Kajac Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 (endret) RJohannesen skrev (47 minutter siden): 10 000 i bompenger er 27 kr om dagen, noe som man lett kan oppleve om man bor nær en større by. Langt ute på landet kan det bli mindre, men da kjører man gjerne ennå mer og bruker mer drivstoff. Hadde bompengene kun vært 27 kroner dagen skulle jeg ikke ha klagd. Frem til i fjor vår bodde jeg på Askøy og jobbet på Laksevåg. Ca. 20 minutter med bil. Jeg måtte igjennom to bomstasjoner, totalt ca. 50 kr. dagen. Når jeg byttet jobb til litt nærmere sentrum ble det plutselig 60 kr. tur og 40 kr retur. Altså 100 kr dagen (pluss parkering, noe arbeidsgiver ikke betalte). For en kjøretur på ca. 25 minutter. Brukte vel ca. 30 000 i året på bompenger den gangen. Forsøkte med buss; den gikk én gang i timen og brukte 1 time og 40 minutter pr. vei. Sier seg selv at det ikke er holdbart. Bompenger er ene og alene grunnen til at jeg kjøpte elbil. Nå koster det 4 kr i stedet for 20 til vanlig, og 8 i stedet for 40 i rushtiden. Endret 10. august 2021 av Kajac 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. august 2021 Forfatter Del Skrevet 11. august 2021 (endret) Ja men er vel ikke bompenger og pris på lading som er størst problemer: https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708 Sitat Batteripakker på 24 kilowattimer skal selges for omtrent halve prisen. I Japan skal en slik koste 300.000 yen, eller omtrent 21.800 kroner. Til sammenligning koster et nytt batteri 650.000 yen (47.200 kroner). Hadde det vært slik på alle biler så, men tviler på om noen gjør feil på ladere eller ligdene å blande DC og AC ladning så degrader batteriet fort. Så prisen på nytt batteri er ofte det som gjør elbil til dyr invistering. Nissan har vel billig men spørs om det er slik på alle elbiler og om noen tar overpris for er vel ikke råd til å selge slik til alle kunder. Biler blir fort skrotet hvis det blir over 50 000 kr i reprasjon og utgifter særlig bruktbiler. Endret 11. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 57 minutes ago, LMH1 said: Hadde det vært slik på alle biler så, men tviler på om noen gjør feil på ladere eller ligdene å blande DC og AC ladning så degrader batteriet fort. Så prisen på nytt batteri er ofte det som gjør elbil til dyr invistering. Nissan har vel billig men spørs om det er slik på alle elbiler og om noen tar overpris for er vel ikke råd til å selge slik til alle kunder. Hæ? Setningene gir ikke mening. Blande AC og DC? Degraderer batteriet? Dette er ordsalat som er umulig å tolke. 5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå