Gå til innhold

Feilmeldinger i S.M.A.R.T.

hs

Anbefalte innlegg

Etter harddisken til en kompis av meg døde, bestemte jeg meg for at det samme skulle skje med meg uten at jeg var forberedt. Etter å ha installert S.M.A.R.T. er jeg ikke beroliget. Min Maxtor 120 GB disk for feilmeldinger stadig vekk. De attributtene som oftest forandres er Seek Time Performance og Ultra ATA CRC Error Rate. For de som kjenner programmet så er TEC på Seek Time Performance i mars 2004.

Statusen på disken er god (ifl SMART).

Er disse feilmeldingene et tegn på at disken min kommer til å ta kvelden i mars?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neppe. Det betyr at estimert tidspunkt for at grenseverdi for variabelen overskrides i mars 2004 _HVIS_ ting utvikler seg likedan som de gjør nå.

Tipper at hvis du følger med litt på verdiene vil TEC forskyves framover etterhvert. Hvis du får varsel om at flere variabler har nært forestående TEC, og smart ikke rapporterer god status lenger bør alarmklokkene ringe.

I alle tilfeller er det en god regel å ha backup av alt, selv har jeg ordnet en server av utbyttede komponenter som rusler og går i hjemmenettverket. Der har jeg alle viktige filer i tillegg til at de samme filene ligger på minst en av de andre maskinene mine. Dermed kan jeg egentlig sove godt om natta og la diskene ryke når de vil. Flere diskene ryker ikke samtidig likevel, særlig ikke på maskiner som er avslått...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For de som ligger våkne om nettene og bekymrer seg for disken min, har jeg gode nyheter. TEC date blir stadig forkjøvet, og er akkurat nå i august. Det er ting som tyder på om TEC date blir satt til i morra, trenger du ikke å springe å kjøpe ny disk. Se ann utviklingen, slik Muffinmann sa....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...