thatguy83 Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 (endret) Hei Hvordan var dette igjen? Jeg har skrevet kontrakt med bindingstid på ett (1) år. Det er snakk om en leilighet i en blokk hvor utleier ikke bor selv, men står som eier av leiligheten. Utleier sier jeg er låst til leiekontrakten, og at de heller ikke kan si meg opp i leieperioden. "Partene har 12 måneder(s) gjensidig bindingstid. Det innebærer at leiekontrakten er uoppsigelig de første 12 månedene av leiekontraktens varighet." Det er hva det står i leiekontrakten, så det er i grunn greit. Husleiekontrakten er skrevet via MinHusleie .no Jeg bare mener at en ikke kan skrive kontrakt med bindingstid/tidsubestemt under 3 år med mindre det er sokkelleilighet/loftsleilighet i hus hvor eier selv bor. Jeg føler meg løyet til av utleier på noen områder, men det er en helt annet sak, jeg forholder meg bare til husleiekontrakten nå. Jeg sier takk for svar! Mvh Endret 1. august 2021 av thatguy83 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 thatguy83 skrev (1 time siden): Jeg bare mener at en ikke kan skrive kontrakt med bindingstid/tidsubestemt under 3 år med mindre det er sokkelleilighet/loftsleilighet i hus hvor eier selv bor. Den er uoppsigelig første 12 mnd, men det er noe helt annet enn at den er tidsbestemt. Med mindre du har utelatt noe vesentlig så antar jeg den er tidsubestemt, dvs den løper videre til du sier den opp en gang. At en avtale er tidsbestemt betyr at leieforholdet i utgangspunktet avsluttes når tidsperioden er omme, det ser ikke ut til å være tilfelle her. 1 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 1. august 2021 Forfatter Del Skrevet 1. august 2021 (endret) nirolo skrev (48 minutter siden): Den er uoppsigelig første 12 mnd, men det er noe helt annet enn at den er tidsbestemt. Med mindre du har utelatt noe vesentlig så antar jeg den er tidsubestemt, dvs den løper videre til du sier den opp en gang. At en avtale er tidsbestemt betyr at leieforholdet i utgangspunktet avsluttes når tidsperioden er omme, det ser ikke ut til å være tilfelle her. Takk for svar. Om jeg ikke skrev det i første post så ser jeg nå at det står i leiekontrakten at "Leieforholdet er tidsubestemt". Dog, mitt spørsmål gjenstår: Er det lov med bindingstid på 12 måneder (1 år) når det er A) tidsubestemt kontrakt og B) når det gjelder en leilighet som ikke er sokkelleilighet eller loftsleilighet i hus/bygg hvor eier bor selv i følge Husleieloven? Jeg finner det meget snodig at jeg ikke skulle kunne si opp den tidsubestemte kontrakten når det i utgangspunktet ikke skal være lov til å leie ut bundet for mindre enn 3 år. § 9-4.Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. Det er spesifikt dette punktet jeg tenker på. Endret 1. august 2021 av thatguy83 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 thatguy83 skrev (1 time siden): Er det lov med bindingstid på 12 måneder (1 år) når det er A) tidsubestemt kontrakt og B) når det gjelder en leilighet som ikke er sokkelleilighet eller loftsleilighet i hus/bygg hvor eier bor selv i følge Husleieloven? Ja. Forøvrig: Er det vanskelig å få leid ut leiligheten til noen andre? Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 1. august 2021 Forfatter Del Skrevet 1. august 2021 (endret) mobile999 skrev (1 time siden): Ja. Forøvrig: Er det vanskelig å få leid ut leiligheten til noen andre? Takk for svar. Tatt i betraktning at jeg fikk leiligheten noe billigere enn ønsket fra deres side (jeg hadde max pris) tror jeg muligheten for å leie den ut til noen andre som helt sikkert betaler mer er stor. Jeg tolker det fra ditt svar mobile999 at dette er min beste mulighet, forsøke å få den leid ut til noen andre. Detaljer rundt dette er kanskje best å snakke med utleier om? Jeg er sikker på at de ikke har noe i mot mer penger i mnd. leie EDIT: etter dialog med utleier ser det ut til at de vil finne ny leietaker selv, når de har funnet det opphører min kontrakt. Til andre som måtte være i samme eller lignende situasjoner, gjør som meg, aldri igjen bind deg til noe det kan være vanskelig å komme ut av. Hadde flaks med ordentlige mennesker, men det hadde ikke trengt å være en selvfølge. Aldri igjen bindingstid. Ser på saken som avsluttet. Takker igjen for alle svar. Endret 1. august 2021 av thatguy83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå