Gå til innhold

SSD til gammel laptop

Anbefalte innlegg

4 GB brikker kan virke selv om det ikke støttes offisielt. Om det er f.eks Intel GL40 chipset har en sett at dette kan virke.

SSD kan være ganske varm, opp til 50 grader under idle kan det være, og 70 grader under belastning. Bør ikke ligge i papir/plast som isolerer.

Ram brikkene er av type ddr2 som er ganske varme.

Usikker på det med innlogging. Jeg logger inn med 4 pins kode. Om en bruker microsoft konto som innlogging så tror jeg det er enkleste måten. Ellers er alternativet å logge på som lokal-bruker. Da trenger en vel ikke å bruke passord eller kode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så ville jeg ALDRI brukt Windows 10 med noe mindre enn 8 GB Ram. Noe mindre enn 8 GB Ram, er galskap i mine øyne.

For det andre. Hvis du ikke vil skrive inn passord for å gå rett inni Windows, så velger man og oprette Local Account under installasjon og naturligvis ikke bruke passord. Da logger Windows automatisk på brukeren din og du kommer rett i Windows.

Hva det og logge på med Microsoft Account innebærer vet jeg ikke. Jeg har aldri prøvd, siden at jeg alltid lager Local Account.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Svein M said:

4 GB brikker kan virke selv om det ikke støttes offisielt. Om det er f.eks Intel GL40 chipset har en sett at dette kan virke.

SSD kan være ganske varm, opp til 50 grader under idle kan det være, og 70 grader under belastning. Bør ikke ligge i papir/plast som isolerer.

Ram brikkene er av type ddr2 som er ganske varme.

Usikker på det med innlogging. Jeg logger inn med 4 pins kode. Om en bruker microsoft konto som innlogging så tror jeg det er enkleste måten. Ellers er alternativet å logge på som lokal-bruker. Da trenger en vel ikke å bruke passord eller kode. Festa naturligvis SSD`en i denne saken.

Den gamle harddisken "lå" inni en tynn papirlignende lomme med feste for skruer i noen metallskinner på begge sidene. Du vet sikkert hva jeg mener. Er det denne du mener jeg ikke bør benytte og at det er bedre at jeg bare plugger SSD`en rett inn i porten uten videre seremoni? 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Den gamle harddisken "lå" inni en tynn papirlignende lomme med feste for skruer i noen metallskinner på begge sidene. Du vet sikkert hva jeg mener. Er det denne du mener jeg ikke bør benytte og at det er bedre at jeg bare plugger SSD`en rett inn i porten uten videre seremoni? 

Ja jeg tenker at det beste er å ha metallskinner og skruer og feste SSD. Men den tynne papirlignende lommen ville jeg fjernet i størst mulig grad. Den var der nok for å dempe lyd fra harddisk, men for SSD er den bare i veien for varmen.

Lenke til kommentar

Men så dukket 4gb RAM brikken opp i posten fra Danmark. BIOS sier nå 6gb RAM :) og jammen om ikke hele systemet virker å ha fått seg en skikkelig oppsving. Jeg plukket vekk de papirlappene på selve brikkene, kanskje det hjelper littegrann på varmeavledningen?! Bilderedigeringsprogrammet til Windows virker ihverfall å være veldig mye mer responsivt nå enn før. Før gikk dette ganske treigt. Kanskje en ide å prøve å skaffe seg èn til 4gb brikke slik at jeg får totalt 8gb RAM?! Hva slags potensielle kompatibilitetsutfordringer kan jeg støte på i fremtiden selv om jeg nå ser at dette med 4gb brikker har fungert, eller vil alt gå på skinner nå?   

Lenke til kommentar

Det var bra da! Jeg tror ikke det er store forskjellen på 6 og 8 gb, men det kommer an på hvilke programmer en kjører. Poenget er at når programmene en kjører må begynne å veksle til disk så går det tregere enn om alt kan ligge i RAM. 3 GB var da veldig lite. 6 GB derimot vil være ofte nok.

Det er ikke alltid forskjellige RAM brikker vil virke sammen, men du oppdager det om maskinen blir ustabil (blue-screen osv).

Edit: Foto redigieringsprogram kan ha nytte av mer ram, f.eks Lightroom oppgir 8 GB ram som minimum.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tror ikke der er noen forskjell av betydning for privat bruk. Pro versjonen er beregnet på bedrifter så det er vel noe som går på at den skal kobles mot bedriftens nett og styres av bedriften. Vet at en har hatt mer muligheter til å velge (utsette) oppdateringer på PRO.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...