Jotern Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Hei. Noen som vet hva denne feilmeldingen betyr? Motorlampe lyser og «Emissions garage» kommer i display. Farlig å kjøre videre? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Årsmodell, bensin/diesel/hybrid? Hvor langt har den gått? Mye småkjøring/langkjøring? ++ Kan aldri bli for mye detaljer 😉 Uthenting av feilkoder med en OBD-leser vil gi et bedre bilde av feilen. Lenke til kommentar
Jotern Skrevet 27. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2021 NoBo skrev (10 minutter siden): Årsmodell, bensin/diesel/hybrid? Hvor langt har den gått? Mye småkjøring/langkjøring? ++ Kan aldri bli for mye detaljer 😉 Uthenting av feilkoder med en OBD-leser vil gi et bedre bilde av feilen. VW Golf Plus 2007 modell - diesel. Kjørt ca 160 000. Stort sett småkjøring den blir brukt til. Hva er en OBD-leser…? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 2007 er vel helt i grenseland når DPF ble vanlig? Er stygt redd for at det er noe ifbm. DPF eller evt. EGR. OBD2-leser er et diagnoseverktøy for å hente ut feilkoder fra ECU ("hjernen") i bilen. Enkelt forklart har man to typer. Generiske, som funker på de aller fleste biler men som ofte ikke tar mer spesifikke feilkoder. Og modellspesifikke, som kan lese ut modellspesifikke koder som ofte er mer nøyaktige og beskrivende. Førstnevnte koster nesten ingenting. De modellspesifikke er ofte ganske dyre og det lønner seg som regel å ta den på verksted for avlesning i stedet. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Jotern skrev (44 minutter siden): VW Golf Plus 2007 modell - diesel. Kjørt ca 160 000. Stort sett småkjøring den blir brukt til. Hva er en OBD-leser…? Har den ‘Bluemotion’ i modellbetegnelsen så har den DPF - Diesel Partikkel Filter men kan ha det uansett. Småkjøring og dieselbil er… 😕 og spesielt når den har DPF da dette filteret er avhengig av at man kjører lengre turer (mer enn 1 time) for at filteret skal gjennomgå en rensesyklus. Det skjer ofte etter ~3-5000 km. Lenge siden bilen fikk en full service? Hvor ofte skifter du (verksted) olje på bilen? Jotern skrev (1 time siden): Farlig å kjøre videre? Hvis det er DPF (eller EGR) som er i ferd med å gå tett, kan det potensielt skade motoren å kjøre med bilen. Men siden vi ikke vet hvorfor du får meldingen, blir det vanskelig å gi noe godt svar. OBD er en felles standard, på tvers av bilfabrikanter, for kommunikasjon (lesing, nullstilling og programmering) med bilens hjerner. Bilen din har versjon 2, dvs. OBD2/OBD II, og er som @sedsberg skriver. Om du ser for deg å skru/mekke på bilen selv er en god OBD2-leser verdt investeringen. Hvis ikke, kan de fleste verksteder (merke- og uavhengige) lese ut feilkoder. Alternativt at du finner noen i ditt nærmiljø som kan lese ut kodene for deg. Lenke til kommentar
Jotern Skrevet 27. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2021 Takk for gode svar! Ja det er en stund siden bilen har fått full service. Har iblant opplevd at motorkraften forsvinner. Gjerne i bakker. Kan det ha sammenheng med det? Er overhodet ikke aktuelt å skru på egen hånd. Er ganske blank på bil. 😂 Får få den inn. Men forstår jeg det som det kan enten bli rimelig eller veldig dyrt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Selve diagnosen blir neppe spesielt dyr. Så kan du heller bestemme deg etter du har fått prisoverslag på reparasjon. Det er jo en relativt gammel bil så er godt mulig det heller lønner seg å kjøpe en annen, mer egnet bil. Hvis du fortsetter med småkjøring er det ikke usansynlig at du vil få samme feil igjen. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 Jotern skrev (2 timer siden): Men forstår jeg det som det kan enten bli rimelig eller veldig dyrt? Hvis det er DPF som må skiftes, kan det være at det blir 10+ tusen bare for filteret, arbeid i tillegg… EGR blir nok noe rimeligere; 2+ tusen for deler, arbeid i tillegg. Delepriser da ikke originalt men fra tredjepart. Hadde bilen gått det halve, kunne det ha vært at en tvungen rens av DPF hadde gjort jobben men siden den har gått det den har, samt mest småkjøring… Men igjen, spekulasjoner. Ikke sikkert (men sannsynlig) at det er DPF/EGR som må repareres. Få noen til å kjøre en diagnose så vet du mer 😊 Enig med sedsberg, det kan bli dyrt og med en såpass gammel bil, og du ikke ser for deg å gjøre noe selv, så bør du vurdere å ‘cut your losses’ og selge den til noen som ser verdien i den og kan fikse det selv / sende den til opphugging / kanskje fikse problemet nå (DPF/EGR) og så selge(?) Tilsvarende(?) bil på Finn ligger mellom 30’ og 60’ men hva du får for din i ‘feilfri’ tilstand vet ikke vi. Kjøp uansett ikke diesel neste gang hvis det også fremover blir mest småkjøring; det er som nevnt ‘drepen’ for en moderne dieselmotor. Lenke til kommentar
Jotern Skrevet 27. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2021 Mange takk for svar og inputs! Får høre med verksted og se hva det ender opp i. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 Få lest ut feilkoder først får man legger ut om reparasjoner i ti tusen kroners klassen da. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 Jotern skrev (På 28.7.2021 den 0.11): Får høre med verksted og se hva det ender opp i. Med gammel bil bør man ha eller ha tilgang på diagnoseutstyr selv. Den blir dyrt å dra til verksted hver gang det er behov for å lese av koder. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 Hjelper ikke så mye hvis man ikke har kunnskapen eller verktøyene for å faktisk finne og fikse feilen. I tillegg er det mange koder som kan tolkes på mange måter og hvor man trenger videre feilsøking for å faktisk finne ut hva som er galt. F.eks. den gode gamle "Cylinder misfire"-koden. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 30. juli 2021 Del Skrevet 30. juli 2021 Jotern skrev (På 27.7.2021 den 21.28): Har iblant opplevd at motorkraften forsvinner. Gjerne i bakker. Kan det ha sammenheng med det? Det kan like godt være sylindervolum, at motoren er for svak. Men om det er noe tett så merkes det naturlig nok gjerne med høy belastning. Skulle jeg gjettet så ville jeg tenkt meg det var noe med dysene muligens. Skal du skifte oljen snart så kjør på med QMI motorrens så kanskje det kan hjelpe på. Hadde uansett skiftet oljen og filteret til å begynne med om bilen allerede sliter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå