LMH1 Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) https://www.tu.no/artikler/utviklet-alternativ-til-diesel-fikk-kjemperegning/244318 https://www.bygg.no/kullkraftprodusert-bioetanol-fritas-for-avgifter/17599!/ https://www.greencarcongress.com/2011/08/tu103-20110828.html Finnes det drivstoff som forurenser mindre og kan gi billigere priser? Endret 29. juli 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 Frityrolje. Eventuelt plantebasert olje. https://www.tu.no/artikler/kjorte-20000-km-pa-frityrolje/244885 - Kan fås gratis hos mange gatekjøkken rundt omkring i norge. https://en.wikipedia.org/wiki/Vegetable_oil_fuel 4 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Steg 1: Bestill her https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview Steg 2: Lukk PCen. Glem alle bekymringer angående bil og utslipp. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Wisd0m skrev (11 minutter siden): Steg 1: Bestill her https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview Steg 2: Lukk PCen. Glem alle bekymringer angående bil og utslipp. Sitat Automatisk kjøring i bygaterFunksjonene vi tilbyr i dag krever at sjåføren til enhver tid har kontroll over kjøretøyet, og gjør ikke bilen selvkjørende. På grunn av dagens regelverk vil du måtte bruke for eksempel blinklyshendelen for å aktivere visse funksjoner. Av samme grunn er rekkevidden og manøvrerbarheten ved bruk av Summon begrenset.For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.Mens vi utvikler nye funksjoner vil Teslaen din forbedres kontinuerlig gjennom trådløse programvareoppdateringer. Seriøst betale 534 900 + kr. 59.600 blir nesten 600 000 og da har man knapt garanti for verditap eller service? Hvis man sier 15 000 årlig i service sier litt hvor god bil det er? Selv tror jeg basert på prisen ville vurdert leie en stund før man eventuelt vurder, husk man må på mange bilturer for slik bil er lønnsomt hadde den gått i 8 år uten service eller mangellapper på eu kontroll men tviler. Men med tanke på Frityrolje. Eventuelt plantebasert olje er ikke risikoen for at oljen tetter seg eller funger dårligere om vinteren? Hvorfor gjør ikke bilprodusenter mere å jobber med dette? Er jo elbil selgerne som tjener penger på disel\bensin er dyrt. Men prisen vil jo ramme forbrukeren ikke produsenten. Dere må gjerne si hvor mye man sparer på teoriprøven og førerkortprøven på selvkjørte funksjoner? Sitat All funksjonalitet for Basic Autopilot og Enhanced Autopilot. Trafikklys og stoppskiltkontroll Kommende: Automatisk kjøring i bygater Men tviler på staten veivesen vil ingå egen teoriprøve for oppkjøring for selvkjørte biler? Er mulig man kunne slippe gir\blinklys og få mindre kostnad med forsikring men hvor mye? Endret 30. juli 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 2 minutes ago, LMH1 said: Seriøst betale 534 900 + kr. 59.600 blir nesten 600 000 og da har man knapt garanti for verditap? Du, atte. Biler faller i verdi. Det er konsekvens av at de har begrenset levetid på rundt regnet 10-15 år. Det er fundamental økonomi, og alle biler har det. Men jeg fatter fortsatt ikke hva du vil frem til? Har du tenkt å kjøpe deg bil? Da må du akseptere verditap, uansett hvilken bil du kjøper. Men elbil vil nesten garantert være billigst totalt sett. Hvor mye kommer an på bruken din. Har du ikke tenkt å kjøpe bil? Ok, så ikke kjøp bil da. Da er heller ikke verditapet interessant. 7 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2021 barfoo skrev (1 minutt siden): Du, atte. Biler faller i verdi. Det er konsekvens av at de har begrenset levetid på rundt regnet 10-15 år. Det er fundamental økonomi, og alle biler har det. 15 år er lang til faktisk men går ikke 15 år uten service tror det er hvert 3 år krav om eukontroll på nye biler, eldre er annen hvert år? Med mindre produsenten finner feil som gjør de tilbakekaller biler. Selv om de har 15 år levetid så gir fleste bilprodusenter kun 8 års reklamasjon avhening av kjørelengde etc. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 4 minutes ago, LMH1 said: 15 år er lang til faktisk men går ikke 15 år uten service tror det er hvert 3 år krav om eukontroll på nye biler, eldre er annen hvert år? Helt rett. Du må vedlikeholde bilen. Det er felles for alle biler. Vedlikeholdskostnad for elbiler er lavere enn for fossile. Igjen; skal du ha bil eller skal du ikke? Skal du ha bil er vedlikehold del av det, uansett hvilken bil du kjøper. Det er ingen som forsøker å benekte at bil koster penger. 6 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Sitat Helt rett. Du må vedlikeholde bilen. Det er felles for alle biler. Vedlikeholdskostnad for elbiler er lavere enn for fossile. Igjen; skal du ha bil eller skal du ikke? Skal du ha bil er vedlikehold del av det, uansett hvilken bil du kjøper. Det er ingen som forsøker å benekte at bil koster penger. Ja men hva ville du valg? hvorfor velger du det? tesla er jo høy morderne men tror de som velger det er mere for å skyte over bilen sin samme med audi og BMW vil ha noe som skiller seg ut, de som kjøper f.eks billig bil som nissan og leaf gjør det mest for handle på butikken ikke lengere ferie størst sansynlig, har lite erfaringer, men vet nok service ofte er det som koster. Mange har ikke konkuranse bare de gamle bilene med disel\bensin fordi de er mere ISO standard der for deler. Så man kan kjøpe på biltema. Grunnen for mange kjøper elbil er nok frykten for at prisene på drivstoff økes til 25\50 kr liten og avgiftene og kanskje de vil være mere miljøvenning men kan være kortsiktig problem. Endret 30. juli 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 LMH1 skrev (12 timer siden): ... Finnes det drivstoff som forurenser mindre og kan gi billigere priser? I Brasil bruker man alkohol på bilene. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2021 linux-fan skrev (Akkurat nå): I Brasil bruker man alkohol på bilene. Er det noe grunn for slik ikke blir testet ut i norge\usa? Eller er det statoil\equnior som betaler dyre dommer å hemligjøre slikt fordi da vil de tape store penger? Hva slags alkohol? Neppe øl eller brennvin. Uansett er det så dyrt på grunn av skatten. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 LMH1 skrev (35 minutter siden): Seriøst betale 534 900 + kr. 59.600 blir nesten 600 000 og da har man knapt garanti for verditap eller service? Du vet at man ikke MÅ kjøpe full fremtidig selvkjøring? Det fine med Tesla er at du kan kjøpe det senere også, og må ikke gjøres når bilen er ny. Kjenner flere som dropper den, da det som følger med er mer enn godt nok for adaptiv cruise kontroll. Tesla får man da fra 350.000,-, og er er av de billigere bilene med god kjørelengde. De har blitt enormt mye bedre på service enn de var for noen år siden, selv om det dårlige ryktet henger igjen. Tesla har også fordelen at de ikke må skaffe jobb til service verkstedene sine med jevnlig kontroller heller, får vel beskjed når man må, og ikke avhengig av spesielle tider eller km etter det jeg har skjønt. Kjører selv eGolf i 5,5år, og det var vel vært service utgifter, med reperasjon og EU kontroll, som vel gir ett gjennomsnitt på 5-6000,- i året. Samt ca. 1/3 i utgifter til drivstoff. Og så er elbil langt bedre å kjøre også enn vanlig bil i det hverdagslige. Er jo bare å se her rundt ca 24 min inn når hun kjører Elbil for første gang: 2 Lenke til kommentar
oyoygard Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) 40 minutes ago, LMH1 said: Hva slags alkohol? Bioetanol. 39 minutes ago, LMH1 said: Er det noe grunn for slik ikke blir testet ut i norge\usa? Quote Norge har et omsetningskrav for biodrivstoff til veitransport. Hovedkravet innebærer at de som selger drivstoff (omsettere) må sørge for at 24,5 prosent av drivstoffet de omsetter til veitrafikk i 2021 er biodrivstoff. https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/fornybar-energi/biodrivstoff/ Endret 30. juli 2021 av oyoygard 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Bioetanol (flexfuel) krever ofte ombygging. LMH1 skrev (39 minutter siden): Er det noe grunn for slik ikke blir testet ut i norge\usa? Eller er det statoil\equnior som betaler dyre dommer å hemligjøre slikt fordi da vil de tape store penger? Hva slags alkohol? Neppe øl eller brennvin. Uansett er det så dyrt på grunn av skatten. Fordi det er dyrt, ikke spesielt miljøvennlig, krever ombygging av biler og har lavere energitetthet. Det er ikke alkohol for konsum, så det er dermed ingen alkoholavgifter på E98. Men det er fortsatt dyrere enn vanlig bensin, og ikke spesielt mye mer miljøvennlig. 2 Lenke til kommentar
