Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med å sette opp et online adsl nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mitt tilfelle skal jeg ha en stasjonær PC og en laptop med Wlan. Og siden jeg har en switch med wlan...så må jeg da kjøpe en router som eneste jobb er å sende internett videre til switchen.

Switch med WLAN?

Sikker på at det bare er en switch og ikke er en router hvor man bare har brukt den som switch?

Hva er navn og nummer på den?

øøøh...det var en komplisert settning..en switch som ikke er en router..hvor man brukt den som en switch??...que?

Den står hos pappa i Tønsberg..og jeg er i oslo..men hang on..jeg har jo en kvitering liggende.

Det er denne:

Billion wireless broadband gateway 802.11b, med 4 port 10/100 mbit switch.

hmmmmmmmmmm.....den har kanskje alt jeg trenger??

her fant jeg den på komplett.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

Her er produktsiden: http://www.billion.com/communication/html/router/643.htm

hehe..næmmen..har du sett..der står det at den støtter PPPOE!! hehe..kanskje jeg uten å vite det har kjøpt midt i blinken!!

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Heisann!

Du får kjøpt en slik router på f.eks Elkjøp. Dem selger vel både Belkin og D-Link

routere. Pris er jeg noe usikker på.

Det er mulig å dele internett fra telenor ved en switch, men da må du ha en maskin med to nettverkskort, et til adsl-modemet og en til switchen. Denne

maskina må du da sette opp med deling av internett på, og konfigurere den

andre maskinen, til å bruke denne som gateway. Men da må maskine med to

nettverkskort være på, for at den andre maskinen skal komme på nett..

Mitt råd er å kjøpe en router, mye enklere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har Wlan hjemme og deler internett mellom to maskiner, der begge kobler opp til router, men hvordan skal jeg kontakt mellom disse maskinene??

Hjelp

Hjemmenettverkløsningen i XP får det ikke till

Hjelp

Lenke til kommentar

Hei!

Vil du diskutere eller gjøre handling?

Stort billigere ruter enn denne finner du ikke:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl

1. Kjøp ruter m/ wireless tilgang om du trenger det, hvis ikke så kjøp vanlig ruter

2. Ha ett wireless kort (PCMCIA) til laptop'en og nettverkskort 10/100 i den stasjonære

3. 2 patchekabler (ikke krysset), 1 som går fra stasjonære PC til ruteren og 1 som går fra ruteren til ADSL modemet (kan hende du har fått den fra ADSL leverandøren din).

4. Fjern all Internett innstillinger fra PC'ene (PS. Telenor har selv innrømmet at det gjør mer skade å bruke oppkobling CD de har på XP PC enn å legge det inn manuelt), men det behøver ikke du tenke på for du skal legge Internett innstillingene dine manuelt inn på ruteren.

5. Legg til TCP/IP protokoll på begge maskinene, så melder du de begge inn i arb. gruppe som er samme (f.eks. FROSTLAN)

6. Da skal begge maskinene ha kontakt med hverandre via ruteren, så finner du ut hva IP adressen til ruteren er (kan leses i brosjyren som følger med). Når du har IP adressen så skriver du den inn i adressefeltet i nettleseren din (Explorer).

7. Du vil da komme inn på ruteren, der legger du til brukernavn, passord mm. som hører til Internett abn. ditt (dette står det nok også en lett brukerveiledning på i brosjyren).

8. Vips så har du ett nettverk mellom 2 PC med Internett til de begge.

PS: E-post innstillinger legger du inn på de PC som skal ha e-post mulighet.

Forskjellen mellom Switch og ruter for at du skal skjønne det enkelt. En HUB er en dum enhet som sender IP pakker vilt rundt i ett nettverk (det går "tregt", å du kan ikke koble deg opp mot Internett med den), mens en switch er nesten lik en HUB, men den er en smart enhet som sjekker hvor IP pakkene skal i nettverket, derfor går dette "raskere" (en Switch kan ikke kobles opp mot Internett). Så til slutt har du en ruter som fungerer som en Switch, men har en mulighet til, nemlig å koble seg opp mot Internett, den er litt dyrere, men til gjengjeld mer funksjonabel.

Håper dette hjalp!

Lykke til!

;)

Lenke til kommentar

Dei mest vanlige routerene som også har wlan kan ein for enkeltheits skyld sei er tre produkt i eit:

1) Sjølve routeren

2) ein 4 ports switch

3) Eit trådlaust aksesspunkt (AP).

Dermed treng ein ikkje ein ekstra svitsj viss ein ikkje skal ha fleire tilkoblinger enn 4. Teoretisk kan kvar slik router fikse 253 maskiner men det er ei anna sak.

Alle dei vanlige produsentane har slike produkt 3Com, Dlink, Belkin, SMC o.s.v

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Siden du har ruter, kan du bare sitte i lokalnettverket, og gå inn på den. Det er en beskrivelse av hvodan dette gjøres i manualen. Der inne finner du masse forskjellige innstillinger, på vinduet som heter WAN eller PPPOE finner du feltene du skal fylle ut med login og passord for online.no abb, så må du være sikker på at du har kobla modem inn i wan porten, og så skal du i prinnsipp være oppe og kjøre. 55555 kan uansett hjelpe deg med dette. De kan en ting eller to. :D

Lykke til, det er ikke så vanskelig. Du får bare håpe rutern din støtter pppoe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...