Gå til innhold

Hva er verst, begrepet snikislamisering eller begrepet islamofobi?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

For noen år siden gikk det en sak i svenske aviser om en høygravid kvinne fra Midtøsten som ble angrepet og sparket av en "skinhead" midt på gata i ettermiddagstrafikken med fullt av folk i et innvandrertett og fredelig område. Hun ankom legevakten der de så blåmerker etter spark i ryggen og slag i ansiktet. Politiet søkte etter gjerningsmann og etter vitner. Sosiale media eksploderte av anklager og stygge angrep på alt og alle. Lenge.  Et par mistenkte ble oppsøkt men hadde alibi.

Så begynte det hele å bli veldig rart. Det var ikke blod på gata eller i oppgangen, men bare inne i leiligheten til ekteparet. Det var ingen vitner til hendelsen på tross av masse folk i gata. Vitner hadde sett kvinnen hjemme i gata gående inn i oppgangen og opp trappa på det gjeldende tidspunkt og hun så helt fin ut. Skinheads var aldri observert av noen der noen sinne, fordi de ville trolig blitt angrepet. 

Så meldte ambulansepersonellet sin bekymring. De var blitt overhøvlet av ektemannen da de hentet kvinnen og hun virket skremt. Han snakket inntrengende på arabisk til henne lenge, og ingen forsto hva han sa. 

Saken dødde ut mens politiet fant ut at ektemannen var gjerningsmann. Ingen meldinger om fakta ble sendt ut og ingenting skjedde i sosiale media. Inntil en frittalende nettavis fikk tips av en utro politi og en utro tilskuer. Hva som skjedde med ektemannen vet ingen. Saken var 100% død da det viste seg å ikke være en skinhead.

Moralen? Sosiale media kan være farlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (36 minutter siden):

Saken var 100% død da det viste seg å ikke være en skinhead.

Moralen? Sosiale media kan være farlige.

Det vrimler med slike historier. Hvis det ikke fins rasisme og rasistiske angrep - slik woke-bermen ønsker seg over alt på jord - så får de finne opp noen.

https://www.vg.no/rampelys/i/g7G0rB/skuespiller-jussie-smollett-tiltalt-for-falsk-forklaring

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ble kalt rasist da jeg hevdet at Groruddalen burde ha første prioritet for vaksiner sammen med gamle og syke. Da blir de mest aktive smittesprederne eliminert og de mest utsatte beskyttet. Smittespredere gjør andre syke. 

Noen uker etterpå er ikke noe gjort, og så kommer helsepersonell på banen for å opplyse at det ligger veldig mange gamle fra Groruddalen på sykehusene.

At jeg uttrykte bekymring for gamle pakistanere ble tolket til falskneri. Krokodilletårer.

Da det viste seg at det var rett, fikk jeg ikke medhold. Ingen var interessert i de gamle, bare de evt holdningene til dem. Brikker i et spill. Nå er de døde glemt. Det er ikke mange gamle, lungesyke og hjertesyke igjen å bekymre seg for i den dalen nå. Mange reiste til Pakistan av frykt for smitte. Det var heller ikke så lurt.

Det var som å snakke til en vegg. Etterpå holder alle klokelig kjeft.

Læringskurven har vært bratt, men hadde vært mye brattere og bedre om alle fordommer og støy ikke var der.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Jeg tviler ikke. "Rasist" er blitt et trylleord. Du kan gjøre hva faen du vil, bare du kaller motstanderen rasist. Det er et trumfkort, for det går ikke an å verge seg mot det. Det nytter ikke å si "jeg er faktisk ikke rasist" for da kommer Snikpellik og lignende med SNL-definisjonen sin. Det burde man vite i 2021, nemlig. At ordstammen helt tydelig er avledet av rase og etymologien tilsier at ordet omhandler rase, altså etnisk arv og genetikk, spiller ingen rolle. Rasist = diskriminering av X, hvor X godt kan være religion, nasjonalitet eller noe annet.

Fatter og begriper ikkje kvifor "woke" bermen på høgresiden, har så vanskelig med å fatte kva rasisme faktisk er. Det handler om å sjå på andre mennesker som mindreverdt, på bakgrunn av deiras rase, etnisitet, religion, opprinnelse. 

Jøder er heller ikkje ein rase. Men jødene opplevde rasisme, på bakgrunn av at dei var nettopp jøder. Dei var sett på som mindreverdt nettopp på bakgrunn av at dei var jøder. Dette er historikk 101. Sjøl om du så gjerne har lyst å lire ifra deg rasisme, så lenge du ikkje angriper spesifikt rase.

Kritikk av religion er ein heilt annen ting. Dette er å angripe, kritisere ideer. Har ingenting med å kritisere mennesker. Islam kritikk handler om å kritisere Islam. Islam er ein ide. Eit konsept. 

Driver ein med kritikk mot muslimer, kritiserer ein mennesker. Det er forskjellen. Om du måtte ha det inn med teskje.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dart skrev (5 minutter siden):

Jeg ble kalt rasist da jeg hevdet at Groruddalen burde ha første prioritet for vaksiner sammen med gamle og syke.

Men kvifor meinte du at Groruddalen burde ha første pri? Du forklarer ikkje kvifor du meinte akkurat denne demografien var mest utsatt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (14 minutter siden):

Jøder er heller ikkje ein rase. Men jødene opplevde rasisme, på bakgrunn av at dei var nettopp jøder. Dei var sett på som mindreverdt nettopp på bakgrunn av at dei var jøder. Dette er historikk 101. Sjøl om du så gjerne har lyst å lire ifra deg rasisme, så lenge du ikkje angriper spesifikt rase.

Finnes et eget ord for jøde-hat, anti-semetisme. https://snl.no/antisemittisme

Og det du nevner er diskriminering. Du mangler bare et par diskrimineringer til, så har du nesten alt under rasisme...

> Da blir de mest aktive smittesprederne eliminert og de mest utsatte beskyttet.

Var vel det at Dart skreiv tidliggere... store smittetall i øst-Oslo....

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

rasisme faktisk er. Det handler om å sjå på andre mennesker som mindreverdt, på bakgrunn av deiras rase, etnisitet, religion, opprinnelse.

Det er på det tredje ordet der hele begrepet klapper sammen for meg. Religion. Alle de tre andre er greie, for det har med uforanderlige aspekter man er født med å gjøre. Gener. Man velger ikke genene sine, og man kan aldri endre dem. Altså er det forkastelig å diskriminere noen på grunnlag av noe som er uforskyldt, medfødt og ikke mulig å endre.

Religion velger man selv, det er ikke medfødt, og man kan endre det. At å kritisere religion (eller andre livsanskuelser) skal falle innunder rasismebegrepet er ekstremt vanskelig å forstå for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (Akkurat nå):

Det er på det tredje ordet der hele begrepet klapper sammen for meg. Religion. Alle de tre andre er greie, for det har med uforanderlige aspekter man er født med å gjøre. Gener. Man velger ikke genene sine, og man kan aldri endre dem. Altså er det forkastelig å diskriminere noen på grunnlag av noe som er uforskyldt, medfødt og ikke mulig å endre.

Religion velger man selv, det er ikke medfødt, og man kan endre det. At å kritisere religion (eller andre livsanskuelser) skal falle innunder rasismebegrepet er ekstremt vanskelig å forstå for meg.

Om ein ser på muslimer som mindreverd fordi dei er religionstroende, då Islam, er dette rasisme, då ein angriper, behandler, ser muslimer som mindreverdt, istadenfor å kritisere Islam, ideen. Det å kritisere Islam, er ikkje det samme som å kritisere muslimer.

Eg poengterte jo nettopp dette.

"Jøder er heller ikkje ein rase. Men jødene opplevde rasisme, på bakgrunn av at dei var nettopp jøder. Dei var sett på som mindreverdt nettopp på bakgrunn av at dei var jøder. 

Kritikk av religion er ein heilt annen ting. Dette er å angripe, kritisere ideer. Har ingenting med å kritisere mennesker. Islam kritikk handler om å kritisere Islam. Islam er ein ide. Eit konsept. Muslimer er mennesker"

Det å være muslim er veldig likt med det å være jøde. Det handler ofte om meir enn religion. Det handler om kultur, etnisitet, land etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 minutter siden):

Om ein ser på muslimer som mindreverd fordi dei er religionstroende, då Islam, er dette rasisme, då ein angriper, behandler, ser muslimer som mindreverdt, istadenfor å kritisere Islam, ideen. Det å kritisere Islam, er ikkje det samme som å kritisere muslimer.

Eg poengterte jo nettopp dette.

"Jøder er heller ikkje ein rase. Men jødene opplevde rasisme, på bakgrunn av at dei var nettopp jøder. Dei var sett på som mindreverdt nettopp på bakgrunn av at dei var jøder. 

Kritikk av religion er ein heilt annen ting. Dette er å angripe, kritisere ideer. Har ingenting med å kritisere mennesker. Islam kritikk handler om å kritisere Islam. Islam er ein ide. Eit konsept. Muslimer er mennesker"

Det å være muslim er veldig likt med det å være jøde. Det handler ofte om meir enn religion. Det handler om kultur, etnisitet, land etc.

Å si at jøder ikke er en rase, er en sannhet med modifikasjoner. Fra SNL:

Ifølge tradisjonell oppfatning og jødisk religiøs lov (halakha) er kun en person født av jødisk mor å betrakte som jøde, men flere retninger godtar nå også barn med jødisk far som jøder, forutsatt at barnet får en jødisk oppdragelse.

Altså blir man født jøde, og man dør som jøde. Man kan godt være en sekulær jøde, men man er jo jødisk likevel. Jøder har gener som er like hverandre. For eksempel er det en folkegruppe som heter ashkenazi-jøder, som vha DNA-sporing kan bevises å tilhøre samme etniske subgruppe. Fra Wikipedia:

A 2006 study found Ashkenazi Jews to be a clear, homogeneous genetic subgroup. Strikingly, regardless of the place of origin, Ashkenazi Jews can be grouped in the same genetic cohort – that is, regardless of whether an Ashkenazi Jew's ancestors came from Poland, Russia, Hungary, Lithuania, or any other place with a historical Jewish population, they belong to the same ethnic group. The research demonstrates the endogamy of the Jewish population in Europe and lends further credence to the idea of Ashkenazi Jews as an ethnic group. Moreover, though intermarriage among Jews of Ashkenazi descent has become increasingly common, many Haredi Jews, particularly members of Hasidic or Hareidi sects, continue to marry exclusively fellow Ashkenazi Jews. This trend keeps Ashkenazi genes prevalent and also helps researchers further study the genes of Ashkenazi Jews with relative ease. These Haredi Jews often have extremely large families

Jeg syns ikke sammenligningen med muslimer holder vann her. Det fins mange frafalne muslimer, og de blir altså ikke lenger oppfattet som muslimer. På samme måte kan man bli muslim på et hvilket som helst tidspunkt i livet (f.eks. Trond Ali Lindstad). Vil du si at jeg kan bli jøde?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, KarvaBlad said:

Det er på det tredje ordet der hele begrepet klapper sammen for meg.

Enig. Når valg man tar i livet skal presses inn i begrepet da har ordet mistet all betydning. 

Men som du ser på den siden så er det altså 3 personer som har skrevet definisjonen, og det er jo ganske utrolig at 3 personer skal bestemme en helt ny utradisjonell bruk av ordet rasisme for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Minner meg om tannlegen Tim Whatley i Seinfeld som konverterte og "ble" jøde, ifølge Jerry bare for å kunne "få lov" til å fortelle jødevitser. Tror du Seinfeld og Larry David og de andre ekte jødene (som i født av jødiske foreldre innenfor en etnisk subgruppe) så på han som jødisk, eller tror du at de lagde komedie av det fordi det er så bisart og søkt?

bilde.png.be0db6206cbfc93636c27eef2595bbc8.png

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 minutt siden):

Minner meg om tannlegen Tim Whatley i Seinfeld som konverterte og "ble" jøde, ifølge Jerry bare for å kunne "få lov" til å fortelle jødevitser. Tror du Seinfeld og Larry David og de andre ekte jødene (som i født av jødiske foreldre innenfor en etnisk subgruppe) så på han som jødisk, eller tror du at de lagde komedie av det fordi det er så bisart og søkt?

bilde.png.be0db6206cbfc93636c27eef2595bbc8.png

Eg tenker du ikkje burde henge deg for mykje opp i kva som blir skrevet i ein humoristisk sitcom. Derimot det å kun konvertere for å få kunne fortelle jødevitser, er ein gøyal skit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (13 minutter siden):

Enig. Når valg man tar i livet skal presses inn i begrepet da har ordet mistet all betydning. 

Men som du ser på den siden så er det altså 3 personer som har skrevet definisjonen, og det er jo ganske utrolig at 3 personer skal bestemme en helt ny utradisjonell bruk av ordet rasisme for alle.

Staten bruker den samme definisjonen. Det gjør også domstolene og lovverket i Norge. Det er ikke noe helt nytt, selv om det later til å kanskje kunne være det for noen brukere her inne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 minutter siden):

Som er rasisme. På lik linje med muslim-hat.

Her har vi klart å kondensere den logiske feilslutningen ned til åtte ord. Bra. Jøde er en rase (f.eks. den etniske subgruppen ashkenazi-jøder som har påfallende likt DNA), mens muslimer ikke er en rase.

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 minutter siden):

Her har vi klart å kondensere den logiske feilslutningen ned til åtte ord. Bra. Jøde er en rase (f.eks. den etniske subgruppen ashkenazi-jøder som har påfallende likt DNA), mens muslimer ikke er en rase.

Eg har poengtert at du og eg kan konvertere til jødedommen og bli jøder.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Eg har poengtert at du og eg kan konvertere til jødedommen og bli jøder.

Den aller første setningen under Jøder i SNL sier:

Jøder er et folk med opprinnelse i Midtøsten.

(min utheving)

Jeg fastholder at det er dét som menes med ordet jøde i dagligtalen og i vitenskapen (altså genetikken).

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 minutt siden):

Den aller første setningen under Jøder i SNL sier:

Jøder er et folk med opprinnelse i Midtøsten.

(min utheving)

Jeg fastholder at det er dét som menes med ordet jøde i dagligtalen og i vitenskapen (altså genetikken).

Ja jøder har sin opprinnelse i Midtøsten. Det har muslimer også. Så gøy med historie. Lærer du nåke? 

SNL skriver også, at ein kan fint konvertere til jødedommen, og bli jøde. Ueinig? Meiner du at dette ikkje går? Du får ta det opp med millioner av jøder, som har blitt jøde, ofte gjennom å gifte seg med ein jøde.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snikpellik said:

Staten bruker den samme definisjonen. Det gjør også domstolene og lovverket i Norge. Det er ikke noe helt nytt, selv om det later til å kanskje kunne være det for noen brukere her inne.

Nei, de kaller det diskriminering, ikke rasisme.

Noe som er mer treffende.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...