Gå til innhold

SSD til gammel laptop

Anbefalte innlegg

Gjest Baardsen skrev (20 minutter siden):

Ojsann, såpass fine priser for utgått skvip? Er det virkelig ikke mulig å finne noe billige 2x4gb brikker som passer på Finn.no eller er dette relativt sjeldne greier pga at det må være 100% match med alle de tallkodene o.l? Hva med 8gb vs 4gb, vil dette merkes nevneverdig, altså er det verdt investeringen å gå for 8gb om jeg i tillegg skaffer meg en SSD? Ikke spesielt gira på å kjøpe noe på ebay med ukesvis leveringstid. Dette må da gå an å få tak i her på herberget?  

Ser ut til det er vanskelig å finne noe annet enn 2 GB brikker rimelig. Men du kan være heldig å finne det også. Det er vel mange som blir kastet sammen med maskiner. Jeg ville vel bare kanskje bare fortsatt med 3 GB eller fått tak i en 2 GB brikke slik at du har 2+2 GB. 

Det er DDR2 SODIMM (200 pins) som passer.

Så er det forskjellige hastigheter som 800 (PC2-6400) og 667 (PC2-5300). Der det er best å ha det samme som du har, altså 800.

Er mulig at slikt kan finnes eller dukke opp på finn, men jeg fant bare 2 GB brikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du du skal installere på ny disk så må du gå inn i bios. Tror det er F10 en skal trykke under oppstart.

Der må du kanskje velge at den skal gjøre boot fra USB. Fra usb-minnepinne kan du installere enten Windows eller Linux (begge har lignende opplegg).

Om PC støtter UEFI så er der kanskje et valg i BIOS om en skal bruke BIOS eller UEFI. Begge deler vil virke. Om der ikke er et slik valg så er det trolig bare BIOS som kan brukes. Legg merke til at det Rufus programmet som lager Linux installasjon-minnepinne har et valg om det er MBR (brukes ved BIOS) eller GPT (brukes ved UEFI).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (42 minutter siden):

Ok så er det noe særlig å vinne på å gå for 8gb vs 4gb?

For Windows 10 64-bit versjonen:

For å ha bare en nettleser med noen få faner så går det fint med 4 gb ( mens 3 gb blir litt lite).

For å editere bilder så vil det nok gå med 4 gb minne. Men jeg er litt usikker på om mer avansert fotobehandling kan støte på problemer her, at det blir for tregt.

Generelt råd er vel å ha 6 eller 8 gb nå, men en kan også greie seg med 4 gb. Det kommer an på hvilke program en kjører.

Linux greier seg nok noe bedre på 4 gb enn det Windows gjør.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du verden ser at det er fint lite å finne av kurante RAM brikker til en rimelig pris uansett hvor jeg leter. Det var en stor overraskelse. Lagde de ikke så mye av de 4gb DDR2 brikkene eller hva er det som gjør at det er såpass lite av dette i omløp da? Er jo liten vits å skulle oppgradere den gamle laptopen til 6 eller 8gb når det eneste man finner er 1 eller 2gb RAM brikker. 

Ble forøvrig kjøp av 1tb SSD i dag. Skulle visst dukke opp på mandag ifølge Elkjøp. Selvfølgelig tomt på nettlager for 500gb så da ble det å betale det dobbelte for noe man egentlig ikke trengte men det var vel en eller annen luring som en gang sa at penger er til for å brukes og da ikke nødvendigvis fornuftig. 

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok lite 4gb so-dimm ddr2 brikker på markedet. Det var nok uvanlig med mer enn 4gb i maskinen på maskiner fra denne tiden. Det naturlige er nok å bare bruke 3-4 gb eller å oppgradere til en nyere maskin.

Edit: ddr3 kom nok i bærbare rundt 2010. Ikke minst etter at Intel Core i3 2 gen kom i 2011.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Mine 2 øre:

Du KAN oppgradera med SSD og meir RAM, men det er nok ikkje rekningssvarande. Maskinen har den billegaste Celeron-prosessoren frå 2009. Med ein slik flaskehals vil aldri bli spesielt rask, sjølv med SSD.

Eg er òg blant dei som slenger Linux på slike maskinar, men når du ikkje vil gå den vegen kan du vurdera ein nedgradering til Windows 8 om du får tak i det. Har ein slik billegmaskin som fungerte heilt greit til Office og internett med Windows 8 då den var ny. Om eg legg inn ny installasjon av Windows 10 i dag er det derimot sirup, sjølv med nok RAM. Windows 7 er så klart ikkje tilrådeleg, sidan det ikkje får tryggleiksoppdateringar lenger.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

Det er nok lite 4gb so-dimm ddr2 brikker på markedet. Det var nok uvanlig med mer enn 4gb i maskinen på maskiner fra denne tiden. Det naturlige er nok å bare bruke 3-4 gb eller å oppgradere til en nyere maskin.

Edit: ddr3 kom nok i bærbare rundt 2010. Ikke minst etter at Intel Core i3 2 gen kom i 2011.

Nå lurer jeg fært på en ting her. Det har seg vel ikke slik at det ikke vil fungere med mer enn 2gb RAM brikker i hver RAM inngang og da jeg kun har 2 RAM innganger i denne laptopen, har kun en maks kapasitet på totalt 4gb RAM ??? 

Jeg gjentar, jeg har kun 2 stk. RAM innganger på denne laptop`en om dette er relevant. Snakker med en "dataekspert" i statene og han sier dette:

"Even with desktop DDR2, 2 GB modules were the limit (8gb max with 4 slots of 2gb ram sticks).  Servers had bigger ones, but you cant use those.  I am not aware of any 4gb laptop memory modules for DDR2.  If you have 2 slots, then 4gb will be the max (2 sticks of 2gb)"

Kom over denne på GulogGratis i Danmark men er usikker på om det er vits å kjøpe hvis ikke det vil fungere. 

Gul Og Gratis RAM.jpg

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
2 hours ago, MKap said:

Mine 2 øre:

Du KAN oppgradera med SSD og meir RAM, men det er nok ikkje rekningssvarande. Maskinen har den billegaste Celeron-prosessoren frå 2009. Med ein slik flaskehals vil aldri bli spesielt rask, sjølv med SSD.

Eg er òg blant dei som slenger Linux på slike maskinar, men når du ikkje vil gå den vegen kan du vurdera ein nedgradering til Windows 8 om du får tak i det. Har ein slik billegmaskin som fungerte heilt greit til Office og internett med Windows 8 då den var ny. Om eg legg inn ny installasjon av Windows 10 i dag er det derimot sirup, sjølv med nok RAM. Windows 7 er så klart ikkje tilrådeleg, sidan det ikkje får tryggleiksoppdateringar lenger.

Nå er ikke jeg ute etter en spesielt rask maskin, men heller gjøre det jeg kan for å gjøre den littegranne raskere i svingene. Enkelte ting går fort mens enkelte andre ting går ganske treigt, som f.eks Windows oppstart går treigt og det vil vel rette seg med en SSD? Er alltid veldig nøye på ikke å ha åpen flere vinduer enn jeg bruker...dvs kanskje 2 eller maks 3 i gangen. I og med at jeg er vant til å drive med bilderedigering blir vel Linux lite kurant. Ikke ute etter en "full retard" omvelting her i gården. Windows 8...hmm kanskje en god ide?!

Lenke til kommentar

Om den kan støtte 8 gb minne:

Det nærmeste jeg kommer er denne siden som sier at der er 2 minne plasser og støtter 8 gb. Det er litt vanskelig å identifisere om det er rett modell av PC eller om Compaq har andre modeller som ligner.

Specs HP Compaq Presario CQ71-312SA Notebook 43.9 cm (17.3") HD+ Intel® Celeron® M 3 GB DDR2-SDRAM 320 GB HDD Windows 7 Home Premium Black, Silver Notebooks (VT262EA) (icecat.biz)

Så lignende modeller har støtte for 2x4 GB, men det kan også være at noen modeller støtter bare 2x2 GB.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg ute etter en spesielt rask maskin, men heller gjøre det jeg kan for å gjøre den littegranne raskere i svingene. Enkelte ting går fort mens enkelte andre ting går ganske treigt, som f.eks Windows oppstart går treigt og det vil vel rette seg med en SSD? Er alltid veldig nøye på ikke å ha åpen flere vinduer enn jeg bruker...dvs kanskje 2 eller maks 3 i gangen. I og med at jeg er vant til å drive med bilderedigering blir vel Linux lite kurant. Ikke ute etter en "full retard" omvelting her i gården. Windows 8...hmm kanskje en god ide?!

Jeg er usikker på om Windows 8 er noe lettere på minnebruk enn Windows 10. Om du har 3 GB minne så kan Windows 10 32 bit brukes. Jeg ville prøvd å oppgradere minnet til 4 GB og installert Windows 10 64-bit.

Edit: Om du finner en 4 gb brikke så er det også fint.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ser at når jeg kjører programmet RawTherapee 5.8 (Photo Editor) så brukers 2.2 GB minne (Windows 10). Så da holder det vel med 3 GB minne når en bruker det programmet. Linux Mint (Cinnamon) bruker ca 1 GB mindre minne.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (5 timer siden):

Ein SSD vil i alle fall gjera ting raskare, men om det er nok til at det blir merkbart kjem an på maskinvaren rundt.

Om det er Microsoft Photos/Bilder du nyttar til redigering, så ser eg på MS Store at det krev Windows 10.

Skjønar motvilja mot å læra seg nye program, men det har komme eit par forslag til enkle bilderedigeringsprogram for Linux her. Dei er gratis, og finst òg for Windows, så du har høve til å testa dei ut. Dei kan òg vera alternativ til MS Bilder om du vil nedgradera til Windows 8.

Lenke til kommentar

Jaja, fikk ihvertfall bestilt den 4gb brikken fra Danmark i dag så da har jeg ihvertfall 6gb å rutte med så får vi se akkurat hvor supersmood denne gamle maskina blir etterhvert. Har ingen umiddelbare planer om å teste ut andre operativsystemer, det får duge med Windows enn så lenge. Fikk nylig installert fiber så da ligger forholdene til rette for en noe bedre pc opplevelse :) 

Lenke til kommentar

Om du får 4 gb eller 6 gb minne i maskina så tenker jeg den duger for Windows 10. Spesielt om du får 6 gb til å virke så er det litt å gå på.

Prosessoren er selvfølgelig svak og det kan nok merkes. Men tror det holder til den bruken du har.

Her en benchmark sammenligning av cpu mot to andre (det er tallene for Single Thread Rating og CPU mark som er av interesse):

Intel Core i3-2310M @ 2.10GHz vs Celeron Dual-Core T3000 @ 1.80GHz vs Intel Celeron N4020 @ 1.10GHz [cpubenchmark.net] by PassMark Software

Lenke til kommentar

Men så er ny SSD på plass og Windows 10 64 bit installert. Det går ihvertfall litt fortere i svingene nå, men liker ikke at SSD blir varm. Trodde kanskje at de bare ble lunkne og ikke noe mer. Kan virke som den ligger å godgjør seg på rundt rundt 50 grader men det er etter at jeg tok av panelet for å lettere å få den til å kvitte seg med overskuddsvarme. Er ikke helt sikker på den temperaturen, tok det på feelingen. Ser også at RAM brikkene blir veldig varme men det er kanskje normalt? Antar at for mye varmeoppbygging sinker prosessene i maskina. Nå har jeg funnet manualen til min Compaq laptop og det står at den støtter RAM opptil 4gb (2x2) (side 5) Betyr dette at det ikke vil funke med den 4gb brikken jeg har på vei slik at det blir 6gb RAM totalt eller er det fortsatt mulig at dette kan fungere selv om det ikke er "støtte" til dette rent formelt?

http://www.hp.com/ctg/Manual/c01713747.pdf

Hva er det egentlig som skal til for å installere Windows uten å få opp den velkomstkoden hver eneste gang jeg skal starte maskinen? Er ikke spesielt happy med å bruke kode for å logge meg på maskina, skulle helst vært foruten. Prøvde å koble fra internet når jeg installerte Windows og valgte "limited access" eller "i don`t have internet" som vel skulle være nok til å unngå en slik oppstartskode? 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Du får nesten prøva. Eg har ein HP som er oppgitt til maks 6 GB RAM. Prøvte å oppgradera frå 4x1 til 4x2, men det ser ikkje ut som Windows klarar å bruka den andre brikka (sjølv om den dukkar opp i bl.a. BIOS).

Tenker du på PIN for å logga inn på brukaren i Windows? Det kan du endra i brukarinnstillingane: Start-->Brukarnamnet ditt-->Endre kontoinnstillinger-->Påloggingsalternativer.

Lenke til kommentar
10 hours ago, MKap said:

Du får nesten prøva. Eg har ein HP som er oppgitt til maks 6 GB RAM. Prøvte å oppgradera frå 4x1 til 4x2, men det ser ikkje ut som Windows klarar å bruka den andre brikka (sjølv om den dukkar opp i bl.a. BIOS).

Tenker du på PIN for å logga inn på brukaren i Windows? Det kan du endra i brukarinnstillingane: Start-->Brukarnamnet ditt-->Endre kontoinnstillinger-->Påloggingsalternativer.

Håper bare ikke at det er den begrensede RAM kapasiteten som gjør at maskina går litt treigt. Ja synes absolutt at det er verdt å prøve med det doble av hva jeg har nå bare sånn i tilfelle. Til og med når maskina har stått i standby i sikkert 2 timer og SSD`en er fin og avkjølt kjenner jeg at RAM brikkene fortsatt er veldig varme. Kan varmen redusere hvor effektive RAM brikkene er? Så hvordan kan jeg sjekke om maskina vil fungere med 6gb RAM om det kommer opp i BIOS men altså fortsatt ikke funker? 

Vil kunne slå på maskina og komme meg rett inn på Windows uten noe slags passord. Har hørt andre si at det går an å forandre det på brukerinnstillingene, men dette tror jeg er direkte feil. Forandre passordet, ja men ikke fjerne passordet...så vidt jeg vet. Er det ikke kun under selve Windows installasjonen akkurat dette går an å påvirke da?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...