Gå til innhold

Denne elektriske edderkopp-ATVen skal kunne ta deg fram overalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evt folk som har skadet rygg etc etc å ikke lenger kan gå selv? Men som fortsatt synes det beste i verden er å få "bevegd" seg i naturen? 

Kunne ha nevnt i fleng grupper denne kunne være bra for. 

Endret av Duriello
  • Liker 5
Lenke til kommentar
mixtape skrev (1 time siden):

Klarer det samme enkelt med sykkeln min og beina.. Men, enten er den for

overgamlinger, eller en løsning på et problem ingen har.

Du har virkelig innsikt i andres hverdag.... Tenk deg litt om og prøv å se hverdagen til andre som ikke er så heldig stillet som deg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (43 minutter siden):

Du har virkelig innsikt i andres hverdag.... Tenk deg litt om og prøv å se hverdagen til andre som ikke er så heldig stillet som deg.

Tja, hva om du tenker deg litt om og ser for deg hvordan marka blir seende ut etter en flodbølge av slike doninger har fått herje fritt? 'Rullestolversjonen' er forøvrig – i henhold til artikkelen – (foreløpig?) ikke godkjent for bruk på vei. Så da er det utelukkende leketøyet som er godkjent for bruk på vei. Lykkeligvis er den i likhet med ATV i Norge forbudt å bruke i nettopp det terrenget den er bygget for. 

Der jeg bor er det lett å se på terrenget at noe så enkelt som elsyklene har fått slippe til i marka. Røtter og bart berg har tydelige skader av piggdekk, og et utall nye stier er etablert. Dette oppsto først etter el-syklene ble utbredt. Men jeg skal i grunn holde kjeft, for også jeg bruker elsykkel i marka. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det ville vel bli en stor sorg, om noen som er handicappet på en eller annen måte satte små spor etter seg i naturen, for der skal vi bare ha spor etter skogsmaskiner. Slike ligner jo bare på dype bekker i stereo.

Fire sykkelhjul ødelegger

naturen, særlig om det kom ti stykker på samme stien.

Naturen er så hellig at vi vil slippe å bli påminnet om bevegelseshemmedes eksistens der.

Tenk om alle skulle bli bevegelseshemmede,

pføy...

Det kan forekomme sarkasme, ironi, og det som verre er, jeg beklager det ikke!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Må man minne om at stier i diverse utgaver ikke er en ny oppfinnelse, og at stier

også kan gro igjen når de ikke brukes? Bevegelseshemmede gjør ikke større skader i naturen en oss funksjonfriske.

Det er dessuten ikke noen større flodbølge av dem av enn det er av oss andre!

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Naturen er så hellig at vi vil slippe å bli påminnet om bevegelseshemmedes eksistens der.

Tenk om alle skulle bli bevegelseshemmede,

Det kan forekomme sarkasme, ironi, og det som verre er, jeg beklager det ikke!

Der må gjerne forekomme litt sarkasme fra din side, men da må du regne med at der forekommer litt juss fra min side:

En rullestol er i domsavsigelser (som i likhet med all annet rettspraksis tydeligvis er Lovdatas eiendom) for brukerens bein å regne. Forbudet mot motorisert ferdsel i naturen gjelder derfor ikke rullestolbrukere, da de per juridisk fortolkning ikke kjører, men går. På hjul. Igjen forutsatt at denne rullestolen ikke har konstruktiv hastighet over 10 km/t. Da den i så tilfelle likevel er å regne som motorkjøretøy. 

• Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til klima- og miljøministeren — Dokument nr. 15:2643 (2019-2020)

• Høyere rullestolfart – samme promilleregler

Sagt på en annen måte — det er meget ufint å skyve bevegelseshemmedes rettigheter foran seg som påskudd for å få legalisert nok et motorisert leketøy for deg selv. Slikt er på linje med våre politikeres umettelige vilje til å «Think of the children» når nye overvåkningstiltak skal innføres og styresettet dreies ytterligere i autokratisk retning. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Swincar e-Spider» som er godkjent for å kjøre på europeiske veier.

Maksfart er på 30 kilometer i timen. "

Dette er galskap. Om det virkelig er tilfelle, så vil det trolig øke antall ulykker.

Ønsker man å ødelegge naturen ved slippe dette løst i utmark, så gjør man en stor tabbe.

ATV-er burde bli forbud med begrenset bruk kun for spesielle grupper og i spesielle områder. Det er allerede for mange spesielt i nordlig del av landet, de er i ferd med å ødelegge et område på størrelse med Danmark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (20 minutter siden):

En rullestol er i domsavsigelser (som i likhet med all annet rettspraksis tydeligvis er Lovdatas eiendom) for brukerens bein å regne. Forbudet mot motorisert ferdsel i naturen gjelder derfor ikke rullestolbrukere, da de per juridisk fortolkning ikke kjører, men går. På hjul. Igjen forutsatt at denne rullestolen ikke har konstruktiv hastighet over 10 km/t. Da den i så tilfelle likevel er å regne som motorkjøretøy. 

Da må den selges som rullestol, som vil begrense hvor mye de selger.
Denne selges som ATV, da andre land ikke har like strenge lover som Norge..

Terrengsyklister og gående gjør mer skade enn snøskutere, men snøskutere er tilnærmet bannlyst...

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Terrengsyklister og gående gjør mer skade enn snøskutere"

Svar til Dubious;

Jeg ønsker ikke terrengsykler i utmark, men din kommentar angående gående, virker ikke så veldig troverdig, men det den kommersielle turismen kan selvsagt by på problemer og bør reguleres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
hoj skrev (15 minutter siden):

"Terrengsyklister og gående gjør mer skade enn snøskutere"

Svar til Dubious;

Jeg ønsker ikke terrengsykler i utmark, men din kommentar angående gående, virker ikke så veldig troverdig, men det den kommersielle turismen kan selvsagt by på problemer og bør reguleres.

Nylig vært artikler om gående som har laget stier som ser ut som motorveier..

De går opp en sti, som blir gjørmete, så de går lengre til siden, så blir den gjørmete, og sånn fortsetter de, til det er flere meter med gjørmehull.

Lenke til kommentar

"den kommersielle turismen kan selvsagt by på problemer og bør reguleres"

Svar til Dubious; Jeg har allerede svart på dette; Den kommersielle turismen og dertilhørende flytrafikk, bør begrenses..

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (2 timer siden):

Der må gjerne forekomme litt sarkasme fra din side, men da må du regne med at der forekommer litt juss fra min side:

• Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til klima- og miljøministeren — Dokument nr. 15:2643 (2019-2020)

• Høyere rullestolfart – samme promilleregler

Sagt på en annen måte — det er meget ufint å skyve bevegelseshemmedes rettigheter foran seg som påskudd for å få legalisert nok et motorisert leketøy for deg selv. Slikt er på linje med våre politikeres umettelige vilje til å «Think of the children» når nye overvåkningstiltak skal innføres og styresettet dreies ytterligere i autokratisk retning. 

Om din juss skulle bety noe negativt for meg så kan jeg berolige med at den er helt grei. Har selv hatt medlem i nær familie som benyttet motorisert rullestol.

Det er noe som heter universell utforming, den er vanskelig å utforme i naturen, men hjelpemidler kan gjøre en forskjell der som ellers. 

Når noen nærmest fremstiller det som at bevegelseshemmede skal gjøre så forbasket større skade på naturen enn andre blir det latterlig.

At det skulle kunne bli flodbølger av dem

er en diskriminerende og fornærmende uttalelse som det er godt innafor å protestere på.

Det bør vere velkjent at vi har en hastighetsbegrensning på10 km.t. for motoriserte rullestoleter her til lands. Og at andre land kan ha 15 km.t. f.eks. Sverige.

Leketøy har jeg ikke nevnt.

Lenke til kommentar

Tror det er kanskje 7 år siden jeg så en omtale og video av denne edderkoppen. Gjengen bak må virkelig ha stayerevne, så kudos for det. Husker ikke om det var en fungerende prototype som ble testkjørt eller om det var en modell som var på shakedown før produksjon. Men da ble det sagt at den skulle i produksjon. Tenkte da at det sikkert ville bli et fint hjelpemiddel for bevegelseshemmede. Men har ikke sett noe fra selskapet siden, så morsomt å se at de fortsatt holder koken. 

Angående snøscooter debatten så tror jeg kanskje vi får oss en overraskelse om noen år når også snøscooteren er blitt elektrisk og nesten lydløs. For jeg ser virkelig ikke bort fra at anorakmafiaen fortsatt vil rope opp om hvor forferdelig snøscooter er og hvordan det ødelegger for villmarkslivet. Lurer på om det egentlig er en slags forbitrelse over at de har strevd seg "over sjø og land" til fots eller på ski i time etter time og er dausliten, skjelven og svett når de skal ta sine insta pics. Og da kan det naturligvis provosere om det kommer en jypling på snøscooter til samme plass. Fresh og fin i formen uten svette armhuler og tung pust. 

Det er rart at vi ikke har klart å få en ordning på dette med snøscooter. For vi har vel strengt tatt villmark nok til at det burde være mulig å ha både folk på ski og snøscooter med på forskjellige plasser? Kanskje krigen stilner når snøscooteren blir elektrisk og lydløs? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mixtape skrev (19 timer siden):

eller en løsning på et problem ingen har.

Ikke undervurder hvor mange som kjøper løsninger på problemer de ikke har. Bare ta en kikk rundt i dine egne skuffer, skap, boder og garasje og vurder om du egentlig hadde behov for alt du finner der. ;)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

True that Simon1. Vi har vel alle noen dårlige impulskjøp på samvittigheten. 

Selv om dette er en sak mange kan trenge feks pga helseutfordringer så er det brått også et kjøretøy noen vil ønske å ha bare som et leketøy og det er jo helt greit det. Den ser jo ut til å være morsom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...