Gjest Baardsen Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Har en relativt gammel Compaq laptop som fungerer helt greit til det jeg trenger den til, men det er en ganske treig maskin. Har hatt denne tja, i kanskje 2-3 år nå. Serien er CQ71 og er fra 2010. Jeg demonterte laptopen i går for å gjøre rent for støv ved kjølevifta og det tok ihvertfall 2 timer for en lekmann. Er dessverre ikke bare å fjerne et panel så er man inne, her må hele maskina åpnes opp. Men nok om det. Tenkte om ikke det kunne være en god ide å skaffe seg en SSD til denne maskina, ja altså kaste ut den overbookede gamle HDD`en og heller satse litt på ferskvarer. Lurer egentlig bare på om dette er uproblematisk og hva slags SSD jeg skal kjøpe til en slik gammel maskin, kan jo hende det holder å kjøpe noe brukt på Finn.no eller bør jeg gå for en helt ny SSD? Er det slik å forstå at "alle" SSD for laptop passer for alt av laptoper? Hva med operativsystem, kan jeg bruke samme windows nøkkelen til alle mine maskiner så jeg slipper å kjøpe en "ny" Windows lisens? Vet nemlig ikke om det går an å gjenbruke den som allerede ligger på denne laptopen som er den maskina denne tråden handler om. Det er vel heller lite man får gjort med en harddrive uten et operativsystem som styrer den. Jeg laster ikke ned noe som helst fra nettet så i den forstand trenger jeg ikke en veldig stor harddisk, driver ikke med spill heller, bare nettsurfing det går i, men det skulle så gjerne gått littegranne fortere.Takker for svar. Endret 30. juli 2021 av Gjest Baardsen Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 1 hour ago, Gjest Baardsen said: Jeg laster ikke ned noe som helst fra nettet så i den forstand trenger jeg ikke en veldig stor harddisk, driver ikke med spill heller, bare nettsurfing det går i, men det skulle så gjerne gått littegranne fortere. I så fall kan det være fornuftig å legge inn et OS som ikke er så resurskrevende, og jeg tenker da på Linux. I ditt tilfelle kan distroer som f.ex Linux Lite eller Linux Mint være å foretrekke. Greia med Linux er at du kan laste ned et ISO-image, flashe denne fila til en usb-pinne og dermed kan du teste OS'et uten å nødvendigvis installere. Nå vet jeg ikke om dette er relevant for deg, men om det er interessant og du ønsker å undersøke muligheten skal jeg forsøke å bistå. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Heller ikke vits å kjøpe noe dyr SSD da den nok bare støtter halvparten av hastigheten til den. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Kjøp det billigste du klarer å skaffe, brukt eller nytt Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 For to og et halvt år siden oppgraderte jeg min 2010 Acer TimeLineX. Den har SATA II (ikke III som er dobbelt så rask, kan bruke III-disker på "halv fart"), men utskiftingen av den gamle 640 GB 5400 rpm HDD-en til en 1 TB WD Blue SSD ga mye mer opplevd ytelsesforbedring enn doblingen av RAM som jeg gjorde noen måneder senere. Ellers mener jeg å ha lest at men bør ha 30% kapasitetsoverhøyde på SSD-er for å holde ytelsen OK, så det lønner seg ikke å spare seg til fant på kapasitet... https://www.prisjakt.no/search?search=ssd sata 2.5 Jeg klonet HDD-en over på SSD-en med en Deltaco K3082A, som gjør jobben helt frittstående så lenge måldisken er lik eller større enn kildedisken. Ta ut gammeldisken, sett den i det ene sporet (for kildedisk), den nye SSD-en i det andre sporet (for måldisk) og trykk to ganger på en knapp og vent leeeenge. Deretter sett inn SSD, start opp som vanlig og juster eventuelt partisjoner for å utnytte ekstra kapasitet. https://www.prisjakt.no/category.php?k=1702 (Jeg skulle gjøre tilsvarende operasjon for opphavet, så for meg var diskkloneren en fornuftig løsning for "to jobber") Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Jeg har brukt PNY CS900 Series 2.5 SATA III 120GB og Kingston SSDNow A400 SA400S37 120GB, men du kan også vurdere andre også 240 GB. Det er ofte 3 års garanti på bra disker, og 5 år på de beste. I eldre maskiner der det SATA grensesnitt og 2.5" formfaktor. Med meg har Windows funnet at det er lisens