Gå til innhold

Det er aldri blitt solgt færre bensin- og dieselbiler: – Vi ser starten på slutten, sier NAF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Pål Hansen said:

De avgiftene kommer nå for fult så innen noen år koster det mye mer å lade en elbil en å tanke en diesel bil samt mye høyere bompenger en det er i dag for fosilbiler .

Nå lader jo de fleste hjemme. Om det skal bli like dyrt å lade en elbil som å tanke diesel blir det å koste en formue å lage seg mat på komfyren fremover. Og alle vil gå tilbake til vedfyring for man vil jo bli ruinert av å ha varme påslått.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zeph said:

Dei få som ofte skiftar elbil gjer det fordi det stadig kjem nye modellar med betre eigenskapar eller anna biltype. Dei har gjerne i tillegg over snittet inntekt.

Endel elbiler har også latterlig lavt verditap, som nok frister endel til å bytte.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pål Hansen said:

Det vill si mere penger en vett 👍

?
Man sparer jo veldig mye penger på elbil så jeg skjønte ikke den. Vil påstå de som kjøper seg elbil nå er ganske så smart. Mange kan jo fint betjene ett billån bare på pengene de sparer på diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (53 minutter siden):

De avgiftene kommer nå for fult så innen noen år koster det mye mer å lade en elbil en å tanke en diesel bil samt mye høyere bompenger en det er i dag for fosilbiler .

Hvordan i alle dager skal det koste mer å lade en elbil vs diesel bensin? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (53 minutter siden):

De avgiftene kommer nå for fult så innen noen år koster det mye mer å lade en elbil en å tanke en diesel bil samt mye høyere bompenger en det er i dag for fosilbiler .

Ser for meg det blir ramaskrik om kWh prisen til hjemmebruk havner på 20 kr pr. kWh for det er minst der den må havne for at det skal bli mange ganger dyrere å lade elbil en å fylle diesel, og skulle du få rett så kan du glede deg til strømregningen fremover. Har du et årsforbruk på konservative 10000kWh i året blir det 200 laken i strømregning. Høres ut som politisk selvmord for den regjeringen som skulle innføre noe slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (3 timer siden):

Klart kommunist Norge klarer å få til høye tall med tvang .

Du stiller bare deg selv i dårlig lys når du bruker kommunist som et generelt skjellsord mot politikk du ikke liker. For det første er kommunisme ikke et skjellsord men en styreform. For det andre bør du være bedre i stand til å beskrive hva og hvorfor du ikke liker sånn og sånn politikk.

Pål Hansen skrev (2 timer siden):

Sier seg selv at jeg ikke skal ha elbil ettersom de fleste som kjøper elbil bytter svært ofte .så hvorfor må vi apsolutt kjøpe elbiler som koster svært mye og med så elendig kvalitet at en må bytte bil så ofte .

Det er ingenting som sier seg selv for oss andre om hva du skal velge å gjøre. Mange gjør helt andre valg enn deg, noe denne artikkelen er et godt bevis på. Du trenger ikke absolutt å kjøpe elbil slik du påstår. Du kan fint la være. At elbiler koster mye er en gammel floskel. Du finner nå elbiler i alle de samme prissjiktene som fossilbiler. Elendig kvalitet? De har ofte lengre garanti enn fossilbiler og dermed større incentiv til å holde kvaliteten oppe. Mange elbilister erfarer at elbilene er mindre på verksted og koster mindre i vedlikehold enn de tidligere fossile bilene de hadde. Men akkurat som for fossilbiler er det også variasjoner mellom elbilene. Du kan ikke dra alle over samme kam og si det er likt.

Pål Hansen skrev (2 timer siden):

Ja innen noen år så står de såkalte elbiler på gjenvinnings an legg og noen få på museum uten batteri m tanke på brannfare .De som blir stående på museum er til skrekk og advarsel om at de bilene var med på å forurenset grunnvannet og rassering av norske fjell .samt de største brannbomber som har gått på 4hjul .

"såkalte" elbiler - Hva mener du?

