mrgood Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Hei Jeg har en IBM deskstar 60GXP med modell nr : IC35L060AVER07 Problemet er at den igår bare forsvant, og når jeg i dag startet opp maskina så lagde den masse ulyder (klikk klakk) , men etter en stund så dukket den opp igjen. Mine data føler seg ikke mye sikre nå nei... Det jeg trenger hjelp til er å finne ut hvor lang garanti jeg har. Har søkt etter info på nettet men finner det ikke. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne dette. på forhånd takk MVH mrgood Endret 7. januar 2004 av mrgood Lenke til kommentar
Ali_G Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 mener det kun er et år faktisk.... ikke sikker men, min gikk nylig til ****** også men det var da en ganske gammel en også... Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 tror den faktisk er 2 eller 3 år fabrikk garanti. . . ihvertfall 2 år garanti ifølge forbrukerkjøpsloven, da hdd er ment å vare minst så lenge Lenke til kommentar
Monkey Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Det er min 2 år etter kjøpsloven ja. Jeg har inntrykk av at før var nesten alle disker med 3 års garanti, men nå er det litt forskjellig. Tipper mange produsenter satte ned garanti tiden pga av besparelser osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 tror den faktisk er 2 eller 3 år fabrikk garanti. . . ihvertfall 2 år garanti ifølge forbrukerkjøpsloven, da hdd er ment å vare minst så lenge Jepp, hvem bryr seg vel med garanti? (Betingelsene er jo som regel ganske bedritne likevel) Benytt deg heller av reklamasjon (2år) Betingelsene er i hvertfall veldig rettferdige og gode der. Men om du sitter i saksa med utgått reklamasjon men fortsatt garanti, da må du bare kontakte IBM og høre om betingelser etc. Sansynligvis må du dekke frakt begge veier + utgifter til spesial-emballasje. PS. Om du vil hentet dataene dine så må du gjøre det før du evt returnerer disken. Den har sansynligvis ikke mange timer/minutter med levetid igjen... Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 IBM selv (eller Hitachi da som har tatt over harddisk biten) gir 3 års garanti. Du kan sjekke garantien din på denne websiden (se øverst til høyre for å skrive inn serienummeret for garantisjekk). Lenke til kommentar
mrgood Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Takker for alle svar. MVH mrgood Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) tror den faktisk er 2 eller 3 år fabrikk garanti. . . ihvertfall 2 år garanti ifølge forbrukerkjøpsloven, da hdd er ment å vare minst så lenge Loven sier ingenting om garanti, den sier KUN noe om reklamasjonsrett. Garanti er noe produsenten gir, mens reklamasjonrett har du med bakgrunn i loven. Er litt viktig å skille mellom de to tingene. Og en harddisk er da vitterligen ment å vare vesentlig over 2år, ergo er reklamasjonretten på 5 år mot fabrikkasjonfeil. Når det gjelder 60GXP serien har den vært feilbefengt som få, så det bør være en smal sak å få dette på garanti, eller ved reklamasjon dersom garantien er utgått. Dersom du har handlet på en webshop er det bare å sende de en mail med feilbeskrivelse. Mvh Raimo Endret 8. januar 2004 av Raimop Lenke til kommentar
kuulan Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Har faktisk en IBM disk som jeg også skal sende tilbake. Jeg lurte derfor på om noe vet om jeg må dekke portoen begge veier( til Nederland). Hva med eventuell toll, jeg kan vel ikke risikere å måtte betale den? Det kan jo fort bli veldig dyrt på benytte meg av garantien... Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har returnert disk til IBM 3 (!!) ganger som privatperson. Har kun betalt porto en vei, returporto har IBM betalt og pakken har alltid blitt levert på døra. Du må ikke betale noe moms eller toll, du har jo tross alt ikke kjøpt den varen som kommer i retur i utlandet, den ble opprinnelig kjøpt innenlands. Lenke til kommentar
lindp Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Garantien skal stå på selve disken. Det gjorde det i alle fall på gamle maxtor disker. Men garanti rettigheter kan være spesielle for Norge. Plextor opererer slik. Har du kjøpt disken på en webshop i Norge skal disken sendes dit og ikke til produsenten. IBM hadde problemer med en del disker en stund, så det at de kræsjer var ikke uvanlig på visse modeller (1 år eller 2 tilbake). Pal Endret 14. januar 2004 av lindp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 lindp: Om man benytter reklamasjonsretten trenger man egentlig kun å forholde seg til en part: nemlig butikken/nettstedet som solgte deg disken. De skal ta seg av resten. (inkl porto begge veier etc.) Om man benytter garantien så må man følge de betingelsene IBM setter opp. (hvem man skal forholde seg til, hvem som skal betale frakt, etc) Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Kort og godt om Kjøpsloven: Kjøpsloven gir deg rett til å klage i 5 år på mangler med en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Selger må sannsynliggjøre en konkret årsak til at feilen er kundens skyld, hvis han skal slippe unna. I Stavanger byrett ble Nokia dømt til å betale reparasjonen av en videospiller, som røk etter tre og et halvt år. Kilde: Forbruker Rapporten Nr. 10/96 s.44. Saken gikk helt til høyesterett, der kjøperen fikk medhold. Kilde: Dine Penger Nr. 1/2002 s. 78. Dommen er m.a.o. rettskraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå