Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Det er aldri blitt solgt færre bensin- og dieselbiler: – Vi ser starten på slutten, sier NAF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt er bra - dette er klart fremtidens teknologi som er allerede blitt dagligdags. Mindre utslipp, billigere drift og vedlikehold, alt er bra...

Eneste som ikke er bra er at staten har gjort det til en vanesak å melke alt og alle. Så det er bare et tidsspørsmål for når/hvordan elbilistene skal straffes. For selv det at man eier noe som helst betyr jo i statens øyne at man bør betale - mer - og enda mer.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (4 minutter siden):

Eneste som ikke er bra er at staten har gjort det til en vanesak å melke alt og alle. Så det er bare et tidsspørsmål for når/hvordan elbilistene skal straffes.

Dette er en gladsak - ikke vær så dystopisk da. ;) MVA kommer før eller siden, brått eller gradvis. Normale satser på "veiavgift", bom og ferge kommer også, men elbilene får neppe egne avgifter på strømmen som brukes og strøm er jo uansett billigere enn bensin og diesel så det vil bli billigere for bilistene på sikt. Hvem som taper disse pengene? Oljebransjen og staten. Staten ikke nødvendigvis dekke inn det tapte på andre områder. De kan også i teorien kutte utgiftsposter. F.eks redusere leterefusjonen til oljebransjen. Staten har ikke noe overordnet mål om å gjøre det så dyrt som mulig å leve, det er tross alt vi som velger politikerne på våre vegne slik at de skal styre landet til det beste for oss. Politikere som gjør livet vanskeligere for oss blir fort kastet ved neste valg, om ikke før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Dette er en gladsak - ikke vær så dystopisk da. ;) MVA kommer før eller siden, brått eller gradvis. Normale satser på "veiavgift", bom og ferge kommer også, men elbilene får neppe egne avgifter på strømmen som brukes og strøm er jo uansett billigere enn bensin og diesel så det vil bli billigere for bilistene på sikt. Hvem som taper disse pengene? Oljebransjen og staten. Staten ikke nødvendigvis dekke inn det tapte på andre områder. De kan også i teorien kutte utgiftsposter. F.eks redusere leterefusjonen til oljebransjen. Staten har ikke noe overordnet mål om å gjøre det så dyrt som mulig å leve, det er tross alt vi som velger politikerne på våre vegne slik at de skal styre landet til det beste for oss. Politikere som gjør livet vanskeligere for oss blir fort kastet ved neste valg, om ikke før.

Av alle, alle ting som finnes blir å redusere noe som helst for oljebransjen samme som å bite hånden som gir deg mat. Dette er landets mest profitable, inntekstgivende gave fra Gud (om man tror på slikt) som finnes her i landet. Andre to, av mindre betydning, er fiske og elkraft. Når det er sagt:

Per dags dato må fossimbilistene betale skatt av selve bilen, ufattelig høy skatt på drivstoff, veiavgift og en hel klenodium med bomstasjoner som drives av private (og går i pluss) samt er plassert/priset slik at man i alle fall ikke betaler for veiene man kjører. Det er heller unntaket enn regelen.

Du glemmer at bortsett fra selv alle de nevnte punkene så er det noe elbiler har som fossilbiler ikke har: betydelig lavere driftskostnader "across the board". Nå har staten så lang skattet/dobbel/trippelskattet visse ting når det gjelder biler og hva ellers, eks: såkalt "kostbesparelse hjemme" og masse annet der man helt bestemt sikter etter det man kan i en løs definisjon kalle "du har mer penger enn xxxx på grunn av zzzz så betal mer".

Elbilene sitter på samme fjølen. Ikke nok med det - en anne  liten/stor sak (alt etter som) som har dukket opp er AMS. Nå skrikes det fra den samme avdelingen som har melket folk for penger i alle år at det er... ehem... "ikke nok kapasitet på nettet". 

Så på toppen av besparelser i form av billigere driftskostnader kommer i det *aller* minstre straffetiltak fordi en... bruker strøm når det er behov. Husk at bilparken har vært favorittmålet til alt som heter urimelige skatte/avgifter. Først var inscentivet at man skulle ha diesel... så ikke diesel likevel... så sa de at alle bør bruke elbil. Hva som følger etter denne påstanden er like forutsigbart som at solen står opp i øst.

Angående kutt forøvrig: skjer ikke. Den største utgiftsposten - nemlig statlige tjenester - øker nesten eksponensjonelt hvert år. I tråd med det øker antallet statlige ansatte, altså den helligste gruppen som på liv og død - apokalypse eller tredje verdenskrig - aldri kuttes, og "omrokkeres" i aller verste fall. Likedan med alt det andre som drives av staten og ofte er minusprosjekt som er ufattelig dyrere enn andre sammenlignbare land. De kuttene ser vi aldri, da må noe meget dramatisk skje.

På toppen av av staten mister stadig mer "inntekt" fra bilparken, kommer den gigantiske elefanten i rommet: oljebransjen. Det vil ta mye lengre tid, med den "kranen" vil nok stenges sakte men sikkert igjen i løpet av de neste ca 30-60 årene. Og hva skjer da? Da bilteknologien kommer såpass at kanskje 1000km rekkevidde på en liten bybil er standard, like vanlig som 1kWh/mil eller lavere. Tror du virkelig man ikke skal melkes mer, med enda mer absurde begrunnelser? Neppe.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager skal folk flest med ICE biler egentlig? Koster mye,  bråker, lukter osv. Klart, det er alltid noen som skal kjøre 747488385 med maks 2 minutt pause hver 24339 mil. Men den promillen er svært liten. 

Nærmer meg elbil nr 4 og har absolutt ingen grunn til å gå tilbake til ICE, ikke om jeg fikk betalt engang. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Hva i alle dager skal folk flest med ICE biler egentlig? Koster mye,  bråker, lukter osv. Klart, det er alltid noen som skal kjøre 747488385 med maks 2 minutt pause hver 24339 mil. Men den promillen er svært liten. 

Nærmer meg elbil nr 4 og har absolutt ingen grunn til å gå tilbake til ICE, ikke om jeg fikk betalt engang. 

Er mange grunner til at noen fremdeles kjøper ICE over el.

Noen foretrekker gjerne kjøregleden som er assosiert med manuelt gir eller lyden av høyt turtall.

Andre har behov for rekkevidden.

Noen vil slippe bryderiet å koble laderen til/fra bilen hver morgen/ettermiddag.

Noen bor en plass der det ikke er mulig å koble laderen til/fra hver morgen/ettermiddag.

Noen har bilfiksing som hobby og ønsker en bil som kan mekkes på.

Noen har kanskje ikke råd til å kjøpe elbil som sin første bil.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det at du er på din 4. elbil på ganske få år som et stempel av tilfredshet over bilene du har eid :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (10 minutter siden):

Er mange grunner til at noen fremdeles kjøper ICE over el.

Noen foretrekker gjerne kjøregleden som er assosiert med manuelt gir eller lyden av høyt turtall.

Andre har behov for rekkevidden.

Noen vil slippe bryderiet å koble laderen til/fra bilen hver morgen/ettermiddag.

Noen bor en plass der det ikke er mulig å koble laderen til/fra hver morgen/ettermiddag.

Noen har bilfiksing som hobby og ønsker en bil som kan mekkes på.

Noen har kanskje ikke råd til å kjøpe elbil som sin første bil.

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det at du er på din 4. elbil på ganske få år som et stempel av tilfredshet over bilene du har eid :hmm:

Ja jeg sa ikke alle. 

En bør være ganske fornøyd når en snart er på 4 av samme merke.. byttet forøvrig like ofte når jeg hadde ice. Ble dog kun 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du stilte deg uforstående til hvorfor mange fremdeles valgte ICE så jeg gav deg noen grunner.

Hvis du også regner høy kost som en negativ egenskap ved ICE eierskap er det også litt rart at du samtidig er villig til å pådra deg de første årene med hardest verditap på en nybil for å så bytte inn til ny av samme type. Jeg tviler ikke et sekund på at Tesla eiere flest eier den beste bilen de noensinne har kjørt, bare litt rart at du frivillig pådrar deg 4 høye verditap på rad men samtidig bruker kost som argument mot ICE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (1 time siden):

Noen foretrekker gjerne kjøregleden som er assosiert med manuelt gir eller lyden av høyt turtall.

Jeg tror det er 99% myte og unnskyldning og lite reelt. Veldig få fossilbiler låter digg og selv de som gjør det kan få for mye av det gode, særlig om man har tenkt til å kjøre langt.

Valkyria skrev (1 time siden):

Andre har behov for rekkevidden.

? Elbiler har også rekkevidde. Jeg kjørte fra Nord-Norge til Frankrike for et par år siden. Rakk fram - og tilbake.

Valkyria skrev (1 time siden):

Noen vil slippe bryderiet å koble laderen til/fra bilen hver morgen/ettermiddag.

Joda, 10 sekunder er sikkert slitsomt for noen, men det har sin pris. Er det virkelig dette man betaler 15-20 kroner literen for?

Valkyria skrev (1 time siden):

Noen bor en plass der det ikke er mulig å koble laderen til/fra hver morgen/ettermiddag.

Sant nok. Jeg har forståelse for at det kan være uaktuelt å flytte og samtidig vanskelig å få installert lader. Synd men man må vel som i alt annet velge sine kamper. Dette er det eneste gode punktet du har på lista.

Valkyria skrev (1 time siden):

Noen har bilfiksing som hobby og ønsker en bil som kan mekkes på.

Ser ikke problemet. Fullt mulig å ha både elbil og noe å mekke på, eller mekke på elbilen. Jeg ser på finn at mange elbiler pimpes.

Valkyria skrev (1 time siden):

Noen har kanskje ikke råd til å kjøpe elbil som sin første bil.

Det koker egentlig ned til at noen ikke har råd til bil. Har man råd til bil så har man også råd til elbil. Men man kan jo selvsagt ikke forvente å velge fra øverste hylle uansett om man velger el eller fossil hvis man har lavt budsjett.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (19 minutter siden):

Du stilte deg uforstående til hvorfor mange fremdeles valgte ICE så jeg gav deg noen grunner.

Hvis du også regner høy kost som en negativ egenskap ved ICE eierskap er det også litt rart at du samtidig er villig til å pådra deg de første årene med hardest verditap på en nybil for å så bytte inn til ny av samme type. Jeg tviler ikke et sekund på at Tesla eiere flest eier den beste bilen de noensinne har kjørt, bare litt rart at du frivillig pådrar deg 4 høye verditap på rad men samtidig bruker kost som argument mot ICE.

Det er enda dyrere å bytte inn 4 ICE i samme intervall.  Både høyere verditap og bruks kostnader. Mine 3 elbiler har holdt seg over forventet bra i pris, en gikk jeg nesten i pluss på også. Forøvrig var det ikke mitt eierskap jeg kommenterte på, men 'folk flest'. Jeg har råd til å kjøpe ICE jeg, men som sagt har jeg ingen god grunn til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (11 timer siden):

Er mange grunner til at noen fremdeles kjøper ICE over el.

Noen foretrekker gjerne kjøregleden som er assosiert med manuelt gir eller lyden av høyt turtall.

Har bilen stor motor med gøyal lyd kan jeg til en viss grad forstå fetishen men de færreste har dette men heller en turboladet 4 sylindret dieselmotor som bare er trist.
Manuell giring er også overhypet og de som trimmer automatkasser kan få de til å skifte så hardt at de drar fyllingene ut av tennene på den som kjører om brutalt kjapp giring med gasspedalen i bunnen var målet.
Så da sitter vi igjen med gøyal motor men selv det blir gammeldags i lengden.
Og da er det faktisk morsomt med elmotor som bare drar uten at det er noe der fremme eller bak for de bilene som har motoren bak som brummer ekstra ved pådrag.
BTW. jeg har hatt hverdagsbil med V8 bensinmotor i 10 år så kjenner litt til fetishen med å ha motorer med litt annen lydbilde en alt det andre på veien men nå er jeg lei det hele.

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig tydelig at smaken er som baken :)

Jeg vet jeg er i minoriteten her, men å bytte til en elbil hadde sikkert gjort mye bra for meg, men samtidig tatt fra meg mange av eiergledene jeg har av mine nåværende biler. Om noen år har jeg sikkert kjøpt meg elbil jeg også, og kommer sikkert til å si at det er den beste bilen jeg har eid (skulle vel egentlig bare mangle at jo nyere bil man kjøper, jo mer fornøyd kan man forvente å bli av den, uavhengig av drivverk). 

Nordmenn er generelt sett veldig lite opptatt i hvilke bil de kjører og da gir det også mening at alle kjøper de samme elbilene vi ser overalt på veiene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Det er enda dyrere å bytte inn 4 ICE i samme intervall.  Både høyere verditap og bruks kostnader. Mine 3 elbiler har holdt seg over forventet bra i pris, en gikk jeg nesten i pluss på også. Forøvrig var det ikke mitt eierskap jeg kommenterte på, men 'folk flest'. Jeg har råd til å kjøpe ICE jeg, men som sagt har jeg ingen god grunn til det.

Av snart svært få gjenværende gode grunner til å ha diesel/bensinbil er ingen reduksjon av rekkevidde i ekstrem kulde, enkel fylling som ikke krever noe annet enn ei kanne, og lang rekkevidde. De i nord og lengre innlands kan ha behov for sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja innen noen år så står de såkalte elbiler på gjenvinnings an legg og noen få på museum uten batteri m tanke på brannfare .De som blir stående på museum er til skrekk og advarsel om at de bilene var med på å forurenset grunnvannet og rassering av norske fjell .samt de største brannbomber som har gått på 4hjul .

Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (25 minutter siden):

Sier seg selv at jeg ikke skal ha elbil ettersom de fleste som kjøper elbil bytter svært ofte .så hvorfor må vi apsolutt kjøpe elbiler som koster svært mye og med så elendig kvalitet at en må bytte bil så ofte .

Dei få som ofte skiftar elbil gjer det fordi det stadig kjem nye modellar med betre eigenskapar eller anna biltype. Dei har gjerne i tillegg over snittet inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (18 minutter siden):

Ja innen noen år så står de såkalte elbiler på gjenvinnings an legg og noen få på museum uten batteri m tanke på brannfare .De som blir stående på museum er til skrekk og advarsel om at de bilene var med på å forurenset grunnvannet og rassering av norske fjell .samt de største brannbomber som har gått på 4hjul .

Forureinar grunnvatn og raserer fjell? Kva meiner du med det?

Du vel å ignorere all lokal forureining i byane pga. drivstoffbilar, som er ein stor grunn til sjukdom og dødsfall i verda?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...