Gå til innhold

Elbilen og boligen din kan brukes som energilager – mye billigere enn batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømselskaper og nettselskaper skulle hatt plikt til å følge et ufravikelig standardskjema som altså ble likt for alle i samme bransje.

Da hadde kundene EN måte å forholde seg til

faktureringen på.

Dette ville kanskje virke som et uønsket inspirasjon på denne bransjen til å samarbeide om priser, med det ville til gjengjeld også bli mere synlig for myndighetene om slikt skjedde.

Slik det er nå er det knapt noen som kan finne ut hva de gjør uansett. Det blir dessuten dyrt for myndighetene å føre kontroll, når de skal sette seg inn i slik rot

Det ville også gjøre det lettere for forbrukerne å være beviste uten å være spesialister på alle

alle de finurlige metodene selskapene gjemmer seg bak.

Det forundrer meg egentlig at myndighetene finner seg i at selskapene unndrar seg fri konkurranse på en slik temmelig opplagt måte. En standardisert fakturering burde være en selvfølge uansett bransje.

Man skal ikke legge til rette for juks og triksing. Dette er slikt tryllekunstnere, illusjonister, og magikere skal leve av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noe data på hvorvidt dette faktisk ville vært økonomisk gunstig for en nordmann? Strømpris vs slitasje på bilbatteriet?

Når EL er blitt standarden er det sikkert også blitt vesentlig billigere å reparere og bytte celler regner jeg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nettleien er et slags nullsumspill som skal betale det det koster å føre strømmen fra produsent til forbruker. Nettselskapet skal bare kreve inn det det koster å drive og bygge ut nettet. 

Dette er bevisst misvisende og egentlig rent løgn. Bare en brøkdel av såkalt "nettleie" går til nettselskapet, og som utviklingen i siste tiden har vist har selv denne nokså betydelige inntekten "ikke vært nok" siden selskapene har egentlig ikke fokusert på økt energiforbruk og ikke bygget ut nettet tilstrekkelig. La meg også poengtere at ulikt veinettet, vann/kloakkrør etc så "leier" man elnettet i all overskuelig tid. Altså ikke eie, men leie. For en offentlig del av kritisk infrastruktur... så betaler man leie.

Neste punkt: størstedelen av "nettleie" er avgift til staten.  Avgift for hva nøyaktig det må gudene vite... avgift for å melke folk for penger? I dette landet er det en tradisjon så jeg tar en Occam's razor her og konluderer nettopp dette.

 

 

Når dette er sagt: ulikt land som har kull/atomkraft o.l. så. er kraftproduksjon i Norge totalt fleksibel og faktisk reversibel. Med det første mener jeg at vannkraftverk kan tilpasse outputen sin helt etter markedsbehov så lenge det er vann i magasinene. Med det andre mener jeg at den kan reverseres (pumpekraftverk) og energi kan lagres ved å pumpe vann opp til magasinene igjen. Dette er ufattelig nyttig, og gir enorm fleksibilitet. Kablene til andre land som mange er tydeligvis misfornøyd med hjelper faktisk - for ikke bare selger vi unna summa mer energi til utlandet enn det vi importerer, men vi kan nettopp importere etter behov og jevne ut/tilpasse kapasiteten etter behov. Enda mer gode nyheter er det som alle slags naturfanatikere er misfornøyd med -  vindmøller. De slår spikeren i kisten for den gamle "klassikeren" at magasinene tømmes urimelig mye om sommeren, for å så selge strømmen dyrt siden de begynner å nærme seg tom på vinterstid. Denne leken er ikke mulig lengre. Såpass at under visse omstendigheter så er strømmen "gratis"... eller nesten i alle fall, siden det finnes mye energi men lite forbruk.

Så å konkludere at folk hjemme skal - på egen bekostning - bruke enten batteriet i elbilen og slite den ut unødig, bruke en eller annen eksotisk varmelagrings-system, eller noe som helst annet for å kompensere for både statens og nettselskapenes grådighet/latskap er en uforskammet påstand og forslag mot enkle forbrukere.

Det som sies i artikkelen i praksis er: nettleie (halve prisen for strømmen) er ikke noe å bry seg om, problemet er du og at du bruker strøm når du har behov (wtt?), og det er DU som skal investere uante pengesummer - og bruke plass i huset ditt for ett eller annet system du har klart deg fint uten - som også kommer til å koste deg en del penger - slik slik at strømprodusenter skal slippe å ta hensyn til økt forbruk bestemte tidspunkt på døgnet - og staten/netteiere skal slippe å bruke penger SOM DU BETALER DE FOR FORMÅLET -  på selve formålet, nemlig å bygge ut kraftnettet. Summa "gevinst" for deg er litt bedre samvittighet og kanskje 5 øre mindre per kWh i snitt. Jøss, for en grei deal.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her i sør-vest, fungerer det utmerket med luft-vann varmepumpe til svømmebasseng av billigste type uten innerdel til å gi vannbåren varme. De fleste gir "positiv" virkningsgrad helt ned til minus 5 grader. Kjører man elektrisk varmekjel fra tidligere, stiller man inn termostaten slik at denne støtter varmepumpen når det blir ekstra kaldt. Sparte i tillegg 3000 Kw/h på årsforbruket med å lede luften fra den 20 år gamle villaventen inn i bakkant av varmepumpa!

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Sampson said:

Finnes det noe data på hvorvidt dette faktisk ville vært økonomisk gunstig for en nordmann? Strømpris vs slitasje på bilbatteriet?

??

Blir det så mye mere slitasje på batteriet med å lade mellom 01 og 05 på halv effekt kontra å lade den på full effekt mellom 17 og 19?

Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (57 minutter siden):

??

Blir det så mye mere slitasje på batteriet med å lade mellom 01 og 05 på halv effekt kontra å lade den på full effekt mellom 17 og 19?

Ett batteri slites hver gang det er i bruk, så å bruke mer energi på å balansere nettet tærer på batteriet.

Lenke til kommentar
Sitat

Hvis en bereder settes i feriemodus på 40 grader for å minimere varmetap er det vesentlig for legionellabekjempelse at temperaturen heves regelmessig til over 70 °C. FHIs veileder anbefaler at temperatur er minst 70 °C i bereder/varmtvannsbeholder og minst 60 °C på tappepunktet.

En liten digresjon, men hvorfor er ikke dette et problem for kaldtvannet? Etter et par uker ferie, så har det jo vært trykk (og stillestående lunket vann) i rørene som håndterer kaldtvannet.

Lenke til kommentar

Overskriften nevner å bruke elbilen som energilager. Kan ikke se at en løsning for dette beskrives, kun hvordan elbilen (selvsagt) kan lades når strømmen er billigst.

Om man har en elbil som kan gi strøm fra seg til huset, må dette være strøm den enten får fra nettet (og da fortrinnsvis på natta) eller fra solceller om dagen. Med «normal» arbeidsrytme er bilen ikke tilstede hjemme for å fylles opp når sola er på sitt beste midt på dagen.

Om man bruker vannbåren varme i huset, er det unødvendig å bruke strøm til å varme vannet. Noen ganske få solfangere og en akkumulatortank ville løst dette. I Norge er dette dessverre lite brukt.

Min erfaring med nattsenking på vannbåren gulvvarme i tregulv er at det ikke så mye for seg pga tregheten. Man kan oppnå noe ved å senke varmen rundt klokka 2000 og på igjen 0300, men besparelsen har vist seg å være liten.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

En liten digresjon, men hvorfor er ikke dette et problem for kaldtvannet? Etter et par uker ferie, så har det jo vært trykk (og stillestående lunket vann) i rørene som håndterer kaldtvannet.

Legionella har best vilkår i temperaturar mellom 20 og 50 grader. I dei fleste hus er nok røyrsystemet sopass isolert at kaldevatnet nok sjeldan er over 10 grader, vanlegvis sikkert nærmare 5 grader tenker eg. 

Eg rekner også med at bakteriane trives betre i den øvre delen av skalaen og at bakteriane går i dvale når temperaturen kjem under 20 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sampson:

Finnes det noe data på hvorvidt dette faktisk ville vært økonomisk gunstig for en nordmann? Strømpris vs slitasje på bilbatteriet?

Proton svar:

På Nord Pool vil du finne at forskjell i strømpris dag/natt er normalt rundt 10 øre/KWh. Der er ingen døgnvariasjon for nettleie og avgifter. Investering i tjenester/utstyr for å utnytte denne prisforskjellen må følgelig være minimal for at det skal lønne seg. Eksempel: I snitt kjører en norsk elbil 50 km/dag og bruker 0,2 KWh/km. Besparelsen blir 1,00 nok/dag. En programmerbar lader til 15000 nok vil ha en tilbakebetalingstid på over 40 år !!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ett batteri slites hver gang det er i bruk, så å bruke mer energi på å balansere nettet tærer på batteriet.

Det er ikke så ille. Batteriet slites vel mest av alt av å ha for høy eller lavt ladenivå. Ellers har jo slike batterier en levetid på flere tiår.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Det er ikke så ille. Batteriet slites vel mest av alt av å ha for høy eller lavt ladenivå. Ellers har jo slike batterier en levetid på flere tiår.

Flere tiår? Håper vi får slike batterier i mobiltelefoner og pc er snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (38 minutter siden):

Det er ikke så ille. Batteriet slites vel mest av alt av å ha for høy eller lavt ladenivå. Ellers har jo slike batterier en levetid på flere tiår.

De er i all hovedsak begrenset av ladesykluser. Varme reduserer antallet samt andre ting som høy/lav soc. Derfor er det absolutt en kostnad å la energien bli brukt når det ikke er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (51 minutter siden):

Sampson:

Finnes det noe data på hvorvidt dette faktisk ville vært økonomisk gunstig for en nordmann? Strømpris vs slitasje på bilbatteriet?

Proton svar:

På Nord Pool vil du finne at forskjell i strømpris dag/natt er normalt rundt 10 øre/KWh. Der er ingen døgnvariasjon for nettleie og avgifter. Investering i tjenester/utstyr for å utnytte denne prisforskjellen må følgelig være minimal for at det skal lønne seg. Eksempel: I snitt kjører en norsk elbil 50 km/dag og bruker 0,2 KWh/km. Besparelsen blir 1,00 nok/dag. En programmerbar lader til 15000 nok vil ha en tilbakebetalingstid på over 40 år !!!

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

De er i all hovedsak begrenset av ladesykluser. Varme reduserer antallet samt andre ting som høy/lav soc. Derfor er det absolutt en kostnad å la energien bli brukt når det ikke er nødvendig. 

Blir nok mange år til jeg ville vurdert å koble min bils batteri til nettverket i en slik funksjon i alle fall. Selv om jeg kan se nytteverdien er det vel bedre om strømleverandørene/myndighetene etablerer infrastrukturen selv, med riktig hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "I EU har de et helt annet forhold til strøm enn i Norge. Her varmer vi opp husene og tappevannet med strøm, og rekordmange elbiler lades jevnlig. I mange EU-land bruker man gass til oppvarming.

Det blir uansett mye CO2 ved forbrenning av gass, selv om det er mye bedre enn med kull og olje. Det hjelper ikke om varmtvannsberedere går på EU-strøm. Den er langt fra grønn. Det å produsere varme med strøm bruker i snitt 2,1 (primærenergifaktor) ganger mer fossil energi enn direkte med gass i EU. Derfor er store elektriske beredere forbudt omsatt i EU. Oppvarming av vann med gass har også den effekt at man sparer nettutbygging til kraftoverføring der det finnes infrastruktur for gass".

Det som står her er riktig, men bør vurderes kritisk! Innen 2030 bør EU kutte ut all bruk av naturgass i husholdningene (og heller ikke erstatte NG med hydrogen). Det bør arbeides hardt med en konvertering i husholdningene fra gass til strøm og bruk av varmepumper til oppvarming og varmt vann med effektivitetsfaktor på opp mot 400% (COP 4). En kan til nød bruke gass til matlaging.

I EU vil strømmen være nær 100% grønn innen 2030, så skitten strøm vil ikke lenger være et argument mot elektrifisering! Nye varmtvannsberedere innen EU må bli obligatorisk og minstevolum 300 liter. Med litt intelligent styring vil disse bare varmes opp om natten når strømprisen er lavest (i motsetning til i Norge der prisen er den samme over hele døgnet) og nettkapasiteten størst. Ideelt burde varmtvannsberedere være på 1.000 til 2.000 innen EU. Da vil de kunne lagre opp til 140 kWh som fort representerer mange dagers forbruk til varmt vann og varme. Dette vil være nyttig ved vindstille og bortfall av sol over flere dager nedover Europa.

Men både engelskmenn og tyskere vil vel ha store problemer med å tenke seg et liv uten gass! EU's politikere har vist seg å være rasjonelle og handlingsdyktige, så jeg håper og tror at de vil vise vei også her (når de får tenkt seg om)!

Valmot nevner bergvarme som lønnsomt over tid. For det første burde det hete bergkulde, fordi det vannet en veksler med (inne i berget) er kjøleskapskaldt. Dernest er luft til luft og luft til vann uendelige mye billigere. Bergvarme er noe bare rørleggere kan elske (når en ser på virkeligheten har "bergvarme" lavere COP enn luft).

I land som Danmark og andre land, lader man naturligvis elbilene om natta da strømprisen er ca halvert eller en tredjedel. En behøver ikke avanserte AI-algoritmer for å få til noe som går helt av seg selv. I det miste må man gjøre praktiske og rasjonelle ting (store beredere som "lader" om natten og nattlading av elbiler, skifte til led-lamper, nye maskiner med lavt strømforbruk) før en lager avanserte løsninger som går over hodet på folk og som bare netteiere vil tjene på.

I min treukers ferie nå brukte mitt tomme hus 6,6 kWh per døgn. Det irriterer meg grenseløst at jeg glemte å slå av varmtvannsberederen. Da kunne jeg ha redusert forbruket til 3,2 kWh (altså konstant 154 W)!

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...