oyoygard Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Quote Bensinkvaliteten 95-oktan inneholder i dag cirka 5 prosent bioetanol. https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/fornybar-energi/biodrivstoff/ 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2021 https://resett.no/2019/11/22/drivstoff-snart-30-kroner-literen/ https://www.aftenposten.no/norge/i/woA5n/prishopp-paa-biodrivstoff-naa-gaar-transportkjempene-tilbake-til-fossil https://www.veier24.no/artikler/oker-prisen-pa-hurtiglading-pa-grunn-av-lite-bruk-blir-dyrere-enn-a-fylle-diesel/440396 så blir vel ikke billigere? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Billig drivstoff er en ting. Men hva hjelper det når driftskostnaden totalt sett løper i taket (type Tesla). Jeg syns det er ganske flåsete at folk diller & daller med Tibber, smart-apper og diverse smarthus-løsninger for å "spare", da engangskostnaden + driftsutgiftene slik som service og vedlikehold på f.eks. Tesla dreper besparelsen så det holder. At Tesla kombinert med Tibber er bra for lommeboka må være tiårets største myte. Men så innehar Tesla-eiere ofte en nærmest religiøs overbevisning om det motsatte. Min erfaring er at det lønner seg å kjøpe en gammel "drittbil" til type 20 000 som nylig har passert eu-kontrollen. Deretter bare kjøre til det nærmest sier stopp (kun ta oljebytte som service, og det som er viktig for sikkerheten). Men her er det mange fallgruver. - Høy grad av uforutsigbarhet ved kjøp. Krever litt kompetanse når man skal gå over bilen... - Lav pålitelighet. Du må regne med typiske ting som rare lyder, svetting/lekkasjer o.l. - Lavere sikkerhet. Nye biler har en konstruksjon som er tryggere enn eldre biler. Til gjengjeld er det billigere å fikse gamle biler selv. Man trenger ikke koble til en romstasjon av tekniske duppeditter for å kjøre diagnoseverktøy på elektronikken. Det holder ofte med en skiftenøkkel. 😜 Jeg tror også at leasing (leie) av bil ofte kan lønne seg. Tar man høyde for verditap på en nyere bil og lignende. Kan det i mange tilfeller lønne seg å lease istedenfor å leie. Eller hva med en slik? https://billink.no/page2_iframe.php?id=&butikk=mbn&status=&annonse_id=354929&nytt_vindu= 0,36 liter mila.... 😂 5 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Fyll bensin eller diesel som vanlig, men kjør økonomisk og bruk bilen mindre. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Kris85 skrev (31 minutter siden): Eller hva med en slik? https://billink.no/page2_iframe.php?id=&butikk=mbn&status=&annonse_id=354929&nytt_vindu= 0,36 liter mila.... 😂 Slik vil selv med en person til sverige eller være stor ulempe. Man får jo https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=223286310 Er jeg bare uerfaren eller virker giret litt spesiel begynner å lure om det er ekte automatgir eller kun for hvis manuelle giret ikke virker? aldri sett slik gir en gang? Man får vel neppe med hurtiglader for smartelefoni og støtte for 100 watt ladning for xiomi mobiler men tror en slik bil muligens kan lønne seg men vet ikke om EU godkjent betyr man ikke må regne med store feil? Gir kan jo være slitt og bremser så det kan fort bli dyrt etter 2023. Nå vet jeg heller ikkeCO2-utslipp 221 g/km men tror man fort må regne med 1 liter per mil. men tar vel mye drivstoff og kan bli dyrt etter EU godkjent til 07.07.2023 Finnes det useriøse eugodkjenning eller ville dere ikke kjøpt slik bil? Er jo billig en inkluderer neppe forsikring for ekstra kostnader for naf medlemskap og skader som følge av mangler. Endret 30. juli 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 (endret) Det har vel i mange år vært mulig å kjøpe eller bygge om biler til gass drift (LPG). Om dette er aktuelt fortsatt vet jeg ikke. Koster å bygge om en bil så drivstoffet må i tilfelle være billig, der må være fyllestasjoner, og en må kjøre en del for å tjene inn ombyggingen. Gass eller bensin? (aftenposten.no) Godkjenning av kjøretøy ombygd til gassdrift | Statens vegvesen GassDrift.no: Bilgass Endret 30. juli 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå