Gå til innhold

Slik skal Tesla gjøre superladerne tilgjengelig for alle elbiler


Anbefalte innlegg

@mr. papp GNSS i telefoner er nok ikke så presis at man kan stole på at man starter riktig ladestolpe. Regner med man enten får oppgitt i appen hvilken ladestolpe man får tildelt eller må scanne en QR-kode på ladestolpen eller noe sånt.

@trikola Takk, det var nytt for meg.

oophus skrev (43 minutter siden):

1. Prisingen for SuC lading går opp.
2. EM's egne ord angående formålet med SuC og det at nettverket ikke skulle tjenes penger på. 

Dette er altså et skifte fra at nettverket skulle være et null-sum spill til et pluss-sum spill, noe jeg har argumentert for i årevis at vil være påtvunget. 

Påtvunget? Av hvem?

Overskudd fra eksisterende ladere spytter man fort inn igjen i investeringer, men det kan jo ikke vokse eksponentielt til evig tid. Før eller siden er alt potensial utnyttet og de må enten begynne å høste av overskuddene eller senke prisene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (6 minutter siden):

GNSS i telefoner er nok ikke så presis at man kan stole på at man starter riktig ladestolpe. Regner med man enten får oppgitt i appen hvilken ladestolpe man får tildelt eller må scanne en QR-kode på ladestolpen eller noe sånt.

Det trengs ikke. Som det står i artikkelen:

Sitat

– Vi ser for oss en enkel løsning der du bare laster ned Tesla-appen, drar til ladestasjonen og forteller hvilken lader du står ved. Så plugger du den til bilen, selv om det ikke er en Tesla. Dette vil i praksis fungere på elbiler av nesten alle fabrikater, sa Musk.

Dette er nøyaktig det samme som BKK gjør i dag for å registrere en ladebrikke. Forskjellen er at ladebrikke-IDen er byttet ut med bilens ID presentert over ladekabelen. Så det skulle være kurant.

Edit: kanskje jeg leste for mye inn i dette, og at de ikke skal registrere bilen mot kontoen. 

Endret av mr. papp
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Påtvunget? Av hvem?

Overskudd fra eksisterende ladere spytter man fort inn igjen i investeringer, men det kan jo ikke vokse eksponentielt til evig tid. Før eller siden er alt potensial utnyttet og de må enten begynne å høste av overskuddene eller senke prisene.

Økte kostnader og konkurranse. 

Om Tesla subsidierer nettverket gjennom bilsalg, så blir det midlertidig da konkurransen ikke har det problemet. Om nettverket har fått støtte av utstedt aksjer, så er ikke det noe som kan fortsette inn i evigheten heller. 

Ergo MÅ nettverket være selvbærende inkludert dets vekst på et tidspunkt. Det blir nok ei stund til dog siden ladenettverk får stønader fremdeles, drog det er likt for alle. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

Om man trur at Tesla på magisk vis får billigere strøm enn andre selskap så får man seg ei overraskelse.

I motsetning til andre tenker jo ikke Tesla å tjene penger på lading, så da kan de uansett legge seg under de som driver ladestasjoner og må tjene penger på det.

Mulig de forandrer mening, men det virker som de kommer til å bruke eventuelle merinntekter til å reinvestere i ladenettverket.

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

Hvor er spøken? 
Det finnes nok et marked for både og. Folk som kjøper Porsche har som regel penger til å betale betydelig mer per kWh mens man har ei lounge tilgjengelig. 

Lading kan jo f.eks fint brukes til mange ting det på sikt når bilparken blir mer og mer til helt elektrifisert. F.eks hadde det vært kjekt med ladestolper ved Sommerland i Bø. Man betaler billett gjennom ladeprisen f.eks som jo da naturlig nok ville vært dyrere enn nabostasjonen hvor man kun lader, så slipper man billettkø på solfylte dager om man ønsker en sporadisk tur innom. 

Om man trur at Tesla på magisk vis får billigere strøm enn andre selskap så får man seg ei overraskelse. På sikt så vil prisingene for lading jevne seg ut, da man ikke for evig tid kan putte litt av kostnader ned i bilkjøp og salg av aksjer mens konkurransen ikke trenger gjøre det samme. 

Dette er nok første steg i å få nettverket til å gå rundt av seg selv, noe som er påtvunget før eller siden. 

Spøken er at dette er atter en særgreie, slik som alt annet Porsche selger. En nisje som er full av menn i 40+ som skal ha "sports"bil som er så nær ekte motorsport som de fleste er til å være jagerflypiloter.

Ang priser... jepp, Tesla har laget ytelses/prismessig bedre biler ved å være ektremt aggressive, slik de har også bygget verdens største, billigste og beste ladenettverk. Jeg har ingen grunn til å tro - og ingen grunn er blitt demonstrert - til å tilsi det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Om Tesla subsidierer nettverket gjennom bilsalg, så blir det midlertidig da konkurransen ikke har det problemet. Om nettverket har fått støtte av utstedt aksjer, så er ikke det noe som kan fortsette inn i evigheten heller. 

Ergo MÅ nettverket være selvbærende inkludert dets vekst på et tidspunkt. Det blir nok ei stund til dog siden ladenettverk får stønader fremdeles, drog det er likt for alle. 

Veldig bastant konklusjon (Ergo MÅ..) basert på mange hvis og men (om). Jeg kaller det heller hypotese-baserte spekulasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (43 minutter siden):

I motsetning til andre tenker jo ikke Tesla å tjene penger på lading, så da kan de uansett legge seg under de som driver ladestasjoner og må tjene penger på det.

Mulig de forandrer mening, men det virker som de kommer til å bruke eventuelle merinntekter til å reinvestere i ladenettverket.

Noe som ikke vil være mulig å opprettholde mens man skal la nettverket vokse sammen med vekst i bilproduksjon. Hvis ikke fortjeneste i nettverket støtter veksten, så må man putte den kostnaden et annet sted, et sted konkurransen ikke har utgifter på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (37 minutter siden):

Spøken er at dette er atter en særgreie, slik som alt annet Porsche selger. En nisje som er full av menn i 40+ som skal ha "sports"bil som er så nær ekte motorsport som de fleste er til å være jagerflypiloter.

Ang priser... jepp, Tesla har laget ytelses/prismessig bedre biler ved å være ektremt aggressive, slik de har også bygget verdens største, billigste og beste ladenettverk. Jeg har ingen grunn til å tro - og ingen grunn er blitt demonstrert - til å tilsi det motsatte.

Porsche lever greit på å levere og selge produkter til det du kaller "nisje" segmentet. 

Tesla har i årevis hentet penger fra aksjonærer og investorer, samt vært verdensledende i å ta inn subsidiering. De pengene blir nå mer og mer fordelt ut likt mellom Tesla og konkurransen og penger fra markedet vil ikke være like lett tilgjengelig som før. Altså må man skifte fokus i måten nettverket driftes på. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Veldig bastant konklusjon (Ergo MÅ..) basert på mange hvis og men (om). Jeg kaller det heller hypotese-baserte spekulasjoner.

Ja, alle konklusjoner er bastante. Og ja, det er selvfølgelig en spekulasjon, men veien til konklusjonen er jo det jeg diskuterer. 

Lenke til kommentar

Hæ? Dette kan jo ikke stemme. Alle Tesla-trollene her inne har jo alltid hardnakket påstått at Tesla ALDRI I VERDEN skulle åpne opp for andre enn seg selv. At de helt fra dag 1 har prøvd å laget et eget nettverk som ingen andre skulle få tilgang på. At de alltid stikker kjepper i hjulene for de andre osv osv.

Så rart at dette skjer nå da? Hvordan forklarer trollene dette? Jeg tipper de vil forsøke å vri tema over til noe helt annet som de synes Tesla er helt forferdelige på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (48 minutter siden):

Hæ? Dette kan jo ikke stemme. Alle Tesla-trollene her inne har jo alltid hardnakket påstått at Tesla ALDRI I VERDEN skulle åpne opp for andre enn seg selv. At de helt fra dag 1 har prøvd å laget et eget nettverk som ingen andre skulle få tilgang på. At de alltid stikker kjepper i hjulene for de andre osv osv.

Så rart at dette skjer nå da? Hvordan forklarer trollene dette? Jeg tipper de vil forsøke å vri tema over til noe helt annet som de synes Tesla er helt forferdelige på.

Kan du ikke finne noen sitater da? Dette er jo det motsatte av diskusjonene jeg husker. Jeg har hele tiden sagt at åpning av nettverket er påtvunget på sikt, mens dette er blitt diskutert som at aldri ville skje siden nettverket er Tesla's største PR maskin for salg av bilene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Porsche lever greit på å levere og selge produkter til det du kaller "nisje" segmentet. 

Tesla har i årevis hentet penger fra aksjonærer og investorer, samt vært verdensledende i å ta inn subsidiering. De pengene blir nå mer og mer fordelt ut likt mellom Tesla og konkurransen og penger fra markedet vil ikke være like lett tilgjengelig som før. Altså må man skifte fokus i måten nettverket driftes på. 

Så bra du har slike innsikter. Har du på deg Tesla Shorts, kanskje?

Spøk til siden - selv HVIS det du sier er helt korrekt - så sitter de i "verste" fall på verdens største og kraftigste ladenettverk.

Dette kalles i finansverdens så fint som "leverage" og/eller "liquidity". 

 

Og sitattegn rundt ordet "nisje" kan fint fjernes. En bil, selv toppmodell, som er overpriset - og med kortere rekkevidde og ikke kan levere lovet max ladehastighet uten å kverke batteriene på lang sikt... fra en produsent som er helt nødt å levere til en meget snever gruppe er selve definisjonen av nisje. Akkurat som for eksempel Maybach, eller Rolls Royce. Å betjene den er selvfølgelig lov, men da er man dømt å ruge på de samme eggene uten å ha sjans i verden å kapre nye markedssegmenter. Da blir man faktisk nødt å poengtere diverse sære nisjefordeler som lounge, "tysk kvalitet" enn hva det måtte bety, "sportslige egenskaper" som hudflettes av Plaid/Roadster og omtrent samtlige entusiastbiler. To each his own, selvfølgelig, men som sagt her var saken Ionity og hvordan de skal mest sannsynligvis gå konkurs med mindre Porsche skal virkelig levere sine lounge... og gå i minus... siden alle, alle alle alle kommer til å mest sannsynligvis hive seg på Supercharger-stasjonene ved første anledning. Gjøre det - og få Tesla til å vokse enda mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
nessuno skrev (12 minutter siden):

Så bra du har slike innsikter. Har du på deg Tesla Shorts, kanskje?

Jeg har aldri vært verken long eller short TSLA direkte. Persondiskusjon vet du vel at ikke er lov her? 

 

 

nessuno skrev (12 minutter siden):

Spøk til siden - selv HVIS det du sier er helt korrekt - så sitter de i "verste" fall på verdens største og kraftigste ladenettverk.

Hvis formålet er å gå i null, så må en hele tiden justere opp prisene i nettverket for å gå nettopp i null. Det koster mer og mer i vedlikehold jo større nettverket blir. Ergo må finansieringen av nettverket skiftes, og nettverket må driftes av seg selv, inkludert penger til dens vekst ved et tidspunkt. 

 

 

nessuno skrev (12 minutter siden):

Og sitattegn rundt ordet "nisje" kan fint fjernes. En bil, selv toppmodell, som er overpriset - og med kortere rekkevidde og ikke kan levere lovet max ladehastighet uten å kverke batteriene på lang sikt... fra en produsent som er helt nødt å levere til en meget snever gruppe er selve definisjonen av nisje.

Som sagt, Porsche lever av å selge sportsbiler. Det i seg selv er ei nisje-segment. Taycan selger svært så bra, det er jo derfor Porsche har leid arbeidskraft fra Audi for å fylle opp ved produksjonen av den. 

 

nessuno skrev (12 minutter siden):

Akkurat som for eksempel Maybach, eller Rolls Royce. Å betjene den er selvfølgelig lov, men da er man dømt å ruge på de samme eggene uten å ha sjans i verden å kapre nye markedssegmenter. Da blir man faktisk nødt å poengtere diverse sære nisjefordeler som lounge, "tysk kvalitet" enn hva det måtte bety, "sportslige egenskaper" som hudflettes av Plaid/Roadster og omtrent samtlige entusiastbiler.

