Gå til innhold

Elder Scrolls-veteraner trekker sløret av nytt rollespill


Anbefalte innlegg

xionor skrev (På 4.8.2021 den 12.29):

For å være UE5 og 2021 så var grafikken i både video og screenshots temmelig skuffende, virker som isometriske RPG spill fra 10-15 år siden. Teksturer, modeller, animasjoner, alt så veldig "meh" ut.

De som forventer en stor åpen verden vil nok også bli skuffet. Et AAA studio som Rockstar, Ubisoft eller CD Project med hundrevis av designere og utviklere rekker såvidt å lage en bra "liten" verden som Cyberpunk, GTA eller AC over mange år.[klipp]
Dette blir en flopp.

Jepp! Det jeg også mener. Hadde de hatt finansieringa i orden kunne de jo selvsagt ansatt folk etc. og fått noen ferdig om en 5-7 år. Men de har slitt med det hele veien og det at de fortsatt er så diffuse på det tyder jo på at ingen har kastet penger på dem.

Det er bare så synd at det som virket for meg som «alle» utviklere ville gjøre fordi det var fremtiden i 1996 (da Daggerfall kom ut), er det ingen som har gjort på 25 år «and counting».

tenk om man kunne få til persistente endringer på verden enten ved erobringer (hører folk sier det er det i mount and blade og bannerlord) eller ved diplomati eller handel. Gjerne også gjennom crafting i vidt begrep (f.eks sølvgruver eller store gods)

Daggerfall var et fantastisk spill, men det er lett å se på de fleste områder hvordan det kunne bli mer grandiost.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barezell skrev (På 3.8.2021 den 10.27):

Liker ikke at alt skal være så forbanna stort. vil heller ha spill i passe størrelse (veldig subjektivt selvsagt) med godt og variert innhold.

Har fått dei same tankane i seinare tid. Nokre år tilbake var åpen verd det store der du måtte reise fram og tilbake her og der. Lineære spel var ikkje godt nok lengre. No synest eg lineære spel, eller i det minste meir lineære enn eit typisk åpen verd-spel, har mykje godt ved seg. Tidsbruk er eit problem med åpen verd, der timevis går med til transportetapper.

Nokre eksempel frå min nyare historikk er Red Dead Redemption 2 og Sekiro. Eitt har ei stor verd som krever veldig mykje reising. Det andre lar deg utforske fleire lineære ruter til ei kvar tid og hoppe fram og tilbake på kort tid. Til slutt hadde eg brukt langt meir tid på det RDR2, der mykje var repetisjon av sideoppdrag eller reising.

Det er moro med åpen verd òg, men blir dei for store så går det så enormt med tid til å reise rundt.

Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (4 minutter siden):

Nå må folk snart slutte å skryte av valg og konsekvenser når det kommer nye rollespill. Spillutviklere har bablet om dette i 30 år, og fortsatt er det de færreste som faktisk klarer å levere på det. 

Enig. Jeg tror aldri jeg har spilt et spill hvor det blir slike "trær" av forgreininger i historien basert på valgene dine. Mass Effect (jeg kom seint til festen der, kjøpte 2'ern på salg på Steam en gang i år) skuffa meg veldig. Trykk på blå eller trykk på rød. Åja, så gøy.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (8 minutter siden):

Enig. Jeg tror aldri jeg har spilt et spill hvor det blir slike "trær" av forgreininger i historien basert på valgene dine. Mass Effect (jeg kom seint til festen der, kjøpte 2'ern på salg på Steam en gang i år) skuffa meg veldig. Trykk på blå eller trykk på rød. Åja, så gøy.

 

Etter mitt syn hadde Mass Effect-serien stått seg like godt om man fjernet alt av valgmuligheter og bare serverte en fastlagt historie. Det er selve historien (som er lik uavhengig av hvordan du spiller), dialogen og karakterene som er det sentrale i opplevelsen. Ikke om du skal være hyggelig eller kjip. Når du har spilt igjennom noen ganger så blir det også veldig tydelig at du ofte får de samme svarene fra karakterene du snakker med,  uavhenging av hvilke "valg" du selv tar på dialoghjuet. En praksis som forøvrig er ganske vanlig i spill som skryter av valg og konsekvenser... 

Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (1 minutt siden):

 

Etter mitt syn hadde Mass Effect-serien stått seg like godt om man fjernet alt av valgmuligheter og bare serverte en fastlagt historie. Det er selve historien (som er lik uavhengig av hvordan du spiller), dialogen og karakterene som er det sentrale i opplevelsen. Ikke om du skal være hyggelig eller kjip. Når du har spilt igjennom noen ganger så blir det også veldig tydelig at du ofte får de samme svarene fra karakterene du snakker med,  uavhenging av hvilke "valg" du selv tar på dialoghjuet. En praksis som forøvrig er ganske vanlig i spill som skryter av valg og konsekvenser... 

Jeg tenkte mer på paragon- eller renegade-systemet (hvis jeg husker riktig)

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte mer på paragon- eller renegade-systemet (hvis jeg husker riktig)

Skjønte det. Det går jo i praksis ut på at du kan velge en snill eller sint fremtoning i dialogene. Som regel blir resultatet det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (3 minutter siden):

Skjønte det. Det går jo i praksis ut på at du kan velge en snill eller sint fremtoning i dialogene. Som regel blir resultatet det samme. 

Det som hadde vært kult, var et spill med mange veldig ulike slutter! Altså kanskje femten-tjue veldig ulike slutter og forgrenede veier dit. Skjønner at spillet ikke kan bli like langt, da man må programmere alle "tidslinjene". Fins det noe slikt spill? Jeg har Disco Elysium på ønskelista i Steam. Er det sånn?

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (7 minutter siden):

Det som hadde vært kult, var et spill med mange veldig ulike slutter! Altså kanskje femten-tjue veldig ulike slutter og forgrenede veier dit. Skjønner at spillet ikke kan bli like langt, da man må programmere alle "tidslinjene". Fins det noe slikt spill? Jeg har Disco Elysium på ønskelista i Steam. Er det sånn?

Har ikke spilt Disco Elysium, så kan ikke uttale meg der. Kommer egentlig ikke på så mange spill som klarer dette såpass bra. Tell Tale Games sine spill pleier jo å være ganske gode på å gjøre valgene du tar meningsfulle. Men de er jo i beste fall som interaktive filmer å regne. Og det er ikke snakk om så mange ulike slutter heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...