Toyota hybrid så de har unødvendig lagt på en masse for skifte av bremser. De har også antatt at bensinforbruket er mye høyere enn EPA, mens ikke kuttet noe omtrent på Model 3 selv om alle uavhengige målinger viser at Tesla er verst i klassen med å overdrive rekkevidde.  Forsikring er også mye dyrere på Tesla.

Ta med sjansen for kostbare reparasjoner som er skyhøy for Tesla og lavest i klassen for Toyota.

Fint om folk er bittelitt kritisk til det de leser, spesielt "utregninger" fra fanboys.

Se kilden 5357×3.4 = $18,213. De bruker 3.4$/gallon.

Nå skulle jeg vel gått ned på ditt nivå, men lar være...

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Finnes knapt noe argument for å velge annet en ladebil i Norge  nå. Tipper de få som fremdeles velger fosilt er 90% biler det ikke finnes elektriske alternativ til. Som tunge SUV med stor lasteevne eller rene entusiastbiler/sportsbiler 

Lenke til kommentar

Eller for de med mindre inntekt som bor langt fra jobb og som ikke har råd til elbil med passende rekkevidde.

Og så et par forklaringer som dere rikinger ikke klarer å få inn i skallen:

  • Det hjelper lite at man sparer $$$$$ på elbil når man ikke får lån til en.
  • Nei, selv om dere klarer det så er det ikke bare for alle å TA seg en bedre betalt jobb og flytte nærmere jobben.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Eller for de med mindre inntekt som bor langt fra jobb og som ikke har råd til elbil med passende rekkevidde.

Dette gjelder nybilsalget, så alle som er omfattet her har råd til en ny bil. Så jeg tror denne gruppen (råd til kjøp pluss drift av ny bensin/dieselbiler, men ikke råd til kjøp pluss drift av brukt elbil med lengre rekkevidde) er ganske smal. Grunnen til valg av bensin/diesel for disse er nok noe annet enn økonomi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Eller for de med mindre inntekt som bor langt fra jobb og som ikke har råd til elbil med passende rekkevidde.

Og så et par forklaringer som dere rikinger ikke klarer å få inn i skallen:

  • Det hjelper lite at man sparer $$$$$ på elbil når man ikke får lån til en.
  • Nei, selv om dere klarer det så er det ikke bare for alle å TA seg en bedre betalt jobb og flytte nærmere jobben.

 

Pa lang sikt graver man sin egen grav med det, finansielt sett. Billig ICE-bil > mye høyere pris per kjørt km > større bompoengeutgifter > høyere vedlikeholdskostnader > "klassikeren" med vel brukte ICE-biler kommer med noe skjult dr***feil som til slutt nesten dobler prisen pga nødvendig reparasjon.

Man trenger sletter ikke være "riking" for å eie elbil. Brukte elbiler med tilstrekkelig rekkevidde og god nok stand på batteri koster ikke flesk.  Jeg kjenner til bokstavelig to like men stikk motsatte eksempler (med ca samme lønn) - en som kjøpte "billig" ICE-bil som har kostet kanskje 100k+++ så langt med opprinnelig kjøpspris på 50, så en som kjøpte litt brukt elbil som kostet litt over 100k også men plusser ikke på enda flere utgifter ad nauseam og har overtatt den førstnevnte i totalpris, dvs billigere.

Å være "rik" (les: normal middelklasse som mesteparten av nordmenn er) betyr også å kunne ta riktige, LANGSIKTIGE valg og ikke kaste penger ut av vinduet. Jeg er selv en innvandrer som begynte med nada i sene tenårene og har 2 elbiler og flott hus og MC for 300k+ og ikke en kjeft hjalp meg dit jeg er og alt er 100% min fortjeneste for å jobbe hardt og ta rette valg. Slutt å syte, du bor i verdens kanskje rikeste, "lettest å leve i", godt organiserte land der om man bare engasjerer med enn 2 hjerneceller og får bakenden i gir så går alt bra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, nessuno said:

Å være "rik" (les: normal middelklasse som mesteparten av nordmenn er) betyr også å kunne ta riktige, LANGSIKTIGE valg og ikke kaste penger ut av vinduet. Jeg er selv en innvandrer som begynte med nada i sene tenårene og har 2 elbiler og flott hus og MC for 300k+ og ikke en kjeft hjalp meg dit jeg er og alt er 100% min fortjeneste for å jobbe hardt og ta rette valg. Slutt å syte, du bor i verdens kanskje rikeste, "lettest å leve i", godt organiserte land der om man bare engasjerer med enn 2 hjerneceller og får bakenden i gir så går alt bra.

Nettopp. Den gode gamle "Kan jeg, kan alle!" Og de som ikke kan de vil ikke og er bare idioter.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Eller for de med mindre inntekt som bor langt fra jobb og som ikke har råd til elbil med passende rekkevidde.

Og så et par forklaringer som dere rikinger ikke klarer å få inn i skallen:

  • Det hjelper lite at man sparer $$$$$ på elbil når man ikke får lån til en.
  • Nei, selv om dere klarer det så er det ikke bare for alle å TA seg en bedre betalt jobb og flytte nærmere jobben.

 

Billigste bilholdet er vell å kjøpe vrak å gamble at de holder en stund. Men det er ikke det denne tråden handler om. Den handler om nybil salg. Og om en I dag vurderer å kjøpe nybil er det stort sett økonomisk forsvarlig å gå for en elbil. Men det er ikke den billigste form for transport, det er beina dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Nettopp. Den gode gamle "Kan jeg, kan alle!" Og de som ikke kan de vil ikke og er bare idioter.

Ok, jeg tar den. Tok en liten Shapiro mer med "stop being poor", og jeg tar kritikken til meg.

Men si meg dette da - jeg kom med ikke bare et ekte verdens eksempel for hvordan kortsiktige investeringer (i bil i dette eksempelet) kan på lang sikt være dyrere - jeg kom også med løsningen for nettopp hvordan man løser problemet.

Enda mer utdypning i personlige eksempler: jeg har, selv, renovert huset jeg bodde i. Mens mange festet, brukte penger på gud vet hva jobbet jeg - på egen fritid, med egne penger - og gikk ganske så mye i pluss ved salg. Jeg har for eksempel vært fotgjenger i flere år enn hva jeg ønsker å innrømme - men spart, og kjøpt utelukkende nye, gode kjøretøy hvert eneste gang. I mellomtiden var bruken av kollektiv transport noe jeg måtte leve med i mange år. Summa summarum med sammenlignbar inntekt inklusiv de som har dønn nøyaktig så god inntekt som meg - står jeg 2x bedre på egne ben i dag.

Jeg er nokså sikkert ikke noe geni. Jeg har tatt dumme valg jeg angrer. Men tråden i det hele - etter mine beste/gode nok evner har vært langsiktige, smarte investeringer, kvalitet fremfor kvantitet, "eng gang men skillelig" fremfor "halvveis med for mye fiksing etterpå".

Kvalifiserer det andre som idioter? Du får være dommeren. Det jeg VET uten å tvile er at jeg har det godt, og ser ingen grunn til at andre ikke skal klare seg i det aller minste helt OK. Jeg skal understreke om ikke det var klart nok - startet med ingenting, fikk omtrent ingen hjelp.

Nå da du selv har definert andre som "idioter", la meg poengtere: det finnes folk, igjen fra eksempler jeg kjenner personlig - som i samme alder som meg, med all den enorme "støtteapparaten" som er staten Norge, som ble født her, eier ikke mer enn en sofa og LCD-tv fra 2010. Ingenting ellers. Skal jeg trille tårer for de? At de vokste opp i verden rikeste føkkings land og ALDRI en eneste gang satt bakenden i gir? Det vil alltid være forskjeller. Men å grine over de som gidder ikke en drit det gidder ikke jeg. Beklager. Du vet ikke hva fattigdom er, du vet ikke hva sult er, du vet ikke hva å "leve vanskelig" er i det hele tatt. Så ikke kom fra din pedestal av bortskjemt latskap og si at ingen i dette landet i velvoksen alder ikke har råd til en ok brukt elbil.  Om de finnes er det samme gjengen man treffer på "køen" til folkehøyskolen og/eller NAV,.

Endret av nessuno
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 5.8.2021 den 2.41):

Ok, jeg tar den. Tok en liten Shapiro mer med "stop being poor", og jeg tar kritikken til meg.

Men si meg dette da - jeg kom med ikke bare et ekte verdens eksempel for hvordan kortsiktige investeringer (i bil i dette eksempelet) kan på lang sikt være dyrere - jeg kom også med løsningen for nettopp hvordan man løser problemet.

Enda mer utdypning i personlige eksempler: jeg har, selv, renovert huset jeg bodde i. Mens mange festet, brukte penger på gud vet hva jobbet jeg - på egen fritid, med egne penger - og gikk ganske så mye i pluss ved salg. Jeg har for eksempel vært fotgjenger i flere år enn hva jeg ønsker å innrømme - men spart, og kjøpt utelukkende nye, gode kjøretøy hvert eneste gang. I mellomtiden var bruken av kollektiv transport noe jeg måtte leve med i mange år. Summa summarum med sammenlignbar inntekt inklusiv de som har dønn nøyaktig så god inntekt som meg - står jeg 2x bedre på egne ben i dag.

Jeg er nokså sikkert ikke noe geni. Jeg har tatt dumme valg jeg angrer. Men tråden i det hele - etter mine beste/gode nok evner har vært langsiktige, smarte investeringer, kvalitet fremfor kvantitet, "eng gang men skillelig" fremfor "halvveis med for mye fiksing etterpå".

Kvalifiserer det andre som idioter? Du får være dommeren. Det jeg VET uten å tvile er at jeg har det godt, og ser ingen grunn til at andre ikke skal klare seg i det aller minste helt OK. Jeg skal understreke om ikke det var klart nok - startet med ingenting, fikk omtrent ingen hjelp.

Nå da du selv har definert andre som "idioter", la meg poengtere: det finnes folk, igjen fra eksempler jeg kjenner personlig - som i samme alder som meg, med all den enorme "støtteapparaten" som er staten Norge, som ble født her, eier ikke mer enn en sofa og LCD-tv fra 2010. Ingenting ellers. Skal jeg trille tårer for de? At de vokste opp i verden rikeste føkkings land og ALDRI en eneste gang satt bakenden i gir? Det vil alltid være forskjeller. Men å grine over de som gidder ikke en drit det gidder ikke jeg. Beklager. Du vet ikke hva fattigdom er, du vet ikke hva sult er, du vet ikke hva å "leve vanskelig" er i det hele tatt. Så ikke kom fra din pedestal av bortskjemt latskap og si at ingen i dette landet i velvoksen alder ikke har råd til en ok brukt elbil.  Om de finnes er det samme gjengen man treffer på "køen" til folkehøyskolen og/eller NAV,.

Var i ferd med å gi deg hjerte for kommentaren, helt til jeg leste siste setning.

Du burde ha fått med deg at det er forskjell mellom folkehøyskoler, og flere er ettertraktede og gir praktiske studietilbud som enten i seg selv kan gi godt betalt jobb, eller er et springbrett for å få de siste studiepoengene for å komme inn på rette studiet.

NAV'er, som i folk som roter seg på kjøret fremfor å ta valg som burde gi dem utdanning, jobb og derved grei lønn, skal jeg for så vidt gi deg rett i, men og her er det og langt flere skjebner som fører den veien, så generalisering slår feil.

Men når vi ser bort fra de sleivsparkene, så er jeg langt på vei enig. Noen må riktignok svelge kameler for å få bil med rekkevidde (Zoe), dersom det er pri 1. Den gir ikke mye plass til bagasje og storfamilie, og kan vel fremdeles ikke trekke tilhenger, som kunne avhjulpet veldig på plasskravet.

Den er og mulig å å kjøpe ny til langt lavere totalkost enn kjøp og drift av en sliten ice-bil. Så med mindre man sitter med inkassogjeld, så man ikke får lån overhodet, så har heller ikke jeg helt sansen for argumentet om at man ikke har råd.

Man må bare få satt opp budsjett som baker inn kjøp og drift, ett for hver av alternativene, så ser man fort at selv en 10-20K ice-bil er det dyreste alternativet for folk som må ha god rekkevidde.

Lenke til kommentar

Man må også huske at folk med lite penger også ser en risk i å kjøpe gammel el bil. Kjøper du en 8 år gammel leaf for 60 000kr kan det være surt å betale like mye for et batteri om det ryker. Da er det kanskje enklere å kjøpe en brukt bensinbil til 40 000kr

Lenke til kommentar
Trestein skrev (33 minutter siden):

Man må også huske at folk med lite penger også ser en risk i å kjøpe gammel el bil. Kjøper du en 8 år gammel leaf for 60 000kr kan det være surt å betale like mye for et batteri om det ryker. Da er det kanskje enklere å kjøpe en brukt bensinbil til 40 000kr

For det første håper jeg ikke noen betaler 60 000 for en 8 år gammel Leaf. De går for rundt 40 000 for tida avhengig av stand. Man tar en kalkulert risiko når man kjøper bil i den prisklassen, batteri eller ei. Mange typer skader er ikke økonomisk å utbedre. Svikter batteriet i den 8 år gamle Leafen så kjøper man ikke nytt batteri, man kjøper "ny" bil. Samme om girkassen på fossilbilen gir seg. Gamblingen går ut på å håpe at den varer noen år før det skjer. Bilhold av så gamle biler er svært rimelig når den fungerer. En Leaf 2013 kan lett koste under 15 000 kr/år inkludert verditap, forsikring, nye dekk hvert 4. år og ikke minst hjemmeladet strøm (den egner seg uansett ikke for langkjøring).

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Var i ferd med å gi deg hjerte for kommentaren, helt til jeg leste siste setning.

Jeg har ingen høyskoleutdannelse i det hele tatt, og har ca 2x pro annum sammnelinget med de førstnevnte, og overgår fleste med "vanlig gjennomsnittlig" høyskoleutdannelse.