Rolls Roys og Mayback tjener også fint på å gjøre det de gjør. Deres poeng er jo ikke å være ei masseprodusent, så hva er poenget ditt? Det blir tøys å sammenligne Tesla som skal være et firma som lager bil for massene mot Rolls Roys og Porsche? 

Plaid er en oppjassa Tesla Model S. Porsche har fremdeles GTS versjonen av Taycan å kaste ut som svar, og enda mer til når de virkelig tar en av sine topp-modeller og lager dem elektrifiserte. De har tross alt tilgang til Rimac teknologi i tillegg til fantastisk R&D hjemme hos seg selv. 

nessuno skrev (13 minutter siden):

To each his own, selvfølgelig, men som sagt her var saken Ionity og hvordan de skal mest sannsynligvis gå konkurs med mindre Porsche skal virkelig levere sine lounge... og gå i minus... siden alle, alle alle alle kommer til å mest sannsynligvis hive seg på Supercharger-stasjonene ved første anledning. Gjøre det - og få Tesla til å vokse enda mer.

Om "alle, alle, alle" kommer til å utnytte SuC nettverket over andre nettverk, så går det ut over opplevelsen av SuC nettverket for egne kunder, så nei. Tesla kommer ikke til å prissette nettverket mot andre biler når de åpner slik at man flogger det totalt ned, som igjen betyr at den fordelen forsvinner mot eget elbilsalg. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som de planlegger en bredere åpning for lading av andre elbiler enn det jeg hadde trodd. 
 

Det blir interessant å se hvordan dette går, spesielt i forhold til hvordan folk må parkere for å plugge inn. Men i en overgangsperiode får man vel bare samarbeide. Og så kan Tesla forbedre kabellengder og slikt over tid. Utfordringen med tregtladende biler kan de nok fikse med prisingen ganske greit. Det er ok å lade treigt så lenge man betaler for det. 
 

Jeg tenker at alle elbilister tjener på at Tesla får inn mer penger på superladerne og kan øke utbyggingen av ladere. Kanskje vil det også være mulig å senke prisene når kostnadene fordeles på en større kundemasse. Tesla vurderer nok litt fortløpende hva som gir mest mening for selskapet og sine kunder, så jeg som storforbruker av superlading er ikke veldig bekymret i forhold til å slippe til ikke-Teslaer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (14 timer siden):

Spøk til siden... da vil jo det spøke for masse andre ladeselskap som tar betalt sånn røflig 3-5 ganger mer enn hva Tesla gjør.

Har vi noen grunn til å tro at Tesla ikke kommer til å ta så høy pris som mulig, det vil si, legge seg på samme prisområde som alle andre?

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (12 timer siden):

Det trengs ikke. Som det står i artikkelen:

Dette er nøyaktig det samme som BKK gjør i dag for å registrere en ladebrikke. Forskjellen er at ladebrikke-IDen er byttet ut med bilens ID presentert over ladekabelen. Så det skulle være kurant.

Edit: kanskje jeg leste for mye inn i dette, og at de ikke skal registrere bilen mot kontoen. 

Jeg sliter med å forstå at det skal være enklere å dra fram telefonen og "fortelle hvilken ladestasjon man står ved" skal være enklere enn å ta med ladebrikken ut av bilen og holde den opp mot laderen man uansett står ved siden av. 

Lenke til kommentar
tow skrev (13 minutter siden):

Jeg sliter med å forstå at det skal være enklere å dra fram telefonen og "fortelle hvilken ladestasjon man står ved" skal være enklere enn å ta med ladebrikken ut av bilen og holde den opp mot laderen man uansett står ved siden av. 

Tror de færreste sliter med å holde lade brikke mot lader. Det er vell det å registrere alle de forskjellige og huske å ta med nøkler. For min del har jeg vært nøkkelløs i mange år.

Lenke til kommentar

Ble lei av hele lade greia så jeg gikk tilbake til diesel. Har derfor tilgang til "lade" stasjoner over hele Norge, ingen ventetid, og priser som varierer mellom Kr 1.40 til Kr 1.80 per kWh. En super bil for de neste 15 årene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...