"innen noen år" - kan du være mer spesifikk? Hvilke modeller og årgang, hvorfor?

Brannfare - hva sammenligner du med da?

Resten av rablet - Hva er det du snakker om? Forklar deg saklig punkt for punkt så kan vi sikkert hjelpe deg å rydde opp i noen av de innbitte fordommene du sliter med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, perpyro said:

Ser for meg det blir ramaskrik om kWh prisen til hjemmebruk havner på 20 kr pr. kWh for det er minst der den må havne for at det skal bli mange ganger dyrere å lade elbil en å fylle diesel, og skulle du få rett så kan du glede deg til strømregningen fremover. Har du et årsforbruk på konservative 10000kWh i året blir det 200 laken i strømregning. Høres ut som politisk selvmord for den regjeringen som skulle innføre noe slikt.

Jeg er enig i at det er urealistisk med å hente inn differansen til bensin/diesel med elprisen, det skjer nok ikke. Du bør nok imidlertid regne på nytt.

En elbil ligger gjerne på mellom 15-25kWh/100km. En dieselbil ligger gjerne på 4-8l/100 km. Med en literpris på 17kr/l gir det en drivstoffkostnad på ca 70-140kr/100km. Dette gir en elpris for paritet med diesel på mellom ca 3 og 9 kr/kWh (avhengig av hvilken kombinasjon av diesel og elforbruk du sammenligner).

P.S. regner vi 8% gjennomsnittlig årlig avskriving på en bil, 15000km/år kjørelengde og 500000 i innkjøpskostnad så utgjør avskrivingen ca 270kr/100km, langt mer en kostnad for energi, i tilegg kommer forsikring reparasjoner og service så å henge seg opp i energipriser er noe misvisende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fantastisk at persontransport endelig skal vekk fra eksos produserende forbrenningsmaskiner. Skulle ønske vi var her for lenge siden men bedre sent enn aldri.

Drømmen er at all persontransport skal være elektrisk i storbyene verden over.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig i at det er urealistisk med å hente inn differansen til bensin/diesel med elprisen, det skjer nok ikke. Du bør nok imidlertid regne på nytt.

En elbil ligger gjerne på mellom 15-25kWh/100km. En dieselbil ligger gjerne på 4-8l/100 km. Med en literpris på 17kr/l gir det en drivstoffkostnad på ca 70-140kr/100km. Dette gir en elpris for paritet med diesel på mellom ca 3 og 9 kr/kWh (avhengig av hvilken kombinasjon av diesel og elforbruk du sammenligner).

Påstanden var at det kom til å koste mye mer å lade elbil en å fylle diesel så jeg regna men 2-3 gangen for å få nettopp mye mer.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (2 timer siden):

Det vill si mere penger en vett 👍

Sweet, summer Pål,

Å lade hjemme er (alt etter bruk) noen få hundrelapper i måneden. Lavere bompengesats. Nesten fraværende vedlikehold og driftskostnader forøvrig. Uansett hva slags elbil man eier -  gitt den er i ca samme pris/størrelsesklassen som tilsvarende ICE-bil, så sparer man penger og har mer til overs. Om du har sovet i timen totalt -   les deg opp på en helsestasjon i Norge som skaffet seg Tesla Model X og over atlanteren der en politiavdeling gjorde det samme. Den i USA var mest sjokkerende: 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-westport-police-department-financial-analysis/

Besparelsene er ufattelige. Så penge-biten hadde du helt rett i, ang vett så tror jeg det var litt projeksjon. Lykke til videre med å kaste bort penger det du har. Jeg antar en eller annen diesel-SUV eller stasjonsvogn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, nessuno said:

Sweet, summer Pål,

Å lade hjemme er (alt etter bruk) noen få hundrelapper i måneden. Lavere bompengesats. Nesten fraværende vedlikehold og driftskostnader forøvrig. Uansett hva slags elbil man eier -  gitt den er i ca samme pris/størrelsesklassen som tilsvarende ICE-bil, så sparer man penger og har mer til overs. Om du har sovet i timen totalt -   les deg opp på en helsestasjon i Norge som skaffet seg Tesla Model X og over atlanteren der en politiavdeling gjorde det samme. Den i USA var mest sjokkerende: 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-westport-police-department-financial-analysis/

Besparelsene er ufattelige. Så penge-biten hadde du helt rett i, ang vett så tror jeg det var litt projeksjon. Lykke til videre med å kaste bort penger det du har. Jeg antar en eller annen diesel-SUV eller stasjonsvogn.

Model 3 er til og med billigere enn Toyota Camry i billandet USA

https://thedriven.io/2021/07/12/tesla-model-3-now-costs-less-to-own-than-toyota-camry-hybrid/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

En elbil ligger gjerne på mellom 15-25kWh/100km. En dieselbil ligger gjerne på 4-8l/100 km. Med en literpris på 17kr/l gir det en drivstoffkostnad på ca 70-140kr/100km. Dette gir en elpris for paritet med diesel på mellom ca 3 og 9 kr/kWh (avhengig av hvilken kombinasjon av diesel og elforbruk du sammenligner).

Jeg tror du kan sammenligne de gjerrigste elbilene og gjerrigste fossilbilene, og ditto for de som bruker mest, sånn at vi får en mer nøyaktig paritet på 4-6 kr/kWh. Det er dog viktig å presisere at det er snakk om gjennomsnittlig paritetspris pr kWh. Man skal hurtiglade svært mye og til høy pris før årsgjennomsnittlig kWh-pris blir så høy. En elbilist som hurtiglader for 5 kr/kWh 10% av sin årlige kjørelengde og saktelader resten til 1 kr/kWh vil ha en gjennomsnittspris på 1,4 kr/kWh. Tilsvarende en drivstoffpris på ca 4-5 kr/liter.

sverreb skrev (1 time siden):

P.S. regner vi 8% gjennomsnittlig årlig avskriving på en bil, 15000km/år kjørelengde og 500000 i innkjøpskostnad så utgjør avskrivingen ca 270kr/100km, langt mer en kostnad for energi, i tilegg kommer forsikring reparasjoner og service så å henge seg opp i energipriser er noe misvisende.

Godt poeng! Jeg tror du kan justere opp avskrivninga litt, så energi er egentlig en ennå mindre del av totalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 minutter siden):

Model 3 er til og med billigere enn Toyota Camry i billandet USA

https://thedriven.io/2021/07/12/tesla-model-3-now-costs-less-to-own-than-toyota-camry-hybrid/

Ja, tar man utgangspunkt i at Model 3 bare faller i verdi 20% på 5 år/75 000 km, 10 ganger høyere serviceutgifter for Toyota og omtrent samme forsikringspremie så blir det litt billigere. Man kunne også tatt utgangspunkt i at Teslaer er "appreciating assets" som Elon Musk sa og få et enda bedre fantasiresultat.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Ja, tar man utgangspunkt i at Model 3 bare faller i verdi 20% på 5 år/75 000 km, 10 ganger høyere serviceutgifter for Toyota og omtrent samme forsikringspremie så blir det litt billigere. Man kunne også tatt utgangspunkt i at Teslaer er "appreciating assets" som Elon Musk sa og få et enda bedre fantasiresultat.

Joda. Her er en bedre sammenligning

https://provscons.com/heres-why-you-should-buy-tesla-model-3-sr-instead-of-toyota-camry/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 minutter siden):

Den stemmer heller ikke. Antar $5 per gallon og det er ikke Toyota hybrid så de har unødvendig lagt på en masse for skifte av bremser. De har også antatt at bensinforbruket er mye høyere enn EPA, mens ikke kuttet noe omtrent på Model 3 selv om alle uavhengige målinger viser at Tesla er verst i klassen med å overdrive rekkevidde.  Forsikring er også mye dyrere på Tesla.

Ta med sjansen for kostbare reparasjoner som er skyhøy for Tesla og lavest i klassen for Toyota.

Fint om folk er bittelitt kritisk til det de leser, spesielt "utregninger" fra fanboys.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...