Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overvåkningsøkonomi


Anbefalte innlegg

Var på Biltema en tur og kjøpte ei kappskive til vinkelsliperen. En time senere dukket det opp reklame for kappskiver på PC'en vi AdChoices i en nyhetsartikkel. Har ikke googlet kappskiver eller på noe som helst annet vis gitt noen elektronisk duppeditt anledning til å finne ut av dette, så da er eneste alternativ at Biltema eller betalingsløsningen deres selger disse dataene. Dette må vel være brudd på GDPR?

Endret av xyzæøå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xyzæøå skrev (1 minutt siden):

da er eneste alternativ at Biltema eller betalingsløsningen deres selger disse dataene.

Ikke nødvendigvis. Mange butikker har beacons for å finne ut hvor kunder har vært i butikken. Mobiltelefoner brukes ofte til denne sporingen. Se lenken på Datatilsynets nettside for mer informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (9 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Mange butikker har beacons for å finne ut hvor kunder har vært i butikken. Mobiltelefoner brukes ofte til denne sporingen. Se lenken på Datatilsynets nettside for mer informasjon.

Nyttig info! Hadde forøvrig bluetooth skrudd av. Uavhengig av sporingsmetode er dette en katastrofe. Tenker at eksempelvis banker og forsikringsselskaper lett kan bruke data som dette for å regne forsikringspremie eller avslå lånesøknader. Bør man kanskje holde seg unna apoteker, leger, fysioterapeuter osv. fremmover?

Lenke til kommentar

Det er også mulig at forklaringen er psykologisk. Det var først etter at du kjøpte en kappskive at du la merke til alle reklamene for kappskiver. Jeg regner med at du ikke bare helt randomly og ut av det blå bestemte deg for å kjøpe en kappskive, men at det passer inn med dine øvrige hobbyer og interesser, så sjansen er stor for at du har blitt vist reklamer for kappskiver i lang tid.

Litt som at når du kjøper deg en ny bil så ser du plutselig den modellen overalt hvor du ferdes. Det er jo ikke sånn at ingen hadde den bilen før du kjøpte en sånn en, det er bare det at nå legger du merke til den. Det samme skjer med reklame også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (19 minutter siden):

Det er også mulig at forklaringen er psykologisk. Det var først etter at du kjøpte en kappskive at du la merke til alle reklamene for kappskiver. Jeg regner med at du ikke bare helt randomly og ut av det blå bestemte deg for å kjøpe en kappskive, men at det passer inn med dine øvrige hobbyer og interesser, så sjansen er stor for at du har blitt vist reklamer for kappskiver i lang tid.

Litt som at når du kjøper deg en ny bil så ser du plutselig den modellen overalt hvor du ferdes. Det er jo ikke sånn at ingen hadde den bilen før du kjøpte en sånn en, det er bare det at nå legger du merke til den. Det samme skjer med reklame også.

Nei, det tror jeg ikke. Bruker kappskiver støtt og stadig, men lenge siden jeg har kjøpt inn.

Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (16 timer siden):

Nei, det tror jeg ikke. Bruker kappskiver støtt og stadig, men lenge siden jeg har kjøpt inn.

Det har vel ingenting med saken å gjøre. 

Jeg regner med at du driver og mekker og skrur. Dette vet garantert også annonsenettverkene, så de viser deg stadig annonser for ting som har med det å gjøre – inkludert annonser for kappskiver. Men siden du ikke har hatt kappskiver helt foran i bevisstheten din før nå, så har du tidligere bare ignorert alle kappskive-annonsene du har sett tidligere. Men nå legger du merke til dem.

Igjen: akkurat som når du kjøper bil. Plutselig ser du akkurat maken bil overalt i trafikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo også de som påstår at mobiltelefonen/en eller flere apper på den, lytter til deg og sender utvalge ord til annonsørnettverkene. Jeg er veldig skeptisk til den påstanden selv, men for bare noen dager siden satt jeg og en kamerat og snakket og kom tilfeldigvis inn på temaet retrospill. Mobiltelefonen lå da stille og rolig på bordet. Da jeg sjekket Facebook noen minutter senere, var en reklame for retrospill det første som dukket opp.

Men kanskje det er psykologisk som henrikwl sier, men kan ikke huske å ha sett reklame for det før, og har heller ikke sett det siden.

En annen forklaring, er at f.eks Google vet hvor du befinner deg. Hvis de fant ut at du var hos forhandleren du var hos, og koblet det sammen med tidligere søk/interesser, så har den kanskje lagt sammen to og to. AI'ene som annonsørnettverkene bruker har blitt ganske "intelligente".

Hvis en person koblet til samme wifi søker etter noe, kan andre enheter på samme wifi få opp reklame relatert til det. Har opplevd det flere ganger, at jeg har søkt etter noe, så har en annen person koblet på samme wifi fått opp reklame for det jeg søkte etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har flere enheter med forskjellige google-kontoer. Når jeg søker på vinkelsliper på den ene enheten kommer det garantert opp annonser med vinkelslipere på den andre enheten neste gang jeg slår den på. Litt merkelig siden kontoene i teorien ikke skal ha noe med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 timer siden):

Jeg har flere enheter med forskjellige google-kontoer. Når jeg søker på vinkelsliper på den ene enheten kommer det garantert opp annonser med vinkelslipere på den andre enheten neste gang jeg slår den på. Litt merkelig siden kontoene i teorien ikke skal ha noe med hverandre å gjøre.

Hvis de er på samme wifi-nettverk innimellom, så er nok det grunnen.

Lenke til kommentar

Fikk epost angående bunad sølv til til datter til en i familien, som brukte gmail. Bruker selv Outlook og Domeneshop sin mailserver. Tok ikke lange tiden før reklame for bunad sølv dukket opp. Regner med at det var Google som var synderen denne gangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nukleosid skrev (14 timer siden):

Hvis de er på samme wifi-nettverk innimellom, så er nok det grunnen.

Ja, samme WiFi, men da vil jo samboer få opp vinkelsliper på sine enheter selv om jeg har søkt på mine enheter. Jævli avslørende da, særlig når det nærmer seg jul ;)

Lenke til kommentar
BIGG skrev (19 timer siden):

Er det noe du vet, eller noe du tror?

Jeg har ikke gjort noen vitenskapelige undersøkelser på det, men har flere ganger opplevd at venner jeg har vært sammen med (og koblet på samme wifi-nettverk), har fått opp reklame for ting jeg nettopp har søkt på... ting de har null interesse av.

Og det er vel snart ikke noen ting disse annonsørnettverkene ikke bruker for å prøve å gi relevante reklamer til folk. De kan sikkert finne ut hvilke enheter som er på samme wifi ut fra IP-adresse eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke gjort noen vitenskapelige undersøkelser på det, men har flere ganger opplevd at venner jeg har vært sammen med (og koblet på samme wifi-nettverk), har fått opp reklame for ting jeg nettopp har søkt på... ting de har null interesse av.

Og det er vel snart ikke noen ting disse annonsørnettverkene ikke bruker for å prøve å gi relevante reklamer til folk. De kan sikkert finne ut hvilke enheter som er på samme wifi ut fra IP-adresse eller noe slikt?

Forklaringen på dette er enkel: er dere på samme WiFi så har dere alle samme offentlige IP-adresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Annonsører bruker i dag ekstremt mange metoder for å treffe med annonsene sine. Mange av disse er jo isolert sett helt uskyldige, men når man setter de i sammen til big data så kan man bli litt ukomfortabel med tanke på mulighetene.

Alle som drifter en nettjeneste kan samle inn data som offentlig IP adresse der du er, hvilket OS og nettleser du bruker og et såkalt fingeravtrykk av din enhet/din bruker. I tillegg vil en del tjenestetilbydere knytte din trafikk opp mot brukerkontoen din, enten direkte eller anonymisert.

Isolert sett vil altså en aktør kunne se at du søkte etter "sinksalve" på en gitt dato. Dette er isolert sett lite interessant. Men når den lille informasjonen der blir satt sammen med alt annet som spores, ofte anonymisert, så vil faktisk de som sitter på alle dataene kunne forutse livsituasjon og endringer, samlivsbrudd, kommende babyer, behov for ny bil, mønster i dyre hobbier osv osv.

Her er en artikkel som tar for seg dette: https://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-out-a-teen-girl-was-pregnant-before-her-father-did/?sh=246bc71c6668

Merk at denne artikkelen er skrevet for 9 år siden, og historiene som nevnes er enda eldre enn det. Altså lenge før mikrofoner i smarthøyttalere var en ting og smarttelefoner var så utbredt som i dag.

Det som irriterer meg mest med slike annonser er derimot at de ikke er smarte nok til å forstå at jeg har kjøpt det jeg såg etter. Du burde åpenbart ikke fått annonse om kappskiver etter at du hadde kjøpt. Så her er vel problemet mer det at du ikke har koblet nettbanken din opp mot Google enda 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...