Å bruke tid der er litt som å sende sine barn på Steinerskolen, ta seg friår, søke seg inn på NAV i 18-års alderen og masse andre ting som kan kalles for "sosialt akseptert latskap".

Jeg deltar ikke i noe konkurranse om popularitet her så at du ikke likte akkurat den siste setningen bryr jeg meg nada om,  akkurat slik jeg ikke brydde meg om hva andre sa - og kom mye lengre enn de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (50 minutter siden):

Jeg har ingen høyskoleutdannelse i det hele tatt, og har ca 2x pro annum sammnelinget med de førstnevnte, og overgår fleste med "vanlig gjennomsnittlig" høyskoleutdannelse.

 

Men de som har tatt høyskoleutdannelse, har kanskje fått noe annet som du mangler?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Men de som har tatt høyskoleutdannelse, har kanskje fått noe annet som du mangler?

Ja, så klart!

Men når det er sagt er også blitt en trend blandt unge (spesielt kvinner) at høysteutdannelse er et "must" og gir en slags "status". Jeg synes personlig at jeg burde hatt en høysteutdannelse selv - man er alltid lur ved sånne tilbakeblikk - men ingen sånne ting bør være på "må få".

Kjenner til flere personlig som har både like "lav" utdannelse som jeg og raker inn c 2-3 i brutto, og flere som har høysteutdannelse og tjener ca 0,5-0,6 etter rundt 3-5 ekstra år på benken.

Du får være dommeren og si selv - er det vikrigst med en stilling, evne, vilje, kunnskap som raker inn cash, eller er det viktigst å kunne skryte av en eller annen grad man har fått?

Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 minutt siden):

Ja, så klart!

Men når det er sagt er også blitt en trend blandt unge (spesielt kvinner) at høysteutdannelse er et "must" og gir en slags "status". Jeg synes personlig at jeg burde hatt en høysteutdannelse selv - man er alltid lur ved sånne tilbakeblikk - men ingen sånne ting bør være på "må få".

Kjenner til flere personlig som har både like "lav" utdannelse som jeg og raker inn c 2-3 i brutto, og flere som har høysteutdannelse og tjener ca 0,5-0,6 etter rundt 3-5 ekstra år på benken.

Du får være dommeren og si selv - er det vikrigst med en stilling, evne, vilje, kunnskap som raker inn cash, eller er det viktigst å kunne skryte av en eller annen grad man har fått?

Joda, Norge er et av de landene i verden som belønner høy utdannelse dårligst, og lønn varierer mer med bransje enn med utdannede . Forøvrig bor jeg i et av områdene med stor offshorevirksomhet, og opplever vel at de med lav utdannelse som tjener mye skryter mer og har mer "bajasfakter" enn de med høy utdannelse som tjener lite. Hvis jeg skal ta din oppfordring om å være dommer, så vil jeg vel si at høy utdannelse koster relativt lite i Norge, at utdanningsløpet er en verdifull og spennende erfaring i seg selv samt at kunnskapen en bærer med seg videre i livet har en egenverdi utover jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Jeg har ingen høyskoleutdannelse i det hele tatt, og har ca 2x pro annum sammnelinget med de førstnevnte, og overgår fleste med "vanlig gjennomsnittlig" høyskoleutdannelse.

Å bruke tid der er litt som å sende sine barn på Steinerskolen, ta seg friår, søke seg inn på NAV i 18-års alderen og masse andre ting som kan kalles for "sosialt akseptert latskap".

Jeg deltar ikke i noe konkurranse om popularitet her så at du ikke likte akkurat den siste setningen bryr jeg meg nada om,  akkurat slik jeg ikke brydde meg om hva andre sa - og kom mye lengre enn de.

Du sier selv du har lite utdannelse, og likevel tråkker du på folk som velger å ta et år på en slik skole, uten å ha peiling på hva du kritiserer. Det punktet klarte du ikke å få med deg ut fra det jeg skrev.

Selv har jeg gått rett på videregående og videre på3 år høyskoleutdannelse etter ett mellom år med førstegangstjeneste, ett år med jobb og 2 år annen skole i mellom.

Dermed føler jeg ikke personlig noe her, men jeg kjenner både folk som har subbet bort endel av livet etter folkehøyskole som de tok av mangel på annet å gjøre.

Samtidig kjenner jeg folk som har tatt foto, journalistikk og medie & kommunikasjon på annerkjente folkehøyskoler, for å bruke det som mellomsteg for å komme inn på studier innen disse fagfelt.

Å si at de har soset bort livet med folkehøyskole er derfor så feil som det går an å ta. Det var det jeg prøvde å videreformidle.

Å ikke bry seg med kritikk når du baserer deg på helt klart vrangforestillinger om det du kritiserer, får du selvsagt gjøre om du vil. Men jeg må si jeg synes det blir vel dumt. Lær ihvertfall litt om temaet før du slår alle under en kam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...