Bjerknez Skrevet 30. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Det er enkelte som mener at så fort jeg kobler til en power supply så vil jeg se "the magic smoke". Det er fullt mulig, men jeg kan ikke se det selv og den som mener det har ikke svart på en uke, så derfor spør jeg dere her inne. Her er koblingsskjemaet: Å her er kretskortet slik det vil se ut, slik at dere har et mer visuelt holdepunkt. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Du har en kortslutning mellom VCC og jord via en diode. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Chris93 skrev (12 minutter siden): Du har en kortslutning mellom VCC og jord via en diode. Jeg klarer fortsatt ikke å se det faktisk.... Kunne du vært mer spesifikk? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Litt vanskelig når du ikke har annontert komponetene dine, men jeg skal gi det et forsøk. Det er dioden koblet til jord oppe i høyre hjørne, litt til venstre for RGB output Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Chris93 skrev (2 minutter siden): Litt vanskelig når du ikke har annontert komponetene dine, men jeg skal gi det et forsøk. Det er dioden koblet til jord oppe i høyre hjørne, litt til venstre for RGB output Ja, jeg ser hvilken diode du mener. Jeg satt denne der for å sikre meg mot "reverse polarity". Jeg har sikkert missforstått, men tror jeg trenger en forklaring... Det går nok opp for meg etter hvert Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Joda, den bekytter mot det, men under normale omstendigheter så er det en kortslutning mellom VCC og GND Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Men vil ikke strømmen gå til jord gjennom denne dioden, men ikke omvendt? Hvordan kan dette være kortslutning? Tror jeg kanskje har oversett noe helt grunnleggende her... Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Jo, all strømmen går til jord også går sikringen din. Forenklet sagt så er dioden bare en ledning i lederetning. Og slik som du har tegnet har du mer eller mindre koblet VCC rett til GND Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Du har selvsagt helt rett. Har sett meg helt blind på den løsningen jeg hadde. Da retter jeg opp i det. Takk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2021 Snur du dioden så vil sikringen ryke hvis du bytter om + og -. Hvis du ikke allerede har funnet ut av det. En ganske vanlig krets i mye småelektronikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå