Gå til innhold

Slik skal Tesla gjøre superladerne tilgjengelig for alle elbiler


Anbefalte innlegg

tow skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å forstå at det skal være enklere å dra fram telefonen og "fortelle hvilken ladestasjon man står ved" skal være enklere enn å ta med ladebrikken ut av bilen og holde den opp mot laderen man uansett står ved siden av. 

Dette prinsippet er for å registrere en ladebrikke, evt. en bil. Gjøres bare en gang for ladebrikker hos for eksempel BKK, lurer på om ikke de vil gjøre det samme for å registrere bil i Tesla-systemet. Hvis det er sånn de har gjort det vil man ikke trenge hverken ladebrikke eller app deretter, bare plugge inn bilen og ikkeno mer så starter lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (16 timer siden):

Hvor er spøken? 
Det finnes nok et marked for både og. Folk som kjøper Porsche har som regel penger til å betale betydelig mer per kWh 
 

Det er ikke sikkert de som har kjøpt Taycan er de samme som hadde råd til Porsche før. Det er mange som i sin tid kjøpte Tesla Model S og X, og egentlig ikke hadde råd til det, og du finner garantert noen av de som har kjøpt Taycan også, siden de har økt salget av Porsche en god del her i Norge

Vet om en som har Model X, men har ikke råd til å montere opp ladestasjon hjemme, uføretrygdet er han også, så mange som kjøper bil de egentlig ikke har råd til.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke sikkert de som har kjøpt Taycan er de samme som hadde råd til Porsche før. Det er mange som i sin tid kjøpte Tesla Model S og X, og egentlig ikke hadde råd til det, og du finner garantert noen av de som har kjøpt Taycan også, siden de har økt salget av Porsche en god del her i Norge

Vet om en som har Model X, men har ikke råd til å montere opp ladestasjon hjemme, uføretrygdet er han også, så mange som kjøper bil de egentlig ikke har råd til.

Personlig trur jeg Tesla kjøpere i større grad er "tech-fans" enn hva Taycan kjøpere er, som vil være mer "bil-fans" og passer bedre inn i eksisterende kundebase som Porsche allerede har hatt. Men ja, Taycan har skaffet Porsche flere kjøpere gjennom den fellesnevneren av elbiler og folk som vil kjøpe sin første elbil, men differansen er nok fremdeles "tech-fans" = Tesla, mens "bil-fans" = Porsche. 

Tesla har jo også hatt periodevis med gunstigere lånevilkår nettopp for å få inn kjøpere man ellers ikke ville sett i nybilkjøpskraften tidligere. Jeg trur ikke Porsche har ført samme taktikk, og Tesla bilflåten er verdens mest belånte bilflåte anno 2019 da jeg så noe på akkurat dette. Vet ikke hvordan det ser ut i 2021, men skal se om jeg finner noe på det da det er interessant. 

Arrester meg om jeg tar feil her, men lånevilkår for en Porsche følger vell norske lover og regler (gjennom salgsnettverk i Norge) og setter en naturlig grense gjennom dette, mens lånevilkår for en Tesla ikke gjør det? 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (16 timer siden):

Kan bli bra dette. Største rotet blir nok med diverse rar parkering for å få kabelen til å rekke frem til forskjellige ladeporter.

He-he, men det kan vel løses med at disse bilene må bruke/straffes med en adapter, som også fungerer som en skjøteledning. De andre som har ladeporten slik Tesla har, trenger å være kompatibel med protokollen til SuperCharger og ha en Telsa konto. Da kan de lade like lett som Tesla. Etterhvert har alle biler ladeporten der «den skal være» :-)

Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

I motsetning til andre tenker jo ikke Tesla å tjene penger på lading, så da kan de uansett legge seg under de som driver ladestasjoner og må tjene penger på det.

Mulig de forandrer mening, men det virker som de kommer til å bruke eventuelle merinntekter til å reinvestere i ladenettverket.

Men det er lagt restriksjoner mot å selge strøm pr kwt om du ikke er strømleverandør. Ergo så blir Tesla strømleverandør og gjør masse etterlengtede og nødvendige innovasjoner i dette bakstreverske instutisjonene også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JorunnL skrev (2 timer siden):

Ble lei av hele lade greia så jeg gikk tilbake til diesel. Har derfor tilgang til "lade" stasjoner over hele Norge, ingen ventetid, og priser som varierer mellom Kr 1.40 til Kr 1.80 per kWh. En super bil for de neste 15 årene!

Da har du vel også en bil med forbruk i størrelseorden 0,5-1 kWh/km?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NB! En fare med den nye Tesla-appen som alle elbilister kan laste ned er at den bare viser Teslas egne ladestasjoner i kartet og kun bruker disse for ruteplanlegging. Det vil føre til at de som bruker appen blir "blinde" for konkurrentenes eksistens. Dette vil utvilsomt skade konkurransen i lademarkedet. Myndighetene bør sette krav til at alle DC-ladere vises i kartet og brukes i ruteplanleggeren.

Jeg har sagt det i andre diskusjoner om offentlige ladestasjoner: Alle DC-ladere bør rapportere antall opptatte og ledige ladestolper på hvert sted, tilgjengelig effekt pr stolpe og pris. Alt dette bør være tilgjengelig via et offentlig API slik at alle ruteplanleggere har tilgang til denne informasjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

NB! En fare med den nye Tesla-appen som alle elbilister kan laste ned er at den bare viser Teslas egne ladestasjoner i kartet og kun bruker disse for ruteplanlegging. Det vil føre til at de som bruker appen blir "blinde" for konkurrentenes eksistens. Dette vil utvilsomt skade konkurransen i lademarkedet. Myndighetene bør sette krav til at alle DC-ladere vises i kartet og brukes i ruteplanleggeren

Man bruker da bilens eget kart og/eller Android auto/Apple carplay med ABRP for de som kan det over appen til Tesla, så trur ikke dette blir et problem (HERE appen blir også bedre og bedre og har alle ladere). Appen til Tesla vil nok utelukkende bli brukt til registrering og betaling. 

Men støtter siste del av avsnittet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg har sagt det i andre diskusjoner om offentlige ladestasjoner: Alle DC-ladere bør rapportere antall opptatte og ledige ladestolper på hvert sted, tilgjengelig effekt pr stolpe og pris. Alt dette bør være tilgjengelig via et offentlig API slik at alle ruteplanleggere har tilgang til denne informasjonen.

Nå sparker du vel inn vidåpne dører. Det er sikkert noen ladestasjoner som ikke gjør dette tilgjengelig over OCPP, men meg bekjent er dette jevnt over tilgjengelig (OK tilgjengelighet og effekt, jeg har ikke sett pris, sikkert fordi det er avhengig av avtaler).

Se f.eks: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-no/map for eksemper på ha som du kan finne i en bil eller bare se på google maps. 

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

NB! En fare med den nye Tesla-appen som alle elbilister kan laste ned er at den bare viser Teslas egne ladestasjoner i kartet og kun bruker disse for ruteplanlegging. Det vil føre til at de som bruker appen blir "blinde" for konkurrentenes eksistens. Dette vil utvilsomt skade konkurransen i lademarkedet. Myndighetene bør sette krav til at alle DC-ladere vises i kartet og brukes i ruteplanleggeren.

Mener at Tesla har varslet at dette skal komme for flere måneder nesten halvannet år siden, men jeg kan ikke huske at jeg har lagt merke til det.

Men så hurtiglader jeg sjeldent (29 ganger siden 1.3.2019) og bruker funksjonen sjeldent

Edit: var lett å finne - https://electrek.co/2020/02/14/tesla-add-third-party-charging-stations-car-navigation/

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Er det noen som savner prinsippet ved flytende drivstoff? Se prisen på stedet med en gang, betal med kort og dra når du er ferdig.

Hørte på radioinnslag at Forbrukerrådet ønsket en mer forenklet betalingsløsning på ale ladestasjoner.

Den litt mer "gammeldagse" betal med bankkort på stedet og dra videre på ALLE ladestasjoner, slik bensinstasjoner har gjort de siste 30 år.

Medlemskap, lojalitetsfordeler, apper med mer er sikkert greit. Men, "pay and go" i hele landet må da være å foretrekke når man er på langturer, ferie osv.

Nå krever jo flere operatører registering i forkant, et medlemskap osv.

Noen trenger å bruke hurtigladere i større deler av landet mye, da bilbruken ikke gjør at bilen alltid kan stå stille hjemme og bli ladet om natten.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

NB! En fare med den nye Tesla-appen som alle elbilister kan laste ned er at den bare viser Teslas egne ladestasjoner i kartet og kun bruker disse for ruteplanlegging. Det vil føre til at de som bruker appen blir "blinde" for konkurrentenes eksistens. Dette vil utvilsomt skade konkurransen i lademarkedet. Myndighetene bør sette krav til at alle DC-ladere vises i kartet og brukes i ruteplanleggeren.

Jeg har sagt det i andre diskusjoner om offentlige ladestasjoner: Alle DC-ladere bør rapportere antall opptatte og ledige ladestolper på hvert sted, tilgjengelig effekt pr stolpe og pris. Alt dette bør være tilgjengelig via et offentlig API slik at alle ruteplanleggere har tilgang til denne informasjonen.

Viser andre selskaper alle andres ladere i sine apper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (57 minutter siden):

Er det noen som savner prinsippet ved flytende drivstoff? Se prisen på stedet med en gang, betal med kort og dra når du er ferdig.

Hørte på radioinnslag at Forbrukerrådet ønsket en mer forenklet betalingsløsning på ale ladestasjoner.

Den litt mer "gammeldagse" betal med bankkort på stedet og dra videre på ALLE ladestasjoner, slik bensinstasjoner har gjort de siste 30 år.

Medlemskap, lojalitetsfordeler, apper med mer er sikkert greit. Men, "pay and go" i hele landet må da være å foretrekke når man er på langturer, ferie osv.

Nå krever jo flere operatører registering i forkant, et medlemskap osv.

Noen trenger å bruke hurtigladere i større deler av landet mye, da bilbruken ikke gjør at bilen alltid kan stå stille hjemme og bli ladet om natten.

Betaling med kort og drive og måtte ha med seg et plastkort hele tiden begynner å bli gammeldags og utdatert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (20 timer siden):

Noe som ikke vil være mulig å opprettholde mens man skal la nettverket vokse sammen med vekst i bilproduksjon. Hvis ikke fortjeneste i nettverket støtter veksten, så må man putte den kostnaden et annet sted, et sted konkurransen ikke har utgifter på. 

Det er jo poenget her. Tesla planlegger ikke å gå med overskudd, så ekstrainntekter fra ladingen med andre bilmerker vil gå rett tilbake i nettverket for å bygge det ut.  

oophus skrev (20 timer siden):

Tesla har i årevis hentet penger fra aksjonærer og investorer, samt vært verdensledende i å ta inn subsidiering. De pengene blir nå mer og mer fordelt ut likt mellom Tesla og konkurransen og penger fra markedet vil ikke være like lett tilgjengelig som før. Altså må man skifte fokus i måten nettverket driftes på. 

Tesla har mange milliarder på bok og går med overskudd. Siden de ikke planlegger å tjene penger på superlading, kan alle inntekter føres tilbake til vekst for nettverket av superladere.

Tesla har ikke mottatt noe særlig med subsidier. Men jeg skjønner ikke hva denne løgnen din har med diskusjonen å gjøre.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Det er jo poenget her. Tesla planlegger ikke å gå med overskudd, så ekstrainntekter fra ladingen med andre bilmerker vil gå rett tilbake i nettverket for å bygge det ut.  

Slik alle ladenettverk fungerer? Takk for å underbygge påstanden min. 

hekomo skrev (16 minutter siden):

Tesla har ikke mottatt noe særlig med subsidier. Men jeg skjønner ikke hva denne løgnen din har med diskusjonen å gjøre.

De har fått gratis land blant annet, så du kan beklage uttalelsen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (16 minutter siden):
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Aner ikke, men det bør alle DC ladeoperatører pålegges av konkurransehensyn.

Vel, da nytter det ikke bare å rette dette mot Tesla.

Selvsagt - skrev jeg ikke alle DC ladeoperatører?

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

De har fått gratis land blant annet, så du kan beklage uttalelsen.

Ikke gratis, nei: de leverer kunder med noe tid til å handle og spise til landeieren. Har du fortsatt ikke skjønt det? Begge tjener på at Tesla har sine ladestasjoner der.

De relativ få gangene jeg supercharger kjøper jeg alltid noe, sist i Elverum spiste jeg og 2 passasjerer lunsj og jeg handlet en powerbank  på Biltema 150 m unna. På Solli ble det 2 is.

Endret av trikola
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Ikke gratis, nei: de leverer kunder med noe tid til å handle og spise til landeieren. Har du fortsatt ikke skjønt det? Begge tjener på at Tesla har sine ladestasjoner der.

De relativ få gangene jeg supercharger kjøper jeg alltid noe, sist i Elverum spiste jeg og 2 passasjerer lunsj og jeg handlet en powerbank  på Biltema 150 m unna.

... Hvor ofte må det gjentas at offentlig eiendom er blitt delt ut. Det har selvfølgelig skjedd for alle nettverk, men tilgangen skrumper inn for et lukket nettverk. Kravene kommer i høyere og høyere grad med at land som lånes bort uten kostnader brukes for å støtte alle elbiler. 

Hvorfor velge dette tidspunktet å åpne nettverket? 

Dog ja, dette skjer også for privat eiendom som lånes ut. Markedsandelene for elbiler er og blir større for den generelle elbilen vs kun Tesla kunder, så Tesla har i større og større grad mistet den muligheten og besparelsene siden det selvfølgelig gir mer kunder å dele ut land til et større publikum fra et åpent nettverk. 

Samt så lenge Teslas nettverk driftes av bilsalg og bilene i seg selv blir subsidiert, så er nettverket indirekte subsidiert. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...