alexia-bil Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Hei, Har en toyota corolla 2003 og prøver å bytte hjullager foran. Har en del utfordringer ved å ta ut denne mutteren - vedlagt bilde. Så lurer på, er det bare å bruke hammeren + nøkkel på den, for å få kraftig moment eller ..... ? På forhånd takk! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Du må nok ha spesialpipe og brukbar muttertrekker for den. Jeg tror dette passer: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/verktoysett/hjulnavpiper-12-6-stk-2000023460 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Antar du har sett den men Bildeler.no har en video på YouTube om skifte av hjullager foran på Corolla. Hjullagermutteren skal vel ikke være den største utfordringen (jobben sett under ett). Ser ut som at du har hatt på noe for å lettere løsne? Vanlig WD-40/CRC-556? Hvis du har brukt en av de nevnte (uten hell), kan et bedre alternativ være WD-40 FAST RELEASE PENETRANT SPRAY (159,- hos Obs Bygg). Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 mobile999 skrev (47 minutter siden): Du må nok ha spesialpipe og brukbar muttertrekker for den. Jeg tror dette passer: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/verktoysett/hjulnavpiper-12-6-stk-2000023460 Tror det der går greitt med en 12 kantet pipe. Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 2. august 2021 Forfatter Del Skrevet 2. august 2021 Mange takk for deres svar. Skal prøve på nytt! Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 En god gammeldags latmannsarm hjelper også. Vær oppmerksom på at på enkelte biler (som min Mazda 323) er mutteren på ene siden av bilen gjenget "feil" vei (links-gjenger), så du må løsne den for å stramme, etc. Vet ikke om dette er tilfelle på din bil, men kan være greit å ha i bakhodet at noen er sånn. Lenke til kommentar
Daniel Olsen Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) Hvis du har problemer allerede ved akslingsmutteren så er det gjerne enda værre innenfor. Skal du bytte hele hjulnavet med lager og alt, eller kun lageret? Om det er sistnevnte er hjullagerbytte et aldri så lite spetakkel, men videoen NoBo linker til har med de triksa jeg kan sjøl pluss litt til. To OBS: 1. Vær forsiktig med vinkelsliperen hvis du synes det er en god løsning å skjære løs innerdelen av det gamle lageret fra navet. Av egen erfaring vet jeg at det går fort å lage ganske dype kutt i hjulnavet om man ikke er litt fin på hånden. 2. Når det nye lageret skal presses på plass i lagerhuset, for all del pass på å bruke en skive eller pipe e.l med nøyaktig riktig dimensjon. Den skal passe perfekt med ytterdelen av lageret. Må være tilsvarende perfekt for innerdelen når lageret skal inn på hjulnavet. Du må derfor ha to ulike anlegg som stemmer med hhv ytterdel/innerdel av lageret. Har vært nonchalant i de tilfellene et par ganger med ødelagt lager som resultat. Endret 2. august 2021 av Daniel Olsen 1 Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 4. august 2021 Forfatter Del Skrevet 4. august 2021 Takker! Har sett flere ganger på denne video Replace Front Wheel Bearing - Toyota Corolla - YouTube og har mest parten av utstyret han har. Har ikke det samme type muttertrekker og har ikke den verktøyen han bruker for å få av innerdelen av det gamle lageret. Antar at det vil gå bra. Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 5. august 2021 Forfatter Del Skrevet 5. august 2021 Hei, Nå har jeg den største utfordringen. Klarer ikke å ta av - se bildet Den er helt rustet. Noe tips? Har brukt mye mot-rust greier. Så prøver igjen i morgen. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 alexia-bil skrev (10 minutter siden): Hei, Nå har jeg den største utfordringen. Klarer ikke å ta av - se bildet Den er helt rustet. Noe tips? Har brukt mye mot-rust greier. Så prøver igjen i morgen. På forhånd takk! Flatt skrujern og dunke på endene Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 alexia-bil skrev (3 timer siden): Hei, Nå har jeg den største utfordringen. Klarer ikke å ta av - se bildet Den er helt rustet. Noe tips? Har brukt mye mot-rust greier. Så prøver igjen i morgen. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 Evt kan du dra på huggeren og skaffe en annen spindel Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. august 2021 Del Skrevet 5. august 2021 Kanskje du kan bruke meisel på den/omkringliggende område for å få litt vibrasjoner og på den måten løsnet den. Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 5. august 2021 Forfatter Del Skrevet 5. august 2021 Hei. Har funnet her en løsning Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 12. august 2021 Forfatter Del Skrevet 12. august 2021 Hei, etter mange ord, er jeg klar til å sette inn det nye hjullager. det jeg lurer på: - hva slags midler skal man bruke for å smøre hjullageret og ''tunnelen'' hjullageret skal inni? - hvor kraftig bør være verktøyet som skal trekke inn hjullageret? Vil en muttertrekker fungere fint? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 alexia-bil skrev (20 minutter siden): Hei, etter mange ord, er jeg klar til å sette inn det nye hjullager. det jeg lurer på: - hva slags midler skal man bruke for å smøre hjullageret og ''tunnelen'' hjullageret skal inni? - hvor kraftig bør være verktøyet som skal trekke inn hjullageret? Vil en muttertrekker fungere fint? På forhånd takk! Det vanligste er vel å smøre på litt grease inni "tunnelen" som du kaller det. En muttertrekker bør fungere utmerket. Har gjort noe tilsvarende selv med en gammel drivknute og en Ryobi muttertrekker, og det gikk uten stress. Som regel er det lettere å få inn det nye enn ut det gamle. Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 (endret) Hei, Da fikk jeg byttet den til slutt. Ingen lyd nå. Så må jeg ha hjulstilling nå. Takker alle for deres svar. Endret 17. august 2021 av alexia-bil Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Med mindre du har løsna noe på navet, eller hele navet/fjærbeinet så skal ikke hjulstillingskonrtoll være nødvendig. Lenke til kommentar
alexia-bil Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 Hei. Måtte ta av hele delen hjullageret står inni. Så jeg vil tro at stillingskontroll må på bilen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Det er nok lurt ja. Sjekk alt av foringer, stabstag etc. først. Kjedelig å måtte ta to kontroller pga. en gåen foring et sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå