Gå til innhold

startknapp?

ballemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok kanskje litt vanskelig å forstå meg her, men er det noen som vet hvilken "knapp" jeg trenger for å lodde på en slik kabel som er med på kabinettet, noe Slikt hvis dere forstår hva jeg mener, hvor jeg lodder på hvilken ledning osv...?

mvh BalleMann

power skal stå på en ledningene der skal knappen være :yes:

Lenke til kommentar

:thumbs: bra svar :p , men hvordan lodder jeg på knapper osv, jeg har BARE ledningen fra det kitet det, og jeg lurer på hvordan knapp jeg trenger, vil helst ha en knapp som er i gull farge... :p

edit : hadde tenkt meg noe som dette men jeg vet ikke hvor ledningene skal loddes osv. så om noen hadde gidde å skrive\lage en tegning eller noe...

mvh BalleMann

Endret av ballemann
Lenke til kommentar
:thumbs: bra svar :p , men hvordan lodder jeg på knapper osv, jeg har BARE ledningen fra det kitet det, og jeg lurer på hvordan knapp jeg trenger, vil helst ha en knapp som er i gull farge... :p

edit : hadde tenkt meg noe som dette men jeg vet ikke hvor ledningene skal loddes osv. så om noen hadde gidde å skrive\lage en tegning eller noe...

mvh BalleMann

stilig knapp. hvor får du tak i den?? :dribble:

Lenke til kommentar

mvh BalleMann

Har du ett multimeter? Har du det har du 0-motstands tester, dvs at multimeteret piper når det er kontakt mellom målepinnene. Ta og prøv det på bryteren og du finner fort ut hvor du skal lodde. Den skal normalt være åpen (uten kontakt) sånn at når du trykker lager den en midlertidig kortslutning som starter pcen din.

Lenke til kommentar
:thumbs: bra svar :p  , men hvordan lodder jeg på knapper osv, jeg har BARE ledningen fra det kitet det, og jeg lurer på hvordan knapp jeg trenger, vil helst ha en knapp som er i gull farge...  :p

mvh BalleMann

stilig knapp. hvor får du tak i den?? :dribble:

www.elfa.se

Se tidligere svaret jeg la ut i denne posten

Lenke til kommentar

takk for hjelpen men jeg tror ikke jeg skjønte det helt, bak på den knappen er det jo 3 slike "utstikkere" men på ledningen min er det bare 2 ledninger... så det jeg lurer på er hvor de forskjellige ledningene skal...

mvh BalleMann

edit: på denne er det bare 2 slike "utstikkere" kanskje jeg går for den isteden, men hvorskal jeg lodde på hvilken ledning? er ganske n00b innen elektronikk og slikt :roll:

Endret av ballemann
Lenke til kommentar

powerbryteren til atx er en så kalt slutning, momentan. Dvs at når du trykker den inn er det kontakt mellom to pinner, ellers er den åpen (brudd). Begge bryterene du viser til er brytere som kan brukes. Det tarskas prøver å forklare er at hvis du har et multimeter kan du lett finne ut hvilke 2 tilkoblingspukter som skal brukes (måle på 2, trykke inn bryteren og se om det er kontakt). Den første bryteren er det 3 tilkoblingspunkter fordi den har en diode inni seg. Dette er tydelig forklart i produktbeskrivelsen; "Separat anslutning av lysdiod, yttre seriemotstånd för strömbegränsning måste användas.Separat anslutning av lysdiod, yttre seriemotstånd för strömbegränsning måste användas."

edit: hvorfor i all verden er denne posten i OK-baren? Den hører vel hjemme i elektronikk!

Endret av Xell
Lenke til kommentar
er det så lett, eller har det noe å si om hvilken ledning som skal på hvilken "tilkobling"?

har ikke noe å si hvem ledning som går hvor av de to hvis du bare har to tilkoblingspunkter på bryteren. Bryteren skal bare lukke kretsen, ikke noe pluss eller minus tull der.

ok, da er det egentlig ganske så lett da, umulig å gjøre feil?

Lenke til kommentar

Mulig å gjere feil om du lodder ledningene på samme punkt, noko som virker usannsynleg at du gjer, men eg såg ein tråd om ein som ikkje fant ut korleis han skulle snu vifta, så du veit aldri.

Det er det samme kva ledning du har på kva punkt, bryteren er bare til å lage kontakt mellom de, alstå umulig å gjere skade.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme knapp som min-på knapp. :D

Du ser merket av en liten pluss og en liten minus, der skal strømmen til lysdioden inn, MED motstand vel å merke.

De to andre er bare kontaktpunkter som kobles sammen når du trykker ned bryteren, disse skal til hovedkortet.

Lenke til kommentar

mvh BalleMann

lodd på de yterste..... den imellom er ofte bare til jord..... vilt kule brytere froresten :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...