på maskinen automatisk (har vært windows 10 på maskinen før bytte av disk). Litt usikker på om dette er fordi jeg har brukt microsoft kontoen for innlogging fra før eller om Windows uansett holder styr på dette. Valgte "har ikke lisens" under installasjon. Lisensene som følger maskinen er for kun den maskinen, og kan ikke flyttes til annen maskin. Windows kan også kjøre uten lisens, men da med noen begrensninger. Windows 10 installer verktøy kan lastes ned fra her: Last ned Windows 10 (microsoft.com) Endret 31. juli 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Linux en del raskere på en så gammel maskin. Og kan være et godt valg om du bare trenger en maskin for surfing og ikke noe Windows programvare. Installeres fra en minnepinne. Programmet Rufus kan brukes for å legge installasjons iso-filen til minnepinnen. (link: Rufus - Create bootable USB drives the easy way ) Eksempel på Linux: Linux Mint (Den en har 3 varianter å velge mellom Cinnamon, Mate og xfce. Der Cinnamon er det vanlige varianten mens Xfce er en litt enklere varaiant) Link Linux Mint 20.2: Download - Linux Mint Endret 5. august 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. juli 2021 Del Skrevet 31. juli 2021 (endret) Om du har 4 GB ram minne i maskinen så kjører Windows 10 greit med det. Er det bare 2 eller 3 GB så vil det merkes godt. Her en artikkel om dette med minne og Windows 10: How much RAM does your Windows 10 PC need? (2019 edition) | ZDNet Endret 31. juli 2021 av Svein M Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 31. juli 2021 Del Skrevet 31. juli 2021 a_aa skrev (13 timer siden): Jeg klonet HDD-en over på SSD-en med en Deltaco K3082A, som gjør jobben helt frittstående Denne var smart Ellers kan man bruke CLONEZILLA et linux-distro (lastes på USB og kjøres derifra / lage en Boot-CD fra ISO) JA, finnes mange fine LINUX-Distro ... men det er noe når man er gammel WINDOW-gutt! Testet Puppy-Linux der alt kjøres fra RAM (dermed rask når systemet er lastet inn) MINT er vel ganske populær ELEMENTARY var kuul, men krever kanskje litt mer maskinvare ReactOS skal være en XT-clone ellers zorin-linux Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. juli 2021 Del Skrevet 31. juli 2021 6 hours ago, ca119 said: JA, finnes mange fine LINUX-Distro ... men det er noe når man er gammel WINDOW-gutt! ?? "Gammel WINDOW-gutt" trenger jo ikke være beskrivende for nåværende preferanser. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 2. august 2021 Forfatter Del Skrevet 2. august 2021 On 7/31/2021 at 1:46 AM, Svein M said: Linux en del raskere på en så gammel maskin. Og kan være et godt valg om du bare trenger en maskin for surfing og ikke noe Windows programvare. Installeres fra en minnepinne. Programmet Rufus kan brukes for å legge installasjons iso-filen til minnepinnen. (link: Rufus - Create bootable USB drives the easy way ) Eksempel på Linux: Linux Mint xfce Link: Linux Mint 20.2 "Uma" - Xfce (64-bit) - Linux Mint Jeg bruker denne maskinen også til bilderedigering med tanke på å legge ut annonser for salg og lignende. Selger litt på Finn og liker også å ta bilder med fotokamera. Har brukt Lightroom en del men nå går det mest i Windows sine forenklede redigeringsprogrammer. Ikke vært borti Linux før, så det ble kanskje litt fremmed for meg. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) Gjest Baardsen skrev (7 timer siden): Jeg bruker denne maskinen også til bilderedigering med tanke på å legge ut annonser for salg og lignende. Selger litt på Finn og liker også å ta bilder med fotokamera. Har brukt Lightroom en del men nå går det mest i Windows sine forenklede redigeringsprogrammer. Ikke vært borti Linux før, så det ble kanskje litt fremmed for meg. Windows vil nok kjøre mye bedre på SSD enn harddisk. Så om du bytter til SSD og installerer Windows fra minnepinne så ser du hvordan det går. Er vel litt gammel denne maskinen kanskje en skulle hatt noe nyere. Største forskjellen på Windows og Linux er hvilke programmer som er tilgjengelig. Lightroom f.eks ikke på Linux. Så om en skal bruke Linux så må innstille seg på å bruke de programmene som er der. En bør sjekke om der er programmer som kan erstatte de programmene en bruker på Windows. En kan komme opp med en liste med programmer som dekker det en trenger, f.eks: Firefox nettleser. Gimp for å redigere bilder. (Rawtherapee, Darktable, Krita og mange andre finnes også) LibreOffice for dokumenter. Endret 2. august 2021 av Svein M Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 2 hours ago, Gjest Baardsen said: Har brukt Lightroom en del men nå går det mest i Windows sine forenklede redigeringsprogrammer. Ikke vært borti Linux før, så det ble kanskje litt fremmed for meg. Skjønner. Setter uansett pris på at du er åpen omkring dette standpunktet (vet at det kan være kjipt å bruke masse tid på å få nye brukere over på nytt OS, og så ender det til slutt opp med at brukeren ikke gidder mer og går tilbake til windows, gjerne gammel utdatert versjon). Likevel (du trenger ikke lese dette, men skriver likevel pga andre potensielle som vurderer å hoppe over til Linux): Når det kommer til bilderedigering, er det et par ting som kan være verdt å merke seg ved Linux vs. lille bløte Windauge (sorry for elgdammel inntørka windows-spøk, men går liksom aldri helt av moten): For brukere som synes Gimp er altfor avansert, så finnes det godt brukbare alternativer f.ex Krita som er mer enkelt i bruk. Om du ønsker å bruke Gimp som bilderedigeringsverktøy, vil Gimp oppleves mye raskere under Linux enn Windows. Rapid Download Manager finnes kun til Linux - et verktøy for overføring av bilder/videoer fra mobile enheter og kameraer til damaskin. Kjempenyttig program som f.ex. kan sortere importerte mediafiler alt etter hvordan brukeren ønsker å sortere. Er du så avansert at du bruker Blender til å tegne i 3D, oppleves også dette programmet som mer effektivt under Linux. Har man først kommet i gang med Linux, kan man kanskje innrette seg hensiktsmessig mhp. backup-server i huset: Forholdsvis enkelt å starte en maskin eksternt (backupserver ønsker man ofte kun skal være på il.a. den tiden det tar for backup å fullføre. Du må selvfølgelig vite MAC-adressen til den maskinen du skal vekke opp, og hovedkortet må støtte det (noe stortsett alle hovedkort gjør uansett). Da slipper man å ha fysisk tilgang til backup-maskinen. Linux har dette geniale verktøyet som heter rsync, som kan gjøre direkte synkronisering/backup fra en maskin til en annen på samme nettverk. Kan benytte ssh login direkte, så slipper man alt styret med å dele mapper. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 2. august 2021 Forfatter Del Skrevet 2. august 2021 Alt det jeg eier av pc`er er ting jeg har fått gratis av familie eller kjente. Har arvet en tre fire laptoper fra min far og den første var vel rundt 2007 da jeg var rundt 27 år gammel. Før det hadde jeg ikke datamaskin/internett rett og slett fordi jeg ikke brydde meg om å være online. Det var vel et par Asuser ihvertfall før denne blytunge Compaq`en kom på banen nå sist. Har fått et par stasjonære pc`er av en kar jeg har hjulpet litt så har et ok utvalg. Greia er vel at jeg ikke gidder å kaste vekk penger på ny datamaskin når jeg ser hvor enkelt det er å bruke noe eldre utstyr som gjør samme nytten. Jeg kan strekke meg litt for å kjøpe det aller mest nødvendige som f.eks sist på den stasjonære maskinen så investerte jeg i en ganske bra SSD som funker som bare det. Den kosta vel rundt tusenlappen og var mitt aller første møte med en SSD. Det hadde vært morro å hatt noe tilsvarende inni denne laptopen også men jeg vet lite om hvor godt SSD teknologi funker i en såpass gammel maskin og hva jeg skal se etter. Er jo greit å merke seg at jeg kan ha nytte av å skaffe meg en ekstra gb ram. Skal se om ikke jeg får tatt et par bilder under disse tastene her så kanskje det er lettere å se hva som passer. Bare for morro skyld så kan jeg nevne at denne laptopen faktisk har integrert cd-rom ! Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) RAM minnet du har er en 1 GB og en 2 GB brikke. Om du skal oppgradere minne så er mulighetene. kjøpe en 2 GB for å få 2 + 2 GB kjøpe en 4 GB for å få 2 + 4 GB kjøpe 2x 4 gb for å få 4 + 4 GB Må i tilfelle være at du kommer over noe billig om det skal være verdt det. Er vel slikt minne tror jeg (men det må sjekkes): DDR2 PC2-6400 800MHz 200 pin SODIMM Når det gjelder SSD disk så er det 2.5 tommers format og SATA interface (anbefaler minst 240 GB): Solid State-disker (SSD) - Sammenlign priser hos Prisjakt Endret 2. august 2021 av Svein M Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. august 2021 Del Skrevet 2. august 2021 (endret) Et godt kjøp. Du kan gjenbruke lisensen som er knyttet til den aktuelle PCen, den ble levert med Windows 7? Har du oppgradert til Windows 10? Du kan ikke bruke lisensen på aktuell PC på alle dine PCer. Endret 2. august 2021 av ^fmj Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 4. august 2021 Forfatter Del Skrevet 4. august 2021 (endret) Jaja kan jo prøve å oppgradere RAM minnet aller først. Tar gjerne å fikser slik at jeg får 8gb RAM totalt (4x4gb) om dette er fysisk mulig. Ser at det ligger litt forskjellig på Finn.no. Det DDR 2-3-4 osv, er dette en indikator på hva slags "generasjon" inngang RAM brikken passer på? Altså DDR1 er en eldre kort inngang som ikke passer til DDR2 inngang osv eller er det mer komplisert enn som så? Fint om noen gidder å gi meg en lyd hva slags RAM brikke jeg må ha (ut i fra bildene jeg legger ved) Er nok fortsatt litt gresk dette for meg. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=controlsuggestions&page=2&product_category=2.93.3215.46&q=ram+4gb&sort=PRICE_ASC Endret 4. august 2021 av Gjest Baardsen Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 4. august 2021 Forfatter Del Skrevet 4. august 2021 On 8/2/2021 at 10:30 PM, ^fmj said: Et godt kjøp. Du kan gjenbruke lisensen som er knyttet til den aktuelle PCen, den ble levert med Windows 7? Har du oppgradert til Windows 10? Du kan ikke bruke lisensen på aktuell PC på alle dine PCer. Joda denne maskinen kom nok med Win7 utifra klistermerket her men er siden blitt oppgradert til Win10 "pro". Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. august 2021 Del Skrevet 4. august 2021 (endret) Minnet som passer er det som har riktig format (må være rett) og hastighet (bør være rett): Format: DDR2 SODIMM (skrives også: SO-DIMM) (det må være 200 pins) Hastighet: 800 MHz (skrives også som: PC2-6400) Full beskrivelse: HP Inc. 513766-001 equivalent 2GB Memory 200 Pin DDR2-800 PC2-6400 256x64 CL6 1.8V SODIMM Fant dette på ebay: Crucial 8GB PC2-6400 DDR2-800MHz 1.8V SODIMM RAM Laptop Memory, 2x 4gb, kr 821 Crucial 4GB PC2-6400 DDR2-800MHz 1.8V SODIMM RAM Laptop Memory, 1x 4gb, kr 431 Crucial 4GB PC2-6400 DDR2-800MHz 1.8V SODIMM RAM Laptop Memory, 2x 2gb, kr 85 Fant denne på finn: SO-DIMM / SODIMM RAM DDR2 PC2 6400S 2GB | FINN.no, 1x 2gb, kr 50 Endret 4. august 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 4. august 2021 Forfatter Del Skrevet 4. august 2021 20 minutes ago, Svein M said: Minnet som passer er det som har riktig format (må være rett) og hastighet (bør være rett): Format: DDR2 SODIMM (skrives også: SO-DIMM) (det er: 200 pins) Hastighet: 800MH (skrives også som: PC2-6200) Full beskrivelse: HP Inc. 513766-001 equivalent 2GB Memory 200 Pin DDR2-800 PC2-6400 256x64 CL6 1.8V SODIMM Fant dette på ebay: Crucial 8GB PC2-6400 DDR2-800MHz 1.8V SODIMM RAM Laptop Memory, 2x 4gb, kr 821 Crucial 4GB PC2-6400 DDR2-800MHz 1.8V SODIMM RAM Laptop Memory, 1x 4gb, kr 431 Crucial 4GB PC2-6400 DDR2-800MHz 1.8V SODIMM RAM Laptop Memory, 2x 2gb, kr 85 Fant denne på finn: SO-DIMM / SODIMM RAM DDR2 PC2 6400S 2GB | FINN.no, 1x 2gb, kr 50 Ojsann, såpass fine priser for utgått skvip? Er det virkelig ikke mulig å finne noe billige 2x4gb brikker som passer på Finn.no eller er dette relativt sjeldne greier pga at det må være 100% match med alle de tallkodene o.l? Hva med 8gb vs 4gb, vil dette merkes nevneverdig, altså er det verdt investeringen å gå for 8gb om jeg i tillegg skaffer meg en SSD? Ikke spesielt gira på å kjøpe noe på ebay med ukesvis leveringstid. Dette må da gå an å få tak i her på herberget? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå