Redaksjonen. Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 «Superbussen» skal bli like god som bybane Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Har troen på dette. Bergen burde også gått for denne løsningen til Åsane. Bussen kan ha både batterier og pantograf, traséen kan også deles med utrykningskjøretøy. 4 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Så langt virker dette prosjektet svært lite gjennomtenkt. Bussveien går flere strekninger mellom veibanene, med hodeplasser i veibanen. Bussveien går også rett gjennom flere rundkjøringer, så de har installert lyskryss i rundkjøringene. Fartsgrensene på veiene langs bussveien har blitt redusert, med full stans i trafikken hver gang en buss kjører gjennom en rundkjøring med lyskryss. 3 1 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) 3 hours ago, OlaML said: Har troen på dette. Bergen burde også gått for denne løsningen til Åsane. Bussen kan ha både batterier og pantograf, traséen kan også deles med utrykningskjøretøy. Absolutt. Etableringen kan også skje mye mer etappevis. Med en busway etablert til Eidsvåg kunne bussene for eksempel fortsatt på motorveien. Det bør også være mulig for langdistansebusser å benytte traseen. Det bør også utredes om deler av trikketraseen sørover fra Bergen kan få fast dekke og benyttes av busser og trikker i kombinasjon. Dette er jo allerede tilfelle på den siste kilometeren inn til sentrum. Et litt mindre press på byutvikling rundt stoppene kan ha mange fordeler. I Bergen er det stor misnøye med ekstremetableringen rundt bybanestoppene. I neste omgang kan slik konstentrert lavstandard bebyggelse gjerne ende opp som steder med store sosiale problemer. Endret 2. august 2021 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Så like etter at verdens dyreste sykkelvei er bygget i samme område av miljøgrunner, så skal man pøse ut ennå mer penger på å få syklistene til å velge buss i stedet for? Hvem betaler regninga? 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 5 hours ago, OlaML said: Har troen på dette. Bergen burde også gått for denne løsningen til Åsane. Bussen kan ha både batterier og pantograf, traséen kan også deles med utrykningskjøretøy. Nei, vi skulle hatt skinnegang på Nordjæren! Så kunne de blitt automatisert like enkelt som i København. Jeg er sjalu på løsningen i Bergen! 5 hours ago, _Brukernavn_ said: Så langt virker dette prosjektet svært lite gjennomtenkt. Bussveien går flere strekninger mellom veibanene, med hodeplasser i veibanen. Bussveien går også rett gjennom flere rundkjøringer, så de har installert lyskryss i rundkjøringene. Fartsgrensene på veiene langs bussveien har blitt redusert, med full stans i trafikken hver gang en buss kjører gjennom en rundkjøring med lyskryss. Det er ikke det som et problemet med bussveien - det er jo det som er tanken bak det H at folk skal sitte i bilen og angre på at de ikke tok bussen. Derimot er det flere steder den kommer til å rasere eksisterende kollektivtilbud, som Hinna og Sandnes sentrum. I tillegg til å ødelegge det som er igjen av det historiske Sandnes. 5 minutes ago, Simen1 said: Så like etter at verdens dyreste sykkelvei er bygget i samme område av miljøgrunner, så skal man pøse ut ennå mer penger på å få syklistene til å velge buss i stedet for? Hvem betaler regninga? Bussveien ble startet før sykkelveien. Og forøvrig er det personer som meg som betaler i bomringen som betaler den... Samt driften... 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Simen1 skrev (15 minutter siden): Så like etter at verdens dyreste sykkelvei er bygget i samme område av miljøgrunner, så skal man pøse ut ennå mer penger på å få syklistene til å velge buss i stedet for? Hvem betaler regninga? Bussveien er startet for lenge siden, før sykkelveien, og er en del av samme bimiljøpakke etter det ble nedstemt som for dyrt med bane i Stavanger/Sandnes. 1 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) Superbuss har nok sin misjon og passer i mange byer Det er ikke nødvendig å bygge skinnetranport i hver by Jeg er dog ikke helt enig at en buss er mer komfertabel enn skinnegående transport Den er det i forhold til en trikk og bybane men i tog oppleves plassen som større dersom den ikke er stappa full og du kan også bevege deg en god del i ett tog noe som kan være vanskelig i en buss under fart uansett busstype. Min erfaring i hvertfall. Endret 2. august 2021 av Lodium 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Lodium skrev (37 minutter siden): Jeg er dog ikke helt enig at en buss er mer komfertabel enn skinnegående transport Tja, det er nå særdeles komfortabelt at bussen ikke er bundet opp til et skinne-nett men kan veksle mellom "superbussvei" og andre veier for å frakte passasjerene helt frem uten bytter til et mye større område, inkludert høydeforskjeller som ville gjort det svært utfordrende og dyrt å bygge bane i. Større behov for å bytte transportmiddel under veis er en klar ulempe for bane. Buss støyer også mye mindre enn bane. Går strømmen så stopper banen, men batteribusser eller dieselbusser går fortsatt, i hvert fall en en stund. Baner har normalt enten stygge pantografer eller farlige strømførende skinner på bakkenivå. Det slipper man med buss. 4 Lenke til kommentar
dahln Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Buss er og blir lavstatus transport. Uansett hva slags sprell man prøver på- Skinnegående transport har høyere status. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) Status? Er det derfor man har kollektivtransport? ___________ Dagens busser (35-40 seter) passer godt for relativt store passasjermengder som skal samme vei samtidig. Eller rettere sagt passer godt for norske små og mellomstore byer og mellom byer. I en framtid med elektriske selvkjørende busser, så vil sjåførkostnadene neglisjeres. Det vil økonomisk favorisere kombinasjonen mindre busser (10-20 seter) og hyppigere avganger, samt flere rutevariasjoner og fleksible ruter. En kjempefordel for både brukerne, operatørene, klima og miljø, sammenlignet med dagens busser. Endret 2. august 2021 av Simen1 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 3 hours ago, _Nils_ said: Nei, vi skulle hatt skinnegang på Nordjæren! Så kunne de blitt automatisert like enkelt som i København. Jeg er sjalu på løsningen i Bergen! Å automatisere trikk eller tog som ikke har et totalt inngjerdet adgangssikret spor er faktisk vanskeligere enn for busser. Hovedgrunnen er at stopplengden er så lang, at en må ha mye mer avanserte detektorer for å se om det er folk eller andre hindringer i sporet. I Bergen har det allerede vært to dødsulykker hvor det var folk i sporet som bybanen ikke fikk stoppet for. Så automatisering her er nok langt unna. Autonome busser derimot er allerede i drift flere steder Busser kan også kjøre i elektronisk koblet kolonne, og vil da kunne frakte langt flere passasjerer per tidsenhet forbi et gitt punkt enn tilsvarende skinnegående vogner, som må holde en betydelig sikkerhetsavstand. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 OlaML skrev (9 timer siden): Har troen på dette. Bergen burde også gått for denne løsningen til Åsane. Bussen kan ha både batterier og pantograf, traséen kan også deles med utrykningskjøretøy. Mange fordeler med gummihjul og buss i egen trasé. Busser er mye mer fleksible å flytte rundt plutselige hindringer, få fraktet ut og inn av trafikk, etc. etc. Men så var det dette med passasjertall, da.. Bybanen går hvert fjerde minutt, og er fullstendig fullstappet med folk i rushet. Ca 300 mennesker fraktes da pr togsett. Hvor mange busser må du sette opp rett etter hverandre for å frakte tilsvarende antall mennesker? Flere busser betyr flere sjåfører, og igjen dyrere drift. Hva gjelder kostnader, har det vel videre vist seg ca like dyrt å lage dedikert bussvei, som å anlegge dedikert jernbane? 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) J-Å skrev (33 minutter siden): Å automatisere trikk eller tog som ikke har et totalt inngjerdet adgangssikret spor er faktisk vanskeligere enn for busser. Hovedgrunnen er at stopplengden er så lang, at en må ha mye mer avanserte detektorer for å se om det er folk eller andre hindringer i sporet. I Bergen har det allerede vært to dødsulykker hvor det var folk i sporet som bybanen ikke fikk stoppet for. Så automatisering her er nok langt unna. Dødsulykkene med bybanen er tragiske, men de har lite i en debatt rundt automatisering å gjøre. Dagens bybane er ikke automatisert. Den styres av et menneske i kjøtt og blod. Og nevnte menneske altså ikke å stoppe bybanen kjapt nok i disse tragiske ulykkene. Helt korrekt. En datamaskin ville nok ei heller ikke klart å stoppe togsettet kjapt nok. Sant nok. Men er det et argument mot automatisering? Stoppelengden til tog er kjempelang, men stopplengden er faktisk like lang uavhengig av om togsettet er menneskestyrt eller algoritmestyrt! Så jeg er totalt uenig med deg. Så lenge togene kan få kamera som ser like langt som et menneske (og tolker det den ser korrekt), så kan vi starte automatisering i morgen! Dersom den får sensorer som ser bittelitt lenger enn mennesker, er det jo bare fantastisk! Flere kamera som samarbeider med en lidar burde vel teoretisk gi langt bedre syn enn hva du og jeg har. Jeg tror problemet i dag, er forståelsen av hva kameraet fanger opp. Er den god nok? Sikkert ikke. Men det håper jeg at bare er et tidsspørsmål. PS: Det er vel ingenting i veien med å supplere med kameraer på toppen av annenhver stolpemast heller, som varsler og stopper kommende tog, dersom en hindring er i veien? Engangskostnaden blir jo enorm, men i løpet av sin driftstid, vil det kanskje svare seg..? J-Å skrev (33 minutter siden): Autonome busser derimot er allerede i drift flere steder Busser kan også kjøre i elektronisk koblet kolonne, og vil da kunne frakte langt flere passasjerer per tidsenhet forbi et gitt punkt enn tilsvarende skinnegående vogner, som må holde en betydelig sikkerhetsavstand. Det er vel ingenting som tilsier at togvogner ikke kunne adaptert tilsvarende løsning? Sett fem tog tett, tett, inntil hverandre, med innbyrdes kommunikasjon. Den første bestemmer når farten skal økes og når det skal bremses. Så lenge samtlige enheter i konvoien starter nedbremsning på samme tid, og like hardt, er det ett fett om hjulene består av gummi, stål, belter eller noe annet (Kanskje må det en regel-endring til før vi kan komme hit, men det pleier da å la seg gjøre!) Endret 2. august 2021 av qualbeen 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Gammelt nytt. Det heter "Bussmetro". Den kjente skinnefaktoren som har gjort skinnegående transport populært, skyldes først og fremst kapasitet og forutsigbarhet. Dessuten er tredelte leddbuss eller dobbelleddbuss en overgangsfase mellom leddbuss og trikk/bybane. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 qualbeen skrev (2 timer siden): Men så var det dette med passasjertall, da.. Bybanen går hvert fjerde minutt, og er fullstendig fullstappet med folk i rushet. Ca 300 mennesker fraktes da pr togsett. Hvor mange busser må du sette opp rett etter hverandre for å frakte tilsvarende antall mennesker? Flere busser betyr flere sjåfører, og igjen dyrere drift. Det tilsvarer ca 2 like stappfulle leddbusser a 150 plasser (stå+sitte). Men baner har mye mer begrenset nettverk og vil derfor generere et sekundært transportbehov (byttestasjoner der folk kommer seg videre dit de egentlig hadde tenkt seg). Setter man inn 2 leddbusser som erstatning for et sånt togsett så vil man sannsynligvis fordele det på litt ulike rutetraseer som dermed reduserer behovet for sekundær transport og behovet for en arealkrevende byttestasjon der det myldrer mennesker i hastverk på kryss og tvers. Skalerer vi ned til busser uten ledd så snakker vi om ca 5 busser a 60 plasser (stå+sitte). Disse har potensiale til å gå ennå mer punkt-til-punkt enn leddbussene og redusere sekundærbehovet videre. Angående driftskostnader så blir det dyrere med flere sjåfører, men jeg er usikker på om lønnsutgiftene er en nevneverdig del av driftsutgiftene ved så store transportbehov som du snakker om her. Lønnsutgiftene er vel mest tyngende de delene av døgnet der bussen kjører med få passasjerer. 1 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) 33 minutes ago, Simen1 said: Det tilsvarer ca 2 like stappfulle leddbusser a 150 plasser (stå+sitte). Men baner har mye mer begrenset nettverk og vil derfor generere et sekundært transportbehov (byttestasjoner der folk kommer seg videre dit de egentlig hadde tenkt seg). Setter man inn 2 leddbusser som erstatning for et sånt togsett så vil man sannsynligvis fordele det på litt ulike rutetraseer som dermed reduserer behovet for sekundær transport og behovet for en arealkrevende byttestasjon der det myldrer mennesker i hastverk på kryss og tvers. Skalerer vi ned til busser uten ledd så snakker vi om ca 5 busser a 60 plasser (stå+sitte). Disse har potensiale til å gå ennå mer punkt-til-punkt enn leddbussene og redusere sekundærbehovet videre. Angående driftskostnader så blir det dyrere med flere sjåfører, men jeg er usikker på om lønnsutgiftene er en nevneverdig del av driftsutgiftene ved så store transportbehov som du snakker om her. Lønnsutgiftene er vel mest tyngende de delene av døgnet der bussen kjører med få passasjerer. Du kommer ikke helt fram med en superbuss heller Faktisk kommer du ikke helt fram med en vanlig buss heller men må ofte bytte buss Dette er særlig gjeldende på lange strekker Foreksempel må jeg ta en buss ekstra dersom jeg vil ta ekspressbussen som går til Trondheim fra Namsos og muligens en buss ekstra i Trondheim alt etter hvor jeg skal Dersom du skal helt fram må du nok bo i nærheten av veien/ruten superbussen tar Og nei Superbussen vil aldri kjøre ruten sin innom i nærheten her jeg bor ved dette fleksibivitet argumentet Til det er kundegrunnlaget alt for lite Er så vidt kundegrunnlag til at det går 4 vanlige busser her om dagen hvor minst en av dem utgår i skolens ferier Angående automatasjon er dette lettere på baner av skinner bygd på påler flere meter over bakken så reduserer man påkjørsel og øker sikkerheten betraktelig. Hvis du skal gjøre det samme med veier må du bygge svært mange veier bygd på påler. Dog med atomatasjon på små busser så kan man komme helt frem til døren sin en gang i fremtiden Dit er vi nok ikke kommet enda Endret 2. august 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) - Kjøretøy med plass til 300 legges til veldig få ruter med et veldig høyt trafikkgrunnlag og dermed et veldig høyt grunnlag for sekundær transport - Kjøretøy med plass til 150 legges til veldig få ruter med et veldig høyt trafikkgrunnlag og dermed et veldig høyt grunnlag for sekundær transport - Kjøretøy med plass til 75 legges til et moderat antall ruter med et moderat trafikkgrunnlag og dermed et moderat grunnlag for sekundær transport - Kjøretøy med plass til 40 legges til mange ruter med et lavt trafikkgrunnlag og dermed lavt grunnlag for sekundær transport .. - Kjøretøy med plass til 5 kjøres dør-til-dør og gir null grunnlag for sekundær transport PS. Det finnes togsett andre steder i verden med plass til tusenvis av passasjerer og disse passer fint mellom multi-million-byer. Et trafikkgrunnlag vi ikke har noe sted i Norge. De jeg listet opp ovenfor passer for varierende norske forhold, i rekkefølge fra våre største byer til ute på bygda. Endret 2. august 2021 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 4 minutes ago, Simen1 said: - Kjøretøy med plass til 300 legges til veldig få ruter med et veldig høyt trafikkgrunnlag og dermed et veldig høyt grunnlag for sekundær transport - Kjøretøy med plass til 150 legges til veldig få ruter med et veldig høyt trafikkgrunnlag og dermed et veldig høyt grunnlag for sekundær transport - Kjøretøy med plass til 75 legges til et moderat antall ruter med et moderat trafikkgrunnlag og dermed et moderat grunnlag for sekundær transport - Kjøretøy med plass til 40 legges til mange ruter med et lavt trafikkgrunnlag og dermed lavt grunnlag for sekundær transport .. - Kjøretøy med plass til 5 kjøres dør-til-dør og gir null grunnlag for sekundær transport PS. Det finnes togsett andre steder i verden med plass til tusenvis av passasjerer og disse passer fint mellom multi-million-byer. Et trafikkgrunnlag vi ikke har noe sted i Norge. De jeg listet opp ovenfor passer for varierende norske forhold, i rekkefølge fra våre største byer til ute på bygda. Mange byer I Europa har flere Innbyggere enn oss Likevel reiser mange Nordmenn mer enn de fleste Europere innenriks med fly. Nå sier jeg ikke det skal brukes togsett her i Norge som tar over 1000 pasasjerer Til det er pasasjergrunnlaget her i Norge for lite 700 er nok mer ett riktig tall mellom Trondheim - Oslo Bergen - Oslo og Kristansand - Oslo Samt at farten på toget må opp 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Lodium skrev (49 minutter siden): Samt at farten på toget må opp Noe som betyr at antall stasjoner må ned. Det kan nok skje til en viss grad f.eks opp fra 80-100 til 120-160 på enkelte delstrekninger, men neppe så mye mer enn det pga antall stasjoner. Hvor det er verdt å øke hastigheten kommer også an på topografien og hvilke arealer det er snakk om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå