Gå til innhold

Ni av ti som kjøpte ny bil i juli, valgte el eller hybrid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (35 minutter siden):

Det er epler og bananer. Bruker du 2kwh pr mil blir det 8kr mila vs 11kr mila ved 0,6l/mil. Man sparer ca 3kr mila eller 300kr pr 1000km.

Men du sammenligner jo forskjellige bil typer. Bruker en 2kWh på ferie i en elbil kjører en stor suv. Og de bruker ikke 0,6 hos ICE.. 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Men du sammenligner jo forskjellige bil typer. Bruker en 2kWh på ferie i en elbil kjører en stor suv. Og de bruker ikke 0,6 hos ICE.. 

 

Jeg sammenligner biler som koster ca 600 000kr. Brukte el forbruk fra abrp. Testet ulike el biler fra Model 3 til BMW I4 I3X VW Id osv

bensinforbruk på 0,6 er helt vanlig. Bilen hadde nok brukt mindre på flat vei i 90km/h

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Har lagt hele turen inn på abrp. Hadde spart ca 500kr på å kjøre el, Med 90% fullt batteri hjemmefra. Måtte ha ladet ca 2 timer. Prøvde med div biler.  Spørsmålet er om jeg hadde svidd av noen penger mens jeg ladet? 

Å få betalt 250 kr/t skattefritt for å gjøre akkurat som man vil på ladestedene er jo ikke sånn halvgalt. Gå en tur, nyte utsikten/sola, sjekke om det er noen interessante ting å foreta seg, surfe litt på mobilen osv. Det er mange som drømmer om en sånn "jobb" selv om de må gå ned til 250 kr/t etter skatt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Jeg sammenligner biler som koster ca 600 000kr. Brukte el forbruk fra abrp. Testet ulike el biler fra Model 3 til BMW I4 I3X VW Id osv

bensinforbruk på 0,6 er helt vanlig. Bilen hadde nok brukt mindre på flat vei i 90km/h

2kWh er helt uvanlig på flat vei i Norsk temp. Som sagt bruker jeg 1,4 om dagen.

 

Med disse tallene koster det 1500+ med bensin og ca 600 med elbil. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

2kWh er helt uvanlig på flat vei i Norsk temp. Som sagt bruker jeg 1,4 om dagen.

 

Med disse tallene koster det 1500+ med bensin og ca 600 med elbil. 

Nå kjørte jeg lite på flat vei. Sognefjellet, gamle strynefjellet (grusvei)osv

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Nå kjørte jeg lite på flat vei. Sognefjellet, gamle strynefjellet (grusvei)osv

Hittil i sommer har jeg kjørt ca 2000km i Trøndelag og Nordland (noen strekker med flat vei, men også mye svinger og bakker og noen fjelloverganger). Kjører ferie-fullstappa Model X med sykler og sykkelvogn på stativ på hengerfestet som jeg ser øker forbruket 10-20% avhengig av vei og hastighet. Er hittil på ca 206Wh/km i snitt.

Har også en Model 3 som har gått kun på svingete og bakkete Trøndelagsveier, den ligger litt under 130 Wh/km i snitt over sitt ca 3000 km lange levetid hittil.

Så 2kWh på mila med model 3, i3x, ID osv på ferietur er veldig pessimistisk.

Edit: "usannsynlig høyt" til "veldig pessimistisk"

Endret av mr. papp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 minutt siden):

Hittil i sommer har jeg kjørt ca 2000km i Trøndelag og Nordland (noen strekker med flat vei, men også mye svinger og bakker og noen fjelloverganger). Kjører ferie-fullstappa Model X med sykler og sykkelvogn på stativ på hengerfestet som jeg ser øker forbruket 10-20% avhengig av vei og hastighet. Er hittil på ca 206Wh/km i snitt.

Har også en Model 3 som har gått kun på svingete og bakkete Trøndelagsveier, den ligger litt under 130 Wh/km i snitt over sitt ca 3000 km lange levetid hittil.

Så 2kWh på mila med model 3, i3x, ID osv på ferietur er usannsynlig høyt.

Som sagt så brukte jeg estimater fra a better route planner med aktuelt vær, last stigningsforhold osv med 5 ulike elbiler i 600 000kr klassen. Noen suv lignendes som ID4, IX3, I4. Prøvde ikke med E golf som sannsynligvis hadde gitt lavere forbruk(EV Ionic)

Dessuten kjører du tesla vil ikke forbruk ved venting på ferjer osv telle med. Men når du lader må du betale for strømmen du bruker også ved stillstand. Ser at tyskerne er opptatt av dette. Ofte er det 10-20% høyere forbruk i virkeligheten enn det BC viser

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Nå kjørte jeg lite på flat vei. Sognefjellet, gamle strynefjellet (grusvei)osv

JEg krysset også Sognefjellet i sommer, samt andre fjelloverganger, trange veier i sognefjorden, en del mil på motorvei og vanlig 2-felts vei med gul stripe. 140Wh/km på 2700km i en fullastet TM3 uten noe på tak eller henger. 

Den mest effektive etappen var t/r kristiansand-mandal langs E39. Bra 2-feltsvei med gul stripe og tett trafikk, 120Wh/km. :)

3-4 hurtigladesesjoner og resten saktelading. 500-ish i hurtiglading kanskje? Skal se om jeg finner fakturaen neste gang jeg logger på nettbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

JEg krysset også Sognefjellet i sommer, samt andre fjelloverganger, trange veier i sognefjorden, en del mil på motorvei og vanlig 2-felts vei med gul stripe. 140Wh/km på 2700km i en fullastet TM3 uten noe på tak eller henger. 

Den mest effektive etappen var t/r kristiansand-mandal langs E39. Bra 2-feltsvei med gul stripe og tett trafikk, 120Wh/km. :)

3-4 hurtigladesesjoner og resten saktelading. 500-ish i hurtiglading kanskje? Skal se om jeg finner fakturaen neste gang jeg logger på nettbanken.

Saktelading kan være et problem på tur. Kun ett av hotellene jeg bodde på hadde lading. Det var kun for tesla og porsche. De var dessuten opptatt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Dessuten kjører du tesla vil ikke forbruk ved venting på ferjer osv telle med. Men når du lader må du betale for strømmen du bruker også ved stillstand. Ser at tyskerne er opptatt av dette. Ofte er det 10-20% høyere forbruk i virkeligheten enn det BC viser

Aircondition ved venting på ferge drar såpass lite strøm at det ikke er merkbart. Du kan stå stille i ganske mange timer, så lenge dører og vinduer er lukket mesteparten av tiden, vil kuldetapet til omgivelser være marginalt, og AC klarer fint å opprettholde jevn temperatur, uten å trekke mer enn noen ytterst få prosentpoeng SOC.

Gjelder uansett bil, både fossiltdrevne og batteribiler. Eneste jeg er usikker på er om alle fossilbiler klarer å senke turtallet nok til å kun drive AC?

Dersom motor må kjøre vesentlig kraftigere enn AC og slikt krever, kan man kanskje se merkbart forbruk etter mange nok timer? 🤷‍♂️ 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Saktelading kan være et problem på tur. Kun ett av hotellene jeg bodde på hadde lading. Det var kun for tesla og porsche. De var dessuten opptatt.

På feriesenteret jeg er på er det to ladere, aldri sett noen andre enn meg lade på de. Nede i byen er det mange som en kan utnytte mens en gjør diverse. Opptatt innimellom. Saktelading er enkelt.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 minutter siden):

Aircondition ved venting på ferge drar såpass lite strøm at det ikke er merkbart. Du kan stå stille i ganske mange timer, så lenge dører og vinduer er lukket mesteparten av tiden, vil kuldetapet til omgivelser være marginalt, og AC klarer fint å opprettholde jevn temperatur, uten å trekke mer enn noen ytterst få prosentpoeng SOC.

Gjelder uansett bil, både fossiltdrevne og batteribiler. Eneste jeg er usikker på er om alle fossilbiler klarer å senke turtallet nok til å kun drive AC?

Dersom motor må kjøre vesentlig kraftigere enn AC og slikt krever, kan man kanskje se merkbart forbruk etter mange nok timer? 🤷‍♂️ 

Ac krever nok sitt enten det er varmt eller kaldt. Vil tro min trekker flere kw når den går. Har sett ganske mange tb tester der måleren står på mellom 500 og 1000w stasjonært. Står du en halvtime i ferjekø og en halvtime på ferja blir det raskt en kwh av det. Er det kaldt kan det fort bli mere. To slike stop er kanskje 2kwh som ikke blir talt med. Det vil gjøre at computeren viser noe lavere verdi enn det du fyller på bilen. Det er tross alt det du betaler for

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

På feriesenteret jeg er på er det to ladere, aldri sett noen andre enn meg lade på de. Nede i byen er det mange som en kan utnytte mens en gjør diverse. Opptatt innimellom. Saktelading er enkelt.

Har aldri vert på et feriesenter så der har jeg null erfaring. Jeg bare observerte det jeg så der jeg overnattet.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 minutter siden):

Ac krever nok sitt enten det er varmt eller kaldt. Vil tro min trekker flere kw når den går. Har sett ganske mange tb tester der måleren står på mellom 500 og 1000w stasjonært. Står du en halvtime i ferjekø og en halvtime på ferja blir det raskt en kwh av det. Er det kaldt kan det fort bli mere. To slike stop er kanskje 2kwh som ikke blir talt med. Det vil gjøre at computeren viser noe lavere verdi enn det du fyller på bilen. Det er tross alt det du betaler for

Hvor mye rekkevidde mister du i bilens instrument, når du aktiverer varme/AC?

Selvfølgelig, hvis du har hatt bilen i sol-steiken i flere timer, slik at start-temperatur er på godt over 30 grader, vil du få et høyt strømforbruk i starten. Men når du så oppnår driftstemperatur, vil du se at en halvtimes kjøring med og uten AC ikke medfører ekstreme forskjeller. 

Det er vel derfor de fleste benytter varme og AC i sine biler. Mulig besparelse, og dermed forlenget rekkevidde, er for de fleste ikke "verdt det". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Gjelder uansett bil, både fossiltdrevne og batteribiler. Eneste jeg er usikker på er om alle fossilbiler klarer å senke turtallet nok til å kun drive AC?

Merker ikke noe til turtallet på min dieselbil, men motoren må være på for at AC skal fungere, og jeg står sjeldent med motor igang bare for AC.

Lenke til kommentar

Kjørte strekningen Stjørdal - Kragerø (750 km x 2) med min ikke-Tesla elbil og passerte 46 bomstasjoner t/r. Ble vel en 30-40 kr til sammen. Jeg grøsser på tanken hva det ville blitt med fossilbil :) "Drivstoffutgifter" ble ca 800 kr. Heldigvis hadde bilprodusenten avtale med Ionity, 3.5 kr/kWh. Uten avtale blir det dyrere å kjøre elbil enn fossilbil. Så vi er vel "doomed" uansett i framtiden med høye strømutgifter eller drivstoff priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...