Gå til innhold

Måler virkningen av ekstreme bølger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regelverk er en ting, men hva et det mulig å vite for de som utformer regelverket.

Hvor stor sikkerhetsmargin er tilstrekkelig?

Det er tydelig at vi har med krefter og gjøre som vil være rystende på alle måter.

Hva om det kom mere enn en bølge i samme hendelse?

De som konstruerte, og bygde Draugen må ha vært på riktig spor, og fortjener respekt, dette var en alvorlig test.

Vet noen om dette har medført noen form for svekkelse av konstruksjonen?

Lenke til kommentar

Bølger som treffer tilnærmet plant på plane flater, er det verste scenariet siden vann er tilnærmet inkompressibelt. Da får man en voldsomt momentan smell. Hadde man skapt en kunstig gardin av luftbobler mellom bølgen og godset ville det dempet slaget fordi luftbobler er kompressible. Man trenger ikke ha noen voldsom kompressor og rørsystem for å få skape disse boblene. Man kan ganske enkelt forme overflaten "porøs" på en sånn måte at bobler holdes på plass. Se for deg et plattformben med opp ned kopper montert tett i tett. Vannet renner av når benet står i en bølgedal, men holder på luft når benet står i en bølgetopp. Bølger som slår mot flaten møter aldri en hard flat inkompressibel flate, men en porøs og kompressibel flate. Jeg har ikke noen fasit på hvilket materiale koppene bør lages av og hvordan de bør monteres, men utformingen er rimelig klar for meg.

Prinsippet kan også brukes på deler av båtskrog som er spesielt utsatt for smell, moloer og mye annet.

Lenke til kommentar
Tictakk skrev (43 minutter siden):

Hvordan påvirkes oppdriften hvis det er masse luftbobler rundt skroget?

Hvordan løser man vedlikeholdsproblem og groe?

- Tenker du på mitt forslag? Bobler som "fanges" i konstruksjonen bidrar til oppdrift. Hvor mye kommer an på koppenes størrelse og tetthet i forhold til benas diameter. På papiret kan du regne det som en økning i diameter på bena. Jeg ser for meg dimmensjoner som øker oppdrifta med i størrelseorden noen promille.

- Vedlikehold vil øke. Hvordan man løser det rent praktisk kommer an på så mangt. En mulighet er å løsne hele greia som et vektbelte fra en dykker, heise det over på et supplyskip og en nyrenovert en på plass. Rens på land. Kan godt hende jeg ikke har den smarteste løsningen sånn på sparket, det er som sagt sikkert mange måter å løse det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...