Gå til innhold

xp2500 @ 2300mhz uten å sette opp vcore

granhus

Anbefalte innlegg

jeg fikk min lille snusk igår.. xp2500, 1024mb corsair ddr400 LL og abit nf7-s v2

idag måtte jeg prøve å klokke litt.. tok det gradivs og rolig.. nå står den på 200 x 11. har en TT Volcano 11 som går ved 2500rpm og cpu ligger på 52 grader. har ingen casefans bortsett fra psu. har ikke satt opp vcore siden alt virker stabilt.

fikk forresten 210 på cpumark.

høres dette normalt ut for dere elite-overklokkere? :)

EDIT: måtte endre tittelen etter litt mer testing :)

Endret av granhus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vel på ingen måte en "elite-overklokker", men jeg vet såpass til å si at du har fått en rimelig bra cpu om den klokker til xp3200 på default vcore. Om du i tillegg nå disabler "thermal throttling" så tror jeg ganske sikkert du vil komme enda lengre! Stå på, og ikke gi deg før varmen stopper deg :cool:

Lenke til kommentar
Er det Prime-stabilt da? XP2500 på 2,2 med 1,65v = middels CPU, 2,3 = god CPU.

Men det varierer hvor bra de skalerer med høyere spenning.

skalerer? hmm, mulig jeg ikke er helt med, men hva vil det si?

har kjørt noen spill, d3mark og cpu mark. virker 100 prosent stabilt til nå. hva kan jeg ellers teste med.. super pi 1m, den stresser vel cpu en del..

Endret av granhus
Lenke til kommentar

Den beste testen man kan bruke etter hva jeg vet, er Prime95, om du søker på google etter prime95+download finner du det. Om maskinen din klarer 1 time på den mest intense testen(max heat, power consumption) er den i mine øyne stabil nok, er sikkert mange som har delte meninger om dette, men 1 time bør holde til å spille f.eks quake3 eller cs til du ser mannen med ljåen. En annen ting du burde gjøre er som jeg sa å disable thermal throttling, og kanskje FSB spread spectrum disabled også, da vil du kunne klokke fsb lengre og da også cpu lengre(går ut ifra cpu'en din er MP låst siden du sier du fikk "snusken" :) din igår). Men om du klarer 2.2ghz med cpu-interface enabled(veldig viktig at du har denne enabled for ytelse), thermal throttling 50% som er default og standard vcore tror jeg du kan komme en god del lengre om du disabler thermal throttling og FSB spread spectrum.

Du sier du bruker Abit NF7-s hovedkort, da har jeg et program som er midt i blinken for deg: 8rdavcore

<- tidligere kalt nf7vcore. Håper dette hjalp deg litt på vei :)

Lenke til kommentar

Hvor høy hastighet den vil nå med en viss økning av vcore.

Kan ta et eksempel. Ta en CPU som har standarhastighet på 2 GHz med 1,65v. Den når 2,1 med 1,75v, 2,2 med 1,85v og 2,3 med 1,95v. Da skalerer den lineært. Men en annen CPU av samme type når kanskje 2,1 med 1,65v, men må opp på 1,95 for å nå 2,2. Denne skalerer da annerledes. I virkeligheten er forskjellene store.

Lenke til kommentar

nå har jeg testet litt.. gjorde som du sa menT4l i biosen.

har ikke testet noe enda, tar det i morgen. men systemet er nå følgende:

cpu: 11 x 210.

ram: 2-2-3-6

vcore: 1.65

ca 54 grader idle (cpufan: 2500rpm av 4500rpm)

lurer på en ting i bios. agp står låst på 66. er pci låst på 33 ?

2300mhz, blir det xp3400 eller noe?

liker denne prosessoren bedre å bedre :green:

Lenke til kommentar

Du har vært ganske heldig med den prosessoren der :)

Jeg må ha vcore på 1,825 for i det hele tatt å komme inn i windows med cpu på 11 x 200.

Er det noen her som vet hvorfor pc` en min ikke starter opp hvis jeg setter den til 1,850v på vcore?

Må da resette bios.

Lenke til kommentar

har skrudd sammen 2 maskiner i senere tid med xp2500+ og Abit NF7 v2.0 og begge greide å kjøre som xp3200+ (11x200) med standard vcore.

Så fra mitt synspunkt så greier de fleste xp2500+ cpu'er 3200+ på standard vcore eller med mindre økninger

Lenke til kommentar

nå prøvde jeg å kjøre Prime95. fikk fatal error etter 2min. så gikk jeg i bios og satte opp vcore ett hakk. fra 1.650 til 1.675 (men cpu-z viser 1.650)

nå kan jeg kjøre prime95 så lenge jeg vil. eneste haken er at jeg ikke liker tempraturene. 55 grader idle og 67 grader load (når prime kjøres).. har satt shutdown på 70 grader.. vet jo den tåler mer men det er ikke vits å tøye tempratur-grensene..

Endret av granhus
Lenke til kommentar

nå kjører jeg 11 x 220 (står 2425mhz i cpu-z) men nå får jeg ikke kjørt prime-testen. 'fatal error: hardware failed' har satt opp vcore til 1.725 fordi super pi ikke ville kjøre ved lavere vcore.

alt annet virker stabilt.

CPUmark: 232

3Dmark: 14000+ (med POV GF4ti4800 @ max oc)

AIDA32 ram benchmark: read/write 3366/1399 (mb/s)

Super PI 1M: 42sec

har jeg møtt veggen nå?

er det vits å prøve å øke ddr-volt eller chipset-volt? eller skal jeg bare prøve høyere vcore?

(er egentlig fornøyd nå. hadde ikke forventa å få overklokka så mye, men det er jo så sabla moro :w00t: )

Lenke til kommentar
Du har vært ganske heldig med den prosessoren der :)

Jeg må ha vcore på 1,825 for i det hele tatt å komme inn i windows med cpu på 11 x 200.

Er det noen her som vet hvorfor pc` en min ikke starter opp hvis jeg setter den til 1,850v på vcore?

Må da resette bios.

Har hatt et lignende problem, men ved å sette ned FSB og øke multiplier istedet så når jeg fint over 2V Vcore.

NF7-S V2.0

XP2500+

1X 512 MBTwinmos PC3200 m/Winbond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...