Erlendz Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg har nettop satt sammen en pc av gamle deler som min søster skal få. Alt gikk bra helt til jeg skulle starte install av windows xp. etter at jeg har trykt at pcen skal boote fra cd rom kommer det fram følgende melding: "Ikke nok utvidet minne til å starte win nt. Win nt krever 7mb utvidet minne for å starte. Minnelisting: 00000000 - 00000000 00100000 - 001f0000" Jeg prøvde så en win me cd. Da fikk jeg fram en tilsvarende melding. Maskina er: Amd 1000mhz Ukjent hovedkort fra fujitsu siemens pc 256mb ram geforce 4mx 420 Fujitsu siemens cd brenner Hva kan være årsakene til dette? Jeg har ikke satt i de små kontaktene som skal settes nederst på hovedkortet, siden jeg ikke har manual til det. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Jeg vet at ram brikken virker så det er ikke det. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg la nettop merke til at det lyser i en rød lampe ved siden av rammen når jeg skrur på pcen. er dette normalt? Kan det ha noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Lyset ved rambrikka sier sansynligvis "ikke rør" for å minne deg om at du ikke skal ta ut / putte inn rambrikker mens maskina står på. Teller den opp ramen ved boot? (Hvis den bare viser en logo, må du skru av denne logoen i bios for å se ram telling.) Kommer du inn i bios? Hvilken ram mengde rapporteres av bios? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Kommer inn i bios ja. Alt ser ut til å virke fint helt til jeg skal starte fra win cden for å installere Den teller opp ram ja. Det ser greit ut det... Andre forslag? Dette er litt viktig at jeg får til Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Har hørt at disse HK er kresne på ram.. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Den teller som sagt opp rammen. Jeg vet den er kresen på ram. Det er bare to av ram plassene som virker og pcen ville bare ta 1 av de 3 rambrikkene jeg har. Det er denne som står i nå. andre forslag? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Har bios mulighet til å gjøre en utvidet ram-test? (Det er vel litt sær bios også på det kortet, så muligheten er kanskje fjerna.) Finnes noen bios oppgradering? Finnes noen 3dje parts bios, hvor disse små nyttige funksjonene ikke er fjerna? Klarer den å boote på ultimateBootCd? (http://www.ultimatebootcd.com/) Hvis det går, kjør memtest program. Prøv å koble fra allt av hardware som ikke er absolutt nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå