Redaksjonen. Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 Slik kan vi bruke sykkelveiene året rundt Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 Ser for meg forelder på sykkel, med småbarn i "tilhenger" på slep, i minusgrader: "Jammen fin isfri vei å sykle på i disse subarktiske strøk, selv nå i tidlig februar!" 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 Sykkelveier skal kun brøytes, IKKE saltes. Det er ikke noe problem å trille noe på brøytet vei, men det er et stort problem å trille noe på saltet vei som ikke blir brøytet rett etterpå. Salt = Sørpe = Livsfarlig å sykle på, og noe herk å gå i. Jeg bruker sykkelen kun på vinteren, da det går fortere enn å måke snø av bilen, men jeg bruker alltid veien, da fortauet blir dårlig, eller ikke brøytet. 2 Lenke til kommentar
night crawler Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 Jeg sykler hele året, men ikke på salt lakan som dem spyr ut. Så da blir det mere bilkjøring, og sykling på stier med snø og is, på fritiden. Skjønner ikke hvordan noen har kommet frem til at det er lurt å salte sykkelveier, mange som ikke sykler om vinteren pga. av det. Og når dem salter når det snør, må en bare spørre, hva forsker dem på . 3 Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Ett problem med GsA er at det gjerne blir striper med stålis i veibanen, når temperaturen er rundt null grader. Dette på grunn av at snø som ligger i veikanten smelter og renner ut i veibanen, hvor den så fryser til is. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Norske politikere/myndigheter kommer a l d r i til å oppgi den hellige saltingen, de har "ermene" fulle av nødvendig dokumentasjon. Før fryser det til på et betydelig varmere sted... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Noen steder er også egnet for å å ha tak for å redusere snø og is, eller full overbygning for å unngå sidevind, sprut fra veibanen osv. Kan nevne at spesielt bruer med parallell veibane bør få full overbygning for å skjerme mot sidevind, veistøv, eksos, sprut fra trafikken / brøytebiler og samtidig unngå de negative effektene av salting. På høye bruer vil full overbygning også fungere som selvmordssikring. Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 Jeg har piggdekk på sykkelen som gjør at jeg kan sykle rett opp akebakker uten problemer. Men på saltet snø må jeg kapitulere. Da må jeg sykle usaltede omveier til jobb. 2 Lenke til kommentar
XRHOR38K Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Snø måker jeg av bilen med en løvblåser. Men så kjører jeg Nissan Leaf da.... 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Vintersykling er for spesielt interesserte, med unntak av de mildeste delene av landet. Det er supert at mange sykler i de varmere årstiden, men man kan ikke bygge infrastruktur som tar utgangspunkt i hvor mange som sykler i mai. Vi trenger veier og kollektivtrafikk som kan ta unna for de som vil reise en våt og kald novemberdag. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 25. september 2022 Del Skrevet 25. september 2022 (endret) Å ikke plassere trær midt i sykkelveien, kunne vært et ganske åpenbart sted å begynne etter mitt syn. Endret 25. september 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå