Laibach Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har bygd pc og skal sette opp et nettverk med to pc er uten at jeg må bruke den ene som sørver jeg har derfor kjøpt en switch og en hau med kabel. men når jeg har instalert onnline adsl cden på den nye maskinen vill ikke begge maskinene være på samtidig. har noen et nettverk med online adsl og som kun fortelle meg hva som bør gjørs. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Skal sette opp noe lignende selv. Og det står vel faktisk i den dokumentasjonen du har at "har du en router/switch så IKKE instaler online ADSL CDen." Dette er fordi du må sette opp switchen til å "ringe" opp ADSLen. Det er en innstilling på den som heter PPPOE eller noe lignende...PPOPE..eller noe sånt. Der må du legge inn brukernavn og passord for din ADSL tilkobling. Den switchen vil da åpne linja for de to PCene. De to PCene skal ikke ha noen spesielle innstillinger...bare å plugge i...tror jeg. Som sagt...skal sette opp dette selv hos pappa nestegang jeg drar hjem...så har bare teorien. AKIRA Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 du MÅ ha en router om du har Telenor ADSL! er ikke verre enn å stille det inn der! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har noen et nettverk med online adsl og som kun fortelle meg hva som bør gjørs. Du må ha en eller annen form for router med Online ADSL. Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Skal sette opp noe lignende selv. Og det står vel faktisk i den dokumentasjonen du har at "har du en router/switch så IKKE instaler online ADSL CDen." Dette er fordi du må sette opp switchen til å "ringe" opp ADSLen. Det er en innstilling på den som heter PPPOE eller noe lignende...PPOPE..eller noe sånt. Der må du legge inn brukernavn og passord for din ADSL tilkobling. Den switchen vil da åpne linja for de to PCene. De to PCene skal ikke ha noen spesielle innstillinger...bare å plugge i...tror jeg. Som sagt...skal sette opp dette selv hos pappa nestegang jeg drar hjem...så har bare teorien. AKIRA skal jeg avinstalere programmet på begge PCenne eller bare den ene hva mener du med en anne form for router? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 hva mener du med en anne form for router? Har du en router eller ikke? Enten må du bruke en av maskinene som router eller så må du kjøpe en. Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 hva mener du med en anne form for router? Har du en router eller ikke? Enten må du bruke en av maskinene som router eller så må du kjøpe en. jeg bruker en switch isteden for en router Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 hmm..har jeg og. Ser ut som om jeg må bite i det sure eple og kjøpe en router. Den må støtte PPPOE. Hvis du søker her på forumet for PPPOE så finner du MAAAANGE poster rundt akkurat dette tema. AKIRA Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 jeg bruker en switch isteden for en router Det gå nok ikke, for å koble opp mellom to nettverk (separate) må du ha en router til dette. Noe som er viktig å huske på er at det er egentlig ganske få routere som støtter PPPOE (Peer-to-Peer Protocol over Ethernet) som er den standarden Online ADSL bruker. Selv kjører jeg deling av Online ADSL på 4 PC'er med en 3Com Officeconnect router (ADSL gateway). Denne støtter PPPOE. Vær oppmerksom på dette når du kjøper router (for du kan glemme å få det til med en switch...) Selv har jeg ikke funnet noen andre enn 3Com som støtter PPPOE. Fredrik Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Kjøp en billig router feks smc barricade med innebygd firewall som faktisk er veldig bra. Der setter du opp ppoe parametrene som du vanligvis ville ha satt på box'n din. Enable dhcp server på router og sett opp en liten range. Det lønner seg å ha en fast ip fra dhcp'en i routern hvis du feks kjører ftp servere ol. Dette kan du seff unngå med å kjøre dynamisk dns fra en eller annen plass, men av erfarig er ikke de noe å stole på. Håper dette hjalp litt da. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Spurte litt rundt faktisk før jeg kjøpte Switchen..og fikk aldrig et godt svar. Men......hva er forskjellen på en router og switch. For grunn forklaringen gjør at de høres veldig like ut?? Kan noen gi en enkel grunnlegende forklaring i hva de gjør forskjellige..siden dette her vil kreve en router og ikke en switch. AKIRA Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 mener firewallen i smc routerne heter spi. Har en slik selv : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Den funker utmerket. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Beklager hvis jeg forklarer dette litt for mye ut i fra fagterminen. En router brukes vanligvis til å skille segment. La oss si i korte trekk at du segmenter "internet" som et segment og ditt lokale lan som et eget. Du har somregel noe som heter NAT i en router som kan i korte trekk binde flere lokale ip'er til en ekstern, dvs den som du får tildelt fra en eventuelt isp. En switch er en lokal komponent som dedikerer oppgitt bandbredde til hver enkelt port. I motsetning til en hub der du deler feks 100 Mbs på alle portene. Ble litt diffust dette,menne. I korte trekk vel å merke Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Selv har jeg ikke funnet noen andre enn 3Com som støtter PPPOE. De fleste (alle) såkalte bredbåndsroutere for hjemmemarkedet ståtter PPPoE. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Beklager hvis jeg forklarer dette litt for mye ut i fra fagterminen. En router brukes vanligvis til å skille segment. La oss si i korte trekk at du segmenter "internet" som et segment og ditt lokale lan som et eget. Du har somregel noe som heter NAT i en router som kan i korte trekk binde flere lokale ip'er til en ekstern, dvs den som du får tildelt fra en eventuelt isp. En switch er en lokal komponent som dedikerer oppgitt bandbredde til hver enkelt port. I motsetning til en hub der du deler feks 100 Mbs på alle portene. Ble litt diffust dette,menne. I korte trekk vel å merke For meg virker det som om et "killer" produkt ville være en Router som tok imot ADSL og så hadde en innebygget switch som så sendte det ut til hver enkelt PC. Eller kan en enkel router erstatte en switch helt og holdent??? For et typisk hjemmenettverk av to PCer? I mitt tilfelle skal jeg ha en stasjonær PC og en laptop med Wlan. Og siden jeg har en switch med wlan...så må jeg da kjøpe en router som eneste jobb er å sende internett videre til switchen. AKIRA Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Den routern jeg anbefalte har en 4 ports switch 10/100 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 I mitt tilfelle skal jeg ha en stasjonær PC og en laptop med Wlan. Og siden jeg har en switch med wlan...så må jeg da kjøpe en router som eneste jobb er å sende internett videre til switchen. Switch med WLAN? Sikker på at det bare er en switch og ikke er en router hvor man bare har brukt den som switch? Hva er navn og nummer på den? Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Du må bruke en ruter for å få dette til. En ruter opererer på lag 3, dvs IP-adresseområder. En ruter distribuerer trafikken som skal til og fra internett slik at trafikken går til rett maskin. Se for deg en pakke som kommer inn fra internett. Den skal til PC2. Ruteren ser på pakken og finner ut at den skal til ruter 2, og dermed markerer den pakken slik at den kommer fram til PC2, og bare den. En svitsj opererer på lag 2, dvs MAC-adresser. En svitsj har flere porter som hver enkelt maskin er koblet mot. Svitsjen sender trafikk til og fra en maskin basert på MAC-adresser. Ruteren "knytter" IP-adressene opp mot disse MAC-adressene. Dermed vil pakken somer markert til PC2 knyttet mot rett port i svitjsen. Dermed kommer pakken fram til PC2 på rett fysisk link. Kjøp en ruter med innebygd svitsj (noe som de fleste forbrukerruterne har i dag). I ruteren setter du opp PPPoE forbindelsen med brukernavn og passord. Sjekk også at DHCP er aktivert. Deretter er det bare å koble til PCene dine, og de får tildelt IP-adresse automatisk. Du skal IKKE installere Online-CDen pånoen som helst maskin. Bare plugg i ethernett-kabelen og start maskinen. -xhilerate- Lenke til kommentar
Laibach Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 mener firewallen i smc routerne heter spi. Har en slik selv : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Den funker utmerket. er ganske lei av å bestille over posten har føler at jeg har brukt litt for mye penger på porto. kan noen hjelpe meg å finne en router med støtte for pppoe som kan kjøpes for en bilig penge i en vanerlig butikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå